Gå til innhold

Skravletråd


MonThe

Anbefalte innlegg

Line er observert på tettinntil :lur: har du dumpa oss?? :snurt:

Whatt!!?? :sjokkert: Selvsagt ikke!

Hehe... neida, KG og dere er alltid i mitt hjerte :hjerte: Men med mangel på barselgruppe, så hadde jeg en intensjon om å joine en torsdag med andre kenguru-mammaer - derfor tettinntil ;) Men jeg har ikke kommet så langt ennå :gjeiper:

Er du på tettpå også Møffi? Kanskje vi bare skal ta oss en bærerunde sammen da? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, der fikk jeg endelig løsna på skrivesperren på skravletråden :fnise:

Her er A snart 7 mnd. På 6-mnd kontrollen var han 8 kg blank og 69,5 cm ;) Forundrer meg ikke om han nå er på 8,5 kg og noen og 70 cm :)

Han fikk 2 tenner nede rett før 6 mnd-dagen :rodmer: Og er så søt :ler: Blid og aktiv gutt som tøffer seg med å lage brautende mørk stemme og gjør seg veldig skummel. Men innimellom er han bare gosslig med dei-dei-dei og ba-ba-ba lydene sine :)

Han er tydelig knyttet til mamma og pappa og er litt sjenert når det kommer nye folk. Husken er fortsatt ikke den beste og han husker ikke farmor f.eks om det går 1 uke i mellom. Og han er fortsatt vàr for høye lyder. Stavmixeren er veldig skummel :roll::fnise:

Han knekker vel snart koden med å krabbe. Han øver seg masse og har god kroppskontroll. Står på alle fire og gynger og stuper forover. Han har fortsatt ikke skjønt at han må koordinere ett og ett kne for å komme frem :ler: Og veldig rask til å snu seg :gjeiper: Er stadig under stuebordet, utenfor lekematten, og leser mammas blader (les; spiser, river :roll: ).

Han får nå 3 måltider med mat. Havregrøt med aprikos eller sviske på formiddag, og havregrøt med banan til kvelds. Siste dagene har jeg fått han til å spise avokado blandet med pæremos på ettermiddagen. :tommelopp: Han brakk seg når han fikkk smake avokado før jul her... :filer

Vi sliter på natta :daane:

Legger seg i 20-tiden og en bra natt består av 3 oppvåkninger/amminger. En dårlig dobbelt så mange. I det siste har vi hatt flere dårlige enn bra :gjeiper: Morgen starter ca 8 :sol Hadde vi hatt et ekstra soverom så hadde han flyttet inn der for lengst - men vi må flytte først, og det skjer ikke før til våren/sommeren :sjenert: I natt trillet jeg han (han sover fortsatt i vognbagen) ut på stua, og da sov han 4 timer i strekk... ;)

Jeg har gitt oss frist ut februar til at nettene blir bedre av seg selv. Gjør de ikke det, må vi sette av en helg og redusere natt-ammingene og pappa må bysse... vann og bla, bla, bla...

Jeg har ikke søkt barnehageplass ennå, men skal - i området hvor vi bor nå, men jeg aner jo ikke hvor vi kommer til å bo til høsten... Men det løser seg vel :sjenert

Og jeg skal tilbake på jobb etter påske! gleder meg og gruer meg. Prøver å få tak på ny jobb med kortere reisevei. (jeg bor i Oslo og jobber i sandvika - og det er jo helt bakvendt :ler: )

Da har jeg sikkert brukt opp alle utrykksikonene.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatt!!?? :sjokkert: Selvsagt ikke!

Hehe... neida, KG og dere er alltid i mitt hjerte :hjerte: Men med mangel på barselgruppe, så hadde jeg en intensjon om å joine en torsdag med andre kenguru-mammaer - derfor tettinntil ;) Men jeg har ikke kommet så langt ennå :gjeiper:

Er du på tettpå også Møffi? Kanskje vi bare skal ta oss en bærerunde sammen da? :ler:

Hihi, nei jeg bare sniker der. Har en hemmelig drøm og bli nevn i "bærer observert"-tråden :fnise: Har lyst til og være med på treff en gang også, men må passe...

Har du ikke barselgruppe? Så kjipt... Mn hvis du vil ha noen og trille med kan du være med på dnt-turer, til onsdag skal vi trille fra Grønland til Teknisk museum, langs Akerselva. Troooor jeg traff Mjau Mjau der forrige gang jeg var med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig og høre om lille gutten deres, Meaty :) Har du forsøkt hjemmelaget middag? Her koker jeg søtpotet og moser, det går ned på høykant. Putter oppi litt kokt brokkoli, blomkål, gulrot e.l. Også for variasjon

Oj, hadde ikke sett at du hadde svart. Takk for fin tilbakemelding. :) Vi har ikke prøvd med hjemmelaget middag, men det skal prøves. Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, nei jeg bare sniker der. Har en hemmelig drøm og bli nevn i "bærer observert"-tråden :fnise: Har lyst til og være med på treff en gang også, men må passe...

Har du ikke barselgruppe? Så kjipt... Mn hvis du vil ha noen og trille med kan du være med på dnt-turer, til onsdag skal vi trille fra Grønland til Teknisk museum, langs Akerselva. Troooor jeg traff Mjau Mjau der forrige gang jeg var med :)

Hehe.. jeg hadde også en hemmelig drøm om å bli "observert" :ler:

Høres ut som en kjempefin tur langs akerselva - men grønland til grefsen - det er jo dødslangt!? :gjeiper:

Grunnen til at jeg bruker mye bæresele er jo bl-a at jeg føler meg mye tryggere på A - hva gjør du når baby begynner å sutre underveis og ikke vil være i vogna?

Jeg vet jo at mange er ute hele dagen omtrendt med baby og vogn, men jeg har aldri forsøkt det jeg... :sjenert:

Fortell, fortell.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, been there!! Her liker han egentlig ikke vogna såååå godt, sover bedre og lengre i senga. Har alltid med ei pute og bæreselen ut. Når han våkner og ikke vil ligge der mer putter jeg puta bak ryggen hans og setter han litt opp så han ligger på skrå med overkroppen, da ser han mye mer og er som regel fornøyd. Holder ut i ca 45 min sånn... Men innimellom må han oppi selen istedenfor, og noen ganger må vi bare hoppe på en buss eller bane hjem fordi han ikke vil mer ;)

Står at turen er 8 km, haha, i hodet mitt var det mye kortere :sjenert: men, men, er jo bare og begynne, kan jo hoppe av underveis også da :gjeiper: Bli med daaaaa!!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoho, been there!! Her liker han egentlig ikke vogna såååå godt, sover bedre og lengre i senga. Har alltid med ei pute og bæreselen ut. Når han våkner og ikke vil ligge der mer putter jeg puta bak ryggen hans og setter han litt opp så han ligger på skrå med overkroppen, da ser han mye mer og er som regel fornøyd. Holder ut i ca 45 min sånn... Men innimellom må han oppi selen istedenfor, og noen ganger må vi bare hoppe på en buss eller bane hjem fordi han ikke vil mer ;)

Står at turen er 8 km, haha, i hodet mitt var det mye kortere :sjenert: men, men, er jo bare og begynne, kan jo hoppe av underveis også da :gjeiper: Bli med daaaaa!!! :jepp:

A jaa! Jeg har veldig lyst :hoppe:

Vet du - jeg har allerede planlagt en liten øvingstur nå etterpå. Da blir det trillings i våken tilstand ned til kjøpesenter, så beregner jeg soving på vei hjem. Har med manduca og alt man trenger i nødsfall :fnise:

Jeg skal melde fra om hvordan det går :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A jaa! Jeg har veldig lyst :hoppe:

Vet du - jeg har allerede planlagt en liten øvingstur nå etterpå. Da blir det trillings i våken tilstand ned til kjøpesenter, så beregner jeg soving på vei hjem. Har med manduca og alt man trenger i nødsfall :fnise:

Jeg skal melde fra om hvordan det går :jepp:

Lykke til!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!! :jepp:

Jaja, første øvingstur unnagjort :ler:

Vi dro ut 30-60 min før han egentlig skulle sove. Og jeg satt han fint i vogna. Bruker fortsatt bag-delen, men den har en sånn plate som jeg kan sette opp ;) Men lillemann er jo ikke vant med å sitte og være våken i vogna, så det tok ikke lange tiden før han begynner å åle seg nedover og sutre og grine :grine: Jeg måtte rette litt på han og så gikk det greit en liten stund. Han satt vel bra og relativt fornøyd ca 15-20 min tenker jeg - så så jeg at han prøvde å finne seg sove-stilling. La han ned da... og han holdt på sovne rett før vi var på senteret. Han våkner til inne selvsagt, men går greit. Jeg får kjøpt meg jentefilm (vi er hjemme alene i kveld skjønner du), innom baker'n å kjøpe muffins, og på butikken å handle ingredienser til jentemiddag (dvs scampi og reker :ler: ). Der ble jeg fanget av pensjonistene :daane: Stor vogn, mange handlevogner - dårlig plass og lillemann begynner å sutre selvsagt :sjenert: stresser rundt og kommer meg ut og da blir det greit og han sovner med en gang når vi kommer igang igjen :) Takke meg til bæresele på butikken altså! :jepp:

Så alt i alt - en grei nok tur, men vi må øve på at han er våken. Funker muligens bedre om vi går over til sportdelen? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i tvil om vi skal gå over til sportsdelen... Ulempen er at den er ganske åpen, så lurer på om det kan bli kaldt.. Vi har tfk joggster twist. Hååååper at den holder i hvert fall til mars....

Sentre er noe herk!!! Timer alltid de til slutt etter sovinga jeg, og så er det bare strake veien hjem etterpå. Mye lettere med bæresele ja :jepp:

Hvor i Oslo bor du? Vi bor rett ved Østmarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt i alt - en grei nok tur, men vi må øve på at han er våken. Funker muligens bedre om vi går over til sportdelen? :klo:

Hvorfor ikke bare prøve? Jeg har en vogn (Mountain buggy) med ganske liten bag, så vi skulle uansett ganske tidlig gå over til sportsvogndelen, men ville bare prøve for å se allerede ved 4,5 mnds alder - og det var jo en knallsuksess!

Mht at den er relativt åpen: Jeg synes det går veldig greit med varmt tøy (ullundertøy, ulllue, ullvanter og selskinssko!), en heldrakt og en god kjørepose, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i tvil om vi skal gå over til sportsdelen... Ulempen er at den er ganske åpen, så lurer på om det kan bli kaldt.. Vi har tfk joggster twist. Hååååper at den holder i hvert fall til mars....

Sentre er noe herk!!! Timer alltid de til slutt etter sovinga jeg, og så er det bare strake veien hjem etterpå. Mye lettere med bæresele ja :jepp:

Hvor i Oslo bor du? Vi bor rett ved Østmarka

Bor rett ved østmarka jeg også :lur:

Sender deg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har trilling på sentre aldri vært noe problem, men så var jeg utrolig mye på sentre i starten også. Jeg har med vilje unngått bæring når jeg kan for jeg ville ikke at hun skulle bli vant med det. Nå sliter vi med å trille tur hvis hun ikke sover, for hun blir utålmodig så jeg burde nok gått over til sportsdelen. Men mor er ikke helt klar for det. :sjenert: Jeg pleier å sette henne opp, men hvis jeg ikke har med et ekstra pledd å stappe bak ryggen hennes blir det litt halvveis.

Jenta vår nærmer seg 8 mnd allerede og jeg skal så vidt begynne å jobbe 20% allerede 2 mars. Da hun var syv mnd veide hun 8300 og var 68 cm lang. Hun ligger litt foran i utviklingen og har ålet seg rundt på gulvet her siden hun var 5,5 mnd, og er innimellom oppe på alle 4 nå. Det kan godt hende hun dropper det for hun krabber bortover som en militærgutt på marka, og det går unna! Hun drar seg opp og sitter rett i ryggen på knærne og fikler med det hun får tak i, og jeg ser hun forsøker å rette beina under seg. Hun er ikke god på å sitte uten støtte enda, men vi har med vilje prøvd å unngå sitting etter anbefalingene som gis.

Matmessig er det litt så som så. Innimellom spiser hun masse, mens andre dager får jeg nesten ikke i henne noe. Favoritten er fruktmos med banan og mango, og brødskive med leverpostei. Grøt og middag er hun ingen storspiser av enda, men vi prøver hver dag. Hun får nå 2 faste måltider, og velling til kvelds. Jeg ammer veldig lite, men litt om natten/morgenen og kanskje et par ganger utover dagen. Vellingen er av melk jeg har pumpet ut, sviskejuice og grøtpulver så hun får jo i seg noe melk fremdeles. Planen er å fortsette med den pumpinga et par uker til, og så får vi ta av lageret i fryseren. Vi hadde egentlig nattavvent forrige uke, men så har hun vært småsyk og antagelig har hun tenner på gang så jeg har gitt etter for puppepresset. ;)

Ellers er jeg svært spent på hvilken barnehage vi får. Vi har en som står veldig høyt på lista både grunnet plassering (2 minutter å gå dit), og hvordan jeg synes den er. Sannsynligheten for at vi får den barnehagen er jo ekstremt liten da, men vi får krysse fingrene! Jeg kjenner også at det skal bli deilig å jobbe litt. Jeg er litt lei av å gå her hjemme i min egen boble, og vet at jeg har utrolig godt av å komme meg ut og tenke på litt andre ting. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Stille i tråden her, gitt. :) Bare lurte på om noen har fått svar ang bhg enda? Vet ikke helt når man kan forvente å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. ja vi har fått svar, Starter 1 august! På selveste 1 års dagen sin! :P

Oi, det blir dobbel stas det da! :) Får man brev i posten, eller ringer de fra bhg der man har fått plass? Eller kanskje det er ulik praksis i de forskjellige kommunene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får vel som regel brev! Men om man ikke har fått plass noen steder hører man ingen ting. Så man må ringe så høre selv.. Ganske teit igrunn.. Om du ikke har hørt noe så kan du ringe den barnehagen su har søkt og høre om dere har fått plass der.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter omfattende googling fant jeg ut at i Oslo sender de ut fortløpende tilbud (fra slutten av mars) til ut i juni visstnok. Med brev ;)

Har ikke fått noe tilbud ennå, venter i spenning :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bare smøre meg med tålmodighet og se om vi får brev snart. :)

Jeg føler meg litt dum, for jeg har søkt kun etter hvilke barnehager som ligger i gangavstand fra hjemmet vårt. Har ikke bedt om omvisning eller noe, men nå har jeg jo skjønt at dette er ganske vanlig. Jeg har heller ikke skrevet i søknaden at gutten er prematur, tenkte å kontakte bhg vi evt får plass i, og snakke med dem om dette da...men kanskje det er feil fremgangsmåte. Men han har ingen spesielle problemer, og han spiser masse mat, så det eneste er at han er så liten og henger litt etter motorisk. Så satser på at de ikke synes det er noe problem.

For å være ærlig, jeg hater å snakke i telefon, og gjør det liksom ikke før jeg er helt nødt. Liker mye bedre å snakke med folk ansikt til ansikt. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt dum, for jeg har søkt kun etter hvilke barnehager som ligger i gangavstand fra hjemmet vårt.

Men eh.... det er vel det kriteriet jeg også har satt opp liste på.. :ler: Og mange flere med meg og deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...