Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

:bolledeig: 21 uker :bolledeig:

Gjennom hele svangerskapet spilte mannen på gitar for poppelen, og vi hørte daglig på musikk fra radioen, og jeg sang den fyrste song eg høyra fikk... og ute på bryggekanten..

Når hun hører musikk i dag, roer hun seg og følger med - akkurat som om det er noe som er kjent med dem, det er veldig morsomt å se det på henne at dette er noe hun har hørt før og kjenner igjen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jenter :hallo:

I dag har jeg vært på min 2.jordmortime, som gikk veldig bra. Blodtrykket mitt har gått ned, og jenta i magen har det bare bra :) Puppene mine har begynt å lekke på nettene, noe som er litt plagsomt. :eeeh: Tenkte jeg skulle kjøpe en tynn, spileløs BH på H&M, som jeg kan sove med om natten, med innlegg i. I tillegg må jeg ha ullinnlegg på dagtid, for når det er kaldt, får jeg kjempe vondt i puppene.

I går kveld, etter at jeg hadde lagt meg, fikk jeg halsbrann for første gang. Det var ikke behagelig. Har aldri hatt det før, men skjønte fort hva det var for noe. Pyton greier. :spy:

Nå ligger Lille Lo (ja, hun har fått kallenavn :) ) og sparker fælt i magen. Mannen ble helt fascinert i går kveld da hun holdt rene boksekampen inni der.

klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at alt er i orden, både med deg og med Lille Lo :rødme:

Håper dere får en fin fin helg!

*gleder meg sånn til jeg kjenner babybevegelser i magen* :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at alt er bra :)

Halsbrann er noe herk, får håpe ikke det kommer alt for ofte! For meg hjelper nyco litt, eller titralac. Men er det skikkelig ille så holder det liksom ikke... Men jeg har heldigvis ikke merket noe ennå.

Puppene mine spruter hvis jeg klemmer på dem, men de lekker heldigvis ikke noe mer enn to dråper i ny og ne. Fascinerende saker i grunnen. Men jeg synes godt de kunne ventet litt! :fnise:

Så søtt med kallenavn. Vi har ikke etablert noe fast ennå, men den har blitt kalt både det ene og det andre (stakkar)... Men det er MYE sparking her i gården også. I dag har jeg nesten blitt litt ør av det. Men det er mest stas da (foreløpig i hvert fall...) :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lille Lo :rødme: For et herlig kallenavn :)

Så koselig at mannen kjenner det så godt også! Er litt morro når de får kjent litt bevegelser de også, er jo ikke lett for de å sette seg inn i hvor herlig det er å kjenne liv hele tiden :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Gaviscon tyggetabletter? Jeg tar to i slengen og da hjelper det i hvertfall en stund mot halsbrannen. Det er gufne saker halsbrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har vært innom dere alle sammen og lagt igjen kommentarer. Skal si det skjer mye spennende hos dere :)

Jeg har ikke lagt til noen i "mine innlegg", få hvis jeg har glemt å kommentere hos noen, så beklager jeg det... Skal se på dette med mine innlegg etterpå, så jeg slipper å lete opp alle sammen hele tiden.

I går hadde mannen og jeg taco til middag (nammenam), og i dag skal han lage muffins til oss. Jeg elsker muffinsdeig, så spiser egentlig ikke så mye av selve muffinsene... hehe.

Nå sitter jeg og spiser grove brødskiver med makrell i tomat. Jeg prøver så godt jeg kan å spise regelmessig, men blir fremdeles helt sprø av den vekta mi. Denne uka har jeg gått fra å veie 61.5 til 58,4 til 60,5 og i dag veide jeg 61,3... Tror jeg må slutte å veie meg, jeg :eeeh: Men jordmor sa at jeg ikke skulle høre på legen som er "bekymret" for at jeg ikke legger på meg (veide mellom 62 og 63 kg før jeg ble gravid), det kommer når det kommer. Dessuten, hvis disse nye ukene mine stemmer, så ligger jeg over normalen på SF-målene. J.mor målte det til 21 cm på torsdag.

Jeg vet ikke om jeg har skrevet det her før, men vi skal tilbake på sykehuset for ny UL den 1.desember. Grunnen er at jordmoren ikke klarte å se hjertet til Lille Lo så godt som hun skulle ønsket, så derfor tar hun oss inn igjen for å sjekke ordentlig. Hun sa at de er blitt mye nøyere på det nå, og at terskelen for å kalle gravide tilbake til ny UL har blitt mindre. Så det gleder vi oss til :hjerte:

Når det gjelder julegaver, så har jeg da klart å kjøpe 1... Jeg har kjøpt en pysj til min kjære nevø, som det står familiens lille rakker på :) Synes den var så skjønn.

Da skal jeg prøve å utføre litt yogaøvelser i dag (er blitt ganske god på det, faktisk, og føler meg mye bedre etterpå). Ryggen min og bekkenet mitt er ikke helt godt (hadde en alvorlig rideulykke da jeg var 16 år, så jeg var forberedt på at ryggen kom til å si ifra ganske fort), så jeg prøver så godt jeg kan å ta vare på dem.

God helg alle sammen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bekymre deg for dette med å legge på deg... Jeg har enda ikke lagt på meg et eneste gram hittil i svangerskapet. Har heller mistet 15kg. SOm legen sa på kontrollen på torsdag, så lenge symfysemålet øker, da vokser babyen fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 uker :skya::strix::duskedame:

Litt om babyen:

Svelger fostervann og tisser det ut igjen og produserer bek – avføring.

Bek lagres i tarmen som normalt først skal tømmes etter fødselen.

Babyen veier nå cirka 400 gram og er 25 cm lang.

Den har begynt å få hår på hodet, øyenbryn og øyenvipper.

Man tror at Lanugo hårene som dekker kroppen er med på å holde fettlaget på plass fram til noen uker før fødselen.

Litt om mor:

Livmoren når nå opp til rundt navlehøyde og trykker innvollene dine opp og til siden. Hormonene gjør at all glatt muskulatur slappes av. Dette kan gi deg ubehag som halsbrann og sure oppstøt. Tarmene påvirkes også, og kan gjøre deg treg i magen.

Nyere forskning viser at virus kan være skadelig for babyen, så hvis du vet at noen er syke som du skal møte så avlys heller enn å utsette dere for smitte.

Røde hunder kan være ganske skadelig å få i graviditeten og vannkopper kan være farlig å få mot slutten av graviditeten hvis du har utbrudd når du skal føde.

Det finnes også flere typer virus som kraftig influensa som man ikke helt vet effekten av ennå, så har du mulighet for å unngå smitte så gjør det! Meslinger er en annen barnesykdom som kan være skadelig for babyene både inni og utenfor magen.

Vaksinasjoner er også noe du bør unngå, snakk i alle fall med den personen som skal gi deg sprøyten før du får den. Levende virus kan være skadelig.

Planlegg heller ikke lange reiser til utland der du ikke vet om hvordan det er med den hygieniske standarden. Vent noen år med de aller mest eksotiske strøkene på kloden, de vil alltid være der og vente på dere.

Smart mat: Hvis du drikker lite melk, er det nesten umulig å få i seg nok kalsium . Hvis du får i deg mindre enn tre porsjoner meieriprodukter om dagen, bør du ta tilskudd av kalsium. En porsjon tilsvarer en yoghurt, et glass melk eller en brødskive med hvitost.

Endret av Lillefot84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting... går det ikke an å legge de dagbøkene man leser i hver dag i en egen liste eller liknende, slik at jeg slipper å lete etter alle sammen når jeg skal lese? Jeg så på det her om dagen, men skjønte ikke bæra :murvegg: Eller finnes det ikke en sånn funksjon? Synes jeg har lest flere som har skrevet "denne skal i hvertfall i mine innlegg"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 uker :strix:

På "menyen" i venstre side, ligger det en egen mappe med "mine innlegg". Der står det lista opp alle trådene du har skrevet i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "menyen" i venstre side, ligger det en egen mappe med "mine innlegg". Der står det lista opp alle trådene du har skrevet i :)

Og trykker du på den oransje firkanten kommer du til det innlegget som er etter det du leste/skrev sist :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så jeg slipper å knote med å lage en egen liste; den er allerede laget for meg på en måte...?

Fiffige greier - tror jeg fant ut av det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går kveld etter at vi hadde lagt oss, spurte mannen om det var noe liv i magen. Ja, det hadde det i grunnen vært en del av i hele går, men akkurat da han spurte, trodde jeg hun hadde sovnet igjen. Neida, så feil kan man ta: hun begynte å sparke som aldri før, ganske hardt også. Fikk et forbløffet "jøss" fra mannen, før han snur seg for å sove. Tror dere ikke jeg blir liggende i nesten en' hel time før hun roer seg ned igjen...? Hun var helt spinnvill, og uansett hvordan jeg lå, eller om jeg prøvde å stryke forsiktig på henne, så bare fortsatte hun. Jeg prøvde til og med å stå opp og gå litt, men det hjalp heller ikke. Nå hadde hun vært ganske så aktiv i hele går, men jeg lurer på om hun reagerer mer på mannens hender enn mine/andres... Han har nemlig ganske varme hender, og han trenger ikke å la hånda ligge lenge på magen før hun er der.

Spennende greier. Men jeg må si at jeg merker det godt når hun hopper på blæra mi - da er det bare nærmeste do som gjelder. Men jeg prøver å bare være glad for det; heller blæra enn ribbeina - for det gruer jeg meg til.

Det er herlig å være :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

hvordan har dere det?

I går var jeg på en liten julegaveshopping med mamma. Jeg orker ikke å gjøre så mye alene, for plutselig får jeg antydning til anfall, og da vil jeg ikke være alene. Jeg fikk kjøpt tre julegaver i går, og er egentlig fornøyd med det.

Jeg lurer på en ting angående dette forumet og dagbøkene våre... Er det mulig å "låse" dem på en måte, slik at jeg på forhånd må godkjenne de som skal lese her? Har mine grunner for å gjøre det, men hvis det ikke går, så får jeg bare tenke på hva jeg poster her.

Jeg føler meg depressiv i dag, og det har jeg ikke lyst til å være. Lille Lo sparker og tumler rundt som bare det, og jeg er så glad for at jeg kan kjenne såpass tydelige spark hver eneste dag. I går bestilte jeg forresten time til 3D-UL. Jordmoren ville ikke ha meg inn før i uke 30., så det blir ikke før i januar. Jeg gleder meg.

I morgen skal vi til svigermor på finnbiff (heter det det? Er det sånn reinsdyr-greier?) Har aldri smakt det før, kan jeg spise det forresten...? Mens i dag har jeg ingen planer overhodet. Jeg er ganske øm i bekkenet etter i går, og ryggen er ikke helt fornøyd den heller, så i dag skal jeg bare ta det med ro.

Hva er deres planer for helgen?

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...