Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nettopp spist finnebiff med potetmos, åh så mett jeg ble!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsikke
Skrevet

I dag lagde jeg wraps med krydret kjøttdeig, salat, tomat, paprika, løk, ost, sukkererter og dressing :)

Skrevet

Bursdagsmiddag i dag: hjemmelaget marokkansk kyllingtagine med couscous. Chocolate fudge cake til dessert. :sikle:

Skrevet

tomatsuppe og ostepop

Skrevet

Først pølse og potetmos på gatekjøkken, så grandiosa på kvelden... :sjenert:

Skrevet

I går: spiste tapas på restaurant, utrolig mye godt!

I dag: kjøttkaker, brun saus, poteter og kålstuing med penne i.

Skrevet

I dag griller vi: sitron-/hvitløksmarinert kylling med couscoussalat og grønnsaksspyd (squash, auberginer, sopp, cherrytomater, småløk og babymais).

Skrevet

Ja idag er det blitt lørdag, da blir det vel grøt som vanlig. :roll:

Skrevet
Ja idag er det blitt lørdag, da blir det vel grøt som vanlig.  :roll:

Pleier dere ikke å ha noe god mat på kvelden da?

Vi skal ha hjemmelaget pizza, som vanlig på lørdager.

Skrevet (endret)
Pai med purre, vårløk, chèvre og valnøtter, med blandet grønn salat med tomater, ruccola og sennepsvinaigrette.

Vi lager nesten aldri pai lenger, jeg synes det blir så mektig og tungt med alt smøret i paideigen. Derfor skal jeg i dag prøve å bytte ut en del smør med kesam, samt litt av det fine hvetemelet med grov spelt. Håper det ikke blir total katastrofe... :sjenert:

Det ble endring i menyen forrige lørdag, og paien ble istedet laget og fortært i dag, med blåskimmelost i tillegg til de andre ingrediensene.

Prøveprosjektet med kesam i paideigen gikk forøvrig kjempebra, og kan anbefales! :-D

Jeg brukte 75 g smør, 75 g kesam, 2 dl hvetemel og 1 dl sammalt spelt + litt salt. Kalde smørterninger og mel i foodprocessoren først, og kesam tilsatt tilslutt - kjørte så til deigen samlet seg. Deigen ble smidigere å kjevle ut, og det ferdigstekte paiskallet var litt mindre sprøtt enn vanlig og gikk dermed ikke så lett istykker. Og smaken var like fin, faktisk bedre enn med bare smør, synes jeg! :mrgreen: Alt i alt ble paien atskillig lettere med en sånn bunn - og selvsagt litt sunnere. ;)

Derfor er det nå desto viktigere å kompensere med dessert. :sjarmor: Det blir tiramisu som vi laget i går - med jordbær til.

Endret av piaf
Skrevet

Hadde du ikke noen spiseskjeer vann i paideigen?

Skal notere meg oppskriften din, for jeg er så irritert over den tørre bunnen jeg får av min oppskrift.

Skrevet

Nei, med såpass mye kesam ble det unødvendig. Noen paideigoppskrifter med kesam som jeg leste på nettet inneholdt vann, andre ikke, og i de fleste står det av vannet kan sløyfes om man har i "nok" :forvirret: kesam.

Med vanlig paideig har jeg hatt problemer med at for lite smør i oppskriften gjør at bunnen blir våt av fyllet, til tross for forsteking etter alle kunstens regler. Her var det imidlertid ikke noe problem. :)

Skrevet

I dag skal vi spise ute. Sambo skal spanderer, for det er 3 år siden jeg flyttet inn hos han i morgen. :hjerter_rundt:

Skrevet

Stekt laks med blomkålpuré, erter og bakte nypoteter. Hjemmelaget peanøttiskrem til dessert.

Skrevet

Kalkunfilet i frikassésaus med små gulrøtter, neper,hakket dill og presset sitron. Og kokte nypoteter. :)

Skrevet

Røkt fisk, gulrot og stekte "kaker" av potetmos :)

Skrevet

Potetball, eller komler som mange vil kalle det. :)

Skrevet

Spaghetti med tomat, ruccola, kalamataoliven, chili, hvitløk og chèvre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...