Gå til innhold

Hvorfor reagerer folk så sterkt når jeg forteller dem at jeg spiser vegetarmat?


Gjest stillness

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du får så mange, men hadde jeg vært i samme sko som deg hadde jeg reagert med likegyldighet og oversett dem! Lykke til :)

Endret av AnneBonny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde det samme når jeg måtte på antisukker diett. Det var visst utrolig frekkt av meg å skylle sukkeret av jordbærene. Fy på meg altså.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg føler at det å være vegetarianer er helt ok og akseptabelt. Ingen jeg kjenner som reagerer på det. Men om man forteller folk at man lever lavkarbo, blir man sett på som idiot og belært opp og ned i mente om hvor uvitende man er. Må hele tiden forsvare seg. Det blir jeg lei av.

Kan ikke folk få ha det kostholdet som passer dem best, uten at andre skal bry seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vegetarianer fortalte meg at han unngikk å fortelle det til folk så lenge som mulig, fordi han opplevde at folk følte at ved at han var vegetarianer så angrep han spisevanene deres. Høres rart ut, men han opplevde det.

Tror det er mye i dette faktisk. Blir litt det samme som slik folk reagerer hvis man ikke vil ha kake eller noe sånt. Jeg vil ikke ha det fordi jeg ikke har lyst på og fordi kroppen min reagerer veldig dårlig på det. Da setter forsvaret til folk som ikke klarer å styre seg og som får dårlig samvittighet inn og de føler seg bedre ved å "rakke litt ned på" den som velger annerledes og deres øyne "bedre". Tror jeg :)

Det er jo helt tåpelig at det skal være sånn når det gjelder mat, det er jo faktisk snakk om hva man skla putte inn i kroppen sin og som faktisk er livsviktig for helse, velvære osv osv. Da burde man i det minste få velge selv hva man ønsker å putte i seg / ikke ønsker å putte i seg uten å måtte ta "hensyn" til sosiale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg aldri opp i andres mat så lenge de ikke legger seg opp i min. Men humrer godt innvendig når fjortiser plutselig "ser lyset". Det varer sjelden særlig lenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg pescetarianer og ikke vegetarianer, men jeg har aldri opplevd at noen har vært nedlatende om kostholdet mitt, heldigvis! Jeg får jo masse spørsmål da, om hva jeg spiser i jula, hva jeg spiser generelt, om jeg ikke savner kjøtt osv osv. Jeg opplever at folk er nysgjerrige på hvorfor og hvordan, og ikke er nedlatende. Skjønt, jeg har fått høre at jeg sikkert er så tynn pga jeg ikke spiser ordentlig mat, og det er skremmende mange som krever at det skal være kjøtt i alle retter, for hvis ikke blir de jo ikke mett! :dåne:

Nå er ikke jeg en slik som krever at andre lager egen mat til meg om jeg blir bedt bort, jeg nøyer meg med tilbehøret eller tar med meg noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker også dette fra da jeg var vegetarianer. Fikk tilogmed kommentarer slik som "åja, du er en slik en, du!" Måtte gang på gang forsvare meg, noe jeg ble fryktelig lei av i slutten.

Nå spiser jeg kun økologisk og vilt, og må forsatt forsvare mine spisevaner. Skulle ønske folk bare kunne akseptere at vi er forskjellige.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tar gjerne en diskusjon om matvaner og slikt med folk som spiser annerledes enn meg - men da skal det legges opp til en diskusjon! Jeg begynner ikke å kritisere eller vurdere i øst og vest før noen faktisk har spurt om min mening.

I min verden er det ihvertfall normal folkeskikk å ikke uttale seg om sånt helt uten videre, men det er det tydeligvis ikke for alle? Lurer litt på hvorfor, er det et dårlig forsøk på å gjemme sin egne dårlige samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser fortsatt mye veggis-mat. Jeg har en jobb som innebærer å bo ute med kolleger hele uka, og når det er min tur til å lage middag, er det alltid noen som "må" ha kjøtt. Det er vanvittig irriterende når du lager god og næringsrik mat, at andre ikke stoler på deg.

Jeg blir rett og slett ikke skikkelig mett om ikke jeg får i meg fisk eller kjøtt til middag. Det kan være så næringsrikt, godt og flott det bare vil, men jeg blir ikke skikkelig mett og er skrubbsulten igjen innen en time. Så jeg forstår gode det som vil ha kjøtt e.l. til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg lever på samme måte som deg, foretrekker mat uten kjøtt. Opplever aldri å bli kalt kanin eller at maten min blir ledd av. De fleste sier heller "åh, det hørtes kjempegodt ut, hvordan lager du det da?"

Og en gang i blandt hører jeg "jamen herregud, skjønner ikke at du kan leve uten kjøtt jeg ass!" og så sier jeg "tja, jeg hindrer ikke deg i å spise kjøtt, så hver sin smak" og da er den diskusjonen over. Enkelt og greit altså.

Jeg må si at jeg blir pinlig berørt av mennesker som ler av andres mat. Hva faen? Du får begynne å le av dem hver gang de sier de skal spise pizza med kjøttdeig på. "haha - kjøttdeig lissom. hvem spiser det da? blir du mett av KJØTTDEIG? dummeste jeg har hørt væffal!".. At det er mulig å si noe sånt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tar gjerne en diskusjon om matvaner og slikt med folk som spiser annerledes enn meg - men da skal det legges opp til en diskusjon! Jeg begynner ikke å kritisere eller vurdere i øst og vest før noen faktisk har spurt om min mening.

I min verden er det ihvertfall normal folkeskikk å ikke uttale seg om sånt helt uten videre, men det er det tydeligvis ikke for alle? Lurer litt på hvorfor, er det et dårlig forsøk på å gjemme sin egne dårlige samvittighet?

Den er jeg helt med på! Å diskutere mat og ikke minst ernæringsfysiologi er jo mer enn bare en pasjon for meg ;) kom vel som en bombe det!

Jeg blir likevel like frustrert kvar gong over hvor sterkt myter, reinspikka tull og diettfanatisme råder hos den gjengse nordmann. Der ligger nok også en del av grunnen til at folk får reaksjoner på å ha et ukonvensjonelt kosthold (som ikke har sin årsak i en medisinsk restriksjon), nettopp fordi uvitenhet og/eller feil argumentasjon ikke sjelden ligger bak valgene. Jeg har null problem med at folk går utradisjonelle veier matmessig, men når valgene begrunnes med at Tonje fra Toten ble frisk og slank av tyttebær og dorullekstrakt, da stiller jeg spørsmål. Jeg advarer også hvis vedkommende gir seg innpå et kosthold som er mangelfullt, kan gi skadelige bivirkninger eller vil sende personen rett inn i alvorlig ketose.

Hadde folk diskutert mat og kunnskap om ernæring like mye som VG leses, så hadde befolkningen sett helt annerledes ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er du inne på noe Bergans. Jeg vet ikke helt om jeg hadde klart å holde munn om noen hadde sagt at de har lagt om til steinalderkosthold "fordi det er sånn de levde i steinalderen og derfor det vi er tilpasset til" - noe som er en sannhet med så store modifikasjoner at det streng tatt ikke ligner på en sannhet en gang. Litt avhengig av hvem som hadde sagt det og hvor godt jeg kjenner dem ville jeg nok kommentert det, men kommentaren kunne vært alt fra "det er en misforståelse at man hadde den slags kosthold i hele steinalderen" til "du, det der er fullstendig bullshit". Også ville jeg fulgt opp med interessant informasjon om kilder og steinalder og slikt, ikke så mye fordømmelse eller kritikk. Jeg kommenterer det også hvis noen sier at de spiser ekstra mye c-vitamin fordi de er forkjøla og tror det hjelper.

Jeg tenker likevel på det som litt annerledes da - her er det snakk om valg som er basert på feilinformasjon. Å f.eks. velge å ikke spise kjøtt fordi man sliter med de etiske aspektene blir annerledes, det er basert på personlige preferanser. Jeg har da mine meninger om det og, men de kommer ikke frem med mindre jeg blir spurt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Jeg blir rett og slett ikke skikkelig mett om ikke jeg får i meg fisk eller kjøtt til middag. Det kan være så næringsrikt, godt og flott det bare vil, men jeg blir ikke skikkelig mett og er skrubbsulten igjen innen en time. Så jeg forstår gode det som vil ha kjøtt e.l. til middag.

Hvis man ikke blir mett av veggismat så spiser man ikke rett eller nok.

Av egen erfaring så syns jeg det er bullshit at man må ha kjøtt eller fisk for å bli skikkelig mett.Det kommer helt an på sammensetningen av måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stillness

Jeg lever på samme måte som deg, foretrekker mat uten kjøtt. Opplever aldri å bli kalt kanin eller at maten min blir ledd av. De fleste sier heller "åh, det hørtes kjempegodt ut, hvordan lager du det da?"

Og en gang i blandt hører jeg "jamen herregud, skjønner ikke at du kan leve uten kjøtt jeg ass!" og så sier jeg "tja, jeg hindrer ikke deg i å spise kjøtt, så hver sin smak" og da er den diskusjonen over. Enkelt og greit altså.

Jeg må si at jeg blir pinlig berørt av mennesker som ler av andres mat. Hva faen? Du får begynne å le av dem hver gang de sier de skal spise pizza med kjøttdeig på. "haha - kjøttdeig lissom. hvem spiser det da? blir du mett av KJØTTDEIG? dummeste jeg har hørt væffal!".. At det er mulig å si noe sånt!

Hm,har ikke opplevd så mye positivt enda.Mulig de jeg har snakket om det til hittil er litt sneversynte når det gjelder kosthold.

He he..Ja,får gjøre det neste gang :)

Kommer nok til å kjøre mitt eget løp uansett hva folk sier.Bare forundrer meg over denne trangen enkelte har til å latterliggjøre folk velger annerledes enn dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke blir mett av veggismat så spiser man ikke rett eller nok.

Av egen erfaring så syns jeg det er bullshit at man må ha kjøtt eller fisk for å bli skikkelig mett.Det kommer helt an på sammensetningen av måltidet.

Og jeg syns det du sier er bullshit, for jeg blir sulten igjen med en gang når jeg kun spiser veggismat. Kan være mett når jeg går fra bordet ja, men innen en time er jeg sulten igjen. Og det kan forklarer hvorfor arbeidskollegene til hun som skrev innlegget jeg kommenterte ønsket noe mer i tillegg.

Du kan ikke skrive at andre ikke respekterer deg når du ikke respekterer andre. Nettopp det du skriver over her og den holdningen der representerer er grunnen til at mange ser ned på vegetarianere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig positivt at folk velger å spise mindre kjøtt og fisk eller har et mer bevist forbruk.

Selv kjøper jeg ikke oppdrettfisk og har overtalt flere til å la være å kjøpe oppdrettsfisk.

Jeg har lagt merke til det motsatte at mange vegetarianere ser ned på de andre som ikke er vegetarianere/ veganere. Jeg synes det er viktig og understreke at ikke alle kan/burde være/bli vegetarianere. Og at det ikke er like lett for alle å være vegetarianer.

Men jeg synes det er positivt med folk som er mer bevist på varene de kjøper av en eller annen grunn. Økologisk ikke test på dyr og varer som er laget mer etisk enn andre varer.

Jeg har også vært ulike steder der det store flertallet er vegetarianere. Der er det slik hvor lenge har du vært vegetarianer? Jeg: Nei jeg er ikke vegetarianer jeg. Da bare går de og forandrer seg helt fra å være interessert i å snakke med meg og bli kjent med meg til å ikke være det overhodet. Da avslutter de samtalen fort for å så gå og snakke med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reagerer fordi 99% av vegetarianere ikke har et spesielt bevisst forhold til valget, selv om de gjerne liker å tro det. De aller aller fleste snakker varmt om at de er vegetarianere fordi de tenker på dyrevelferd. Det er vel å bra det, men man trenger faktisk ikke holde seg unna alt av kjøtt og fisk for å gjøre det. Det er milevis forskjell på burhøns og økologiske høns. Viltkjøtt er heller ikke oppdrettkjøtt. De har levd et langt og godt liv ute i skogen og så dødd en rask død før de kom på middagsbordet. Alternativet til å ikke spise vilt ville ikke være at de fikk et bedre liv, tvert i mot ville alle disse i stedet dødd en langsom og ofte pinefull død av sykdom eller alderdom. Det samme gjelder fisk. Ikke all fisk er oppdrettsfisk. Og egg kan man få av økologiske høner, og melk er meg bekjent ikke vondt for kua å gi fra seg. Jeg synes derfor det er veldig underlig å unngå alt av dyreprodukter med begrunnelse i etikk all den tid det finnes nok av dette som kommer fra dyr som har hatt gode liv. Hvis man da likevel velger å holde seg totalt unna dette da mener jeg det må være lov å reagere, for da har man ikke lenger et bevisst forhold til kostholdet man har valgt, da er man bare sær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

I det siste har jeg begynt å spise mer vegetarisk og jeg er ikke sikker på om jeg vil bli vegetarianer,men har ihvertfall kuttet kraftig på kjøttspising min.Det har jeg også tenkt å fortsette med.

Jeg gjør dette av forskjellige grunner og jeg syns dette er utelukkende positivt,men andres reaksjoner rundt dette forundrer meg litt.

En venninne begynte å le av meg da jeg fortalte om middagen jeg hadde en dag og latterliggjorde hele greia.

Foreldrene min latterliggjør også vegetarianere og skal fremstille meg som svaklig og dum når jeg forteller dem om dette.

Innbiller meg også at det er mange som har den holdningen,og om du ikke følger strømmen så må folk se ned på deg.

Skjønner ikke helt greia for det er jo mitt liv,mine valg og min kropp.Ser ikke helt hvorfor det skal være så provoserende at jeg velger bort kjøtt?

du blir jo en litt vanskelig middagsgjest da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du blir jo en litt vanskelig middagsgjest da

Hvis jeg ikke klarer å holde kjeft om vanene til "vanskelige middagsgjester", så inviterer jeg dem ikke på middag, jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hvis jeg ikke klarer å holde kjeft om vanene til "vanskelige middagsgjester", så inviterer jeg dem ikke på middag, jeg.

man må jo lage ekstra vegetarmat til de. Det hadde ikke jeg giddet å gjort. Greit om de høflig setter seg ned å spiser men om de begynner å klage på maten jeg har laget og begynner å si, jeg spiser ikke slik og sånn. Det syns jeg er frekt når man har stått på kjøkkenet lenge og styra. Blir noe annet med allergikere da. De forstår jeg men folk som ikke vil spise ting av prinsipp, nei de får heller la være å spise da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...