Gå til innhold

Aurora`s treningsdagbok.


Aurora_A

Anbefalte innlegg

Jepp, spinning er veldig fint sånnsett.

Har jo fått meg nye spinningsko også, så da ble jo spinning enda gøyere :-)

*Kremt* eneste ulempen med denna graviditeten er jo at man blir litt sånn oppblåst i magen. Og DET er ikke så gøy når man sitter på spinning time.

I dag er det lett spinning 40 min og styrke & core 30 min som står på agendaen.

Tror det skal gå fin fint :-)

Ellers så takker jeg høyere makter for hver dag jeg er i så god form som jeg er nå.

Håper virkelig at det holder seg sånn *krysser fingre*

Var bittelitt kvalm første uka, også har jeg vært litt trøtt og oppblåst. Men det er jo ofte ellers også, så det er ikke noe problem. Også har jeg hatt litt vondt i magen, men langt fra noe ille.

Så alt i alt har jeg det topp :-)

Lurer på om hvordan det er med Zumba og graviditet... bør gå fint det?

Er jo mye mage og hofte vrikking, men er vel bare å kjenne etter og ikke gjøre noe som føles ubehagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spinningsko gjør spinning mye bedre ja.. gikk lenge uten for jeg trodde at det DET trengte jeg iallfall ikke. Glad jeg endret mening ;)

Kjempebra at formen er fin.. det er jo som du sier, vi har jo av og til vondt i magen selv når vi ikke er gravide.

Uten å være ekspert så tror jeg at kroppen din og graviditeten er ganske robust for "bevegelser", dvs jeg tror ikke du skal bekymre deg for at du vrikker for mye på deg. Og som du sier, så kjenner du jo selv etter og gir så mye du vil.

hva er egentlig treningstipsene for gravide, har du fått lært deg dem? Hva er det viktigste å huske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plukket opp noen tips underveis:

*Husk bekkenbunnsøvelser!

*Unngå tunge øvelser på ryggen, feks benkpress. (Fra ca 2.trimester)

*Unngå mageøvelser som trener den rette magemuskelen etter at denne har glidd ned på siden. Tverrgående magemuskeler og stabilitetsøvelser er helt fint.

*Har hørt at man skal unngå stående squat med vekter, da man mangler "bunnpropp" i bekkenet (??) og belastningen blir for stor. Ca fra andre trimester.

*Mange mener man skal gå ned litt i intensitet, feks flere reps med mindre intensitet i styrke.Kan også være lurt å ikke ta seg helt ut på spinning og jogging heller.

*Andre igjen sier man kan fortsette som før, men at man må lytte til kroppens signaler. Blir man svimel, får vondt, blør eller lignende så stopper man.

*Har også lest at man skal drikke mye og ikke bli for varm.

Også har jeg lest at man skal være litt forsiktig med Ashtanga Yoga, da det er noen vridninger og noen stillinger der som ikke er helt bra.. så har kuttet ut yogaen... :(

Men de har gravid yoga kurs på senteret mitt som jeg tenkte å melde meg på når jeg har kommet litt lenger på vei :)

Men hitils fortsetter jeg med spinning og litt styrke, og takker hver dag for at formen er fin.

Er en nervepirrende tid.. klarer liksom ikke å planlegge eller glede meg helt før jeg vet at alt er bra. Men, somregel går det jo alt fint, og hvis ikke er kroppen heldigvis såpass smart at den finner ut av det og ordner opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i mål med tre timer denne uka også :)

Denne uka ble det to spinning 55 timer og en kombinert spinning 40 min og styrke & core 30 min!

So fare so good...!

Maten har vært sunn i uka.. men nå når helga kom så har det vist blitt litt ekstra godis. Men det er lov :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjøla :forkjola:

Dårlig start på uka... snufs og sukk.

Saltvanns-spray suger! Og nesespary er vist ikke bra for gravide.. jammem synn på meg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... begynner å bli rimelig lei senga, såpeoperaer og forkjøelse :sukk:

But the good news is, at jeg er bedre form og at feberen er vekke.

Så i morgen tror jeg det er back to work.

Kan bli en utfordring å komme i mål med tre timer denne uka, men skal prøve å få inn et par rolige økter i helga hvis formen tilltater det.

Fre: Spinning 55 min

Lør: Spinning 55 min

Søn: Total 40 min

Hvis jeg kjører igang med spinning på fredag blir det kun rolig tempo, mellom 70- og 80% av maxpuls og ikke presse melkesyre. Det samme på lørdag. Og litt styrke på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny uke, ny muligheter.

Ble ingen trening forrige uke... formen var ikke helt tipptopp.

Men nå er det ny uke, med nye muligheter ;-)

Foreløpig plan:

Man: Spinning 40 min (+ styrke & core 30)

Tir:

Ons: Spinning 40 min (+ styrke & core 30)

Tor: Spinning 40 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, fikk ikke med meg at du har vært syk stakkars.. Godt du er bedre nå da :klemmer:

Spinning er bra greier... du liker best timer? pleier du av og til løfte vekter for deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Matfjas her, ja resten kan du tenke deg...hehe..ELSKER mat! HATER trening!!! Derfor er jeg på inspirasjonsrunde på KG og leser litt om hvordan andre "holder" ut og klarer dette! Jeg hadde min aller første treningstime idag og jeg lever enda- pretty proud ja! Hehe..... leser av treningsdagboken din at du er svært aktiv, og vørt her inne før! Snapper opp litt tips og råd fra deg jeg :) Og kan vel ikke annet enn å si: STÅ PÅ !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matfjas!

Så trivelig med besøk!

Jeg er også veldig glad i mat.. nam nam. Men prøver å være litt flink til å trene også.

Får håpe jeg kan inspirere deg!

Jeg er vel ikke av de mest aktive her, men skriver dagbok for å holde målet mitt med å komme meg igjennom 3 treningstimer i uka. Og merker at det gjør susen.

Dørstokk mila kan være fryktelig lang noen dager. Men måten jeg "holder ut" på er at jeg trener rett etter jobb. Da tar jeg med treningsbagen på jobb og går rett på trening etter jobb. Det funker for meg ;-) Også er jeg veldig lite disiplinert, så har aldri klart å trene på egenhånd.. trener derfor kun på gruppetimer.

Fantastisk å være igang, OG du ovelevde.. så da er det bare å kjøre på! ;-)

Stå på du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aurelia.

Ja.. huff.. forkjølelse er kjedelige greier, men overlevde ;-) Og nå er jeg frisk som en fisk.

.. jeg liker best timer ja. Har aldri klart å trene på egenhånd. Har vel vært medlem og trent på Sats i 5 år og Elexia i 1 år. Men har kun vært på gruppe timer.

Hadde absolutt vært greit å ha et 20-30 min styrke program jeg kunne tatt på egenhånd etter spinning timene foreksempel, men kommer vist aldri så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka så langt...

Skulle i følge planen ha vært på spinning i går, men den skulka jeg..

Dørstokk mila begynner å bli lang igjen. Min dårlige unnskyldning var at det kræsja med middagen.

Nei nei nei... :fy_fy:

MEN, gikk en times gå tur som kompensasjon.

I morgen derimot er det ingen bønn. Treningsbagen er pakka og timen er booka ;-)

Skal bli godt å komme igang igjen.

... også litt gravid prat.

Er nå 2 mnd på vei :-) Har vært ganske bekymra uka som var, pga litt blødning og fravær av symptomer. Men nå er jeg kvalm igjen.. og det er vel "bra" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)) Mer gravidprat... Er så kjekt! Ikke å være bekymra da, du får bare stenge de tankene ute. Come what may, du kan ikke gjøre noe med det uansett. Det er jo nye ting som skjer, litt blødninger og sånt er vel naturlig..

Hvis dørstokkmila blir høy så tren inne! ;) Har du ei matte?

You can do it.. Aurora skal bli en sprek mamma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:)) Mer gravidprat... Er så kjekt! Ikke å være bekymra da, du får bare stenge de tankene ute. Come what may, du kan ikke gjøre noe med det uansett. Det er jo nye ting som skjer, litt blødninger og sånt er vel naturlig..

Hvis dørstokkmila blir høy så tren inne! ;) Har du ei matte?

You can do it.. Aurora skal bli en sprek mamma :)

Du er god da :klemmer:

Det var akkurat den motivasjonen jeg trengte faktisk.. Aurora skal bli en sprek mamma!

Hehe.. er ikke så mye spennende på gravid fronten enda. Har vært heldig med gravid plagene.. litt kvalm til å begynne med.. så ingenting.. så litt uggen igjen nå. Men,(takk, takk takk!)ikke kasta opp og mista nattesøvnen.

Det første trimesteret som er frem til 3. måned synes jeg i grunnen ikke er noe stor stas.

Stor stas med positiv test :-) Men etter det er det bare venting og venting... og venting er kjedelig. Og usikkerhet. Vet jo ikke om det er noe liv der før om mange uker.

Også det sosiale. Med at man ikke kan drikke, men ikke ønsker å fortelle hvorfor man ikke drikker før det har gått 3 måneder.. Så har måtte unngått et par sånne ting bare for å slippe å lyve om hvorfor jeg ikke drikker og slippe spekulasjoner.

Men spennende tid i møte! Klare ikke helt å legge de store planen og glede meg helt enda, men absolutt spennende.

Og har ikke lagt på meg noe særlig enda... vekta stoppa på 65 i dag tidlig.. så håper den holder seg der litt til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jeg klarer å motivere! Vet jo du vil, men det gjelder liksom om å få fingen ut og hoppe over den der berømte mila.

Skjønner det med venting og sånt da.. forhåpentligvis venter du på noe bra, så da er det vel verdt det :enig: Blir nok stas når du begynner å få mage tenker jeg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg igang igjen.... :-)

Var på 40 min spinning og 30 min styrke & core i går, og det var FANTASTISK!!

Ja, nei.. jeg tuller ikke. Har følt meg ganske dorsk, slapp, smådeppa og kompakt om dagen.. så var deilig å trene litt igjen. Følte meg så mye lettere å friskere etterpå.

Hjelper litt mot denna gravid - uggen greia også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jøssenavn... uka flyr gitt.

Da var det lørdag og helg, jippi!

Men jeg ligger litt bak på treningsfronten.

Ble spinning og styrke &core på onsdag, veldig fornøyd med det. På mandag var ikke helt i slag og hadde oppil flere dårlige unnskyldninger for ikke å trene, MEN jeg fikk 1 times lang kveldstur isteden, så anser meg selv som tilgitt for den.

Men det vil si at mangler litt for å nå målet mitt denne uka. Har meldt meg på spinning igjen i dag ;-) Og Elexia Power i morgen tidlig! ;-)

Kommer jeg med igjennom begge de to blir jeg yyyyber stolt av meg selv! Merker de dårlige unnskyldningene begynner å snikek seg inn fra sidelinjen.. men får prøve å skyve de til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah... vil da bare erklære meg selv om.. håpløs ;-)

Ble hverken trening i går eller dag..

Her kommer de dårlige unnskyldningene:

Lør: Skulle på trening kl 13. Sto opp tidlig og rydda, støvsuga, vaska klær og var super flink. Men når jeg var ferdig med alt det var det fremdeles lenge igjen til timen min, og jeg hadde myyye mer lyst å komme meg ut og få litt ut av dagen så jeg gikk heller laang tur i byen med min kjære i steden :-) Desuten, hadde jeg trent fra kl 13-14 hadde vi ikke rukket fiske butikken heller.

Søn: Skulle på trening kl 11.30. Sto først opp kl 8 og spiste litt for jeg var litt sånn morgen kvalm ;-) også skulle jeg bare slappe av litt til... haha.. og våkna kl 11.45. Så det var den timen. Men blir tur i dag også da! Får slenge på litt styrke hjemme i kveld når kjærsten er ute på kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOTIVASJON TIL MEG SELV:

Mødre som trener under graviditeten opplever

- lettere fødsler

- kortere fødsler

- har færre keisersnitt

- bruker mindre smertestillende

- føder i snitt litt tidligere, men har mindre risiko enn andre for å få premature barn (før 37. uke)

- kommer seg mye raskere etter fødsel

- har mindre risiko for spontanabort

- legger på seg mindre under graviditet og tar av seg den ekstra vekten raskere etter fødsel

- får «mer modne» barn, barn som raskere tilpasser seg natt og dag, amming etc

- får slankere barn,barn med lavere fødselsvekt, men den lavere vekten skyldes kun mindre fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil virkelig anbefale deg å prøve å trene litt inne, Aurora! 20 min av og til, det vil monne.. Om det så bare er situps, armhevinger og utfall. Superenkelt!

Har vært og trent nå, det var kjempeherlig faktisk!! Se hva du går glipp av :gjeiper:

men god tur, det gjør jo godt det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...