Gå til innhold

Tøtta kommer til verden!


O'hara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Usj, føler med deg som har sånn halsbrann. Det høres fryktelig ubehagelig ut :forvirret: Har dessverre ikke noe gode tips å komme med heller utover det du allerede har prøvd, jeg var så heldig å slippe halsbrann da jeg var gravid.

Tøybleier ja, det tror jeg at jeg kunne tenkt meg å prøve neste gang. Mannen er dog meget skeptisk :fnise: Snuste litt på det til lillegutt, men siden jeg ikke kjenner noen som bruker det ble det med tanken denne gangen. Visste liksom ikke hvordan det fungerer, hva man trenger, eller noe :vetikke: Men det kan da ikke være rocket science heller, sikkert? Jeg er spent på hva du ender opp med å foretrekke etter at du har forsøkt begge deler ei stund. Skulle det bli tøybleier kan det hende jeg melder meg på kurs hos deg og andre her som bruker det :goodbye:

Tenker det er ei livat tøtte du har inni der ja forresten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøybleier er veldig enkelt i grunn. Vi har brukt det fra start, og er kjempefornøyde! Det var kun tøy som var alternativ hos oss, og gjett om jeg er glad for å ha sluppet alt som heter nakkebæsj/bæsjeeksplosjoner, og den horrible lukta som plastbleier gir fra seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du flere tøybleier så si i fra, for jeg har noen jeg ikke trenger lenger. :) Har masse klær også som vesla vår ikke passer lenger.

Tøybleier funker veldig fint, og vi suplerte med papirbleier da vi var ute og reiste nå i sommer. Det gikk helt fint, men så valgte vi å legge store mesoft i bleiene for at bleiene ikke skulle komme i kontakt med huden siden hun hadde reagert på papirbleier tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man ikke har vaskemuligheter er engangs greit. Selv om jeg håper å unngå å komme i slike situasjoner. Bæsje gjør han stort sett på potten, kommer det noe i ei bleie, har vi i rispapir eller fleecepapir som kastes. 3-4 dager med tissebleier i våtposer utgjør ikke noe problem.

Men nå har vi katt, så vi er sjelden borte mer enn ett døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i slike tilfeller hvor man ikke får vasket bleiene at jeg tenker det kan være greit med å bruke engangs. Men mulig jeg ikke skjønner hvor enkelt det kan gjøres? :vetikke:

Hvor får jeg kjøpt ris- eller fleecepapir? Noen gode tips? (Jeg kan selvsagt søke selv, men greit å få tips om en plass som andre kjenner til.)

Og, hva trenger jeg eventuelt i starten av såper og slikt? :klø: Ønsker å bruke ting uten parfyme og parabener og andre ulumskheter.

Og jeg må finne meg noen ammeinnlegg, vil jeg tro. Noen som har noen erfaringer der? Jeg fant i en eller annen nettbutikk (som jeg nå har glemt) noen som så så greie ut, store og i kombinasjonen ull/silke. Innbiller meg at jeg trenger litt størrelse på de siden jeg får på vinteren? :vetikke:

(Og jeg har ikke de aller minste puppene (C/D), og de blir vel større når det kommer melk?? *grønn*)

Ellers så blir jeg litt svett av all informasjon og alt jeg "må ha", så jeg orker ikke og melder meg ut med filosofien at om jeg trenger noe annet så finnes det butikker i etterkant også :)

Etter hva jeg kan se har vi faktisk det aller meste vi trenger per dag dato:

Seng, vogn (fått, men er ikke kommet hit enda), bilstol med dunpose, tøybleier i ulike størrelser, klær i massevis (tuuuuuuusen takk dp!!!), stelleunderlag (stellebord kjøpes av et vennepar), sengetøy og tisseunderlag (2 sett)(syr selv, skal felle inn noe broderier fra noen putetrekk som bestemoren til mannen har brodert), gulpekluter (15 stk), håndduker (2 stk), vaskekluter (10 stk), varmeflaske til å holde sengen varm, helseteppe og i tillegg får jeg masse andre strikkede klær.

Vet ikke om det er alt jeg strengt talt ha??

Tåteflasker, ammepute, pumpe og slike ting kjøpes/anskaffes om jeg ser behovet.

Og jeg innser at jeg er litt tidlig ute.... :ler:

Men jeg er litt slik, synes det er greit å ha ting i hus og vite at alt er klart.

Så, nå er jeg spent på om jeg greier alle eksamene mine, ser den ene er 2.desember, så tøtta kan ikke komme så mye på overtid... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du flere tøybleier så si i fra, for jeg har noen jeg ikke trenger lenger. :) Har masse klær også som vesla vår ikke passer lenger.

Tøybleier funker veldig fint, og vi suplerte med papirbleier da vi var ute og reiste nå i sommer. Det gikk helt fint, men så valgte vi å legge store mesoft i bleiene for at bleiene ikke skulle komme i kontakt med huden siden hun hadde reagert på papirbleier tidligere.

Tusen takk for tilbudet, men jeg tror kanskje jeg har nok tøybleier?? :vetikke:

Aner ikke hvor mange jeg trenger i starten, men jeg tror jeg har en 15-20 bleier nå, i str S og M. Skal si fra om jeg trenger noen flere. Må vel kanskje sortere litt nå og sette meg litt inn i hva det er jeg behover :)

Opp til str 68, så tror jeg faktisk jeg har det jeg trenger, jeg fikk masse fine klær av snille dp! :) Men har ingenting i større størrelser.

Hva er mesoft?? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammeinnlegg: Bambus! Jeg anbefaler de som selges på krusedull.net De er knallgode!

Ang. bleier så skal 24 være nok til fulltidsbruk. Fleecepapir får du her: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=104

Vil du ha nye one-size lommebleier så selger bleieboden ut BG v3 til redusert pris nå, da V4 har kommet. V3 er kjempegod. Kanskje ikke så spenstig, men god.

Puppene vokser normal litt når melka kommer, så jeg ville ventet med amme-bh til da.

Av såper og sånt, hadde vi kun neutral babyolje.That's it. Pluss magic stick til stumpen. Den fås også hos bleieboden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-20 stk. er i minste laget, spesielt om det er to str, jeg ville takket ja ;)

Du trenger en våtpose, jeg kjøpte en slik nå og elsker den. Plass til en haug bleier. Den henger på stellebordet og vi bare vrenger den inn i maskinen. Har to mindre og, tar ofte med en slik om jeg skal bort på besøk eller shopping.

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=104 Skal være bra til flytende mme bæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, her var det mange fine tips! Vi skal også bruke tøybleier, og jeg har prøvd å lese litt på de forskjellige tøybleieforumene, men jeg synes det er ekstremt vanskelig å vite hva vi skal ha, også synes jeg det virker som de færreste har begynt med tøybleier helt fra fødselen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med tøy fra start og gjorde det enkelt. Skippet både brettebleier og prefolder og gikk rett på lommebleier og alt i ett med lomme. Senere begynte vi med formsydd og ullbukse om natta. DET angrer jeg påat jeg IKKE tok fra start. Syntes vel det var litt skummelt.

Jeg kjøpte inn blåkantinnlegg fra p'tit dessous til senere og timeglassformede bambusinnlegg fra ecoearth til å legge i som ekstra i aio med lomme. Våtposer (2 store og 1-2 små) fra Planet Wise hadde jeg også klart.

I starten vasket jeg vel bleier annenhver dag, og tørket en del i trommel. Etterhvert som skiftene ble færre, gikk vi over til vask hver tredje dag, og mer lufttørking. Tromler gjerne 10-20 minutter i forkant, slik at innlegg og denslags blir mykere.

Det hele handler om å etablere en rutine. Nå har vi såpass mange bleier at vi klarer oss i mange dager uten vask. Vi vasker vel hver tredje dag, og har sjelden tomme bleieskuffer. Sånn er det å ha dilla. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med tøy fra start og gjorde det enkelt. Skippet både brettebleier og prefolder og gikk rett på lommebleier og alt i ett med lomme.

Det er det vi har lyst til også, synes bare det er så vanskelig å finne ut hva jeg skal kjøpe..

Ullbukser må man vel strikke selv? I så fall kan jeg glemme det.. :ler:

Sorry kupping av dagboken din altså, O'Hara. :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ullbukser kan kjøpes. ;) Jeg har fått noen hjemmestrikkede jeg da, og har lært meg å strikke selv nå, så da blir det forhåpentligvis noe tøy til G som mor har laget selv! ;)

Til en oppstartsfase kan jeg anbefale følgende aio med lomme; bumgenius i str. small. One-size synes jeg ruver mye på en nyfødt, men fra 3-4 mnd. av er de supre. Ellers liker jeg aioene til itti bitti, men vet at en del sliter litt mer med de til nyfødt. Men det skader ikke å prøve en, særlig siden du venter jente. Det er ofte guttemammaer som strever mer med dem til nyfødtinger. Itti bitti lanserer også en one-size i disse dager. Jeg har en på vei, så jeg vet ikke hvordan den er.

Ellers har bumgenius V3 lommebleiene på tilbud nå, som jeg skrev over. Kjempegode, om enn litt trauste.Andre favoritter til dagtid er MUksut med borrelås. S/M holder en halv evighet. Hvertfall til nærmere året hos de fleste.

p'tit dessous sine innlegg og eco earth fabrics sine timeglassinnlegg er GULL verdt! Særlig om barnet tisser mye. Når de begynner å gå, faller de gjerne mye, og da er det fantastisk å ha bambus som absorberer godt og holder godt på væske sammen med et av de tynne mikrofiberinnleggene som følger med BGv3. Mikrofiber slipper nemlig lett væske når det er fullt, men det suger opp fort, og bambus suger opp litt saktere, men holder på væsken veldig bra. Så kombinasjonen gir en bleie som suger fort opp, og holder godt på væske, selv om barnet deiser mye på rompa.

Av nattbleier (formsydde) er jeg glad i sustainablebabyish, bsrb og piddle poddles. Førstnevnte er litt dyr, den andre vanskelig å få tak i, m,ens den tredje har en ok pris. Leveringstiden er ca en måned da., men det er verdt det.(www.hyenacart.com/piddlepoddles). Jeg brukte også p'tit bamboo dry en periode, og den var veldig god, men så begynte G å tisse avsindige mengder, og da foretrakk jeg de andre. Piddle poddles har jeg ett eco earth innlegg i ekstra. Det er en nett bleie.

Babybeehinds skal eller ha kommet med en nattbleie hos bleieboden, og den skal være rågod.

Ellers er det viktig å huske på at bambus suger bedre for hver vask. Etter 8-10 vask er den på topp. Tiden frem til det er en innvaskingstid, men de suger bra frem til det også.

Så kort sagt.Ville jeg kjøpt inn noe BG, og muksut, samt testet itti. Til natt ville jeg hatt formsydde. Den første tiden skifter en bleier om natt, så frem til da, er lommebleier helt ok. Etter den tiden (når barnet ikke bæsjer under nattmåltid/trenger skift om natt) er formsydde gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en GoodMama formsydd som vi bruker om natta og den er ganske god bare med det innlegget som følger med. Formsydd er virkelig gull om natta. Her har vi ikke så mange bleier ennå at vi kan vaske sjeldnere enn annenhver dag, men det er som Saeria sier man må lage seg en rutine på ting så går det så greit så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...