Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

God snart-ettermiddag, jenter ;)

Takk for tips om oppskrift på browniesmuffins, og for at dere i det hele tatt stikker innom :klemmer:

Jeg skal prøve å komme meg en tur til legen for å levere en urinprøve i dag, for å sjekke den for sukker. Skal også høre om de kan sjekke blodsukkeret, siden de ikke fant ut av det selv... Mannen har siste dag på jobb før jul i dag, så han jobber hjemmefra. Deilig :)

I dag skal vi hente min svoger på flyplassen, håper det går greit å komme seg til og fra. Jeg liker virkelig ikke det føret som er på veiene nå. Heldigvis har vi en veldig god bil, jeg er overrasket over hvor godt grep den har på vinterføre (har piggdekk, da).

I går ryddet jeg litt omkring her, mannen var syk, så jeg fikk rydde i fred :gjeiper: Jeg bakte også brød - synes hjemmelagede brød er mye bedre enn de man kjøper, til og med de hos bakeren.

I dag er jeg 27 uker på vei :duskedame:

Da vi hadde lagt oss i går, tror jeg Lille Lo hikket. Det var samme jevne dunking hele tiden, og det varte lenge :rødme:

Mors uke 27:

Tenk på ryggen din! Når magen vokser, forflyttes tyngdepunktet, og det er lett å få for stor svai i korsryggen. Dette kan gi deg mye ubehag videre i svangerskapet.

Tenk på hvordan du står, det er lov å holde inn magen, selv om du bare har lyst til å strutte med den hele tiden.

Det advares mot å bruke boblebad fordi når du er gravid kan blodtrykket ditt lettere bli lavt, enn ellers. Dette kan føre til at du besvimer.

En annen ting er at offentlige boblebad ofte er fulle av bakterier uansett hvor rengjorte de er, en unødig risk og ta. Er du stiv og støl, ta heller en god varm eventuelt litt hard dusj mot rygg og skuldre, eller få kjæresten din til å massere deg med en god olje.

Noen får enkelte punkter på livmoren som blir ømme. Dette kan ha flere årsaker, men ofte er det fordi babyen sparker på det samme stedet hele tiden.

Litt senere vil man av samme grunn kunne bli øm i ribbeina der babyen sparker.

Ennå føler de aller fleste seg i god form, kroppen har ikke blitt skikkelig tung ennå og fødselen ligger langt unna.

Har du imidlertid litt tunge tanker om fødselen , så ta det opp med jordmoren din så fort som mulig. Det kan være mye god hjelp i noen gode samtaler. Hjelper ikke dette kan du henvises til fødestedet ditt og få snakket med en jordmor som har en tilleggsutdanning nettopp på dette.

Det er stadig flere som kommer fram med sine bekymringer , og disse skal definitivt tas på alvor, så sitt ikke alene! Kjæresten din må også gjerne være med på slike samtaler, det kan være godt for alle det.

Nå er barnet i uke 25:

Du begynner kanskje å gjenkjenne et visst system i ditt barns søvn- og våkemønster.

Det er viktig at du kjenner at barnet beveger seg hver dag. Det skal aldri gå en dag uten at du kjenner bevegelser!

Barnet forteller deg at morkaken din fungerer og at den har det bra ved å bevege seg. Drikk et glass iskald saft (ikke sukkerfri) hvis du er usikker på om du har kjent liv en dag. Kulden vekker en eventuelt sovende tass, og sukkeret får den til å turne.

Ta kontakt med fødeavdelingen på sykehuset hvis du ikke kjenner bevegelser i magen i løpet av en halvtime etter safttesten.

Babyen har nå blitt cirka 32cm og veier cirka 850 gram. Kroppen er nå større enn hodet. Nå ligger livmoren fire til fem centimeter over navlen.

Babyer som fødes så tidlig som nå vil trenge ganske mye hjelp for å puste.

Som tommelfingerregel regner man at den må være på sykehuset like lenge som den ville ha vært inne i magen. Men her er variasjonene store.

Ha en fin dag jenter :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hoppe: for 27 uker!! :) Som tiden flyr, plutselig er hun ute! :rødme:

Så koselig med familiebesøk. Kjør forsiktig til flyplassen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, jenter :)

Har vært på legekontoret nå: Ingen sukker i urinen :) Er kjempefornøyd med det :) Fikk verdien på Fritt T4 også, og den lå på 13,7. Sekretæren mente den var helt fin, mens mannen min, som har lavt stoffskifte, mente den var lav... Jaja, får undersøke det litt videre.

Men da kan jeg i hvertfall kose meg littegrann med godis i jula :)

Jippi :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi ryddet på verandaen (jeg setter alt ut dit når jeg vil bli kvitt det), og fått det ned i boden. Veldig deilig. Svigerfar var innom og hentet et lass som skulle på søpla, og i morgen kommer han med juletre til oss :tre:

Nå skal vi snart til byen for å kjøpe siste rest av julegavene; håper jeg finner det jeg har planlagt til mannen...

Ha en super dag, jenter :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julegaven til mannen er den aller vanskeligste hvert år syns jeg...

Håper du finner det du har tenkt til din kjære!

Kos deg med juleshopping!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk visst juletreet i hus i dag i stedet for i morgen :) Det var en veldig fin edelgran, men den var skjev i foten, så vi må kjøpe sag og kappe det :gjeiper: Vi har ikke hogget det selv, det er nok kjøpt :)

Gleder meg til å pynte det i morgen :tree:

Tør jeg å skrive hva jeg har kjøpt til mannen til jul, da, tro..? Får satse på at han ikke leser her inne:

Planen var å kjøpe dressbukse til ham, siden den han hadde har blitt stjålet (!) For 2 år siden hadde vi nyttårsfest hjemme hos oss, med flere overnattingsgjester. Jeg hadde tatt frem mannens dress, skjorte og slips, men han ville ikke bruke den, for den var litt skitten etter ett bryllup vi hadde vært i. Han brukte derfor bare vanlig dongeribukse, skjorta og jakka (han er ikke så glad i slips tror jeg). Uansett: noen dager etter skulle jeg rydde, og ikke snakk om at jeg fant buksa og slipset til mannen. Vi sendte melding til alle som hadde vært hos oss, men ingen hadde fått det med seg i sin bagasje...

For litt over ett år siden flyttet vi, og mannen og jeg tenkte at vi finner sikkert buksa og slipset da; vi har sikkert bare lagt det en plass vi ikke husker. Men nei; ingenting. Noen ha fått det med seg i sin bagasje, og er antakelig for flaue til å si ifra.

Dessverre fant jeg ikke det jeg lette etter... Jeg trodde det var Dressmann som hadde de Batistini-dressene, jeg; men ikke der jeg var i dag i alle fall. Nå hadde jeg ikke akkurat regnet med å finne kliss lik dress, men jeg håpet å finne noe liknende i alle fall. Dressen hans var svart m/hvite striper, med ull i.

Jaja, jeg kjøpte derfor en svart skjorte, et grått slips og en ullgenser fra Devold til ham. Håper han kan bruke det...

Jeg vil bare gjerne spørre dere om en ting:

Jeg har lenge tenkt på å ta et fag som privatist når jeg er i permisjon (egentlig er det ikke et fag, det er en høyere grad, men man tar bare 1/2 år av gangen så vidt jeg har skjønt). Er det helt umulig med en liten baby, eller? Fikk inntrykk fra svigermor i stad om at det kunne jeg bare glemme å få til... :sukk:

Er det ingen som har gjort det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg kjøpte noe felles til hverandre i år vi, det ble videokamera, begge ville ha det, kjekt å ha nå som vi venter barn :jepp:

Det er Dressmann som fører Batistini ja, mannen har en dress fra Dressmann og det er Batistini.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...det var det jeg trodde, Tusle... Men den Dressmann-butikken jeg var på i går hadde ingenting Batistini. Merkelig.

Vi har egentlig også kjøpt gave fra oss selv til oss selv. Det var mannens ide', tror han kom på det etter at jordmor sa at støvsuging var hans ansvar fra nå av. :gjeiper: Vi har i hvertfall kjøpt oss en robotstøvsuger :nigo: Mannen er megafornøyd, og jeg er bare glad jeg slipper å støvsuge mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har mannen og jeg byttet lyspære på bilen (baklyset). For noe knot :gjeiper: Nå stod jo jeg bare og så på, da, men jeg måtte jo få med meg hvordan det gjøres. Hele mannen lå oppi bagasjerommet, og jeg tror han brukte nesten en halvtime før han fikk opp dekselet og kom inn til selve pærene. Måtte jo ta bilde av ham der han lå :gjeiper: Festlig :)

Jeg surret rundt i byen mens mannen skulle finne julegave til meg. Jeg gikk innom H&M for å se på gravideklær - er passe lei av å gå i det samme hele tiden. Jeg fant et stativ med bukser til 150 kroner, så jeg fikk kjøpt meg ei ny bukse. Jeg fant også en rutete skjorte jeg likte, så nå har jeg antrekk til i morgen :)

Jeg hadde fått beskjed av mannen om at jeg ikke fikk lov til å gå på bestemte plasser, for han ville ikke at jeg skulle se hva han kjøpte. Plutselig traff jeg på min svigerinne, som ventet på min svoger, så vi satt oss ned og tok en kaffe med tilhørende gravideprat :) Koselig :) Hun er ca 18 uker på vei, så vi hadde nok å prate om :)

I morgen skal vi spise nissegrøt hos svigermor, og på fredag skal vi til mamma og feire jul :) Gleder meg masse :)

To ting jeg få med meg i jula er grevinnen og hovmesteren lille julaften, og tre nøtter til askepott på julaften. Har dere noe dere se?

:tree:Riktig god jul alle sammen:tree:

Endret av ~lillefot~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemme Alene er jo en klassisker i jula. Ellers syns jeg som deg det er kos med Tre Nøtter til Askepott og ikke minst Julehilsen fra Donald og vennene hans. Tror jeg har sett på det siden jeg var liten, og det hører liksom med.

Høres ut som fine dager du har foran deg.

:nissevink: Ønsker deg og dine en riktig GOD JUL :nissevink:

Store Jule :klemmer: fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...