Gå til innhold

Hvorfor reagerer folk så sterkt når jeg forteller dem at jeg spiser vegetarmat?


Gjest stillness

Anbefalte innlegg

Det er klart at ikke alle vegetarianere er slik, men når en velger bort kjøtt velger en jo bort en vesentlig kilde til mange ulike næringsstoffer det er vanskelig å få i seg på andre måter. Dette gjør at hele vegetarianerideen blir litt unaturlig for meg! Dersom du må ta kosttilskudd for å få i deg alt kroppen trenger er det noe som skurrer med hele opplegget..

Dette er ikke riktig. Kjøtt inneholder ganske mye proteiner, og det er lett å finne vegetariske proteinkilder - bønner, belgfrukt og soya er typiske eksempler. Man trenger heller ikke tilskudd som vegetarianer for å få i seg alt man trenger, det er når man er veganer at man ofte trenger det.

I tillegg kjenner jeg en del kjøttspisere som heller ikke ser så sunne ut. ;) Det er ikke om man spiser kjøtt eller ikke som avgjør hvor sunn eller usunn man er, det er hvor bevisst man er på å få i seg sunt og variert kosthold. Det finnes det både kjøttspisere og vegetarianere som er dårlige på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vegetarianer, misjonerer ikke, men det er klart at jeg ikke klarer å skjule det for omverdenen at jeg er vegetarianer. Jeg har mistet oversikten over hvor mange vitser jeg har måttet tåle fra kollegaene mine om vegetarmat, og det uten at jeg en eneste gang har kommentert deres matvaner. Det eneste som utløser det, er at jeg spiser noe til lunsj som de ikke kjenner. Jeg er lei av å høre så teite kommentarer, og når i tillegg de med høyest sykefravær (ingen kroniske sykdommer...) kommenterer at det jo må være usunt, mens de selv røyker, drikker seg styrtfulle hver bidige gang det er noe sosialt med jobben og selv bare spiser kjøtt og poteter når det er arrangementer der det er buffet (kanskje de virkelig tror at "ananas biter"?, så tenker jeg i mitt stille sinn at de burde se å skaffe seg kunnskaper om helse og ernæring. Utad smiler jeg pent og sier at det er et valg jeg har tatt for meg selv og som jeg er fornøyd med, og at de selvsagt må ta sine egne valg. Og det mener jeg, men jeg skulle ønske de også hadde like mye respekt for mitt valg eller i det minste hadde vett til å holde meningene sine for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig. Kjøtt inneholder ganske mye proteiner, og det er lett å finne vegetariske proteinkilder - bønner, belgfrukt og soya er typiske eksempler. Man trenger heller ikke tilskudd som vegetarianer for å få i seg alt man trenger, det er når man er veganer at man ofte trenger det.

I tillegg kjenner jeg en del kjøttspisere som heller ikke ser så sunne ut. ;) Det er ikke om man spiser kjøtt eller ikke som avgjør hvor sunn eller usunn man er, det er hvor bevisst man er på å få i seg sunt og variert kosthold. Det finnes det både kjøttspisere og vegetarianere som er dårlige på.

Nå er jo soya ekstremt lite miljøvennlig, så det er et produkt jeg prøver å unngå. I tillegg så diagnostiseres det flere og flere pasienter med soyaproteinallergi, og gravide bør være forsitkige med inntak av soyaprodukter. Quinoa er den eneste vegetariske matvaren som inneholder samtlige essensielle amnosyrer, og det er et genialt produkt, både mtp kostfiberinnhold, energitetthet, smak og næringsverdi.

Protein er ikke bare protein, da en må skille mellom essensielle og non-essensielle aminosyrer. De fleste plantebaserte matvarer inneholder mer enn nok av non-essensielle aminosyrer, mens det er verre å få dekket alt av essensielle aminosyrer. Det er også forskjell på biotilgjengelgheten av de individuelle aminosyrene, og her kan det være store forskjeller mellom animalske og vegetariske proteinkilder. Drt er sjelden å se vegetarianere som driver med hard trening/er idrettsutøvere, nettopp fordi kravet til kvalitet og kvantitet på protein er såpass høyt. Treverdig jern (Fe3+) og B12 er stoffer som vegetarianere fort kan få for lite av.

Veganere skal jeg ikke gå inn på, men det er i korte trekk ett svært mngelfullt kosthold å basere et normalt, fysisk aktivt liv på.

Men du har et vitterlig godt poeng, Tabris, og det er at kjøtteter eller ei, det sier ingenting om sunnheten eller fornuften bak det hele. Vegetarianere er ikke automatisk sunne bare fordi de holder seg unna kjøtt, når resten går i pizza, loff og smågodt. Det er heller ikke sagt at enhver karnivor lever på kebab og burger. Det er kvaliteten på kostholdet, omtanken for miljøet (inkludert dyrs velferd mens de vagger på jorda), samt evnen til å gi kroppen det beste du kan by den på, som avgjør om jeg har respekt for et menneskes kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å lage kjøtt til middag hvis alle andre hadde veldig lyst på kjøtt den dagen?

Og hvorfor skal folk prøve vegetarmat av hensynt il bare en? Det er vel mer rimelig at en tar hensyn til flertallet? Er iallefall det jeg har lært.

Ikke noe galt i å prøve vegetarmat, men da må det være fordi man ønsker det selv og ikke fordi en enkelt person krever det og er så frekk at vedkommende nekter å komme hvis jeg ikke lager vegetarmat. Men jeg kunne godt laget det nå og da, men ikke hver eneste gang jeg skulle ha middagsselskap kun pga en person.

Hva om jeg får gjester som ikke liker vegetarmat da hvorfor er det ikke lov å ta hensyn til de på lik linje?

Ikke liker vegetarmat? Heh ... Hvis du ikke liker noe som helst av vegetarmat og absolut må ha kjøtt i hver eneste rett så må jeg si man er utrolig ensidig og veldig, veldig kresen. Det finnes utrolig mye god vegetarmat ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kvaliteten på kostholdet, omtanken for miljøet (inkludert dyrs velferd mens de vagger på jorda), samt evnen til å gi kroppen det beste du kan by den på, som avgjør om jeg har respekt for et menneskes kosthold.

Der er jeg helt enig med deg. Og takk for et interessant innlegg. Jeg var ikke klar over at det fantes ulike type proteiner. Jeg er dog uenig i èn ting - det er som regel veganere som kan få B12-mangel, fordi vegetarianere ofte vil spise meieriprodukter, og da får de ofte i seg nok B12. Veganere som holder seg borte fra alt animalsk har derimot litt større problemer med å få i seg B12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo soya ekstremt lite miljøvennlig, så det er et produkt jeg prøver å unngå.

Det blir litt OT her, men vet du eller andre om dette gjelder all slags soya? Har skjønt såpass at soyaen som går med til f.eks. tofu eller soyaolje er fy-fy, men gjelder det også soyasaus og denslags? *helt blank* :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har forstått det, så blir enkelte typer soya dyrket i regnskogsområder, dvs. at man kutter ned regnskog for å produsere det. F.eks har soya som dyrefôr til våre husdyr i Norge blitt hentet derfra. De gangene jeg har kjøpt soyaprodukter, har det ofte stått spesifisert på at de ikke er produsert i slike områder, men dyrket lokalt i andre land. Men mulig Bergans snakker om noe annet som jeg ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, så blir enkelte typer soya dyrket i regnskogsområder, dvs. at man kutter ned regnskog for å produsere det. F.eks har soya som dyrefôr til våre husdyr i Norge blitt hentet derfra. De gangene jeg har kjøpt soyaprodukter, har det ofte stått spesifisert på at de ikke er produsert i slike områder, men dyrket lokalt i andre land. Men mulig Bergans snakker om noe annet som jeg ikke kjenner til.

Jeg spiser også oftere kikerter, linser og bønner enn soya. Må i tillegg tilføye at man på ingen måte kan kalle kjøttindustrien miljøvennlig!

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ter. Dette gjør at hele vegetarianerideen blir litt unaturlig for meg! Dersom du må ta kosttilskudd for å få i deg alt kroppen trenger er det noe som skurrer med hele opplegget..

Jeg har aldri tatt kosttilskudd!! For å tilfredsstille alle som forteller meg at jeg og barna mine sikkert har en haug med mangelsykdommer, så har vi testa dette hos legen. Vi mangler ingenting!

Hvor mange kjøttetere kjenner du som vet hva de spiser av proteiner, vitaminer, mineraler osv. til hvert måtid? Ikke mange. Når en endrer kosthold i den grad jeg har gjort en sette seg inn i det. Da har jeg blitt mer bevisst enn noen gang før. Før laget jeg bare middag uten mer tanke om det. Nå er jeg veldig bevisst, og bruker f.eks.aldri halvfabrikata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt kosttilskudd!! For å tilfredsstille alle som forteller meg at jeg og barna mine sikkert har en haug med mangelsykdommer, så har vi testa dette hos legen. Vi mangler ingenting!

Jeg har ei venninne som er veganer og har vært det i flere år. Hun måtte til legen og ha full utredning pga uvanlig sykdomsbilde, og de tok derfor bl.a. også blodprøver for å teste om hun hadde mangelsykdommer, hun manglet heller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ikke liker vegetarmat? Heh ... Hvis du ikke liker noe som helst av vegetarmat og absolut må ha kjøtt i hver eneste rett så må jeg si man er utrolig ensidig og veldig, veldig kresen. Det finnes utrolig mye god vegetarmat ...

Noen er veldig veldig kresne, hvorfor er det så himla vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er veldig veldig kresne, hvorfor er det så himla vanskelig å forstå?

Det er ikke vanskelig å forstå, jeg er selv veldig kresen. Det jeg derimot ikke forstår er at det går an å ikke like noe som helst av vegetarmat siden vegetarmat kan inneholde absolutt alt annet enn kjøtt. Det er veldig bra gjort å ikke like noe annet enn kjøtt ... ;) Lurer på hva slike personen spiser, kjøttkaker uten grønnsaker, biff uten grønnsaker og pizza med kun kjøtt- ikke noe annet på? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er ikke vanskelig å forstå, jeg er selv veldig kresen. Det jeg derimot ikke forstår er at det går an å ikke like noe som helst av vegetarmat siden vegetarmat kan inneholde absolutt alt annet enn kjøtt. Det er veldig bra gjort å ikke like noe annet enn kjøtt ... ;) Lurer på hva slike personen spiser, kjøttkaker uten grønnsaker, biff uten grønnsaker og pizza med kun kjøtt- ikke noe annet på? :roll:

Joa du har vel rett. men det går an å spise kjøttkaker uten andre grønnsaker enn poteter faktisk... Men uansett er mange som liker veldrig lite av grønnsaker. Jeg har nå i senere tid lært meg å like andre grønnsaker enn mais og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er veldig veldig kresne, hvorfor er det så himla vanskelig å forstå?

Noen har tatt et etisk standpunkt om ikke å spise kjøtt, hvorfor er det så himla vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har tatt et etisk standpunkt om ikke å spise kjøtt, hvorfor er det så himla vanskelig å forstå?

Og hvorfor er det så vanskelig for mange å respektere? Jeg har noen venner jeg treffer hver mnd i en såkalt forening. De besluttet fort at vi skulle bare ha vegetarmat i foreningen. Jeg ble veldig overraska, og da særlig siden det bare er jeg som er veggis. De ville rett og slett prøve nye ting, og syntes at det var spennende. Jeg sa klart fra at det trengte de ikke å gjøre, og at jeg kunne fikse mat selv. Det ville de ikke ha noe av :)

Gjett om jeg ble rørt! De har oppdaget nye smaker og nye ingredienser som de elsker og bruker nå mye. De er faktisk glad de valgte å gjøre det slik.

Og til BettyBoop28: Før jeg ble vegetarianer var jeg en av de kresne. Jeg spiste bare kjøtt og poteter. Nå spiser jeg alt. Utenom kjøtt, fisk og skalldyr da :)

Føler meg direkte flau over hvor kresen og tåpelig jeg var, og litt trist for jeg gikk glipp av mye god mat. Heldigvis har jeg tatt det igjen nå. Så det er viktig å prøve en gang i blant. Og det å ha vegetarianere på besøk bør jo bare sees på som en utfordring. Det skal ikke mye til før en veggis blir glad! Lover deg :)

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hører folk si at det er greit at folk er allergikere men ikke vegetarianere? Prøv å gi en vegetarianer kjøtt så skal jeg LOVE dere at man får en allergisk reaksjon. ;)

Jeg krever ALDRI å få spesiallaget mat da jeg er "semi-vegetarianer". Skal de servere noe jeg ikke spiser tar jeg heller med min egen mat. eller eget "kjøtt".

Jeg har og opplevd mye drit ang mine matvaner. Jeg er bare vrang, og det hjelper ikke noen dyr at JEG ikke spiser kjøtt. Men det er vell for pokker MITT valg!

Svigermor og hennes søster tok kaka i et bryllup her hvor de klarte å presestere å si at det var frekkt å ikke spise det som ble servert, bare fordi jeg ikke ville spise kjøtt. MEN om det ble servert lam kom ikke DE til å spise for det likte de ikke!

Jeg ser ikke problemet. 50% av gjester i et bryllup legger gjen noe på tallerken alikevell, om det er kjøtt som ligger gjen på min så er vell det det samme? Uansett så spiser ikke min bedre halvdel NOE grønnsaker så vi bare bytter på litt så får han dobbelt med kjøtt, og jeg dobbelt med grønske :)

Folk er trangsynte når det kommer til ting som ikke ligger under "normalen". La folk spise hva de vil. Men som sagt er det et valg man tar og bør ikke forvente spesialbehandling av annet enn evt. familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hører folk si at det er greit at folk er allergikere men ikke vegetarianere? Prøv å gi en vegetarianer kjøtt så skal jeg LOVE dere at man får en allergisk reaksjon. ;)

Jeg krever ALDRI å få spesiallaget mat da jeg er "semi-vegetarianer". Skal de servere noe jeg ikke spiser tar jeg heller med min egen mat. eller eget "kjøtt".

Jeg har og opplevd mye drit ang mine matvaner. Jeg er bare vrang, og det hjelper ikke noen dyr at JEG ikke spiser kjøtt. Men det er vell for pokker MITT valg!

Svigermor og hennes søster tok kaka i et bryllup her hvor de klarte å presestere å si at det var frekkt å ikke spise det som ble servert, bare fordi jeg ikke ville spise kjøtt. MEN om det ble servert lam kom ikke DE til å spise for det likte de ikke!

Jeg ser ikke problemet. 50% av gjester i et bryllup legger gjen noe på tallerken alikevell, om det er kjøtt som ligger gjen på min så er vell det det samme? Uansett så spiser ikke min bedre halvdel NOE grønnsaker så vi bare bytter på litt så får han dobbelt med kjøtt, og jeg dobbelt med grønske :)

Folk er trangsynte når det kommer til ting som ikke ligger under "normalen". La folk spise hva de vil. Men som sagt er det et valg man tar og bør ikke forvente spesialbehandling av annet enn evt. familie.

Hvorfor i all verden skal de få en allergisk reaksjon fordi de nettopp bestemte seg for å slutte å spise kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal de få en allergisk reaksjon fordi de nettopp bestemte seg for å slutte å spise kjøtt?

Det er ingen som har sagt "nettopp". Det var et ord du innførte nå. Folk som ikke har spist kjøtt på lenge kan få mageproblemer om de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er ingen som har sagt "nettopp". Det var et ord du innførte nå. Folk som ikke har spist kjøtt på lenge kan få mageproblemer om de gjør det.

Ts hadde nettopp funnet ut at hun skulle slutte å spise kjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...