Gå til innhold

Hvorfor reagerer folk så sterkt når jeg forteller dem at jeg spiser vegetarmat?


Gjest stillness

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Det er ingen som har sagt noe annet, selvsagt kan vi fordøye begge deler. Samtidig er det slik at mange vegetarianere får problemer hvis de spiser kjøtt igjen etter å ha vært uten lenge.

hvordan vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvordan vet du det?

Fordi det er noe mange har erfart. Jeg har også lest om det mange steder opp gjennom årene. Kroppen er ikke vant med kjøtt, og man kan derfor få en reaksjon om man spiser det igjen etter å ha vært uten lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Fordi det er noe mange har erfart. Jeg har også lest om det mange steder opp gjennom årene. Kroppen er ikke vant med kjøtt, og man kan derfor få en reaksjon om man spiser det igjen etter å ha vært uten lenge.

Har du erfart det? Kjenner du noen som har erfart det? Hvordan vet du at det ikke bare er vegetarianer "propaganda"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfart det? Kjenner du noen som har erfart det? Hvordan vet du at det ikke bare er vegetarianer "propaganda"?

Jeg blir ikke dårlig, men jeg kjenner at jeg blir tung i magen av rødt kjøtt. Jeg kjenner også andre som hadde en overgangsfase i det de begynte å spise kjøtt igjen. Hvordan vet du at det ikke stemmer? Er det bare fordi du vil det skal være slik? Hva har du i mot vegetarianere egentlig, du aggressiv og intolerant. Jeg forstår ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må folk gjerne la ver å ete kjøtt og fisk. Men enkelte vegetarianerar er ganske "misjonerande", noko som kan vere slitsomt. Samt at det er vanskeleg å vete kva ein skal servere dei. (Og litt irriterande å måtte lage spesialrettar til dei pga sjølvvalte "særheitar"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke dårlig, men jeg kjenner at jeg blir tung i magen av rødt kjøtt.

Blir ikke de aller fleste tunge i magen av å spise et større kjøttmåltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men ville bare svare på spørsmålet TS stiller i overskriften på denne tråden.

Jeg selv reagerer nemlig litt på folk som sier at de er vegetarianere :ironi: Jeg er ikke av den ekstreme typen, og mener at folk i bunn og grunn skal få velge selv hva de vil eller ikke vil spise, og har egentlig ingen ting imot at folk velger bort kjøtt. Men saken er at de få jeg har møtt som er vegetarianere, eller som har valgt å spise veldig "sunt" på andre måter (lavkarbo f.eks?), ser etter min mening ikke noe særlig sunne ut! De har vært tynne, bleke og hatt lite overskudd. Det er klart at ikke alle vegetarianere er slik, men når en velger bort kjøtt velger en jo bort en vesentlig kilde til mange ulike næringsstoffer det er vanskelig å få i seg på andre måter. Dette gjør at hele vegetarianerideen blir litt unaturlig for meg! Dersom du må ta kosttilskudd for å få i deg alt kroppen trenger er det noe som skurrer med hele opplegget..

Edit: Leste noen av innleggene over her, og nei, for meg er det altså ikke det at vegetarianere har tatt et annet valg enn flertallet, som gjør at jeg stusser når jeg hører at en person ikke spiser kjøtt. Folk kan for meg være så annerledes og/eller sære de bare vil, men det å droppe kjøttet strider på en måte mot vår natur.. Vi er jo laget for variert kost, både frukt, grønnsaker og kjøtt, og da synes jeg det er naturlig å tro at vi også har bruk for både frukt, grønnsaker og kjøtt!

(Men får DU i deg 5 om dagen, da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at mennesker er laget for å kunne spise både kjøtt og grønt vel. Har ingenting å si om du ikke har spist kjøtt på en stund. Kroppen er skapt for at vi uten problem kan spise kjøtt

Om noen mener vi er skapt til å spise kjøtt så driter jeg faktisk i det! Det er ikke det denne diskusjonen går i heller.

Jeg er vegetarianer fordi jeg velger det av etiske og miljøvennlige hensyn. Jeg skader faktisk INGEN, jeg driver ikke propaganda og er veldig bevisst på hva jeg spiser. Ikke prøv å overbevis meg om at jeg bør spise kjøtt, er du snill. Har jeg bedt deg om å ikke spise det kanskje? Spis hva du vil for meg, men prøv bare å ta litt hensyn til venner som evnt.er vegetarianere eller oss her inne som bare vil ha en redelig diskusjon. Makan til intoleranse!

Alt jeg sa var at mange reagerer på kjøtt når de ikke har spist det på lenge. Det er tungt å fordøye, altså sliter systemet litt mer og må jobbe hardere. Ta en tur til legen din og spør om du har så store problemer med å tro på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da motbeviser jo det teorien til vegetarianerne her inne..

noen har bare mer sensitiv mage enn andre

Altså det er TUNGERE å fordøye. Alle kan nok klare å fordøye salat, selv de med sensitiv mage.

Fint at du også motbeviser din egen teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Noen er veldig veldig kresne, hvorfor er det så himla vanskelig å forstå?

Vil ikke kalle det å være vegetarianer er kresent, i seg selv. Vet om mennesker som bare vil spise kjøtt. Skal jeg tvinge dem til å like vegetarmat? Endret av AnneBonny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Denne tråden handler ikke om kresenhet i matveien! Det handler om et valg man tar som vegetarianer. Det valget en vegetarianer tar, er å ikke spise kjøtt. Det betyr også når de spiser hos andre. Ikke spise kjøtt=ikke spise kjøtt. Hva har det med kresenhet å gjøre?

Grunnen til at jeg trakk frem kresenhet var fordi jeg snakket om det å ha middagsselskap og det ikke går an å ta hensyn til absolutt alle når det kommer til mat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er TUNGERE å fordøye. Alle kan nok klare å fordøye salat, selv de med sensitiv mage.

Fint at du også motbeviser din egen teori.

Nå stod det faktisk i artikkelen fra Illustrert Vitenskap at plantekost er mye vanskeligere å fordøye enn kjøtt, altså det totalt motsatte av hva veggisene ei tråden her påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Altså det er TUNGERE å fordøye. Alle kan nok klare å fordøye salat, selv de med sensitiv mage.

Fint at du også motbeviser din egen teori.

Hallo det var en person som sa hun ble dårlig i magen selv om hun spiste kjøtt hver dag. Hun har da sensitiv mage. Har ikke noe med saken å gjøre at man har gått lenge uten kjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere glutenallergikere, Laktose intolerante eller parfyme allergikere får røde prikker på kroppen? Nope! Men like fordømt en allergisk reaksjon.

Jeg BEKLAGER at jeg kalte det en allergisk reaksjon at magen ikke tåler kjøtt lengre! Det jeg kanskje mente å si var at man kan få rennaræv, sprutbæsj eller explosiv diare! Bedre?

Og om noen ikke har lyst til å bli vegetarianere lengre fordi di ikke vil bli dårlige da de spiser kjøtt da de er på besøk hos noen: Newsflash!! Du ER/VAR ikke vegetarianer! Flott at noen vil spise mindre kjøtt, men om du ikke har vært totalt avholds en stund, vil du nok ikke få samme reaksjon.

Og jeg har hørt og lest om flere som har fått den reaksjonen, og ei venninne av meg begynnte å spise kjøtt da hun gikk gravid. Veit du hva som skjedde? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Tror dere glutenallergikere, Laktose intolerante eller parfyme allergikere får røde prikker på kroppen? Nope! Men like fordømt en allergisk reaksjon.

Jeg BEKLAGER at jeg kalte det en allergisk reaksjon at magen ikke tåler kjøtt lengre! Det jeg kanskje mente å si var at man kan få rennaræv, sprutbæsj eller explosiv diare! Bedre?

Og om noen ikke har lyst til å bli vegetarianere lengre fordi di ikke vil bli dårlige da de spiser kjøtt da de er på besøk hos noen: Newsflash!! Du ER/VAR ikke vegetarianer! Flott at noen vil spise mindre kjøtt, men om du ikke har vært totalt avholds en stund, vil du nok ikke få samme reaksjon.

Og jeg har hørt og lest om flere som har fått den reaksjonen, og ei venninne av meg begynnte å spise kjøtt da hun gikk gravid. Veit du hva som skjedde? ;)

De som ikke tåler gluten har ikke allergi men en sykdom som heter cøliaki. Vegetarianere som har tatt et valg om å ikke spise kjøtt har ingen sykdom som tilsier at de ikke kan spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke tåler gluten har ikke allergi men en sykdom som heter cøliaki. Vegetarianere som har tatt et valg om å ikke spise kjøtt har ingen sykdom som tilsier at de ikke kan spise kjøtt.

Feil igjen! Man behøver ikke ha cøliaki for å reagere på gluten.

Selvfølgelig har man ikke en sykdom når man er vegetarianer men man/noen tåler det ikke fordet. Og man spiser "derfor" ikke kjøtt en dag fordi noen ikke liker å se at man bare spiser tilbehøret.

Endret av Wizz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Feil igjen! Man behøver ikke ha cøliaki for å ikke reagere på gluten.

Selvfølgelig har man ikke en sykdom når man er vegetarianer men man/noen tåler det ikke fordet. Og man spiser "derfor" ikke kjøtt en dag fordi noen ikke liker å se at man bare spiser tilbehøret.

Det der tror jeg bare vegetarianere finner på som en unnskyldning for å slippe å spise kjøtt. Jeg respekterer vegetarianere men ikke når de kommer med sånne tulleunnskyldninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg bare vegetarianere finner på som en unnskyldning for å slippe å spise kjøtt. Jeg respekterer vegetarianere men ikke når de kommer med sånne tulleunnskyldninger

HÆ? Slippe å spise kjøtt? Hadde de som "kaller seg" vegetarianere ikke likt kjøtt, kunne man jo bare sagt at man ikke liker det da?

Jeg tror du har funnet ut at du ikke har noen bra påstander for lenge siden, for det der henger ikke på greip!

Jeg har valgt å ikke spise kjøtt pga dyrevernsmessige årsaker. MITT valg og MITT "problem". Det er ikke for å slippe noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

HÆ? Slippe å spise kjøtt? Hadde de som "kaller seg" vegetarianere ikke likt kjøtt, kunne man jo bare sagt at man ikke liker det da?

Jeg tror du har funnet ut at du ikke har noen bra påstander for lenge siden, for det der henger ikke på greip!

Jeg har valgt å ikke spise kjøtt pga dyrevernsmessige årsaker. MITT valg og MITT "problem". Det er ikke for å slippe noe som helst.

Herregud man kan da si at man er vegetarianer fordi man er imot å spise kjøtt ikke si at man kommer til å bli dårlig. For det vet man jo ikke før man har prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud man kan da si at man er vegetarianer fordi man er imot å spise kjøtt ikke si at man kommer til å bli dårlig. For det vet man jo ikke før man har prøvd

Jammen da er vi enig om det da.

Btw jeg har aldri påstått at det er derfor folk flest ikke spiser kjøtt. Jeg HÅPER det har med dyrevern å gjøre!

(Mange Revmatikere tåler ikke kjøtt, spess svin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...