Gå til innhold

Skravletråd


MonThe

Anbefalte innlegg

Gjest Syngende Sara

Men dere, hva gjør dere med trening nå om dagen?

Jeg pleier å trene 5-6 ganger i uken, og hadde egentlig tenkt til å fortsette med det så lenge jeg føler meg i god form og ikke får vondt noe sted (ok, får bl.a. litt vondt i puppene når jeg løper nå, siden de er så ømme, men merker ingen plager i magen e.l.).

Men sambo har lest noe om at mye fysisk aktivitet kan øke risikoen for SA, så vi har inngått et kompromiss om at jeg skal holde meg til kun 3 ganger pr uke nå.

Jeg har imidlertid lest mye forskjellig, og ser også at det omtrent over alt står at det er positivt å være i aktivitet under svangerskapet. Hva tror dere? Og vet dere om det er noen former for trening som er mer hensiktsmessig enn andre når man er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dere, hva gjør dere med trening nå om dagen?

Jeg pleier å trene 5-6 ganger i uken, og hadde egentlig tenkt til å fortsette med det så lenge jeg føler meg i god form og ikke får vondt noe sted (ok, får bl.a. litt vondt i puppene når jeg løper nå, siden de er så ømme, men merker ingen plager i magen e.l.).

Men sambo har lest noe om at mye fysisk aktivitet kan øke risikoen for SA, så vi har inngått et kompromiss om at jeg skal holde meg til kun 3 ganger pr uke nå.

Jeg har imidlertid lest mye forskjellig, og ser også at det omtrent over alt står at det er positivt å være i aktivitet under svangerskapet. Hva tror dere? Og vet dere om det er noen former for trening som er mer hensiktsmessig enn andre når man er gravid?

Det blir ikke like mye som før, rett og slett fordi jeg syns det er ubehadelig og løpe med så ømme pupper, men har også hørt at mye (mer enn 7 timer i uken) trening øker risikoen for abort.

Trener dog mer styrke og pilates, håper det gjør at jeg holder meg lengre sprek og tenker også at det kan være forebyggende i forhold til bekken og rygg :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, hva gjør dere med trening nå om dagen?

Jeg pleier å trene 5-6 ganger i uken, og hadde egentlig tenkt til å fortsette med det så lenge jeg føler meg i god form og ikke får vondt noe sted (ok, får bl.a. litt vondt i puppene når jeg løper nå, siden de er så ømme, men merker ingen plager i magen e.l.).

Men sambo har lest noe om at mye fysisk aktivitet kan øke risikoen for SA, så vi har inngått et kompromiss om at jeg skal holde meg til kun 3 ganger pr uke nå.

Jeg har imidlertid lest mye forskjellig, og ser også at det omtrent over alt står at det er positivt å være i aktivitet under svangerskapet. Hva tror dere? Og vet dere om det er noen former for trening som er mer hensiktsmessig enn andre når man er gravid?

Jeg tror trening er utelukkende positivt. :) Så lenge man lytter til kroppen samtidig. :jepp: Det som din kjære sier tror jeg er myte som henger noen år tilbake...

Jeg hadde akkurat begynt på et hard core-styrkeprogram når jeg oppdaget at jeg var gravid. Og det jeg har lest i forbindelse med styrke er at man fint kan drive med styrketrening så lenge man løfter såpass lett at man orker 13 reps x 2 minst. (så jeg har kuttet det programmet). ;)

Har lest om kondis-trening at man bør unngå max puls og overoppheting.

Men som sagt, så lenge man lytter til kroppen så sier den i fra om noe er too much tror jeg ;)

Skulle egentlig trene i dag, men vet ikke om jeg orker. Er svimmel og trøtt og irritabel. :sur: og stressa på jobb :gjeiper:

Jeg har forresten kutta ned fra 3 til 2 ganger i uka, men vet ikke om det er noe lurt fordi det da er vanskeligere å komme seg på trening når man først skal (litt ute av rutinene på en måte) .. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syngende Sara

Så bra at dere andre også mener at det ikke er skadelig med trening! Jeg skal prøve å finne noe dokumentasjon jeg kan vise til sambo for å overbevise han om at jeg ikke utsetter lille spiren for fare selv om jeg trener :)

Jeg pleier også å trene både kondisjon og styrke, og tror nok, som dere andre, at styrketrening kan virke forebyggende. Men pilates eller yoga kunne jo kanskje også vært noe å begynne med. Mener å ha hørt om at det finnes noe som heter gravid-yoga, jeg skal jammen undersøke og se om det finnes noe slikt i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syngende Sara

her? :)

JA! Super dokumentasjon, takk Møffi :)

Da skal jeg vise dette til han, jeg har mest lyst til å være like mye i aktivitet som jeg er vant til, så lenge dette ikke kan være skummelt på noen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA! Super dokumentasjon, takk Møffi :)

Da skal jeg vise dette til han, jeg har mest lyst til å være like mye i aktivitet som jeg er vant til, så lenge dette ikke kan være skummelt på noen måte!

:) Når helsedirektoratet sier det er greit, så er det greit. Men kjempehyggelig at han er så beskyttende da! Her i gården tvang mannen meg ut på joggetur i går :fnise: han mente jeg hadde spist nok godteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var livredd for slalomturen jeg tok forrige uke :fnise:

Jeg har lenge prøvd å komme meg over den lange dørstokkmila, men nå som jeg er så trøtt og kvalm fungerer det bare ikke. Jeg har gjort en avtale med ei venninne at så fort formen min stiger og jeg klarer å holde meg våken litt mer skal vi begynne å svømme :) Foreløpig blir det bare en 2-3 timers skogstur i helgene. I tillegg har jeg litt lyst til å begynne med gravidpilates. Noen som vet om gode trenings dvd'er?

Og så har jeg veldig lyst til å komme meg ut i langrennsporene snart. Men jeg vet ei venninne ikke gjorde det da hun var gravid av redsel for å falle. Hva tror dere? :vetikke:

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var livredd for slalomturen jeg tok forrige uke :fnise:

Jeg har lenge prøvd å komme meg over den lange dørstokkmila, men nå som jeg er så trøtt og kvalm fungerer det bare ikke. Jeg har gjort en avtale med ei venninne at så fort formen min stiger og jeg klarer å holde meg våken litt mer skal vi begynne å svømme :) Foreløpig blir det bare en 2-3 timers skogstur i helgene. I tillegg har jeg litt lyst til å begynne med gravidpilates. Noen som vet om gode trenings dvd'er?

Og så har jeg veldig lyst til å komme meg ut i langrennsporene snart. Men jeg vet ei venninne ikke gjorde det da hun var gravid av redsel for å falle. Hva tror dere? :vetikke:

Jeg er veldig glad i å gå på ski, og gleder meg til det blir kjørt spor her jeg bor :) Såfremt man ikke går når det er innmari hardt føre er det vel ikke farlig om man detter litt? Man kan jo også ploge i bakkene om man er bekymret. Er mer bekymret for om bekkenet kommer til å like det egentlig...

Har forresten hørt masse bra om "trening for kule mager" (en bok) av Jill Jahrmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja plogingen er kanskje ikke noe stas for et bekken i utvidelsesfase...

Bok er sikkert fint, men vil gjerne ha en dvd jeg kan trene etter ellers blir det ikke gjort :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver og gjøre en fysisk akitvitet hver dag, men det blir med et moderat tempo for hvis pulsen øker veldig så blir jeg så kvalm for tiden.. :/ Så jogging fungerer ikke veldig greit sånn som det er nå.. Men jeg prøver å få meg en gåtur de dagene jeg ikke er på treningsstudio...

Trening er absolutt ikke noe man skal stoppe med når man blir gravid; snarere tvert imot.. men man må være flink til å lytte til kroppen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orka ikke å dra å trene i dag jeg.. :sjenert:

Prøver på nytt på lørdag igjen :)

Men dere! Hva er viktig å tenke på ved valg av fødested egentlig? Har dere tenkt på det ennå?

Jeg holder til i Oslo, og det eneste jeg har fått med meg er at Ullevål har barselhotell som gjør at de nybakte foreldrene får sove sammen fra første natten? :klø:

Hva med smertelindring og sånn da?

Jeg kunne tenke meg vann jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble ikke noe trening her heller :) Får ta det igjen en annen gang!

De har akkurat åpnet nytt barselhotell på A-hus også, her har også badekar på rommene. Les mer her

Vi bor akkurat imellom Ullevål og Ahus, har bestemt oss for Ahus, litt fordi jeg ikke vil sitte i trafikk med veer på ringen, men også fordi jeg har hørt at på Ullevål kan man bli avvist ved stor pågang. Dette kan sikkert skje over alt, men skjer oftere på Ullevål. Sånn jeg ser det er fasilitetene like på begge steder og da veier argumentene over imot Ullevål...

Endret av Møffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i grunn midt i mellom vi også ;)

Jeg er ikke sikker på hva slags type fødsel jeg ønsker. BArnet skal komme ut mellom bena i hvert fall :ler:

Men det ville vært fint med litt hyggelige rom og dempet belysning og sånn. Altså, ikke sykehus!

Se her da... http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=591&iInfoId=3280&iDisplayType=2

Edit: men den er jo helt uten kunstig smertelindring. Kan godt hende lystgass kommer godt med om ikke annet :hoho:

Endret av LineGourmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ABC virker litt skummelt.. Er førstegangs og vet jo egentlig ikke hva jeg går til.. Men har ei venninne som fødte der nylig og hun var kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, har jo ikke peiling jeg heller.. :sjenert:

Hender jeg tenker "Hva har du gjort nå? Du aner ikke hva du har begitt deg ut på!" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg tenker "Hva har du gjort nå? Du aner ikke hva du har begitt deg ut på!" :ler:

Hehe.. den har jeg tenkt også. Tror det er helt normalt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, er masse rart vi skal bekymre oss over :fnise: Har du bestilt legetime da? Har hørt man skal søke fødeplass ganske tidlig her i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...