Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

Hei jenter,

tusen takk for alle gratulasjoner; både fra kjente og ukjente :)

Vi har nå kommet hjem, en' dag før tiden. Egentlig skal man være på sykehuset i 5 dager etter en så tøff fødsel som jeg fikk (først vanlig fødsel, så keisersnitt), men jeg orket ikke å være der mer.

Jeg er utrolig sliten, og fullstendig tappet for energi. Mannen skal heldigvis være hjemme til over påske, ellers vet jeg ikke hvordan jeg skulle ha klart meg.

Lille Lo er helt herlig :rodmer: Vi er kjempeforelsket i henne begge to. Hun ammer som bare det, og jeg fikk melk for fullt natt til i går. Har melkespreng som fy, men håper det stabiliserer seg i løpet av de neste par dagene. Sterk er hun også: da vi var hos barnelegen, satte han henne oppi krabbestilling - der ble hun stående, til legens (og vår) store forskrekkelse. "Hun her er jo klar til å krabbe" sa legen. Hun holder også hodet oppe selv - helt utrolig.

Nå ligger hun og sover i lekegrinda. Hun har fått smokk, og heldigvis tok hun den med en' gang. Jeg fikk masse skryt på sykehuset for at jeg var så flink til å amme, men puppene må jo få pause også.

Jeg kommer tilbake med mer senere, akkurat nå er alt veldig fjernt for meg, og jeg har vanskelig for å konsentrere meg om ting.

klem fra meg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med det som garantert er verdens herligste lille jente :hjerte:

Kos dere masse alle tre og bli kjent med hverandre :rodmer:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lettere å slappe av og komme til hektene igjen hjemme enn på sykehuset.

Nyt de første dagene sammen og benytt tida godt til å bli kjent med lille LO. Godt mannen er hjemme til over påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig p høre fra deg, Lillefot.

Høres ut som om Lille Lo er nydelig, så dere koser dere nok kjempe mye sammen med henne :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre fra deg :klemmer:

Kos dere masse, og prøv å få hvilt så mye som mulig! Jeg var også heeelt tappet for energi etter fødselen, og her hjalp det veldig med en dag hvor jeg bare fikk sove, avbrutt av matinger, og så tok mannen resten. Så hvis du føler du trenger det, er det å anbefale ihvertfall :)

Nyt den første tiden så godt dere klarer, den første tiden er noe helt spesielt :hjerte:

Forresten, ikke noe jeg egentlig vil at du skal konsentere deg masse om nå, du har mer enn nok å tenke på, men bare kom på det når du sa at hun var så sterk. Vær litt obs på om hun ligger med hodet til begge sider fremover, og om hun er litt skeiv når hun ligger på rygg. Mange som er sterke og holder hodet med en gang de er født, er stive og har låsninger og at det er det som gjør at de virker så sterke. Du hadde en lang og tøff fødsel, og det kan jo ha hatt innvirkninger på den lille kroppen hennes.

Sier absolutt ikke dette for å stresse deg noe med det, men jo før det blir oppdaget hvis det skulle være noe, jo lettere er det å hanskes med, og jo mer vondt slipper hun unna:)

Endret av Jesse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillefot :vinke:

Tenk, nå er du blitt mor :rodmer:

Håper du får hvilt deg og slappet av hjemme, og at dere får til å nyte tiden, alle tre :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter,

dagene går i ett for tiden - det blir mye amming :) Jeg føler meg veldig heldig som fikk det til helt fra starten av, men snuppa har et veldig sugebehov, så puppen er ute konstant (les: såre brystvorter). Men hun har riktig sugeteknikk, heldigvis. Hun veide 3560 gram ved fødsel, gikk ned til 3230 gram på dag 2, og opp igjen til 3260 gram på dag 3. På torsdag var vi på helsestasjonen, og da hadde hun gått opp igjen til 3560 gram - 300 gram på 4 dager :) Hun er så flink til å spise.

Jeg ammer henne ca 2 ganger hver natt, noe jeg synes er helt supert. Men pga. keisersnittet, så kan ikke jeg løfte henne og bære henne så mye jeg vil, så mannen ligger nærmest sprinkelsengen, og tar henne opp når hun vil ha mat første gang. Etter det ligger hun mellom oss resten av natten.

Jeg merker at jeg er utrolig sliten enda, og har fått store problemer med ryggen - den tåler nesten ingenting nå. Jeg kan gå korte turer, men mannen må være med, for jeg kan ikke bære vogna opp og ned trappene her. På sykehuset var det bare mannen som skiftet bleier; jeg hadde nok med å gå frem og tilbake fra stellerommet.

Jeg gruer meg til mannen skal tilbake på jobb, for da må jeg klare alt selv. Jeg leste ikke engang om keisersnitt før fødselen, for jeg antok at jeg kom til å føde på normal måte. Jeg får ikke lov til å gjøre annet fysisk arbeid enn å gå korte turer de neste 6 ukene (minimum), men det går jo ikke når mannen er tilbake i jobb - da må jeg gjøre mer. Håper ryggen og formen er bedre til da, og at såret har grodd en del. Jeg skal forresten inn og måle bekkenet i slutten av måneden.

Jeg har ikke fått skrevet ned fødselshistorien min enda, men skal prøve å få gjort det etterhvert.

Ha en fin søndag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heii :vinke:

Uff, høres veldig slitsomt ut med op.sår/ryggvondt etc. At ei nydelig lita LilleLo er "grunnen" til vondtene hjelper nok litt på, får håpe hun er snill og god med mammaen sin! Hvordan har den første uka med LilleLo/morsrollen vært? :hjerte:

:hoppe: for super amme-start, håper jeg er like heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi du har mye vondt at det er vanskelig å gå? I såfall kan jeg love deg at det blir mye bedre om ca ei uke det ble det i allefall for meg :jepp:

Og hvis du har agraffer, så blir det også litt bedre når de blir tatt ut.

Kos deg masse :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, Lillefot, jeg kan bare ta turen opp til deg og hjelpe deg med vogn og sånne ting slik at du får kommet deg ut litt. Det gjør jeg gladelig og jeg bor jo 'rett borti høgget' fra deg :) Skal bort i påsken, så det må bli etter det, men mannen din er vel hjemme til over påske? Bare å si i fra, ikke vær redd for det :) bil har jeg og ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre fra deg igjen :klemmer: Og at snuppa di er så flink til å spise! :jepp:

Håper ryggen din blir bra fort :kose:

Hvordan har den første tiden som mamma vært, sånn bortsett fra ryggvondten? :)

Har ting vært sånn som du forestilte deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å ønske alle en god påske.

Naturlig nok er jeg ikke her inne så mye for tiden, etter at vi fikk en ny sjef i huset. Men jeg er fremdeles utslitt, og sliter veldig med ryggen. Da jeg snakket med de på sykehuset (før vi dro hjem etter fødselen), ba de meg følge med på det, og ta kontakt hvis det ikke gav seg. Mamma har også bedt meg være forsiktig, for man kan visstnok få bekkenløsning etter et svangerskap også (det visste ikke jeg).

Men ja; jeg stikker innom og leser meg opp i bøkene deres av og til, men jeg får sjelden tid til å skrive noe hverken her eller der. Håper på å komme sterkere tilbake snart :)

Og Tusle-mor: tusen takk, jeg skal gi beskjed når jeg er klar for å gå turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gratis hos manuellterapaut i et halvt (eller var det et helt) år etter fødsel om en har bekkenløsning med gangvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter,

vet ikke hvor mye jeg rekker å skrive - har ei prinsesse som ikke liker å lige i lekegrinda si (selv om mamma har laget et fint rede til henne oppi der)...

Jeg har vært heldig å få til amminen fra dag en', og vil for alt i verden få til å fullamme. Men nå begynner disse såre brystvortene å ta knekken på meg. Jeg kan ikke komme borti dem engang, så vonde er de. Og på den ene har jeg fått et åpent sår (dette ser i grunnen værre ut enn det føles, men jeg tror jeg bør få legen til å se på det). Snuppa er konstant sugen på pupp, og jeg føler ikke jeg gjør annet enn å sitte og amme. Ikke sover hun noe særlig på dagtid heller (bortsett fra hvis vi kjører bil eller hvis vi går tur). Jeg har prøvd å følge med på tungen hennes, for å se om det er trøske (?) på den, men synes det er vanskelig å se om det bare er melk eller gulp...

En annen ting, er at snuppa har begynt å kave veldig av og til når vi ammer. Hun drar i puppen, krøker seg og armer og bein går i alle retninger. Jeg har lurt på om det kan være luft i magen, eller om det ikke kommer melk fort nok for henne. Noen som har erfaringer her?

Dere andre; sliter dere med det samme, og evt. når kan jeg forvente at denne sårheten går vekk? Av og til er det så vondt at jeg sitter og gråter mens jeg ammer :( Jeg vil jo ikke at snuppa skal se det, men det kjennes ut som når noen klyper deg hardt i brystvorta (og det er vondt, det!)

I morgen blir min første dag hjemme alene, siden mannen skal tilbake på jobb. Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hvordan dette skal gå, men håper selvfølgelig at jeg skal klare det.

Ha en fin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, er at snuppa har begynt å kave veldig av og til når vi ammer. Hun drar i puppen, krøker seg og armer og bein går i alle retninger. Jeg har lurt på om det kan være luft i magen, eller om det ikke kommer melk fort nok for henne. Noen som har erfaringer her?

Kommer det på begynnelsen av ammingen? Jeg hadde det sånn, og etter jeg fikk resept på Syntocinon (nesespray) hos legen, så har det blitt mye bedre! :) Så her var det nok at utdrivningsrefleksen min er litt treg. På natten trenger jeg ikke sprayen, for da er det så mange timer mellom hver gang hun spiser.

Tipper du klarer deg kjempefint uten mannen i morgen :) Virker som du storkoser deg i den nye tilværelsen! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...