Gå til innhold

Hvorfor reagerer folk så sterkt når jeg forteller dem at jeg spiser vegetarmat?


Gjest stillness

Anbefalte innlegg

Gjest stillness

I det siste har jeg begynt å spise mer vegetarisk og jeg er ikke sikker på om jeg vil bli vegetarianer,men har ihvertfall kuttet kraftig på kjøttspising min.Det har jeg også tenkt å fortsette med.

Jeg gjør dette av forskjellige grunner og jeg syns dette er utelukkende positivt,men andres reaksjoner rundt dette forundrer meg litt.

En venninne begynte å le av meg da jeg fortalte om middagen jeg hadde en dag og latterliggjorde hele greia.

Foreldrene min latterliggjør også vegetarianere og skal fremstille meg som svaklig og dum når jeg forteller dem om dette.

Innbiller meg også at det er mange som har den holdningen,og om du ikke følger strømmen så må folk se ned på deg.

Skjønner ikke helt greia for det er jo mitt liv,mine valg og min kropp.Ser ikke helt hvorfor det skal være så provoserende at jeg velger bort kjøtt?

Endret av stillness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En vegetarianer fortalte meg at han unngikk å fortelle det til folk så lenge som mulig, fordi han opplevde at folk følte at ved at han var vegetarianer så angrep han spisevanene deres. Høres rart ut, men han opplevde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg begynt å spise mer vegetarisk og jeg er ikke sikker på om jeg vil bli vegetarianer,men har ihvertfall kuttet kraftig på kjøttspising min.

Jeg gjør dette av forskjellige grunner og jeg syns dette er utelukkende positivt,men andres reaksjoner rundt dette forundrer meg litt.

En venninne begynte å le av meg da jeg fortalte om middagen jeg hadde en dag og latterliggjorde hele greia.

Foreldrene min latterliggjør også vegetarianere og skal fremstille meg som svaklig og dum når jeg forteller dem om dette.

Innbiller meg også at det er mange som har den holdningen,og om du ikke følger strømmen så må folk se ned på deg.

Skjønner ikke helt greia for det er jo mitt liv,mine valg og min kropp.Ser ikke helt hvorfor det skal være så provoserende at jeg velger bort kjøtt?

Vettu hva, jeg lurer på akkurat det samme selv. Det er helt utrolig. Man skulle nesten tro vi gjorde noe ulovlig :(

Hvis du er interessert kan du lese om min nye plan her og hvorfor jeg plutselig føler motstand :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vegetarianer fortalte meg at han unngikk å fortelle det til folk så lenge som mulig, fordi han opplevde at folk følte at ved at han var vegetarianer så angrep han spisevanene deres. Høres rart ut, men han opplevde det.

Har hørt om flere som har opplevd det.. Merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Ja,jeg skjønner ikke hvorfor det er så problematisk for andre å godta at jeg ønsker å gjøre det på denne måten.

Det er mitt valg og jeg respekterer at andre ikke føler det på samme måten så da syns jeg de kan respektere mine valg.

Men det har nesten blitt sånn at jeg unngår å prate om det siden folk reagerer på den måten de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veggis i 5 år, og følte jeg var i veien for alle hele tiden. Folk måtte lage egne middager til meg osv (noe som jeg ikke likte!!! klarte meg fint med å spise tilbehøret bare)

Etter jeg ble sammen med sambo så fikk jeg plutselig nok av alle "spøkene" og ertinga om hva jeg ikke spiste. Så jeg begynte å spise kjøttdeig o.l. - bare det enkle.

Nå har jeg kommet så langt at jeg spiser kylling, kjøttdeig, kalkun og burger. Jeg lærer meg å spise kjøtt rett og slett fordi jeg er LEI av maset om hva jeg ikke spiser, all spesialbehandlinga. Jeg har fått nok! Dermed driver jeg å lærer meg å spise kjøtt :lete:

Det er ikke gøy å bli gjort narr av for sine spisevaner.

Hold deg sterk og spise akkurat det du vil! :klemmer:

Når jeg fortalte pappa at jeg ikke skulle spise kjøtt mer, så sa han at jeg kunne lik så godt flytte inn i et fjøs :fnise: (men så er han en jeger og da)

Endret av CocoPiaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror ikke man skal begi seg ut på å kutte ut mye kjøtt om man ikke kan mye om ernæring. For man må finne mat som erstatter kjøtt, og det er ikke lett i Norge.

Det med å lage andre middager osv hadde jeg ikke hevet øyenbryna på, dersom du vet hva du skal ha selv, og at det inneholder nok næring osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Har på en måte samme greia selv, er ikke vegetarianer og spiser kjøtt osv, men når folk ser hvor LITE kjøtt jeg spiser så anklager de meg for å være miljøfanatiker osv... Greia er at når jeg lager mat til meg selv så inneholder det SVÆRT skjeldent kjøtt.... fordi jeg ikke husker det, egentlig. Liker det jo. Så kjenner meg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva andre skal henge seg opp i. Jeg spiser omtrent ikke kjøtt, ikke fordi jeg er vegetarianer, men fordi jeg blir fysisk dårlig av det. :spy: Jeg har prøvd atskillige ganger når venner har hatt biff/stek middager, men det er ikke morsomt når jeg bare blir helt grønn, så nå har jeg begynt å si fra at jeg ikke spiser kjøtt.

På reaksjonene skulle man tro at jeg spiste små barn til frokost, å ikke være storspiser av kjøtt er visst fortsatt litt tabu her til lands. Jeg har egentlig aldri helt forstått det, om jeg har en venninne som f.eks er laktoseintolerant lager jeg ikke oppstyr om hun ikke vil spise vafler når hun kommer på besøk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

jeg tror ikke man skal begi seg ut på å kutte ut mye kjøtt om man ikke kan mye om ernæring. For man må finne mat som erstatter kjøtt, og det er ikke lett i Norge.

Det med å lage andre middager osv hadde jeg ikke hevet øyenbryna på, dersom du vet hva du skal ha selv, og at det inneholder nok næring osv...

Nei,det er jeg fullt klar over,men tror nok at jeg er på rett spor her.Tar meg god tid her siden jeg ikke har holdt på med dette så altfor lenge.

Det er vel ikke det som gjør at folk reagerer,at de er redd for at jeg ikke skal få i meg det jeg trenger og at de er bekymret på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig for meg å si noe siden jeg ikke reagerer sånn, men jeg tror at ihvertfall noen reagerer veldig automatisk med å tenke at vegetarianere i sitt stille sinn kritiserer og dømmer sønder og sammen de som spiser kjøtt. Fullstendig tullete selvfølgelig, siden det er ekstremt få veggiser jeg har truffet som har den holdningen. Likevel tror jeg mange føler det som et indirekte angrep på deres egne matvaner, og da blir den instinktive rekasjonen å gå til "motangrep" gjennom å kritisere eller latterliggjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet svært lite om det å leve som vegitarianer, og de jeg kjenner som er det er veldig underernært.

Og jeg skal aldri si noe på det hverken her eller der. Jeg spiser ikke ting og tang fra havet i det heletatt og får alltid pés for det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Jeg var veggis i 5 år, og følte jeg var i veien for alle hele tiden. Folk måtte lage egne middager til meg osv (noe som jeg ikke likte!!! klarte meg fint med å spise tilbehøret bare)

Etter jeg ble sammen med sambo så fikk jeg plutselig nok av alle "spøkene" og ertinga om hva jeg ikke spiste. Så jeg begynte å spise kjøttdeig o.l. - bare det enkle.

Nå har jeg kommet så langt at jeg spiser kylling, kjøttdeig, kalkun og burger. Jeg lærer meg å spise kjøtt rett og slett fordi jeg er LEI av maset om hva jeg ikke spiser, all spesialbehandlinga. Jeg har fått nok! Dermed driver jeg å lærer meg å spise kjøtt :lete:

Det er ikke gøy å bli gjort narr av for sine spisevaner.

Hold deg sterk og spise akkurat det du vil! :klemmer:

Når jeg fortalte pappa at jeg ikke skulle spise kjøtt mer, så sa han at jeg kunne lik så godt flytte inn i et fjøs :fnise: (men så er han en jeger og da)

Det var kjipt å høre,men det er vel sånn det blir siden de fleste er kjøttspisere. Folk er utrolig sneversynte også syns jeg og tror at man spiser kjip smakløs mat og salat.

Heldigvis har jeg en samboer som støtter meg selv om han ønsker å spise mer kjøtt enn hva jeg gjør,men familien min tror jeg aldri kommer til å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte inn og skrive en kommentar til: kom på at jeg har fått noen lignende reaksjoner selv.

Jeg spiser kjøtt, men har lagt om kostholdet ganske drastisk for noen år siden. Jeg har (en sjelden gang) opplevd sånne kommentarer som du beskriver hvis jeg drikker farris i stedet for cola, bare tar én potet og heller ekstra salat, eller hopper over sausen. Igjen: jeg tror folk føler seg indirekte kritisert, virker som om mange tar ting veldig personlig, synes jeg.

Spis det du vil du, jeg tror du vil oppleve at folk reagerer på kostholdet ditt uansett. Enten er du for sunn, eller for usunn, spiser for mye kjøtt, eller for lite, eller er kjedelig. Heldigvis spiser man for å gjøre seg selv til lags, ikke alle andre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to veninner som er vegetarianere, i det ene tilfellet reagerer jeg negativt på det og i det andre ikke.

Veninne 1 - Kommer på besøk, og forventer at det er noe eget til henne å spise (ikke bare tilbehøret), selv om det er mange på besøk. Jeg kan ikke mye om vegetarkost, og veit ikke hva som er bra kjøtterstatning. Prøvde å kjøpe bønner og kikerter, men det var heller visst ikke bra nok siden jeg ikke hadde tilbredt det sånn hun likte det. Og gud forby at jeg (som bare har et studentkjøkken), bare har en stekepanne, for da kan hun jo ikke spise stekte grønnsaker eller noe, siden det har vært stekt kjøtt i den panna.

Veninne 2 - Er det aldri stress å be på middag. Hun tar initiativ sjøl til å finne bra alternativ til seg. ("åja, dere skal ha biff ja, da tar jeg med linsekaker til meg selv jeg, det passer med det samme tilbehøret." Eller "når du kjøper taco ingrediensene, kan du ikke kjøpe ...., så hjelper jeg til å lage den bønnestuingen. Og forresten, så er det veldig bra for meg om vi kan lage guacamole, for jeg trenger å få i meg litt mer fett, og det er det mye av i avocado")

Den andre tingen er at det er veldig slitsomt med "misjonerende" vegetarianer (akkurat som det er med alle som prøver "presse" livsstilen sin over på andre). Jeg tror at når man har tatt et sånt valg, så er man veldig opptatt av å forklare hvorfor man har tatt det valget, og at man lett oppfattes som "misjonerende" selv om man ikke mener det sånn. Så, prøv å være litt obs på at andre rundt deg ikke føler at du angriper deres livsstil. Før om folk føler seg angrepet, er det stor sannsynelighet for at de forsvarer seg med å kritisere å være vegetarianer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet svært lite om det å leve som vegitarianer, og de jeg kjenner som er det er veldig underernært.

Og jeg skal aldri si noe på det hverken her eller der. Jeg spiser ikke ting og tang fra havet i det heletatt og får alltid pés for det...

Ja, da lurer jeg på hva de lever av. Det går veldig fint å være veggis i Norge. Med mindre man bor på en øde øy milesvis fra dagligvareforretninger. Det er hakket vanskeligere å være veganer, men det går også greit. Men da må man i større grad sette seg inn i kostholdslære. Og restaurantutvalget begynner å bli noget snevert.

Til TS: Jeg spiser selv lite kjøtt. Både fordi jeg ikke er noe glad i kjøtt og på grunn av det miljømessige aspektet. Det kan ha noe med alder å gjøre, og omgangskretsen vår (i stor grad folk med høgre utdanning som tilhører venstresiden i Norsk politikk), men ingen reagerer slik når jeg forteller om maten jeg lager. Tvert imot er det flere som ber om oppskrifter eller tips og råd til hvordan man kan kutte ned på kjøttforbruket i en hektisk hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må si meg enig med kanelsnurr. Jeg bryr meg ikke om at folk er vegetarianere, de må få spise som de selv vil, det er forventningene til hvordan andre skal tilpasse seg deres livsstil jeg ofte syns er merkelig. Jeg har flere venner med ulike intoleranser eller allergier, og de er superglad for at de kan spise det som blir servert selv om det ikke er favoritten eller akkurat slik de ville gjort det hjemme, mens vegetarianere ofte blir sure fordi maten ikke er slik de helst vil ha det.

F.eks skulle vi på en dugnad i borettslaget lage lapskaus til alle som var med. En hadde cøliaki, en laktoseintolleranse og to var vegetarianere. Ergo ble ingenting tilsatt som inneholdt gluten eller melk, og vi lagde en egen lapskaus uten kjøtt til vegetarianerene. Alle var kjempefornøyd og syns det var godt med varm mat, bortsett fra veggisene som var sure fordi de ikke fikk noe som kunne erstatte kjøttet i lapskausen. Vel, ikke har de forslått noe og ikke vet jeg hva det kan være, og det er vel ingenting å bli sur for at det mangler "kjøtterstatning" i ett måltid som takk for innsatsen :roll:

dette er bare ett eksempel, men har opplevd lignende flere ganger, og tenker at det nok er derfor mangen er oppgitt over vegetarianere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok med holdinger å gjøre, som flere har påpekt.

Det er ingen som stiller spørsmål ved en intoleranse/allergi (har dette selv), men nå er det slik at de som sliter med dette ogå er de som mer enn noe annet ønsker å kunne spise hva de vil. En vegetarianer har valgt kostholdsrestriksjonene selv, og kan derfor ikke forvente den samme automatiske forståelsen når de skal spise hos andre. Det er heller ikke farlig for en vegetarianer å spise animalske produkter.

Da jeg var i tenårene så var det mange, spesielt jenter, som ble vegetarianere over natta. Det var en trend, som ble ytterligere uttalt hvis kjendiser frontet saker som viser dyremishandling. Argumentasjonen til slike vegetarianere blir dermed fort latterliggjorte, og lite grundige. Ut fra et miljøperspektiv så er det så absolutt enorme pluss ved å kutte ned på kjøttinntak og soyaprodukter. Dette uten tvil, så de som blir vegetarianere ut i fra miljøhensyn har jeg stor respekt for. Det er heller ingen tvil om at alle har godt av minst en, helst to, kjøttfrie middager i uka. Økte inntak av bønner, linser, rotfrukter, annet grønt og alternativer til ris/potet/pasta er noe som anbefales, og som minsker risiko for en god del sykdommer.

De jeg ikke har respekt for, er de som selv ikke har vært med på slakt/jakt, eller har fostret dyr fra begynnelse til slutt selv. Har du ikke denne erfaringen (som en hver omnivor bør ha), så mister du også perspektivet, og evnen, til å vurdere hva dyrehold er. Dyra skal ha det godt, spise godt, ha god plass og være frittgående i så stor grad som mulig. Jeg har null problem med å spise sauene fra onkel sin gård, eller ta imot egg fra nabolagets hønsegård. De dyra har hatt det bedre enn mange mennesker (noe som er foruroligende nok i seg selv). Viltkjøtt kan jeg heller ikke forstå at noen skal ha problemer med å spise (med unntak av prisen, fysj å fy). Elgoksen, rypa og reinen har levd naturlig, uvitende og upåvirket. Og kjøttet er sunnere for oss sammenlignet med industrialisert oppdrett av husdyr.

I mine øyne så er det bedre å støtte de produsentene som satser på gode forhold, frittgående produksjon og høy livskvalitet for dyra, enn å stå på sidelinjen og ikke delta, men kun kritisere andres valg. Igjen så har det med holdninger, informasjon, perspektiv og kunnskap å gjøre.

Kunnskapsrike vegetarianere, samt de som satser på fangst/fiskebasert kosthold, hvor mangelsykdommer er kontrollert for og adekvate proteininntak sørget for, er noen av de sunneste menneskene på denne jord.

Kosthold er et personlig valg, men når vi lever så tett oppi kvarandre, og samtidig er avhengige av alle rundt oss, så blir det en kunst å tilpasse seg. Og vi må forvente å ta hensyn til andre før de viser oss hensyn ift valg som begrenser valgfrihet og muligheter.

Endret av bergans
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Mange gode synspunkter her :)

Men bare for å ha det sagt,jeg er ingen misjonerende vegetarianer og har kun fortalt om at jeg har kuttet ned på kjøtt og om folk er interesserte så forteller jeg om grunnene til det.Så at folk da latterliggjør meg om mine valg er ganske irriterende og ikke minst unødvendig i mine øyne.

Er forøvrig enig med deg bergans at jeg mer enn gjerne støtter produsenter som har god kvalitet og der produktene har god kvalitet.Jeg er ikke imot det å spise kjøtt,men det er det industrialiserte landbruket jeg setter spørsmål ved.

Endret av stillness
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, en slik nedlatenhet opplevde jeg fra mange, da jeg for noen år siden var vegetarianer et år. Skulle gjerne fortsatt, men for stor avhengighet av bønner, linser og ost gjorde at min irritable tykktarm ikke lot seg temme. Nå forsøker jeg å ta valg slik bergans skisserer, men liker ikke kjøtt så godt lenger.

Uansett, jeg tror pingting har mye rett i det hun sier om å føle seg angrepet. Jeg har ALDRI misjonert mot kjøttspisere. Jeg anså valget mitt som personlig, og tok også med erstatningsmat, eller inviterte folk hjem til meg. Jeg fortalte selvsagt om årsakene hvis noen spurte, men det ble nesten alltid diskusjon av det. Skjønt bare her i Norge! Bodde i England på den tiden, og ingen løftet et øyenbryn. Ei heller reagerte de i min belgiske familie.

Jeg spiser fortsatt mye veggis-mat. Jeg har en jobb som innebærer å bo ute med kolleger hele uka, og når det er min tur til å lage middag, er det alltid noen som "må" ha kjøtt. Det er vanvittig irriterende når du lager god og næringsrik mat, at andre ikke stoler på deg.

Når noen flåser om at det er farlig å ikke spise kjøtt, man kan bli underernært, kvitterer jeg med "Men får DU i deg 5 om dagen, da?". Da blir det stille.

(og hvorfor alt kjøttmaset? Det er mangelen på fisk de burde bekymre seg for)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...