Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Hjemmelaget bacon- og grønnsakslasagne og blandet grønn salat.

Varm smuldrepai med epler/kanel/rosiner og vaniljeis til dessert (vi har fått 2 kg økologiske epler som må spises opp... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, oppskrift har jeg egentlig ikke, for lasagnen er høyst improvisert og hjemmesnekret, og veldig enkel, egentlig... :rodme:

Til 2 pers:

1/2 pk skivet stjernebacon skjæres i småbiter og stekes gyldne. Tilsett 1 hakket løk, 2-3 gulrøtter i terninger, 1-2 hakkede stilker stangselleri, 2-3 fedd finhakket hvitløk og et laurbærblad. (Av og til bruker vi også/istedet sellerirot, pastinakk og/eller persillerot om vi har det i hus. Litt stekt sopp er også bra. :) ) Surr noen minutter, krydre med salt, pepper og oregano. Tilsett 1 boks hakkede hermetiske tomater, 1 ts sukker og ca. 2 dl vann, trooor jeg (sorry! ;) ) og kok under lokk ca. 20 min.

Så kommer juksetrikset... :sjenert: Istedet for å lage bechamelsaus har vi rett og slett revet muskat og fløte rett i tomatsausen - til vi synes det smaker bra. Smak også til med salt og pepper.

Fyll i form med lasagneplater, revet parmesan og/eller mozzarella på toppen, stekes ved 200 grader i ca. 20 min (kommer litt an på hva slags lasagneplater du bruker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppskrift på den lasangen, Piaf? Pliiiis...

Gjerne oppskriften på smuldrepaien oxo.. :rodme: Hvis du gidder... Høres så godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå :-D , nå har vi feiret sommeren på terrassen med en slags variant av salade nicoise: Tunfisk, egg, tomat, svarte oliven, kapers, rødløk, stangselleri, aspargesbønner, ruccola og små økologiske nypoteter. Dressing av extra virgin olivenolje, friskpresset sitron, basilikum, hvitløk og ramsløk (fikk ikke tak i middelhavsansjos, dessverre). Øvrig tilbehør varme rundstykker og kald rosévin fra Provence.

Og til dessert ble det chèvre og blåskimmelost - til resten av brødet og vinen.

Jeg er framdeles solvarm, mett og bittelitt brisen. Leve mandagen!! :mrgreen:

(Skal se om jeg finner oppskriften på smuldrepai, Heidi - men det får bli litt senere... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne oppskriften på smuldrepaien oxo.. :rodme: Hvis du gidder... Høres så godt ut!

Smuldrepai med epler

4-5 syrlige epler i tynne båter

2-3 ss sukker, gjerne demerara

1 ts kanel

3-4 ss rosiner (lukusvarianten: marinert i rom eller cognac... ;) )

Ha alt i en plastpose og bland godt. Legges i bunnen av en paiform/ildfast form.

Topping:

100 g smør i terninger

3 ss sukker

1,5 dl hvetemel

1,5 dl havregryn

Bland i foodprocessor, eller smuldre sammen med fingertuppene. Fordel over eplene og stek ved 225 grader i 20 min, til eplene er myke og toppingen gyllen. Spises varm - med is. :)

Alle typer bær og frukt kan brukes og blandes i en sånn oppskrift (med bær: 1/2 liter bær, 1/2 dl sukker, 1 ss potetmel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Kålruletter og innsmugla kartoffler fra Danmark! (Visste ikke at det ikke var lov å ta med poteter fra utlandet jeg... :rodme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ovnsbakt torsk med hjemmelaget aïoli, grønnsaker (gulrot, blomkål, asparges) og nypoteter. Crème de marron med pisket fløte til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...