Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Verre med svovelforbindelsene som tidvis er til stede. De lukter virkelig blomster :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre med svovelforbindelsene som tidvis er til stede. De lukter virkelig blomster :ironi:

Metylmerkaptan er også en morogass. :fise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammel Mosselukt :P

Jeses, da forstår jeg hvorfor den lukta ikke sto høyt i kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Metano, metano? :ler:

Det er vel ingen som påstår at lufta er frisk?

Men såklart det er luft (gassblanding)- når man får vondt i magen og sier at man har luft i magen, så tar det jo ikke så lang tid før man promper, og dermed også føler seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen som påstår at lufta er frisk?

Men såklart det er luft (gassblanding)- når man får vondt i magen og sier at man har luft i magen, så tar det jo ikke så lang tid før man promper, og dermed også føler seg bedre.

Ta bort r-en og k-en, så er vi enige. :fise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva aldersgrense-betegnelsene på amerikanske filmer er? Jeg har en del amerikanske dvd-er, og de er merket med bokstaver, heller enn tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker filmen opp på imdb så har du en side som heter parent guide. Her står det hvilken grense filmen har fått i ulike land.

http://www.imdb.com/title/tt0120338/parentalguide?ref_=tt_ql_7

MPAA:
Rated PG-13 for disaster related peril and violence, nudity, sensuality and brief language
Certification:
Argentina:13 / Australia:M / Belgium:KT / Brazil:12 (also 3D version) / Brazil:Livre (edited TV version) / Canada:PG(Alberta/Ontario) / Canada:14A (British Columbia) / Canada:PA (Manitoba) / Canada:14 (Nova Scotia) / Canada:G(Quebec) / Chile:TE / Finland:K-11 / France:U / Germany:12 (w) / Greece:K-13 / Hong Kong:IIA / Iceland:12 / India:UA /Ireland:12 / Israel:PG / Italy:T / Japan:G (3D version) / Mexico:A / Netherlands:12 / Norway:15 (original rating) /Norway:11 (re-rating) (2012) / Peru:PT / Philippines:PG-13 / Portugal:M/12 / Singapore:NC-16 / Singapore:PG (cut) /Singapore:PG13 (edited 3D version) / South Korea:15 / Spain:13 / Sweden:11 / Switzerland:12 (canton of the Grisons) /UK:12 / USA:PG-13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker filmen opp på imdb så har du en side som heter parent guide. Her står det hvilken grense filmen har fått i ulike land.

http://www.imdb.com/title/tt0120338/parentalguide?ref_=tt_ql_7

Takk. Jeg var allerede innom og tittet, og et par av filmene hadde ikke norsk aldersgrense, var derfor jeg begynte å lure på disse bokstavene står for. Noen filmer har jo også voldsomme forskjeller i ulike land, men det hører mer til unntakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor jeg har fått spørsmål i tråder de siste to ukene om hvem jeg er og hvem som snakker nå?

Det er ingen andre jeg ser som får sånne spørsmål fra andre.

Det lurer jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grubler mye, og har noen spørsmål:

1. Er alt vannet bare resirkulert vann? Vannet vi drikker, er ikke det fordampet et annet sted, regnet ned og renset før det kommer i springen? Betyr det i så fall at vi drikker gammelt, brukt vann? Og det produseres vel ikke vann?

2. Kan linser dugge? Noen ganger blir linsene mine "tåkete" så jeg må blunke, er det dugg?

3. Når begynte mennesker å varme/steke mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg grubler mye, og har noen spørsmål:

1. Er alt vannet bare resirkulert vann? Vannet vi drikker, er ikke det fordampet et annet sted, regnet ned og renset før det kommer i springen? Betyr det i så fall at vi drikker gammelt, brukt vann? Og det produseres vel ikke vann?

2. Kan linser dugge? Noen ganger blir linsene mine "tåkete" så jeg må blunke, er det dugg?

3. Når begynte mennesker å varme/steke mat?

1. Jo, stort sett går det igjennom kretsløpet du beskriver. Om du kalle det resirkulert eller ikke er vel en definisjonssak. Det produseres ikke vann, vann er et resultat/biprodukt av noen kjemiske reaksjoner, men ikke i den grad at det produseres vann på denne måten. Eneste er vel at man har filtrering av saltvann til drikkevann om du kaller det produksjon (men det er jo vann alt sammen)

2. I utgangspunktet ville jeg ikke tro det. Dugg er når fuktigheten i luften går ut av luften og legger seg på en flate. Dette gjør den fordi luften kjøles ned av flaten og luften greier ikke å holde på like mye fuktighet ved lavere temperaturer. Ettersom øyet ditt og linjen stort sett er varmere enn omgivelsene tror jeg ikke det er dugg i ordinær forstand. Jeg har ikke linser selv, så vet ikke hva det kan være.

3. Min første tanke var da ilden ble oppfunnet, men mulig de kan ha lagt ting i varme kilder eller lignende før. Mange tall på wikipedia for dette, fra 400 000 år siden til 1.9 mill år siden. Litt sykt å tenke på at det faktisk var mennesker for så lenge siden, jeg har nok med å forholde meg til 2000 år +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jo, stort sett går det igjennom kretsløpet du beskriver. Om du kalle det resirkulert eller ikke er vel en definisjonssak. Det produseres ikke vann, vann er et resultat/biprodukt av noen kjemiske reaksjoner, men ikke i den grad at det produseres vann på denne måten. Eneste er vel at man har filtrering av saltvann til drikkevann om du kaller det produksjon (men det er jo vann alt sammen)

2. I utgangspunktet ville jeg ikke tro det. Dugg er når fuktigheten i luften går ut av luften og legger seg på en flate. Dette gjør den fordi luften kjøles ned av flaten og luften greier ikke å holde på like mye fuktighet ved lavere temperaturer. Ettersom øyet ditt og linjen stort sett er varmere enn omgivelsene tror jeg ikke det er dugg i ordinær forstand. Jeg har ikke linser selv, så vet ikke hva det kan være.

3. Min første tanke var da ilden ble oppfunnet, men mulig de kan ha lagt ting i varme kilder eller lignende før. Mange tall på wikipedia for dette, fra 400 000 år siden til 1.9 mill år siden. Litt sykt å tenke på at det faktisk var mennesker for så lenge siden, jeg har nok med å forholde meg til 2000 år +.

Tusen takk for svar! Utrolig at noen tar seg tid til å svare på slike spørsmål. Men da har jeg i alle fall fått svar på det jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en ting jeg ikke helt får til å skjønne;

Når man er i utlandet så popper det jo gjerne opp et nytt telefon-operatør (f.eks Jeg sitter med amerikansk abno AT&T men kommer hjem til Norge blir det plutselig netcom/telenor) hvordan fungerer det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grubler mye, og har noen spørsmål:

1. Er alt vannet bare resirkulert vann? Vannet vi drikker, er ikke det fordampet et annet sted, regnet ned og renset før det kommer i springen? Betyr det i så fall at vi drikker gammelt, brukt vann? Og det produseres vel ikke vann?

2. Kan linser dugge? Noen ganger blir linsene mine "tåkete" så jeg må blunke, er det dugg?

3. Når begynte mennesker å varme/steke mat?

Det er ikke dugg du får på linsene. Det er øyegæsj.. Puss eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er lovene forskjellige fra stat til stat når det er samme land? Det er som om vi skal ha forskjellige lover i hvert fylke.

Hvorfor hevder ALLE telefonselskaper/internettleverandører/strømleverandører at de er de beste med mest fornøyde kunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Nei det er ikke helt det samme, Foreksempel Usa er ca 21 ganger større enn norge, og befolkningen er ca 64 ganger større, derfor er det delt opp i flere stater med forskjellige lover. slik at det blir lettere å styre befolkningen.

Grunnen til at alle selskapene har de mest fornøyde kundene er jo åpenbar, hadde de ikke vært fornøyd hadde de jo bytta leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...