Gå til innhold

Hvorfor reagerer folk så sterkt når jeg forteller dem at jeg spiser vegetarmat?


Gjest stillness

Anbefalte innlegg

Greit jeg skal respektere vegetarianere, men da gidder jeg ikke å få leksjoner i hvor forferdelig man er fordi man liker kjøtt og at man begynner å legge ut om at du må ha en open mind å prøve vegetarianerkost fordi det er et så godt alternativ.

Men for faen, ikke alle vegetarianere lekser opp for kjøttetere - det vet jeg, for jeg er en av vegetarianerene som ikke lekser opp for andre selv! Uansett har ingen lekset opp for deg i denne tråden, så hold oppgulpet utenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det jeg ikke respekterer. At vegetarianere alltid skal forelese om hvor mye bedre menneske man er dersom man ikke spiser annet enn grønt, og hvis man skal spise kjøtt så er man ond om man ikke bare spiser vilt...

Du forstår ikke at slike generaliseringer som dette er så ekstreme at det eneste du oppnår er å sette deg selv i et lite flatterende lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Du forstår ikke at slike generaliseringer som dette er så ekstreme at det eneste du oppnår er å sette deg selv i et lite flatterende lys?

Generaliseringer?? Denne tråden er jo full av leksjoner imot kjøttspising. Generaliserer jo ikke når dette gjelder de aller fleste nesten uten unntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generaliseringer?? Denne tråden er jo full av leksjoner imot kjøttspising. Generaliserer jo ikke når dette gjelder de aller fleste nesten uten unntak

Det er ca 60 000 vegetarianere i Norge. Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på at "de aller fleste nesten uten unntak" av disse 60 000 "alltid skal forelese om hvor mye bedre menneske man er dersom man ikke spiser annet enn grønt, og hvis man skal spise kjøtt så er man ond om man ikke bare spiser vilt...".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generaliseringer?? Denne tråden er jo full av leksjoner imot kjøttspising. Generaliserer jo ikke når dette gjelder de aller fleste nesten uten unntak

Denne tråden er faktisk ikke full av leksjoner mot kjøttspising. Den er full av forklaringer på hvorfor enkelte ikke spiser kjøtt. En leksjon er å si "dette SKAL DU OGSÅ gjøre", og det er det ytterst få veggiser som sier. Jeg har aldri opplevd en vegetarianer som har prøvd å prakke sine meninger på meg, for jeg er selv kjøttspiser. Jeg har selv prøvd å forklare deg hvorfor mange vegetarianere ikke spiser kjøtt, og hvordan du kan tolke det som "leksjoner" er jo komplett umulig å forstå...

Du derimot slenger rundt deg med generaliseringer, frekke påstander og udokumentert svada. Og jada, du føler sikkert at vi angriper deg nå, men det er kanskje på tide å ta til seg litt selvkritikk og forstå hvorfor så mange kritiserer deg og måten din å "diskutere" på?

Dette er ganske typisk tråder der du opptrer aktivt, men du tar aldri hintet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generaliseringer?? Denne tråden er jo full av leksjoner imot kjøttspising. Generaliserer jo ikke når dette gjelder de aller fleste nesten uten unntak

Leser du det som virkelig står eller det du tror du ser?

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:dåne:

Denne tråden har virkelig tatt en tragikomisk vending.

Hehe.. Enig. Det triste er at noen tydeligvis er sin egens verste fiende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. merker at jeg ikke orker dette!

Det viktigste er at du er fornøyd og spiser det du vil...

Endret av AnneBonny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo en av de som lekser opp mest om vegetarisme

Faen altså Betty!! Det er ingen som lekser opp for noen her! Det er jo helt vilt hvordan du i ditt eget hodet greier å vri om på hva som står i innleggene!

JEG OG FLERE ANDER I DENNE TRÅDEN SPISER KJØTT. VI RAKKER IKKE NED PÅ KJØTTSPISERE. MEN VI RAKKER HELLER IKKE NED PÅ VEGETARIANERE, ALL DEN TID DE FAKTISK GJØR NOE POSITIVT AV GODE PRINSIPPER.

Er det så vanskelig å forstå???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å si det på en annen måte: det at vegetarianere er "gode mennesker" betyr ikke at kjøttspisere er "onde mennesker." Det er det ingen som har sagt, og ingen som mener, men noe du automatisk har gått ut i fra selv. Den må du ta på egen kappe. Mange kjøttpisere har veldig mange gode prinsipper på ander områder, men i akkurat denne tråden handler det om vegetarisme. På tide å dra hodet opp av sanden?

Endret av Niema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i den grad det har forekommet "leksjoner" er det fordi DU har kommet med utsagn om industridyrenes veldferd som ikke stemmer.

Endret av Niema
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo en av de som lekser opp mest om vegetarisme

Nå er jeg drittlei av at du legger ord i munnen på meg. Vis meg et innlegg hvor jeg lekser opp om vegetaisme? Du er drøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde jobben for deg jeg, Betty.

Jeg, som vegetarianer, vil bare spise maten min i fred. Jeg kommenterer ALDRI hva andre spiser,

Når en endrer kosthold i den grad jeg har gjort en sette seg inn i det. Da har jeg blitt mer bevisst enn noen gang før.

Og hvorfor er det så vanskelig for mange å respektere? Jeg har noen venner jeg treffer hver mnd i en såkalt forening. De besluttet fort at vi skulle bare ha vegetarmat i foreningen. Jeg ble veldig overraska, og da særlig siden det bare er jeg som er veggis. De ville rett og slett prøve nye ting, og syntes at det var spennende. Jeg sa klart fra at det trengte de ikke å gjøre, og at jeg kunne fikse mat selv. Det ville de ikke ha noe av :)

Gjett om jeg ble rørt! De har oppdaget nye smaker og nye ingredienser som de elsker og bruker nå mye. De er faktisk glad de valgte å gjøre det slik.

Det skal ikke mye til før en veggis blir glad! Lover deg :)

Det er da allment kjent at da særlig rødt kjøtt er veldig tungt fordøyelig. Når en over tid ikke eksponerer tarmene og magesekk for dette, så sier det seg selv at de vil få endel å slite med.

Ikke prøv å overbevis meg om at jeg bør spise kjøtt, er du snill. Har jeg bedt deg om å ikke spise det kanskje? Spis hva du vil for meg, men prøv bare å ta litt hensyn til venner som evnt.er vegetarianere eller oss her inne som bare vil ha en redelig diskusjon.

Hvorfor er du så sinna og irritert på vegetarianere? Vi nøyer oss med tilbehør når vi spiser middag hos andre, vi tilbyr oss å ta med mat selv, og om noen sier de vil fikse mat til oss også så er vi evig takknemlige.

Spis kjøtt med god samvittighet, du. Det driter jeg faktisk i. Og om du mener det ikke er naturlig eller normalt å være vegetarianer driter jeg også i.

Problemet for noen er at dyra har blitt drept, for andre er det smaken osv.. Maaaange grunner og det de fleste har forskjellige grunner.

Når en diskuterer skal en faktisk være åpen og tolerant. Ellers er det meningsløst å være på et diskusjonsforum. Å diskutere handler om å utveksle tanker og meninger, og samtidig håpe at en lærer litt.

...men kjære deg da cilipili, du må da se at alt det du skriver her er oppleksing, propaganda, ensidig meningspåvirkning og fordømmelse av oss som ikke er veggiser.

*legger seg under kjøkkenbordet og brøler av latter*

;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest stillness

Hva er da problemet med å spise kjøtt?

Utvalget av økologisk kjøtt er utrolig snevert og prisen er jo også litt høyere.Spesielt for meg som er student og dermed blir vegetarmat et godt alternativ så får jeg heller holde kjøttspisingen til et minimum.

Norge er utrolig dårlig på økologiske matvarer i forhold til andre land og nå bor jeg på et lite sted hvor enkelte butikker ikke har økologisk kjøtt og økologiske matvarer er generelt nedprioritert her syns jeg.

Prøver å kjøpe økologiske matvarer når jeg kan,men det er ikke alltid like enkelt.

Jeg har ikke noe problem med å spise kjøtt,syns ikke det er ekkelt eller noe,men vil helst spise økologisk kjøtt der jeg tror dyrene har hatt et bedre og mer naturlig liv enn hva dyrene i industrilandbruk har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Huff.. merker at jeg ikke orker dette!

Håper TS fikk svar på spørsmålene sine. Om man velger å spise mer vegetarisk eller velger å Go for it 100% er det mange forskjellige holdninger der ute. Det viktigste er at du er fornøyd og klarer å leve med eget valg. Lykke til. :)

Joda,har fått svar jeg og mer til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty - det er ingen som reagerer fordi du er uenig. Det er det lov til å være, og hvis du faktisk leser debatten så ser du at det ikke akkurat er sånn at alle andre enn deg er enige med hverandre heller. Langt i fra.

Problemet er, som jeg og flere andre har påpekt før, at du legger ord i munnen på folk og forvrenger og/eller overdriver argumentene deres. Det er utrolig frekt og respektløst, og det ødelegger debatten fordi man ikke får gjort noe annet enn å forsvare seg mot de falske anklagene som blir rettet mot en. Det du driver med er "diskutering" på barneskolenivå, hvis du skal fortsette med det kan du finne en tredjeklasse å krangle med. Så kan vi voksne diskutere her, siden vi klarer å holde oss til saken uten å drive med generaliseringer og klarer å svare på motstanderens argumenter uten å forvrenge dem til det ugjenkjennelige. Velkommen tilbake når du er ferdig med trassalderen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greia for det er jo mitt liv,mine valg og min kropp.Ser ikke helt hvorfor det skal være så provoserende at jeg velger bort kjøtt?

Hvis du ser på flere tråder her inne, er det veldig mange som mener noe om det andre gjør, dersom de mener er utenfor normalen.

Allergikere får kommentarer som: "litt tåler du vel", eller "herregud, ikke vær så kresen da!".

Mennesker som ikke drikker på fest får beskjed om at de er "kjedelige festbremser", og "bare litt kan da ikke skade".

Så det er ikke akkurat uventet at du får kommentarer når du har valgt å kutte ut noe som er så vanlig som kjøtt.

Jeg selv spiser lite rødt kjøtt, og ikke fisk i det hele tatt.

Mine hovedproteinkilder er egg, svinekjøtt og kylling, i og med at det er veldig lite annet av proteiner jeg kan spise.

Jeg får kommentarer fra alle leire, både kjøttspisere, fiskespisere, og vegetarianere finner noe som er klanderverdig ved mitt kosthold.

Og jeg lar dem bare holde på... det er jo morsomt at jeg, ved hjelp av mitt kosthold, kan gi dem noe å henge seg opp i. ;)

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...