Gå til innhold

Hvorfor reagerer folk så sterkt når jeg forteller dem at jeg spiser vegetarmat?


Gjest stillness

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi mennesker direkte allergiske mot kjøtt, men folk som har vært vegetarianere i menge år for så å spise kjøtt vil nok mest sannsynlig få en reaksjon ettersom kroppen ikke er vant med å fordøye slik mat. Vet av erfaring at min mor som er vegetarianer ble fysisk dårlig etter å ha spist kjøtt.

Var noen her som påsto at mennesker er skapt for å spise kjøtt. Dette kan diskuteres og det faktisk flere som mener at vi mennesker egentlig ikke er kjøttetere, vi skller oss dessuten betydelig fra andre kjøttetende arter.

Eks:

Our so-called "canine teeth" are "canine" in name only. Other plant-eaters (like gorillas, horses, and hippos) have "canines", and chimps, who are almost exclusively vegan, have massive canines compared to ours.

Our early ancestors from at least four million years ago were almost exclusively vegetarian.

Our omnivorism means we're capable of eating meat (useful from a survival standpoint if that's all that's available), but our bodies aren't geared for it to be a normal, significant part of our diets.

The animals most similar to us, the other primates, eat an almost exclusively vegan diet (and their main non-plant food often isn't meat, it's termites).

Our teeth, saliva, stomach acid, and intestines are most similar to other plant-eaters, and dissimilar to carnivores and true omnivores.

Among animals, plant-eaters have the longest lifespans, and humans are certainly in that category (and yes, this was true even before modern medicine).

We sleep about the same amount of time as other herbivores, and less than carnivores and true omnivores.

The most common cause of choking deaths is eating meat. (source) Real carnivores and omnivores don't have that problem.

Kilde: http://michaelbluejay.com/veg/natural.html

Endret av Sofie_22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

BettyBoop28: Er overraska over at du ikke vil svare meg på noen av de siste innleggene mine. Har du noe svar på det jeg har spurt deg om? Eller noe motargumenter å komme med?

Beklager at jeg ikke satt oppe hele natta og svarte deg og faktisk slo av maskina og gikk å la meg og faktisk måtte på jobb idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie, du er jo helt rar, det er en grunn til at mennesker kan spise kjøtt og ikke hester og sauer. Vi har en mage som er tilpasset kjøtt skjønner du. Rovdyr er mer intelligente enn byttedyr og mennnesket kunen aldri vært mest intelligent om vi ikke behersket kunsten å jakte mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Det var akkurat det denne diskusjonen trengte sånn i tillegg til BettyBoop - waco. :rolleyes:

Det er så unødvendig å bli spydig. Derfor jeg blir så provosert av denne diskusjonene. Vegetarianere tror alltid de er bedre enn andre. Ingen vits å nekte for det. Vi kjøttspisere er onde og egoistiske og mangler totalt empati. Dæven da er det veldig mange av oss som er psykopater gitt. Til og med flere enn dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å fortelle vegeterianere at det aller beste jeg vet er kokt torsk, gullrøtter, poteter, baconterninger og smør gjør de helt rare. De forstår ikke at bacon passer godt til torsk?

Så skal disse menneskene som ikke smaker på hva livet har å by på føle seg overlegne? Blir ikke dette misforstått helt da? Burde ikke dere som ikke kjenner til livets goder heller søke råd hos oss som har smakt ting dere synes er brutalt, - mens jeg synes en omelett er godt!

eeh, spiser dere egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, vær så snill å slutt og si "vegetarianere tror..", "alle vegetiaranere er.." osv. NEI, alle er faktisk ikke like!!! Skjønner ikke at jeg gidder å bry meg engang, men jeg blir litt provosert :P

Jeg DRITER i om andre folk spiser kjøtt. Jeg tror heller ikke at jeg kan "redde dyrene", jeg vet godt at selv om JEG unngår å kjøpe en pakke servelat på Supern, så kommer det gjerne en kunde fem minutter etter meg og grabber den samme pakka. Men det er ikke det det handler om for meg, å være vegetarianer er et PERSONLIG valg jeg har tatt fordi JEG ikke hadde lyst til å spise kjøtt lenger. Og jeg føler meg aldeles ikke som noen helgen heller, for den saks skyld..

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie, du er jo helt rar, det er en grunn til at mennesker kan spise kjøtt og ikke hester og sauer. Vi har en mage som er tilpasset kjøtt skjønner du. Rovdyr er mer intelligente enn byttedyr og mennnesket kunen aldri vært mest intelligent om vi ikke behersket kunsten å jakte mat.

Hvis du leser hva jeg skrev, så sier jeg ikke at mennesket ikke er tilpasset å spise kjøtt. Opprinnelig er vi kanskje planteeter, men på grunn av eveolusjon også etterhvert kjøttetere. Vi er er verken tilpasset det en eller andre, men en typisk blanding, omnivore. Jeg mener ikke at mennesket er planteeteret på lik linje som sauer, men vi kan heller ikke sammenlignes med alle rovdyr. Mennesket har verken skarpe tenner eller klør i likhet med mange andre rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vi er tilpasset å spise evolusjonsmessig er jo egentlig ganske irrelevant all den tid vi faktisk kan spise alt, og det har vi gjort så lenge at det er ingen indikasjoner på at det ene skulle være verre enn det andre. Vi snakker her om folk som har tatt et bevisst valg i forhold til hva de ønsker å spise og det er det ikke noe galt i. Enten det er av miljøhensyn, dyrevern eller bare hva kroppen fungerer best på.

Det som er litt trist, og det merker jeg jo på min egen måte å gjøre ting på, er at når kjøtt er en naturlig bestanddel i ethvert måltid så legges det ikke så mye vekt på tilbehøret. Mange vegetarianere er veldig flinke til å lage mat og å få veldig mye ut av lite. Ikke alle, for det finnes jo de som spiser pommes frittes, sjokolade og potetgull til ethvert måltid, men disse hadde vært usunne selv om de spiste kjøtt.

Nei, hadde jeg ikke hatt en samboer som mener at ethvert måltid uten kjøtt er et bortkastet måltid, så hadde jeg nok innført både to og tre vegetariske middager i uka. Alt for å kunne bruke skikkelig kjøtt når jeg først bruker det. Heldigvis får jeg jevnlige forsyninger med selvfisket fisk og ellers viltkjøtt og sånt.

Uansett så står jeg ved det jeg sa tidligere, jeg liker å lage mat og ville lagt sjela mi i å servere vegetarianermiddagsgjester skikkelig mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager at jeg ikke satt oppe hele natta og svarte deg og faktisk slo av maskina og gikk å la meg og faktisk måtte på jobb idag...

Går lengre bak enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så unødvendig å bli spydig. Derfor jeg blir så provosert av denne diskusjonene. Vegetarianere tror alltid de er bedre enn andre. Ingen vits å nekte for det. Vi kjøttspisere er onde og egoistiske og mangler totalt empati. Dæven da er det veldig mange av oss som er psykopater gitt. Til og med flere enn dere.

Ingen her inne har sagt det. Er vel ikke nødvendig å legge ord i munnen på noen? Mange vegetarianere liker faktisk ikke kjøtt og fisk. Grunne trenger ikke være verre enn det. Jeg er det av andre grunner. Men som sagt før: Jeg DRITER i hva du spiser.

Hvorfor kan du ikke bare ta litt hensyn til andres valg? Ingen som prøver å overbevise deg om å spise annerledes, bare å kanskje ha litt tilbehør en vegetarianer kan spise ved evnt.middager? Hvis du drar det i den retning av at da mener veggiser at du er en empatiløs psykopat, så bør du faktisk snakke med noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så står jeg ved det jeg sa tidligere, jeg liker å lage mat og ville lagt sjela mi i å servere vegetarianermiddagsgjester skikkelig mat. :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest stillness

Det er så unødvendig å bli spydig. Derfor jeg blir så provosert av denne diskusjonene. Vegetarianere tror alltid de er bedre enn andre. Ingen vits å nekte for det. Vi kjøttspisere er onde og egoistiske og mangler totalt empati. Dæven da er det veldig mange av oss som er psykopater gitt. Til og med flere enn dere.

Ja,sånn er vegetarianere.Snakk om å skjære alle over en kam.

Ut ifra denne diskusjonen skulle man tro at det var omvendt,at alle som velger bort kjøtt er egoistiske og dårligere mennesker.

Men generaliseringer stemmer jo som oftest ikke og jeg ser heller ikke ned på dem som ikke gjør akkurat som meg.

Jeg har ingen interesse av å moralisere andre eller misjonere om at alle bør bli mer bevisst om hva de velger å spise selv om jeg selvsagt blir glad når andre viser interesse for det.

Jeg lever sammen med en som ikke vil ta de samme valgene som meg og det er helt greit for meg,men han er da også åpen for å spise mer vegetarmat.Noe jeg er svært takknemlig for :)

Grunnen til at jeg startet denne diskusjonen er fordi jeg har lyst til å spise det jeg vil spise uten at andre skal legge seg opp i det eller latteliggjøre mine valg,men denne diskusjonen viser tydelig at enkelte ikke bare kan godta at andre velger forskjellig enn dem.

Er drittlei av denne diskusjonen nå og den beveger seg på et lavere nivå for hver side som går så dette blir siste ord fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg enda ikke fått svar om vegeterianere spiser egg?

Lakto-ovo-vegetarianere drikker melk og spiser egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg enda ikke fått svar om vegeterianere spiser egg?

En vegetarianer (egentlig lakto-ovovegetarianer) kan spise animalske produkter så fremt dyret ikke har blitt slaktet for å produsere varen. Melkeprodukter og egg er dermed "lov". En veganer skal ikke konsumere noe fra dyreriket, kun planteriket. En fruktarianer spiser kun bær og frukt, helst det som naturlig har falt på bakken. De to siste alternativene er ikke forenlig med et fysisk aktivt liv hvor kostholdet skal dekke menneskets behov.

Vi har alle preferanser på kosthold, og jeg har ikke noe problem med at folk ikke LIKER kjøtt, men da må de ha prøvd seg fram først. Jeg anser personen som overvettes kresen hvis alt kjøtt er heslig fordi de fikk en underkokt ribbe en jul, eller at kyllingspydene i fjor smakte æsj. Da kan folk få innrette seg selv og ikke forvente at det taes like mye hensyn.

Og vær så snlll, ikke bland sammen allergi med en reaksjon på uvant mat. De har ingenting med hverandre å gjøre, da den ene innebærer en immunologisk respons på noe som kroppen feilaktig anser som farlig, mens uvant mat er kun uvant mat (som man kan venne seg til å tolerere). Vegetarianere, eller noen som helst med et selvvalgt, særegent kosthold, fortjener ikke samme tilpassing eller forståelse som allergikere. En allergiker velger ikke sine allergier, og de med alvorlige matallergier finner noe så mundant som et en enkel lunsj svært vanskelig. Du har ikke så mye utvalg igjen i disken hvis vedkommende ikke kan spise nøtter, bananer, skalldyr, kiwi, sitrusfrukter, har melkeproteinallergi og eggeallergi. Det bør derfor anses som et privilegium å få velge kosthold ut fra personlig preferanse og overbevisning. Noe annet er et hån overfor de som går med epipenn i sekken og må spesiallage all mat.

Jeg forstår heller ikke argumentasjonen hvis en vegeatarianer ikke vil spise kjøtt pga dyrevelferd og slakt, men fisk er kurant. Fisken gjennomgår en mye større fysisk påkjenning når en tråler med nett får tak i den, kontra sau og kyr om svært effektivt og skånsomt slaktes. Derfor får jeg av og til følelsen av fjortistanker om at alt i pels er søtt og yndig, mens fisk er slimete og dermed ok å spise.

Fra et miljøperspektiv så burde alle kutte ned på kjøttkonsumet, uten tvil. Og rødt kjøtt bør ikke stå på menyen mer enn to-tre ganger i uka, spesielt hvis det er snakk om saltet/grillet/røkt kjøtt. Men for at dyrevelferd virkleig skal forbedres, så nytter det ikke å melde seg ut av kampen (som en del vegetarianere egentlig gjør). Ved å sette strengere krav til livskvalitet, frittgående, plass å boltre seg på, bedre for, mer utetid og lengre levetid før dyret er slaktes, er det som hjelper. Og dette støttes ved å kun kjøpe kyllinger og egg som er frittgåedne, kjøp vilt og støtt kampanjer som gir bøndene mer spillerom for å forbedre dyras levekår. Bøndene er heltene oppi dette, ikke synderne, da de strever maksimalt for gi oss mat på bordet. Hvis vi er villige til å betale mer for maten, så øker kvaliteten for dyra mens de lever, og kjøttet blir bedre å spise. DET er en vinn-vinn situasjon for alle.

Og så skulle jeg ønske at alle, omnivorer og vegetarianere, er med på å oppfostre et dyr fra begynnelse til slutt. Så kan folk se at det går helt fint å gi dyra det beste liv tenkelig, og etterpå si takk ved å utnytte all maten som dyret gir. Helt vilt hvor mye kjøtt vi kaster som kunne ha blitt brukt, og hvor kresne vi er på alt som ikke er kjøttdeig, lammelår eller fillet.

Endret av bergans
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...