Gå til innhold

Skravletråd


MonThe

Anbefalte innlegg

Hehe, jeg har heller ikke så store i utgangspunktet, så at de eser ut nå er bare fint!

Jeg vurderer å ringe legen min i løpet av uken og høre hva de sier mht kontroller og sånt. Jeg bor i Oslo og har hørt at her bør man søke fødeplass tidlig for å få plass der man vil. Men vet ikke helt hvor tidlig man må være ute. Er jo bare 6+1 foreløpig!

Det vil si at vi har termin likt det, Sara :)

Jeg bestilte legetime i går da jeg også har hørt at Ullevål og Riksen blir fort full, så har time i begynnelsen av desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe. jeg koser meg for hver dag jeg kjenner puppene vokser :-) harbare A/B fra før så dette blir bra , savner faktisk melkespreng-puppene fra førstemann :fnise:

Hehe, jeg har heller ikke så store i utgangspunktet, så at de eser ut nå er bare fint!

Dere kan få litt pupper av meg - anytime! :fnise:

Jeg har faktisk også bestilt legetime (i begynnelsen av desember) - mulig det er litt tidlig, men har en del andre ting jeg må få fikset også.. Har byttet til ny fastlege - veldig spent på hvordan hun er!

For bare noen uker siden hørte jeg at det anbefales at alle gravide tar influensavaksine (utviklet for å ta alle de store influensa-gruppene), hva tror dere om det? Hmh.. :sjenert:

Endret av Myzia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syngende Sara

Hmm, ringte legekontoret nå og fortalte at jeg var seks uker på vei og ville bestille legetime. Det var bare såvidt jeg kunne få time, måtte nesten krangle meg til det av hun som satt på forværelset :kjefte:

Hun sa at det var absolutt ingen vits i å få time før etter uke 12 (som for min del blir i romjulen), og gjentok flere ganger hvor meningsløst det var og hvor mye sløsing det var at jeg skulle ha time nå. (Enda jeg prøvde å forklare at jeg gjerne vil ta tokso-test osv så tidlig som mulig pga vi har katt)

Men tilslutt godtok hun å gi meg en time, så da skal jeg til første legetime den 1.12., altså om to uker. Da er jeg 8+2. Heldigvis er legen min mye hyggeligere enn legesekretæren da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du nevnte toksotest! Det må jeg huske på å be om!

Dette tar de automatisk, når du sier du har katt (de spør om dette på kontrollen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For bare noen uker siden hørte jeg at det anbefales at alle gravide tar influensavaksine (utviklet for å ta alle de store influensa-gruppene), hva tror dere om det? Hmh.. :sjenert:

Mener å ha hørt at man ikke kan ta influensavaksine før ute 2. trimester ? Legen min nevnte ikke noe om vaksina når jeg var der på kontroll... Kanskje jeg skal spørre henne om det neste gang. Sånn umiddelbart tenker jeg at jeg ikke skal ta den, blir så sjelden syk..

Enn dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ringte legekontoret nå og fortalte at jeg var seks uker på vei og ville bestille legetime. Det var bare såvidt jeg kunne få time, måtte nesten krangle meg til det av hun som satt på forværelset :kjefte:

Hun sa at det var absolutt ingen vits i å få time før etter uke 12 (som for min del blir i romjulen), og gjentok flere ganger hvor meningsløst det var og hvor mye sløsing det var at jeg skulle ha time nå. (Enda jeg prøvde å forklare at jeg gjerne vil ta tokso-test osv så tidlig som mulig pga vi har katt)

Men tilslutt godtok hun å gi meg en time, så da skal jeg til første legetime den 1.12., altså om to uker. Da er jeg 8+2. Heldigvis er legen min mye hyggeligere enn legesekretæren da :)

Så rart, sekretæren til min lege ville helst at vi kom en uke før, men det passet dårlig for meg pga skole...

Jeg skal forresten ikke ta influensavaksine, er ikke i noe risikogruppe og ingen rundt meg er det heller (altså som jeg kan smitte) Har også hørt at man sier gravide fra 2. trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så spennende med så mange med termin til sommeren, kommer til å følge med litt fremover her jeg også!

Endret av Lizette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syngende Sara

Dette tar de automatisk, når du sier du har katt (de spør om dette på kontrollen) :)

Legesekretæren hos min lege sa at man egentlig har sluttet å teste for toksoplasmose, men at dersom den gravide er spesielt engstelig så kan man sende inn en prøve på det også... (Noe som fikk meg til å føle det som at jeg hadde virket som en hysterisk høne-mor...)

Hmm, merker at jeg føler meg veldig dårlig ivaretatt på det legekontoret jeg går på altså, heldigvis er legen min veldig ålreit, så forhåpentligvis får jeg bedre oppfølging og informasjon så snart jeg får snakket med henne :)

Har heller ikke tenkt til å ta influensavaksinen. Har hørt at det først er fra 2. trimester jeg også, og jeg tror heller ikke det er så stor risiko for at jeg skal bli syk. Tok ikke svineinfluensa-vaksinen i fjor, og ble uansett ikke syk da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh, virker som om det er litt forskjell på legekontorene rundt om? Synes uansett at det ikke burde være så vanskelig å få legetime - når man er gravid for første gang er det lenge å vente i 12 uker.. Trodde at fastlegeordningen var til for at man skulle ha lege lett tilgjengelig.. jaja! :sjenert:

Ser at mange har katt - er dere spesielt forsiktige med kosing og sånt nå? Jeg klapper på katten som vanlig, men er nøye med å vaske hendene + lar han ikke slikke meg på hendene osv.. Vet liksom ikke hvor stor risk det er..

Ha en fin dag alle sammen! :blomst:

Endret av Myzia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legesekretæren hos min lege sa at man egentlig har sluttet å teste for toksoplasmose, men at dersom den gravide er spesielt engstelig så kan man sende inn en prøve på det også...

Slik er det ikke på mitt legekontor. Ble spurt om jeg hadde katt både 1. og 2. gang jeg var gravid. Når jeg sa at jeg hadde det svarte hun med "ja, da krysser vi av for at du skal ha toxo-test også da". Så virket som om det var helt vanlig der, i og med at det var en "boks" for det på blodprøveskjemaet?

Er sikkert som dere sier stor forskjell fra lege til lege. Burde ikke vært forskjell på akkurat slike ting da.

Når det gjelder forsiktighet med katt så tenker jeg egentlig ikke spesielt over det. Hun er ikke en "slikker" så har ikke noe problem med akkurat det, men lar henne ligge i fanget og sånt. Det som er anbefalt ift katt er vel og ikke være bort avføringen til katten? :klø:

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang toxoplasmose: Mennesker kan få parasitten i seg på to måter: Ved inntak av kjøtt som ikke er tilstrekkelig kokt, eller ved inntak av matvarer som er forurenset på overflaten.

Det viktigste reservoar for parasitten er katter. Hos katter formerer parasitten seg og smittsomme former skilles ut via kattens avføring. kilde

Tror forresten kvalmen har kommet hit... Skikkelig kjipt for jeg er sulten :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syngende Sara

Jeg tenker heller ikke så mye på å holde meg unna katten. Hun er veldig kosete, og jeg får bare dårlig samvittighet hvis jeg skal avvise henne ;)

Men kattekassa tømmer sambo (det er uansett hans jobb), akkurat den er det sikkert litt lurt å holde seg unna siden parasittene oftest kan finnes i avføringen!

Har muligens fått et nytt symptom i dag jeg også da: nå er ikke puppene lenger bare store og ømme, men de har begynt å klø noe helt utrolig også...! Jaja, så lenge jeg slipper å være kvalm så er jeg fornøyd ;)

Endret av Syngende Sara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig mht puppene - lurer på hvorddan dette skal ende! Har allerede vokst ut av de minste BH'ene mine (C/D-cup), så tror jeg kommer til å ha to ballonger til slutt..

Ser ut som om jeg ligger en uke eller to bak de fleste her - er i min 5.uke ca (termin 19.juli, tror jeg..)!

Ja, hvor skal dette ender sier jeg og!! :fnise:

Hvordan var det?? Var du hos vanlig fastlege?

Det gikk litt mer opp for meg :)

Var hos fastlege ja, er ca 8 uker på vei og de syns ikke det var for tidlig. Fylte ut dette "gravid-skjemaet", tok celleprøve (siden jeg ikke har gjort dette tidligere) og fikk masse info-brosjyrer. Søkte om UL i uke 17-19 og skulle søkt om fødeplass men jeg er så usikker på hvor jeg vil føde... Ahus eller Ullevål??!?!?!

Skal inn igjen i uke 12 og hun ville gjerne jeg skulle ta en time med jordmor før det også. :)

Ble ikke tatt noen blodprøver, det vill hun ikke gjøre før i uke 12. Prøvene kunne visstnok vise feil før uke 12...

Hehe, jeg har heller ikke så store i utgangspunktet, så at de eser ut nå er bare fint!

Jeg vurderer å ringe legen min i løpet av uken og høre hva de sier mht kontroller og sånt. Jeg bor i Oslo og har hørt at her bør man søke fødeplass tidlig for å få plass der man vil. Men vet ikke helt hvor tidlig man må være ute. Er jo bare 6+1 foreløpig!

Du kan godt låne litt av meg ;)

Som jeg skrev over så ble jeg faktisk spurt om det denne uken (uke 8) så sikkert ikke for tidlig.. Jeg bor og i Oslo og er så usikker på om jeg skal velge Ahus eller Ullevål... Vet iallefall at jeg føde et sted hvor man kan få smertestillene - naturlig fødsel er ikke noe for meg!! :fnise:

-------------------------------------------

Jeg skal ta toxo-test i uke 12. Hovedgrunnen er fori jeg reiser til Egypt på lørdag... Nevnte også at vi hadde katt, og da sa hun at mest sannsynlig så var jeg allerede da immun mot det, men hun ville teste meg for sikkerhets skyld når jeg kommer hjem fra ferie.

Er det noen av dere som har tenkt på tidlig UL? Ca uke 12?

Jeg har så lyst til det for å sjekke at alt er som det skal være... At de kan høre hjertelyd og sjekke nakkefold (med tanke på downs). Er det noen som vet om klinikk i Oslo som gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Syngende Sara

Jeg har tenkt til å ta tidlig UL, litt for å berolige meg selv og litt fordi vi skal reise til familie i utlandet i julen, og jeg har tenkt til å fortelle det til dem da. Greit å vite at alt er ok når jeg forteller :)

Jeg har sjekket litt rundt på nett om ulike steder å ta privat UL i Oslo, og tror jeg har bestemt meg for noe som heter Familieklinikken på Majorstua. Koster 1200 kr for UL.

Jeg har tenkt til å ta UL i midten av desember, da er jeg 10 uker på vei og det er rett før vi skal reise.

Til det med sykehus så er jeg også veldig usikker. Men jeg heller egentlig mest mot Ullevål, det er mye nærmere der vi bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det blir en tidlig UL på oss i midten av desember også, litt kjekt å vite at alt er bra før man forteller nyheten :) Takk for tips om den på Majorstuen, skal sjekke det ut!

Lurer på om vi velger Ahus, har ca like lang reisevei til begge, men har IKKE lyst til å sitte fast i rush på ringen med veer for å si det sånn :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syngende Sara

Hmm ja, det med rush på ringveien er forsåvidt et godt poeng! Men samtidig, vi kommer til å føde midt i fellesferien da, og da er det jo generelt lite rush uansett :)

Jeg får tenke litt mer på det, sambo hadde ingen preferanser verken på det ene eller det andre sykehuset. Kjenner folk som har født begge steder, og alle jeg har snakket med har vært fornøyde med begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja, det med rush på ringveien er forsåvidt et godt poeng! Men samtidig, vi kommer til å føde midt i fellesferien da, og da er det jo generelt lite rush uansett :)

Jeg får tenke litt mer på det, sambo hadde ingen preferanser verken på det ene eller det andre sykehuset. Kjenner folk som har født begge steder, og alle jeg har snakket med har vært fornøyde med begge.

Haha, godt poeng ;)

Ønsker meg i hvert fall i utgangspunktet til et sted man kan få smertestillende jeg også... Sikkert kjekt å ha hvis det drøyer, selv om mamma ikke har hatt spesielt lange fødsler.

Edit: så koselig at vi er flere i Oslo, kanskje vi kan dra på trilleturer med nurkene til høsten :)

Endret av Møffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...