Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv


~lillefot~

Anbefalte innlegg

:hjerte: 14 uker :hjerte:

Livmoren er på størrelse med en grapefrukt. Huden din får mer pigment, og det tegner seg kanskje en mørk strek fra navlen og ned mot symfysen. Streken forsvinner etter fødselen.

Etter hvert som livmoren øker i størrelse vil du kunne kjenne at båndene som er med på å holde den på plass strekker på seg.

De fleste kjenner det som en smerte ned mot bekkenet og gjerne liksom på innsiden. Det er mange, særlig de som har født før som syns at det gjør litt vondt. Det kan faktisk gjøre litt vondt den første tiden etter fødselen også før de kommer seg "på plass" igjen.

Livmoren driver allerede nå på med å trene seg opp til fødselen. De færreste kjenner sammentrekningene ennå. Muskelfibrene bygger seg opp og blir flere, lengre og tykkere hele tiden for å kunne være med på den solide jobben det er å "dytte" barnet ut til slutt. Det er disse sammentrekningene som man kaller kynnere .

Livmoren er nå i ferd med "å stige opp" av bekkenet, og for mange er dette en lettelse fordi trykket mot urinblæren avtar og du må ikke så ofte på do og tisse lengre.

For mange er dette begynnelsen på en litt bedre periode i svangerskapet. Du er ikke så trett lenger.

Fordi slimhinnen er påvirket av hormonene og du blør lettere i dem, vil du kanskje merke at du blør mer når du pusser tennene eller bruker tanntråd. Før trodde man at du lettere fikk hull i tennene når du er gravid, det har man ingen holdepunkter for lenger.

Er du flergangsfødende kan det kanskje være lurt å begynne å snakke litt om den nye babyen og så smått forberede den kommende familieforøkelsen.

Nå er barnet i uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal ha hengevugge, men jeg veit om en type seng som du mener; Bed side crib heter den.

Farger på vogn, det er jo mest logisk at de mørke fargene er mer utsatt for solbleking. Jeg vil tro at farger som sort og mørkt blått er de som blekes raskest. Vi skal ha rød (jente) eller lyseblå (gutt) på vår vogn (bugaboo) :)

:hoppe: 14 uker :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: 14uker :hoppe:

De båndene som er festet til livmoren har for alvor begynt å strekke seg her, og det er virkelig ikke noe behagelig... :sjenert: Kjenner du noe til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

da har jeg kommet hjem fra en herlig helg hos mine brødre og min far. Men, ingen nevø enda. Min svigerinne blir satt i gang i morgen, så da får han jammen komme også :gjeiper:

Denne helgen har jeg klart å spise ordentlig til hvert åltid, til og med brødskiver til frokost. Det har vært sikkelig deilig, og jeg håper det varer! :)

I går kveld etter jeg hadde lagt meg, var det så mye leven i magen at jeg ble helt fascinert :) Det boblet masse, pluss at det kom noen spark slag av og til (akkurat som "poking"). Jeg er helt sikker på at dette var knøttet, og det var så hærlig at h*n holdt på så lenge. Fikk jo ikke sove, jeg. Nå merker jeg ingenting igjen, da :gjeiper:

Jeg kjenner til båndene som strekker seg i livmoren, ja, Milla. Av og til er det ganske ubehagelig, mens andre ganger går det helt greit.

Ang. seng, så har jeg sett litt på denne: http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/barnerom/sprinkelsenger/monica-sprinkelseng-m-dropp.html

Synes den virker grei.

Håper dere har hatt en fin helg alle sammen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:duskedame::hoppe::danser: Da har jeg blitt tante igjen :danser::hoppe::duskedame:

Lille E er endelig ute, 1 uke på overtid :) Har ikke fått lengde og vekt enda, for alt er så ferskt.

I morgen skal jeg til jordmor for første gang - jeg grugleder meg... Jeg skal jo ha med urinprøve, men er det bra og ha den liggende i romtemperatur hele dagen, da? Skal ikke til jordmor før kl.14.

Bortsett fra dette går det veldig opp og ned for meg for tiden. Jeg trives ikke på jobb lengre (har ikke gjort det på lenge), og har bare lyst til å slutte. Personalpolitikken er veldig dårlig, lønna er til å grine av, og de følger ikke det som står i kontrakten. Aner ikke hva jeg skal gjøre :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig tante :hoppe:

Så leit at du ikke trives på jobb... det har utrolig mye å si. Men det er vel ikke bare bare å skulle skifte noe jobb før du skal ut i mammapermisjon. Kanskje du kan søke deg ny jobb mens du går hjemme med den lille?

Urinprøven bør oppbevares kjølig om du ikke skal dit før godt utpå dagen. For ellers kan de gi oppvekst av ekstra bakterier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært hos jordmor. Det var veldig spennende:)

Først snakket vi en del om kosthold, hvordan jeg har hatt det disse månedene, og om formen som begynner å bli bedre. Jeg fikk masse brosjyrer, samt tilbud om å være med i en forskningsgruppe. Den går ut på at gruppe 1 får gratis trening, samt kostholdsråd pluss 2 ekstra ultralyder, mens gruppe 2, kontrollgruppa, bare får 2 ultralyder. Dette skal foregå tirsdager og torsdager mellom kl 16-17. Jeg må høre på jobb først, om jeg får byttet noen vakter, men det hadde jo vært gøy å få være med.

Jordmor sjekket også blodtrykket mitt, urinen, symfyse-fundusmål og fosterlyden :rødme: Den var på 148 slag per min. Alt så veldig bra ut. Mannen fikk til og med beskjed om at fra nå av er støvsuging hans jobb :skratte:

Jordmor dro også frem hjulet sitt, og sa at jeg i dag er 15+1, så da må jeg forandre på tickeren igjen...

Angående jobb, så har jeg, igjen, tatt kontakt med Utdanningsforbundet, og bedt om hjelp. Det er alt for mye tull på jobb nå, og regler vet de ikke hva er for noe. :regler::kjefte:

Nå har jeg veldig vondt i hodet, så nå skal det bli godt å legge seg på sofaen og slappe av. Jeg har slitt med forkjølelse i en' uke nå :forkjola: , og jordmor sa at når man er gravid, så tar det lengre tid å bli frisk.

Men jeg synes det er helt herlig å være :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt små tett og ikke helt i tipp topp form idag, håper det går over til imorgen ;)

Spennende å se etterhvert hva som skjuler seg i magen, en gutt eller jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jubler jeg litt for 15 uker, selv om jordmor mener jeg er 15+2 i dag

:danse::danser::hoppe::duskedame:

Din graviditetsuke: 15 :hjerte:

Fosterets alder: 13 uker :hjerte:

Fosteret vokser raskt. Kroppen vokser raskere enn hodet nå, slik at fosteret får mer riktige proporsjoner. Håret på fosterets hode begynner å bli tettere. Pigmentcellene begynner å produsere pigment. Det blir nå bestemt hvilken hårfarge ditt barn får. Barnets hud er meget tynn og gjennomsiktig. Man kan se blodkar gjennom huden.

Olabukser er ikke behagelig å bruke lenger. Kanskje det er på tide å bruke mamma-tøy? Behagelige bukser som ikke strammer er best for deg og fosteret.

Fosterets lengde: ca. 12-14 cm (Hel lengde, isse til fot)

Ha en fin dag jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, har skikkelig lyst på sjokolade og potetgull nå! *sikle*

Har vært i kontakt med Utdanningsforbundet i dag, ang. alle problemene på jobb. De strekker ikke så veldig langt til for å hjelpe meg synes jeg; de ba meg ringe bhg.kontoret. Skulle ønske jeg skulle ut i permisjon snart, for dette er uutholdelig. Vil ha ny jobb nå! :sur:

Den 20. oktober skal jeg til ordinær ultralyd, og er i den forbindelse spent på om dere tror det er :babygutt: eller :babyjente: jeg bærer på? Jeg hadde en jentefølelse i begynnelsen, men nå er jeg ganske sikker på at det er en gutt.

Akkurat nå er jeg veldig glad for at det er helg, og at jeg snart skal på butikken og kjøpe snacks :)

Ha en fin kveld, jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på H&M og kjøpt en mammabukse til. Det ble en sort cordfløyelsbukse denne gang, til kr. 299,- :) Ganske fornøyd. Merker allikevel at det er stoooor forskjell i størrelsene på de forskjellige buksene: på noen dongeribukser kunne jeg ha størrelse 38, mens andre måtte jeg opp i 40. Cordfløyelsbuksene måtte jeg faktisk opp i str. 42! :eeeh:

Men jeg tenker som så at det kan hende det ikke bare er magen som utvider seg, så jeg kan jo ikke kjøpe en bukse som er akkurat passe nå, for da kan det hende den er for liten om et par mnd.

Nå har jeg akkurat sett Beauty and the Beast (ja, må ha en liten Disney-dose av og til), og lurer på om jeg skal se en film til. Dette er virkelig helgen for avslapping for meg. Merker at jeg ikke orker å stå oppreist så mye lengre, og da er det godt å krype opp i sofaen.

Nå skal jeg finne frem godteposen :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle til å heie og hoppe litt for 15 uker jeg nå, men så jo plutselig at du faktisk er 16 uker i morgen så jeg :duskedame: og :hoppe: litt på forskudd for 16 uker istedenfor jeg da :fnise:

Jeg tipper du har en liten :babyjente: ombord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:duskedame::hoppe: 16 uker :hoppe::duskedame:

Litt om babyen i uke 16:

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 14 uker gammelt. Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken. Beina tar igjen armene i utvikling,

og vil fra nå av være lengre.

De livlige bevegelsene blir stadig bedre koordinert.

Fosteret svelger fostervann og tisser det ut igjen i fostervannet.

Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.

Er det ikke utrolig at fosteret allerede kan suge, svelge, tisse, gjøre

pusteøvelser og bevege seg bevisst?

Vekt: 135

CRL: 11,5 cm

Full lengde: 16 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...