Gå til innhold

Hvorfor reagerer folk så sterkt når jeg forteller dem at jeg spiser vegetarmat?


Gjest stillness

Anbefalte innlegg

Hvor mange høner hadde den bonden som du besøkte?

Ja, det var nok et veldig viktig og relevant spørsmål. Fint du er med å videreutvikle temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar man sitter igjen med to vidt forskjellige inntrykk alt etter hvilken driftsform man besøker. Slik som besteforeldrene mine holdt høner, med en liten flokk som løp fritt rundt inne i hønsehuset og i innhegningen ute, har jeg ikke noe mot hønsehold. Dette er imidlertid langt fra virkeligheten i dag.

http://www.veths.no/upload/Veterin%C3%A6rstudiet/ProdMed/Fj%C3%B8rfemedisin/Vet%20studkurs%20struktur%20prod%202006.pdf

Noen har 30 000 verpehøns.

Er det slaktekylling man driver med, kan man ale opp 120 000 kyllinger i året uten konsesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei byjenta. har du besøkt bønder som har høner? Det har jeg og de hadde det slett ikke slik du beskriver. Media elsker å hause opp ting å få ting til å virke verre enn de er. Bare fordi noen få bønder mishandler dyra sine så gjelder ikke dette flertallet. Iallefall ikke her i Norge.

Og greit folk må få gjøre hva de vil ut av moral men ikke moraliser meg. Jeg syns ikke jeg trenger å ha dårlig samvittighet fordi jeg spiser noe som er ganske normalt å spise.

Og hvor har du fra at alle sauene og kyrne har det så jævlig?

Jeg ser det er MYE spørsmål og argumenter fra andre du ikke svarer på. Da regner jeg med at du faktisk ikke kan svare på dem. Altså er det vel ikke mer å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei byjenta. har du besøkt bønder som har høner? Det har jeg og de hadde det slett ikke slik du beskriver. Media elsker å hause opp ting å få ting til å virke verre enn de er. Bare fordi noen få bønder mishandler dyra sine så gjelder ikke dette flertallet. Iallefall ikke her i Norge.

Og greit folk må få gjøre hva de vil ut av moral men ikke moraliser meg. Jeg syns ikke jeg trenger å ha dårlig samvittighet fordi jeg spiser noe som er ganske normalt å spise.

Og hvor har du fra at alle sauene og kyrne har det så jævlig?

Jeg skal love deg at den største andelen av kyllinger som vi spiser her i Norge har det ganske jævlig, men du synes ikke kanskje at det å ha nesten null bevegelsesrom kvalifiserer til å ha det jævlig, så lenge man ikke knekker beina på dem eller noe?

Og ja, jeg har også besøkt flere hønsehus og sett det med egne øyne... ;) Det er sånn det må fungere hvis vi skal ha billig kyllingkjøtt (og i dette landet er jo pris alltid viktigere enn alt annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei byjenta. har du besøkt bønder som har høner? Det har jeg og de hadde det slett ikke slik du beskriver. Media elsker å hause opp ting å få ting til å virke verre enn de er. Bare fordi noen få bønder mishandler dyra sine så gjelder ikke dette flertallet. Iallefall ikke her i Norge.

Og greit folk må få gjøre hva de vil ut av moral men ikke moraliser meg. Jeg syns ikke jeg trenger å ha dårlig samvittighet fordi jeg spiser noe som er ganske normalt å spise.

Og hvor har du fra at alle sauene og kyrne har det så jævlig?

"Byjenta" faktisk! Hoho. NEI, jeg er ikke fra byen heller. Wrong again.

Nå mente jeg faktisk kyllinger og ikke høner, det gikk litt for unna. Og jo, kyllingene har det jævlig mange steder. Det er heller ingen som påstår at dyrene blir direkte mishandet, men det er da virkelig mishandling likevel å la 120 000 kylling stå omtrent oppå hverandre pga plassmangel. Og som jeg skrev; selv om andre dyr ikke har det direkte miserabelt, så er det noe med å være i fangenskap, og det å bli avlet utelukkende pga nordmenns matlyst.

Hmmmm... Jeg har hørt at krokodiller liker menneskekjøtt. Kanskje jeg skal låse deg inne i et rom (for jeg mishandler ikke så lenge jeg ikke legger en finger på deg, right?), fete deg opp, og gi deg til en krokodille? :popcorn:

Og greit folk må få gjøre hva de vil ut av moral men ikke moraliser meg. Jeg syns ikke jeg trenger å ha dårlig samvittighet fordi jeg spiser noe som er ganske normalt å spise. Her sier du altså at andre ikke skal moralisere deg, men det er helt ok for deg å moralisere vegetarianere? Det ingen som bryr seg om hva du spiser, så la nå vegetarianerne få spise slik de vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

"Byjenta" faktisk! Hoho. NEI, jeg er ikke fra byen heller. Wrong again.

Nå mente jeg faktisk kyllinger og ikke høner, det gikk litt for unna. Og jo, kyllingene har det jævlig mange steder. Det er heller ingen som påstår at dyrene blir direkte mishandet, men det er da virkelig mishandling likevel å la 120 000 kylling stå omtrent oppå hverandre pga plassmangel. Og som jeg skrev; selv om andre dyr ikke har det direkte miserabelt, så er det noe med å være i fangenskap, og det å bli avlet utelukkende pga nordmenns matlyst.

Hmmmm... Jeg har hørt at krokodiller liker menneskekjøtt. Kanskje jeg skal låse deg inne i et rom (for jeg mishandler ikke så lenge jeg ikke legger en finger på deg, right?), fete deg opp, og gi deg til en krokodille? :popcorn:

Og greit folk må få gjøre hva de vil ut av moral men ikke moraliser meg. Jeg syns ikke jeg trenger å ha dårlig samvittighet fordi jeg spiser noe som er ganske normalt å spise. Her sier du altså at andre ikke skal moralisere deg, men det er helt ok for deg å moralisere vegetarianere? Det ingen som bryr seg om hva du spiser, så la nå vegetarianerne få spise slik de vil!

Trodde kyllinger og høner var samme dyret jeg. De hadde kyllinger og.

Jeg moraliserer ikke veggiser jeg bare sier at de har lite i huet, pluss at de er ganske naive som tror de alene liksom skal redde verden med å slutte å spise kjøtt. Ikke tenker dere på at om folk slutta med dyreavl til mat så hadde de hatt mindre å leve av. DET driter dere i.

og det med krokodilla var så usaklig at jeg har ikke ord. Du framstiller deg selv som lite intelligent når du skriver slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg moraliserer ikke veggiser

Ikke tenker dere på at om folk slutta med dyreavl til mat så hadde de hatt mindre å leve av. DET driter dere i.

:rolleyes:

Du har en jævla irriterende diskusjonsteknikk, Betty. Du bruker ekstremt ofte stråmannsargumenter gjennom å overdrive eller forvrenge innholdet i andres argumenter, eller å tillegge dem meninger de aldri har gitt uttrykk for. Du henviser aldri til fakta, og går gjerne rett på personangrep. Du diskuterer nesten ikke, bare kommer med en flom av intetsigende utsagn. Dessuten er mye av det du skriver utrolig påståelig, det virker ikke som om du er åpen for å revurdere eller i det hele tatt diskutere ditt eget syn, det skal bare forsvares koste hva det koste vil.

Jeg er dritt lei, den type argumentasjon bidrar ikke til en konstruktiv debatt i det hele tatt. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men veldig ofte sporer tråder fullstendig av etter at du begynner med drittslenginga di. Du ødelegger faktisk debatten for oss andre. Du må gjerne være uenig med det som skrives og gi uttrykk for det, men kan du vær så snill å prøve å holde deg unna frekke, usaklige og lite konstruktive innlegg?

*venter på å bli moderert vekk*

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

:rolleyes:

Du har en jævla irriterende diskusjonsteknikk, Betty. Du bruker ekstremt ofte stråmannsargumenter gjennom å overdrive eller forvrenge innholdet i andres argumenter, eller å tillegge dem meninger de aldri har gitt uttrykk for. Du henviser aldri til fakta, og går gjerne rett på personangrep. Du diskuterer nesten ikke, bare kommer med en flom av intetsigende utsagn. Dessuten er mye av det du skriver utrolig påståelig, det virker ikke som om du er åpen for å revurdere eller i det hele tatt diskutere ditt eget syn, det skal bare forsvares koste hva det koste vil.

Jeg er dritt lei, den type argumentasjon bidrar ikke til en konstruktiv debatt i det hele tatt. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men veldig ofte sporer tråder fullstendig av etter at du begynner med drittslenginga di. Du ødelegger faktisk debatten for oss andre. Du må gjerne være uenig med det som skrives og gi uttrykk for det, men kan du vær så snill å prøve å holde deg unna frekke, usaklige og lite konstruktive innlegg?

*venter på å bli moderert vekk*

Hva er et stråmannsargument?

Jeg har henvist til kilder og fakta mange ganger. Er bare ikke mulig å finne noen i denne. du må tro jeg har lett.

Hvem er det jerg har angrepet nå? har ikke angrepet en eneste enkeltperson her. Jeg snakket om alle vegetarianere da er det et gruppeangrep.

Og jeg er ikke interessert i å sette meg inn i et syn som jeg helt seriøst mener er latterlig.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et stråmannsargument?

gjennom å overdrive eller forvrenge innholdet i andres argumenter, eller å tillegge dem meninger de aldri har gitt uttrykk for.

Sto rett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Sto rett etter.

ER IKKE MANGE TRÅDER JEG HAR ØDELAGT IALLEFALL IKKE DENNE. TS SPØR HVORFOR FOLK REAGERER SÅ STERKT PÅ HENNES VALG SOM VEGETARianer og jeg svarer på hvorfor jeg reagerer sterkt på det. Man er ikke nødt til å være enig med ts for hvis ikke blir det off topic. Og nå er det du som kommer med personangrep mot meg faktisk (sorry store bokstaver. kom borti caps locken)

Jeg ødelegger for alle andre takk for den!!! Det var faktisk stygt sagt. Det er du som ødelegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde kyllinger og høner var samme dyret jeg. De hadde kyllinger og.

Jeg moraliserer ikke veggiser jeg bare sier at de har lite i huet, pluss at de er ganske naive som tror de alene liksom skal redde verden med å slutte å spise kjøtt. Ikke tenker dere på at om folk slutta med dyreavl til mat så hadde de hatt mindre å leve av. DET driter dere i.

og det med krokodilla var så usaklig at jeg har ikke ord. Du framstiller deg selv som lite intelligent når du skriver slike ting.

Når man tenker på høner så tenker man gjerne på de som går fritt på gården eller sitter i rugekassene sine, og det er noe helt annet enn kyllinger man skal så fetest mulig på korteste mulig tid og stappe flest stykker innpå samme plassen.

Du mener at vegetarianere har lite i huet? Er du virkelig seriøs nå? Skal alle slutte å gjøre gode ting, fordi man som enkeltperson ikke klarer å dra så det monner likevel? Klarer du ikke å se det gode i TANKEN bak, eller bare driter du i det? Eier du ikke prinsipper selv?

JA, det med krokodillen var usaklig, men det var for å få fram et poeng. Vi er så heldige at vi er på toppen av næringskjeden, men det hadde ikke trengt å vært sånn. Det er noe med å ha respekt for naturen.

Jeg blir helt stum Betty, og jeg er sikker på at alle her har mistet respekten for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du argumenterer som en 12-åring. :/ Det går fint an å være uenig med noen uten å slenge dritt (eks: "vegetarianere har lite i hue"..), og det er lettere å respektere noen som klarer å argumentere saklig og godt for sitt syn. Du gjør ingen av delene. Det er vanskelig å følge med i en diskusjon hvor noen ikke klarer å argumentere på en ordentlig måte.

Anbefaler å skaffe deg et litt mer nyansert syn på ting før du gir deg i kast med å diskutere, å kunne se ting fra flere sider er en god egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er ikke interessert i å sette meg inn i et syn som jeg helt seriøst mener er latterlig.

Dersom du ikke vet en dritt om argumentene for et syn har du heller ikke tilstrekkelig kunnskap om dette synet til å virkelig synes noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Når man tenker på høner så tenker man gjerne på de som går fritt på gården eller sitter i rugekassene sine, og det er noe helt annet enn kyllinger man skal så fetest mulig på korteste mulig tid og stappe flest stykker innpå samme plassen.

Du mener at vegetarianere har lite i huet? Er du virkelig seriøs nå? Skal alle slutte å gjøre gode ting, fordi man som enkeltperson ikke klarer å dra så det monner likevel? Klarer du ikke å se det gode i TANKEN bak, eller bare driter du i det? Eier du ikke prinsipper selv?

JA, det med krokodillen var usaklig, men det var for å få fram et poeng. Vi er så heldige at vi er på toppen av næringskjeden, men det hadde ikke trengt å vært sånn. Det er noe med å ha respekt for naturen.

Jeg blir helt stum Betty, og jeg er sikker på at alle her har mistet respekten for deg.

Når man tenker på høner ja. Du tenker på kyllinger og forestiller deg hvordan de blir behandla. Høres ikke ut som du egentlig vet.

Ok så de som spiser kjøtt er dårlige mennesker som gjør dårlige ting er det det du sier? Det er nettopp slike utsagn som får meg til å tro at vegetarianere har lite i hodet. Der de sitter der på sin høye hest og tror de er bedre mennesker enn andre. Det er tanken bak som irriterer meg mest, ikke det at de ikke spiser kjøtt.

Jeg har mistet respekten for deg, fordi du ikke kan akseptere at ikke alle er enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tenker på høner ja. Du tenker på kyllinger og forestiller deg hvordan de blir behandla. Høres ikke ut som du egentlig vet.

Ok så de som spiser kjøtt er dårlige mennesker som gjør dårlige ting er det det du sier? Det er nettopp slike utsagn som får meg til å tro at vegetarianere har lite i hodet. Der de sitter der på sin høye hest og tror de er bedre mennesker enn andre. Det er tanken bak som irriterer meg mest, ikke det at de ikke spiser kjøtt.

Jeg har mistet respekten for deg, fordi du ikke kan akseptere at ikke alle er enig med deg

Forestiller meg? Jeg har da lest og sett hvordan kyllinger har det mange steder!

NEI, det er DU som tolker det inn i det jeg skriver, jeg har aldri sagt det. Føler du deg truffet kanskje? JEG SER IKKE NED PÅ DE SOM SPISER KJØTT, JEG SPISER DET JO SELV! Men jeg berømmer de som ikke gjør det/bare spiser dyr som er godt behandla eller vilt.

Igjen; jeg blir stum :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som bare kommer med innlegg på innlegg med mistolkninger, påstander, og tull som "jeg gidder ikke å sette meg inn i dette temaet!!!" ødelegger diskusjoner. Dersom man ikke klarer å diskutere får man holde seg unna diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Forestiller meg? Jeg har da lest og sett hvordan kyllinger har det mange steder!

NEI, det er DU som tolker det inn i det jeg skriver, jeg har aldri sagt det. Føler du deg truffet kanskje? JEG SER IKKE NED PÅ DE SOM SPISER KJØTT, JEG SPISER DET JO SELV! Men jeg berømmer de som ikke gjør det/bare spiser dyr som er godt behandla eller vilt.

Igjen; jeg blir stum :dåne:

Ja hvis du spiser det selv hvorfor legger du ut om de stakkars dyra da??? Slutt å spis kjøtt selv da hvis du berømmer de så veldig da. Hvis ikke blir du verdens største hykler. Jeg berømmer de ikke når de prøver å ødelegge for bønder som faktisk lever av dette her. Nå tenker jeg ikke primært på norske bønder, men bønder fra fattigere land som kanskje ikke har så gode muligheter til å avle fruk og grønt. Hva gjør de da om det ikke lenger kan produseres kjøtt?

Jeg blir stum av deg dåååne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...