Gå til innhold

Fattige i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nope. Det er bare å bli syk på en eller annen måte det, aller helst før du har fått jobba nok til å legge av eller opparbeida deg sykepenger..

Vi har da støtteordninger for slikt. - Hvor godt de fungerer er selvsagt en annen sak, men hører da daglig folk som klager over at det er for lett å få uføretrygd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Selvsagt ikke! Poenget er at det ikke bør være en menneskerett å ha råd til å f.eks bo i byene på statens regning heller dersom man skal være trygdet på permanent basis. Fattigdom i Norge er i stor grad hva man gjør det til selv, og som i eksemplet over så er det fullt mulig å ha det greit økonomisk for 200 000,- i året (etter skatt), dersom man bor utenfor byen.

Så hva skal man gjøre da når man er født og oppvokst i Oslo? Skal alle fattige flyttes til en bygdekommune? Det er jo fint for Oslo for da kan jo de slå seg på brøstet og si "Fattigdom vi nei ... vet'ke hva det er".

Skal man i gang med storstilt bygging av trygdeboliger i bygdekommunene? Hvor skal disse få pengene til dette fra?

Hvorfor skal fattige isoleres på bygden der det verken finnes fornuftig offentlig kommunikasjon eller tiltak til dem?

Eller hva er det egentlig du mener?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke! Poenget er at det ikke bør være en menneskerett å ha råd til å f.eks bo i byene på statens regning heller dersom man skal være trygdet på permanent basis. Fattigdom i Norge er i stor grad hva man gjør det til selv, og som i eksemplet over så er det fullt mulig å ha det greit økonomisk for 200 000,- i året (etter skatt), dersom man bor utenfor byen.

Ja, flytt på bygda der alle er enige om alt og der alle er i slekt med hverandre.

Og apropos jobb - det får man vel som oftest på bakgrunn av trynefaktor og slektskap ..på bygda!

Men jeg vet jo ikke hvor langt ut på bygda du mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skal man gjøre da når man er født og oppvokdy i Oslo? Skal alle fattige flyttes til en bygdekommune, det er jo fint for Oslo for da kan jo de slå seg på brøstet og si "Fattigdom vi nei ... vet'ke hva det er".

Skal man i gang med storstilt bygging av trygdeboliger i bygdekommunene? Hvor skal disse få pengene til dette fra?

Hvorfor skal fattige isoleres på bygden der det verken finnes fornuftig offentlig kommunikasjon eller tiltak til dem?

Eller hva er det egentlig du mener?

Svært mange av de "fattige i byen" er jo muslimske innvandrere med 8-10 unger og kona som i de aller fleste tilfellene ikke arbeider. Sammenlikn det med situasjonen med en typisk norsk familie med to unger, og mann og kone i jobb. Sier seg selv hvem som blir "fattige". Men man velger jo det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flytt på bygda der alle er enige om alt og der alle er i slekt med hverandre.

Og apropos jobb - det får man vel som oftest på bakgrunn av trynefaktor og slektskap ..på bygda!

Men jeg vet jo ikke hvor langt ut på bygda du mente...

Det er langt vanligere med innavl i byene nå for tiden, fordi en så uforholdsmessig stor andel av de muslimske innvandrerne bor i byene og de gifter seg ofte med søskenbarna.

Når søskenbarn får barn med hverandre, innebærer det en viss risiko.

Blant foreldrepar med pakistansk bakgrunn forekommer søskenbarnekteskap hos 40–45 prosent av foreldreparene. Andelen søskenbarnekteskap hos norske foreldrepar er 0,07 prosent. Ifølge en ny, norsk studie har pakistanske foreldre som er fetter og kusine 11 ganger så høy risiko for å få et barn med hjernesykdom som forverres, som et par med norsk etnisk bakgrunn.

http://nhi.no/forside/risikofylt-a-fa-barn-med-slektninger-35487.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke! Poenget er at det ikke bør være en menneskerett å ha råd til å f.eks bo i byene på statens regning heller dersom man skal være trygdet på permanent basis. Fattigdom i Norge er i stor grad hva man gjør det til selv, og som i eksemplet over så er det fullt mulig å ha det greit økonomisk for 200 000,- i året (etter skatt), dersom man bor utenfor byen.

Alle Norges kommuner:

Rekk opp hånda den av dere som vil ta i mot trygdeflyktninger fra Oslo?!11

NB! dere må selv dekke kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter og ser på "Spekter: Fattignorge" på Nrk, og kjenner jeg blir fryktelig provosert. Det lages en reportasje om en dame som fremstilles som en av Oslos fattige. Hun og hennes datter har 50% jobb og attføring og får utbetalt 20300,- per mnd. Det tilsvarer 243600,- i året ETTER skatt.. Kan noen fortelle meg når dette ble en lønn som tilsvarer å være fattig?!

Det er synd at de alltid finner så horribelt dårlige eksempler til sånne reportasjer. Det finnes da nok av folk som virkelig har dårlig råd? Jeg har vært i arbeidslivet i 25 år og aldri vært i nærheten av sånne summer utbetalt. Men har betalt ned gjeld, reist mye, og er da ikke i nærheten av å være fattig. Må si jeg bare måper når folk her mener de må snu på hver krone hvis de har under 10 000 i mnd etter utgifter. Jeg klarer meg veldig fint på 3000, resten kan spares eller brukes på reising eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er synd at de alltid finner så horribelt dårlige eksempler til sånne reportasjer. Det finnes da nok av folk som virkelig har dårlig råd? Jeg har vært i arbeidslivet i 25 år og aldri vært i nærheten av sånne summer utbetalt. Men har betalt ned gjeld, reist mye, og er da ikke i nærheten av å være fattig. Må si jeg bare måper når folk her mener de må snu på hver krone hvis de har under 10 000 i mnd etter utgifter. Jeg klarer meg veldig fint på 3000, resten kan spares eller brukes på reising eller annet.

Når HUSLEIEN til Oslo Kommune er betalt har hun 10.000 igjen til alt annet for seg selv og sin datter.

Dvs. strøm, forsikring, klær, transport, helseutgifter, mat & husholdning, etc. Som hun selv sa var det ikke rom for noe ferie. Tviler på at det hadde vært rom for noe voldsomt med fritidsaktiviteter for datteren. Slik jeg også forstod det hadde denne datteren spesielle behov pga en kronisk sykdom - da antar jeg at det er nødvendige helseutgifter i ganske store kronebeløp det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet ikke datteren på 17 da? Hun kan jo fint ta seg jobb, jeg jobbet på kafe fra jeg var 15 jeg og holdt meg selv med lommepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jobbet ikke datteren på 17 da? Hun kan jo fint ta seg jobb, jeg jobbet på kafe fra jeg var 15 jeg og holdt meg selv med lommepenger.

Jenten går på skole. Hun har også en kronisk sykdom - tror det var leddgikt. Det begrenser litt.

Jeg synes alle dere som synser så fælt skal begynne med å se programmet. Er voldsomt til meninger her om alt mulig uten at man har sett eller fått med seg store deler av programmet.

For meg er den manglende utsikten til forbedring for disse menneskene det som virker mest ødeleggende. Jeg har jobbet meg opp fra bunnen selv, men jeg har aldri vært i nærheten av å være uten håp om bedring etter at jeg har tatt en runde med smale år for å komme ovenpå. Her blir det ikke bedre, det blir faktisk bare verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Jenten går på skole. Hun har også en kronisk sykdom - tror det var leddgikt. Det begrenser litt.

Jeg synes alle dere som synser så fælt skal begynne med å se programmet. Er voldsomt til meninger her om alt mulig uten at man har sett eller fått med seg store deler av programmet.

For meg er den manglende utsikten til forbedring for disse menneskene det som virker mest ødeleggende. Jeg har jobbet meg opp fra bunnen selv, men jeg har aldri vært i nærheten av å være uten håp om bedring etter at jeg har tatt en runde med smale år for å komme ovenpå. Her blir det ikke bedre, det blir faktisk bare verre.

Enig i alt dette :) Satt meg ned og så programmet for å få bedre innsyn, og det er klart at disse damene er fanget i denne situasjonen.

Dama har 1600,- i måneden etter at faste utgifter er betalt. Det er ca. halvparten av det jeg har, og skal holde til to.

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg sitter å ser på programmet her nå, og kjenner jeg blir irritert. Han fyren som klager over at han ikke kommer seg ut, at han blir mer og mer isolert.. hva forventer han at NAV skal gjøre da, invitere han på fest?

Han får alle faste utgifter dekket, og i tillegg 1000 kr i uka som han kan kan bruke til det andre. Han har fått flere praksisplasser for å få prøve seg i jobb, men han klager på at jobbene er kjedelige!? Han gidder ikke å ha en jobb, men klager på at han må ha gamle modeller av mobiler og så videre.

Han har fått tilbud om praksis og alt mulig, han har greit med penger til å klare seg, altså INGENTING å klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Hva heter programmet?

Det ligger på NRK nett-tv, heter Spekter- fattignorge. Det nyeste programmet av Spekter-programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han får alle faste utgifter dekket og sitter igjen med 1000 kr i mnd han kan bruke til hva som helst ser jeg ingen umiddelbar grunn til å klage nei. Jeg har en god venn som gikk på sosialpenger fordi det var noe kluss og det tok tid å komme over på den ordningen han skulle ha. Han hadde tilnærmet Ingenting å spare for, med mindre han skulle blitt veldig begrenset i matveien. Kjøpte seg svært sjelden noe, hadde lave telefonregninger, transportkostnader osv.

Dessuten betalte nav ofte ut pengene for seint så han ikke rakk å betale regninger tidsnok og måtte derfor innimellom betale 500 kr ekstra på regningene pga det. Alle sparepengene han hadde fra før måtte han leve for før han fikk sosialpenger, og han hadde derfor ingen buffer når de betalte pengene for seint. Han satt og var redd hver dag for om pengene kom tidsnok, spesielt i forhold til husleia. Det å ringe eller dra dit for å få informasjon var et mareritt fordi han aldri fikk tak i konsulenten sin - som han fikk en ny av hele tiden, og ingen av de han snakket med egentlig visste noen ting, ofte fikk han tre forskjellige svar. Det er deprimerende, og enda verre når du går til Nav fordi du allerede Er deprimert og har angst.

Det ligger på NRK nett-tv, heter Spekter- fattignorge. Det nyeste programmet av Spekter-programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rettelse: Jeg mente hvis han sitter igjen med 4000 kr i mnd. Men det spørs jo selvfølgelig også hva som er beregnet med i de faste inntektene da.

Hvis han får alle faste utgifter dekket og sitter igjen med 1000 kr i mnd han kan bruke til hva som helst ser jeg ingen umiddelbar grunn til å klage nei. Jeg har en god venn som gikk på sosialpenger fordi det var noe kluss og det tok tid å komme over på den ordningen han skulle ha. Han hadde tilnærmet Ingenting å spare for, med mindre han skulle blitt veldig begrenset i matveien. Kjøpte seg svært sjelden noe, hadde lave telefonregninger, transportkostnader osv.

Dessuten betalte nav ofte ut pengene for seint så han ikke rakk å betale regninger tidsnok og måtte derfor innimellom betale 500 kr ekstra på regningene pga det. Alle sparepengene han hadde fra før måtte han leve for før han fikk sosialpenger, og han hadde derfor ingen buffer når de betalte pengene for seint. Han satt og var redd hver dag for om pengene kom tidsnok, spesielt i forhold til husleia. Det å ringe eller dra dit for å få informasjon var et mareritt fordi han aldri fikk tak i konsulenten sin - som han fikk en ny av hele tiden, og ingen av de han snakket med egentlig visste noen ting, ofte fikk han tre forskjellige svar. Det er deprimerende, og enda verre når du går til Nav fordi du allerede Er deprimert og har angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å ser på programmet her nå, og kjenner jeg blir irritert. Han fyren som klager over at han ikke kommer seg ut, at han blir mer og mer isolert.. hva forventer han at NAV skal gjøre da, invitere han på fest?

Han får alle faste utgifter dekket, og i tillegg 1000 kr i uka som han kan kan bruke til det andre. Han har fått flere praksisplasser for å få prøve seg i jobb, men han klager på at jobbene er kjedelige!? Han gidder ikke å ha en jobb, men klager på at han må ha gamle modeller av mobiler og så videre.

Han har fått tilbud om praksis og alt mulig, han har greit med penger til å klare seg, altså INGENTING å klage over.

Jeg satt igjen med et stort spørsmål ang denne fyren. Hvorfor tar han seg ikke utdannelse?? Siden han synes alle jobber er så kjedelige, det er ikke for sent for han å ta fagbrev eller å ta høyskoleutdannelse.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ferdig med video, men den første fyren:

Folk med kompetanse vet at en diagnose etter 18år og ødelagt skolegang, med ADHD (folk som har vansker med jobb, fullføre noe, motivasjon i slike sammenhenger) hører sammen. Det er ikke bare å si: Ta deg utdanning.

Jeg ble provosert, men samtidig vet jeg at det ligger mer i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skal man gjøre da når man er født og oppvokst i Oslo? Skal alle fattige flyttes til en bygdekommune? Det er jo fint for Oslo for da kan jo de slå seg på brøstet og si "Fattigdom vi nei ... vet'ke hva det er".

Skal man i gang med storstilt bygging av trygdeboliger i bygdekommunene? Hvor skal disse få pengene til dette fra?

Hvorfor skal fattige isoleres på bygden der det verken finnes fornuftig offentlig kommunikasjon eller tiltak til dem?

Eller hva er det egentlig du mener?

Jeg mener at å være fattig er hva man gjør det til selv dersom man ikke overlever på 200 000,- i året etter skatt. Man trenger ikke å bo midt i en storby, og alle vet at bokostnader kan spise en stor del av privatbudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...