Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Gjest Eurydike
Skrevet
Risotto med røkt ørret. Denne vinen til.

Håper den faller i smak! Jeg har for øvrig lagt rosiner i en skvett med sherry, tanken er å lage en bastardversjon av kaffe- og ricottakremen din med mascarpone som blir til overs etter middagen. :)

Jeg likte eple/chèvre-desserten veldig godt! Neste gang skal den få følge av en dessertvin den fortjener. :)

Kaffe og- mascarponekrem med sherry-marinerte rosiner kan jo ikke bli dårlig det heller! :lur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag lager svigerfar lasagne med salat og rundstykker.

Skrevet
Har du noe oppskrift på kjøttbollene og tomatsausen? :spise:

Har egentlig ingen oppskrift - her går det mest på slump. Men jeg skal gjøre et forsøk :)

Kjøttboller

Finhakker litt rødløk og hvitløk etter smak og blander det i en pakke kjøttdeig. Knar dette sammen med litt salt, pepper og og masse tørket basilikum og oregano. Det er også godt med andre krydder som timian eller rosmarin i kjøttbollene. Så blander jeg i et egg og litt potetmel slik at konsistensen blir grei. Jeg lager kjøttboller av ca en spiseskje av denne deigen og steker dem i litt olje før jeg legger dem over i tomatsausen der de får ligge å godgjøre seg en liten stund.

Tomatsaus

Finhakker en passe stor rødløk og et par hvitløksfedd som jeg bruner lett i litt olje. Så tilsetter jeg en dasj tomatpure som blandes med løken før jeg tilsetter en boks hakka tomat. Så er det bare å tilsette ønsket krydder (jeg brukte tørka basilikum, timian og oregano), salt, pepper og et laurbærblad. Ha i en klype sukker og gjerne en skvett rødvin hvis du har. Hvis du synes sausen er for tykk tilsetter du bare litt vann.

Jo lengre denne sausen får koke, jo bedre blir den! Jeg lager den av og til i store kvanta som får godgjøre seg på ovnen i 5-6 timer. Heldigvis er den også veldig god etter kun kort tid. Hvis du begynner med sausen er den mer enn god nok innen du har fått hatt i kjøttbollene!

Håper det smaker :)

Skrevet

Fiskeboller i hvit saus med kokte poteter, gulrøtter og erter til.

Skrevet

Idag blir det restemiddag på meg, skogsopprisotto, stekt kylling og salat, så jeg har kompansert med å lage deilig gresskarsuppe med parmesandryss til lunsj. :)

Skrevet

Igår mesket vi oss med kongekrabbe, aioli og loff..øl til.. deilig rødvin etterpå...

Idag har me hatt elggryte m potetmos og rosenkål.

Gjest Eurydike
Skrevet

Søndagsmiddag med innslag av rester fra i går: :)

-Feta/valnøtt-dip og surdeigsbrød.

-Grillede lammekoteletter, ovnsbakte mandelpotetbåter og ratatouille med grillede grønnsaker (aubergine, paprika og squash i ulike former og farger) og frisk basilikum. Denne spanske rødvinen.

-Brownies med krydderposjerte pærer og vaniljeis.

Gjest Ansjoni
Skrevet

Ytrefilet, fløtegratinerte poteter og soppstuing.

Litt synd at vi ikke har mer rødvin igjen, så i dag får vi teste ut komboen biff og hvitvin. Det går nok ned ;)

Skrevet

I dag ble det grillet kylling med hvitløks- og gressløkpotetmos.

Skrevet

I dag lager svigerfar får-i-kål-

Gjest Eurydike
Skrevet

Fullkornsspaghetti med kyllingfilet, friske og soltørkede tomater, kalamataoliven, chili, kapers, bladpersille og parmesandryss.

Skrevet
Jeg likte eple/chèvre-desserten veldig godt! Neste gang skal den få følge av en dessertvin den fortjener. :)

Kaffe og- mascarponekrem med sherry-marinerte rosiner kan jo ikke bli dårlig det heller! :lur:

Kjekt at du likte eple/chèvre-desserten. Dessertvin til er absolutt en god idé!

Kaffe- og mascarponekrem med sherry-marinerte rosiner var knallgodt!

Middagen i dag blir en enkel pastarett med cherrytomater, frisk basilikum, hvitløk og mozarella.

Skrevet

Fredag: Kylling og loff

Lørdag: Hamburgertallerken På Egon

Søndag: Hamburgere

I dag er det fiskesuppe!

Skrevet

Hjemmelaget brun lapskaus i dag :)

Skrevet

Fiskegrateng, kokte poteter og gulrøtter og smelta smør.

Skrevet

Gubben skal ha fårikål fra i går.

Jeg og poden avanserer til pannekaker :sikle:

Skrevet

På lørdag hadde vi shepherd's pie og salat, og på søndag en franskinspirert lammegryte med tomater, hvitvin, gulrøtter, hvite bønner og urter, med brekkbønner til. I dag skal vi ha rester av gryten fra i går og dampet brokkoli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...