Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

tusen takk for hjelpen, jenter :klemmer:

I dag har vært den beste dagen på lenge. Jeg ble vekket av mannen tidlig i morges, da han sa at han skulle jobbe hjemmefra før lunsj, så hvis jeg ville, kunne vi ta bussen sammen til byen senere. Helt siden ulykken jeg ble utsatt for i forfjor, har jeg hatt litt problemer med å være hjemme alene, så jeg ble veldig glad for å vite at mannen skulle være hjemme. Da kunne jeg sove litt lengre, og stod opp rundt halv elleve.

Vi dro til byen som avtalt; mannen dro på jobb, og jeg gikk for å bytte noen tallerkener fra serviset vi kjøpte etter jul. Etter det var gjort, dro jeg opp på jobb til mannen, for å vente på at lunsjen til NAV skulle være over, så jeg kunne gå dit. Jeg satt vel på kontoret til mannen i 45 min., og følte meg plutselig helt elendig. Pulsen skjøt i været, jeg fikk problemer med å puste, og hele rommet gikk rundt. Dette kom og gikk flere ganger, og jeg skulle ønske jeg aldri hadde reist hjemmefra. Men jeg måtte jo på NAV, så jeg ventet og håpet at det skulle gå over etter hvert. Det gjorde det heldigvis :jepp:

Etter det dro jeg på NAV for å forhøre meg ang. foreldrepenge-papirene, og fikk fantastisk hjelp :) Jeg satt først og ventet i 20 min., før det ble min tur. Jeg fortalte at jeg hadde fylt ut skjemaet etter beste evne, men at jeg hadde noen spørsmål, og lurte på om jeg kunne få snakke med en saksbehandler. Jeg fikk beskjed om å sitte ned og vente, så skulle det komme noen og hente meg. Etter ca 10 min. kom damen tilbake og sa at hun kunne hjelpe meg selv (da var det ingen flere i kø der), for saksbehandlerne var så treige i dag (hennes ord :gjeiper:). Jeg fikk svar på alt jeg lurte på:

- mannen trenger ikke å stresse med å søke, så lenge han søker før min permisjon er over

- jeg trenger ikke å skaffe nye inntektsopplysninger fra arb. giver (egentlig jeg det), pga. arbeidskonflikten som foregår, men skrive grunnen til dette der det står "tilleggsopplysninger"

- jeg trengte ikke å skrive opp når jeg skulle ha ferie, det kunne sendes inn senere

Så nå føler jeg at jeg har fått svar på det jeg lurte på. Skal gå igjennom skjemaet en' gang til før jeg sender det inn. Det beste av alt, er likevel mannens arbeidsgiver: far har krav på 2 uker fri i forbindelse med fødselen, men det er opp til arb.giver om dette skal være lønnet eller ikke. Mannen har heldigvis en tariffavtale, der det fremgår at dette skal være lønnet. :hoppe: (disse ukene har ingenting med fedrekvoten å gjøre).

Etter at jeg var ferdig på NAV hadde jeg valget mellom å sitte på kontoret på mannens jobb, eller prøve å titte litt i butikker. Jeg følte meg såpass bra akkurat da, så jeg sjanset på å titte litt rundt. Jeg bestemte meg for å gå å se etter (kjøre)dress til snuppa, og trålet rundt etter dette. Jeg fant dessverre ingen som falt i smak, så jeg gikk inn på diverse hobbybutikker i stedet, og kjøpte meg et nytt stempel, samt promarkerfarger. Etter ca. halvannen time, merket jeg at nå hadde jeg gått nok, så da bar det opp på mannens jobb. Tenk at jeg hadde klart meg alene så lenge uten å få antydning til anfall :omg: Det er første gang på flere måneder, og det var superdeilig å føle seg som seg selv igjen! :duskedame: (Vel sitter jeg hjemme nå og har vondt i bekkenet, men det er helt greit etter den fine dagen jeg har hatt) :jepp:

Det var en oppsummering av dagen min. Håper kvelden blir like bra.

:klemmer: til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten, lurer på en' ting til:

Jeg går ut i permisjon den 4.mars 2011, og vi skal ha 100% dekning (46 uker). Når er min permisjon over, da? Regnes de tre ukene før fødsel med i de 46 ukene, eller kommer de i tillegg?

Jeg har også planlagt ferie i juli, og skal da stanse foreldrepengeutbetalingen (får jo da feriepenger fra jobb), så da blir vel de 4 ukene plusset på igjen på slutten av permisjonen min?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 ukene før fødsel blir regnet med i de 46 ukene ja. Så da regner du bare 36 uker (hvis mannen skal ha 10 uker), fremover fra du går ut i permisjon.

Hvis du tar ferie midt i permisjonen blir de ukene plusset på på slutten ja :)

Godt å høre at dagen igår var så fin :)

Ha en god helg Lillefot :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt utslitt :dåne:

I dag har mamma og jeg kjøpt inn det meste av det som mangler før snuppa kommer. For et storinnrykk! Mamma vil gjerne hjelpe til så mye som mulig, og hun har merket at kroppen min synger på siste verset nå, og at det derfor er lurt å få ting i hus snart. Bekkenet og ryggen har ikke helt vært på min side i dag, så jeg er glad vi fikk kjøpt såpass mye.

Dette fikk vi tak i:

- Gulliver sprinkelseng fra Ikea + madrass og overmadrass

- kjørepose til bilstol

- sengehimmel + stativ

- badebalje med stativ

- stellematte + tisselaken

- refiller til bleiebøtta

- ull-lue

Etter at jeg leste om Tripp Trapp Stolen "newborn set" i dagboken til Iril i går, og fikk vist den til mannen, har vi bestemt oss for å kjøpe den også. Den virker helt genial; var og så på den i dag. Da mangler vi vel egentlig bare en lekegrind, så er alle de store tingene på plass.

God helg alle sammen, og takk for oppklaringen, Jesse :)

Endret av ~lillefot~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har jeg endelig sovet godt, uten avbrudd av vond rygg eller bekken: D E I L I G :)

Etterpå skal mannen og jeg sette sammen sprinkelsenga - håper det går smertefritt :gjeiper: Heldigvis pleier Ikea-ting å være relativt enkle å sette sammen.

Mannen har støvsugd heimen i dag, og jeg skal bare slappe av. Jeg lurer på om jeg får den trangen til redebygging snart, som så mange prater om i slutten av svangerskapet. Eller har jeg fått et snev av den allerede, kanskje :sjenert: Hmmm...

Riktig god helg til dere alle sammen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HIPP HURRA for 30 uker :strix:

Tankene dine begynner gjerne å dreie seg om fødselen. Du skal søke etter informasjon om fødsel, som fødselsforberedende kurs, når du selv begynner å bli nysgjerrig på det. Er du ikke klar for dette, vil informasjonen oppleves avskrekkende og ikke som en lettelse. Det er en fordel at dere begge går på kurs.

Babyens hjerne utvikler seg raskt nå. Hjernevekten skal femdobles i løpet av siste trimester, og halvparten av barnets energiforbruk går med til å danne nye hjerneceller.

Fettsyrene omega-3 og -6 utgjør en stor del av dette vevet, og du bør derfor ta tran eller annet omega-3-tilskudd nå. Omega-6 får du i deg gjennom vanlig, sunt kosthold. Vær ekstra forsiktig med ferskvannsfisk nå. Enkelte arter kan inneholde kvikksølv som er skadelig for hjernens utvikling.

Du vil kanskje merke ubehag dersom du blir liggende flatt på ryggen. Dette heter venacava syndromet. Det er rett og slett at livmoren nå begynner å bli så stor at den kan klemme av for hovedpulsårens tilbakeføring av blod slik at du blir svimmel og faktisk kan besvime. Legg deg derfor med en liten pute under den ene siden, slik at du får en liten tipp.

Hvis du er sliten og hoven i beina kan det være godt å kjøpe en litt god fotkrem og massere føttene litt og ligge og slappe av etterpå med beina litt høyere enn resten av kroppen.

Foreløpig er ikke magen den store hindringen og du føler deg ganske vel og flott og det er du!

Tiden er inne for å tenke på hvor du skal føde, om det er på det nærmeste fødestedet eller om du må flyttes til nærmeste store sykehus dersom du bor på en liten plass i Norge hvor det er lang vei til ekspertene.

Det er fritt sykehusvalg i Norge, dette betyr at du selv kan velge hvor du vil føde. Men dersom det er mange som skal føde når du har termin kan det være vanskelig å få fødeplass på andre sykehus enn det du sogner til. Et sykehus kan imidlertid ikke nekte en kvinne i fødsel å få føde hos seg, men de færreste av oss har vel nerver nok til først å komme når tingene virkelig er i gang.

Har du tenkt på hjemmefødsel kan det være lurt å utrede mulighetene for det nå. I Oslo er det Hilde Synnøve Spilling og Anette Schaumburg Huitfeldt som driver med dette. Ta kontakt med Den Norske Jordmorforening og de vil kunne gi deg navnene på de jordmødrene som driver med hjemmefødsler slik at du kan få pratet med dem.

Du må regne med at det vil lekke litt melk fra brystene dine før fødselen, men det er individuelt når det begynner. På denne måten gjør brystene dine seg klare til melkeproduksjon i full skala.

Lekker du mye kan det hjelpe med ammeinnlegg, men gjør ingen ting for å stimulere produksjonen ved å dra i vortene eller prøve å klemme ut melken, da blir det bare verre fordi du stimulerer melkeproduksjonen. Mange lekker litt hvis de hører babygråt eller står i en butikk og ser på babyutstyr eller rett og slett bare tenker på den lille nyskapningen som befinner seg inni magen din!

Å elske kan også starte denne refleksen, det gjør ingenting og dette virker ikke stimulerende på melkeproduksjonen.

Nå er barnet i uke 28.

I morgen skal vi på 3d-ultralyd; gjett om jeg gleder meg:)

Nå skal jeg en tur til legen og spørre om de kan sjekke jernlageret mitt igjen (spent på om de gjør sånt når jeg ikke har time...)

Bare 10 uker igjen nå :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bare bort på legekontoret her og sier jeg ønsker sånn og sånn prøve, så må jeg vente litt, og blir stukket i armen etterhvert. Så må ikke ha time for det her iallfall.

(Har hatt kronisk jernmangel i flere år jeg - så har målt det ca hver tredje mnd en periode)

:hoppe: for 30 uker!

Deilig med å være ferdig med alle de store tingene da! Er litt små-stresset selv da tida går og vi ikke har alt i hus... mannen mener vi har såååååååå god tid. Men plutselig er tida inne for permisjon, og jeg ønsker at det meste skal være på plass til da!

:klemmer: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hegejenta, da satser jeg på at jeg blir stukket i armen i dag :)

Apropos store ting i hus: vi må bytte sprinkelsenga :( Skulle sette den opp på lørdag, men det er stygge hakk i den, så den vil vi ikke ha. Huff, håper vi får byttet den fort. Det er ikke jeg som har kvitteringa, men mamma, og hun bor i en annen by. Har fått henne til å scanne den inn og sende den til meg på e-post, så håper det holder for butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for 30 uker, og 3d UL i morgen! :)

Ikke lenge til dere har lille prinsessa i armene deres nå! :rødme:

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du sjekket jernlageret idag? :)

Spennende med 3D UL imårra!! :jepp: Det er veldig morro, så det er bare å glede seg :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Vi var på 3D UL på Medicus (privat foretak) og fikk det faktisk gratis fordi han ikke var fornøyd med bildene, fikk ny time også, men da var jeg jo innlagt på sykehuset, men det var helt utrolig hvor mye hun lignet på bildet av ansiktet vi fikk, ca 3 uker før hun kom til verden :rødme:

Gled deg, det er en opplevelse :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du sjekket jernlageret idag? :)

Jeg dro til legekontoret for å hente ny sykemelding, og spurte om det var mulig å sjekke jernlageret og blodprosenten, siden jernlageret var så lavt sist (jordmor kunne ikke skjønne at det gikk an at jeg hadde ferritin på 54 da jeg ble gravid, og 8 nå sist). Fikk beskjed om å sette meg på venterommet, så skulle de ordne det.

Etter å ha ventet i 10-15 min., ble jeg kalt inn. Fikk et stikk i fingeren, og lurte samtidig på om damen kunne føre på verdiene fra sist gang (siden det ikke hadde blitt gjort - irriterende). Jeg pekte til og med på arket ang. hvor hun skulle skrive. Hun gikk så bort til PC'en sin, og sa at jeg hadde +2 i urinen sist, og skrev på det. Så sa hun at jeg hadde 8 i jernlager, og 11,7 i blodprosent. Ja, sa jeg, kan du skrive det på, for det ble ikke gjort sist ( :sur: skal du ha det inn med t-skje, eller?!). Så skrev hun på arket, og fortalte at blodprosenten ble målt til 11,8 i dag. Ok, sa jeg, men hva med jernlageret, da? Nei, det var iiiiingen vits i å måle det igjen nå, for det tok laaaaaaaaaang tid før det gikk opp. Hun spurte så om jeg tok noe jern. Ja, jeg tar da Hemofer, men jeg vil gjerne at du sjekker jernlageret mitt, for jeg vil vite om det hjelper. Nei, det hadde ingen hensikt, og ferdig med det. :dåne:

Da jeg ser på helsekortet mitt etter å ha dratt derfra, ser jeg at damen ikke har klart å skrive på jernlagerverdien fra sist gang jeg var der, og at hun i tillegg hadde klart å skrive blodprosent-verdien fra i dag på samme sted som jordmor fylte ut sist (jordmor måler jo ikke det, og ikke trengte hun å skrive det heller, jeg skulle bare vite det)

:sukk: oppgitt, jeg? Langt ifra... Jeg er bare veldig, veldig skuffet.

Skal bli godt å bare gå til jordmor fra nå av, ja - for maken til surrekontor skal man lete lenge etter.

Icing: heldiggris som fik 3d'en gratis - vi må ut med 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi vært på 3d-ultralyd :strix:

Det var veldig gøy :) Snuppa var alt for aktiv til at jordmor klarte å ta så mange bilder, men vi fikk masse film, som vi kan lage bilder av selv :) Lille Lo skulle absolutt ha hånda oppi ansiktet og kose hele tiden :rødme:

Hun har hodet etter moren sin, og magen etter faren sin :fnise:

Hodet var på -1 mm i forhold til hvor langt på vei jeg er, mens magen var på +4 mm. Alt i alt lå hun +3% over normalen :)

Hun veide ca 1.7 kg nå, og ble estimert til å veie 3,6 kg ved termin :)

Det er helt merkelig å se på bildene og tenke at det der er min og mannens datter, for jeg klarer ikke helt å se hvem hun likner på. Min mor mener hun likner på mannen min. Uansett er det rart at den fine skapningen der ligger inni magen min, og jeg har vært med på å lage henne :rødme:

Vi fikk forresten byttet sprinkelsenga i dag, noe jeg er veldig glad for. Det var kjempeservice, rett og slett. Enkelte er jo så sure når man har noe å klage på, men ikke Ikea - heldigvis:)

Jeg har også fått byttet noen av promarkerfargene jeg kjøpte i går, for jeg klarte jo selvfølgelig å kjøpe noen i samme farge. Jeg kjøpte også flere stempler, så nå skal det bli kortlaging fremover. Jeg har ikke prøvd promarkerfarger før, så det skal bli spennende å se resultatene etter hvert.

Ha en fin kveld alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempe flott opplevelse med 3d ultralyd :jepp:

Flink du er med stempler og slikt da :jepp: Sitter og ser på alle som er så flinke og har lyst til å prøve selv, men kommer meg ikke så langt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med UL! Tenk, nå har dere sett hvordna den lille datteren deres ser ut! :rødme:

Ønsker deg en finfin onsdag!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...