Gå til innhold

Tusle skal bli mamma til ei jente


Tusle

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og forsøker å lage utstyrliste, men det er jammen ikke lett. Jeg vet ikke hva jeg trenger, spesielt når det kommer til klær. Hva kjøper man av klær til en marsbaby? Jeg trodde dette skulle være så lett, jeg, helt til jeg faktisk ble gravid :fnise:

Hurra for 12 uker! Tenk at du har kommet så langt allerede! :dåne:

Utstyrsliste, ja... Jeg var glad jeg satte opp min relativt tidlig. Limer like gjerne inn min fra da jeg var gravid med Turnerose. (Uformatert, den er fra html-filen fra den gamle brukeren min. ;)) Kommenterer litt bak mtp nødvendighet og sånt. :gjeiper:

Ut i verden - vogn og turutstyr

Vogn: Bugaboo Chameleon (inkl. myggnetting, parasoll, regntrekk og "adapter" for bilsete) - adapteret ble stjålet med understellet, og vi har ikke savnet det. Ikke det viktigste...

Stelleveske - jeg ville gått for en à la Gaia & co eller JuJuBe. Eller kanskje den nye fra Bugaboo, den er kul!

Dyne til vogn (65x80)

Vinterdekk til vogn

Skinnpose - denne arvet vi, men fikk ikke brukt den siden lillejenta hadde pute den tiden det var kaldt. Forrige vinter var den for liten.

Sengesett - 2 holder fint til den minste dyna.

Laken til vogn

Evt. soveskinn

Vognteppe (vi hadde fra Røros-Tweed)

Bilsete: Maxi Cosi CabrioFix (inkl. Isofix-base)

"Foot muff"/sovepose til bilsete - kjekt å ha, men ikke nødvendig. Den var grei da lillejenta hadde pute og ikke passet inn i så mye yttertøy.

Søvn og hvile

Seng

Madrass (vi kjøpte ullmadrass fra Ullkorga, anbefales!)

Ammemadrass - vi samsov fra starten av, og da syntes jeg den var god å ha. Men ikke nødvendig.

Dyne til seng (80x100)

2 sengesett

Soveskinn

Laken til seng

Sprinkelbeskytter

Tisselaken - kjøpte et, men ikke brukt siden vi har hatt ullmadrass. Unødvendig etter min mening.

Kurv til å ha i stua de første månedene - kjekt å ha, vi arvet, men ikke nødvendig.

Sengehimmel - fint og koselig, og luner litt hvis man har åpent vindu om vinteren.

Madrass til kurv

Uro - lyst til å lage en papp selv

Babycall - kjøpte vi da vi flyttet og fikk to etasjer. Kjekt å ha.

Reiseseng - kan dere vente med, men kjekt etterhvert.

Til stelling

Stellebord

Stellematte - den fra Ikea er god!

Badebalje med stativ - glad vi valgte badebalje separat fra stellebord

Et par hettehåndkler

Gaskluter/-bleier - brukes som stelleunderlag, gulpekluter, vaskekluter, under hodet... You name it. De fra Ikea er gode, eller Jysk sine.

Små, myke håndklær

Babyneglsaks - mange dårlige der ute, vi kjøpte til slutt en fra Tweezerman (eBay) som vi er superfornøyd med.

Øretermometer - dette er vi utrolig glade for at vi kjøpte!

Bade- og romtemperaturtermometer - droppet vi, har ikke trengt.

Badeolje, kremer, talk (?) etc. - du trenger ikke mye av dette heller. Hvis dere går for tøy må du tenke litt på at det fungerer med bleiene (ingen sinksalve).

Tøybleier

Ullbukser til tøybleier

1 helseteppe + arver et eller to - vi brukte nesten ikke de av bomull.

Strikketeppe - masse brukt! Jeg strikket luftige tepper i alpakka, det kan anbefales. Myke og temperaturregulerende.

Hårbørste - vi trengte ikke før hun var rundt året, men vanskelig å si om du får en baby med eller uten hår. ;)

Mating/spising

Ammepute - bruk litt penger på en god en. Jeg hadde en super en, kan sjekke merket hvis du vil.

Tåteflasker - ikke kjøp mer enn 2 før fødselen, trenger du flere er de greie å få tak i. Vi likte Medela sine best.

Flaskevarmer - kjøpte ikke, trengte ikke.

Gulpekluter - vi hadde gulpebaby, brukte masse av dem.

Smekker - trengs ikke før senere

Annet

Smokk(er) - kjøp gjerne et par ulike hvis du vil gi smokk. Lillejenta godtok bare én bestemt type.

Kosebamse

Rangler - tja, kan tas litt etterhvert.

Bitering - etterhvert.

Babygym - den brukte vi mye fra hun var et par måneder.

Vippestol - vi har BabyBjörn sin, og brukte den en del til hun var 7-8 mnd. Veldig kjekt å kunne sette henne der mens jeg var på do, tok en kjapp dusj e.l.

Krabbe-/leketeppe - kjekt å ha. Brukte det en del.

Til meg/oss

Ammeinnlegg i ull - ja! I etterpåklokskapens tegn anbefaler jeg også noen i bambus med PUL-bakside.

Et sjal som dekker puppene - mitt ble aldri ferdig, men kjekt å ha.

Amme-BH x2-3 - kjøp en eller to på forhånd, og så flere når du vet hvordan puppene blir etter at melken har kommet. eBay er gull! Jeg hadde Freya sine.

Elastisk bæresjal - spent på om du også blir bærefrelst. :nigo: Jeg vil nok anbefale en meitai i tillegg. ;)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, Joyce, takk skal du ha :klemmer::hoppe: Hoho, jeg må bare begynne å handle litt og litt ser jeg, her ser jeg tusenlappene fly ;) Godt vi har planer om å ønske oss litt til jul :)

Skal kikke på den linken, Dinedama :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, forresten, har du handlet noe mammaklær? Anbefaler deg å gjøre det nå, ihvertfall fra H&M på nett, for det blir fort utsolgt. Av en eller annen mystisk grunn er opptil flere av mammabuksene deres lange i beina, så jeg tror kanskje du kan finne noe der. Og ellers pleier ASOS å ha differensiert lengde på buksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H&M sine mammaklær er for små i størrelsen. Har heldigvis funnet en amerikansk nettbutikk som selger mammatøy for plus size women ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H&M sine mammaklær er for små i størrelsen. Har heldigvis funnet en amerikansk nettbutikk som selger mammatøy for plus size women ;)

Ah, så bra! Gleder meg til å se hva du handler. :nigo: Hvis det er én ting jeg har bestemt meg for til neste graviditet, så er det å bruke litt penger på å føle at jeg ser fin ut, selv med gigamage. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så litt om klær, også. Lillejenta var jo 55-56 cm da hun ble født, så her var str 50 aldri passe. Men vi hadde 3-4 bodyer og et par bukser i den størrelsen - man vet aldri. Det vi hadde er nå dukketøy til lillejentas dukke, så det ble bruk for det til slutt. :ler:

Hvor mye klær som går avhenger også av hvor mye ungen gulper, og jeg vil påstå at bleievalg har litt å si. Vi hadde bare én gang "bæsj oppover ryggen" som mange skriver/forteller om - med TB fanges mer opp av bleie og/eller ullbukse, har jeg inntrykk av. Kanskje fordi bleiene suger opp litt av den ganske flytende nyfødtbæsjen, også? Vi hadde ihvertfall få klesskift grunnet bæsjesøl. Men opptil flere grunnet gulping.

I tillegg er jo terminen din litt "vanskelig" på klesfronten - været kan være alt fra skikkelig kaldt og vinteraktig til mildt og fint og vårlig... Da lillejenta ble født hadde vi en lang vinter her i Oslo, og snøen lå til april. Men der du bor er det vel ofte mildere?

Uansett - som basispakke foreslår jeg følgende:

10-12 bodyer

5-6 bukser

3-4 hele dresser

4-5 pysjer

5-6 par med sokker

Et par tynne luer

Utelue

Votter uten tommel til utebruk

Sokker/tøfler til utebruk (mest aktuelt ved bæring)

Noen ytterplagg - vi brukte mest en hjemmestrikket kjørepose, en ullfleecedress samt hjemmestrikkede jakker og bukser.

Vi hadde en del ull, og det er jo fint til nyfødte uansett siden det er temperaturregulerende. Vi brukte mye ull til bæring, blant annet, og bæring ble det mye av siden snøen lå så dyp at vi ikke hadde sjans til å komme frem med vogn. Tror kanskje vi hadde omtrent 50/50 ull og bomull? Av de søte settene jeg hadde kjøpt brukte vi svært lite - det ble for upraktisk. Men det er jo koselig å kjøpe et eller to av dem likevel, da. :jepp: Og det kan jo hende at andre er mer opptatt av at babyen skal se pen ut i klærne enn jeg er. ;)

Våre favoritter:

- Omslagsbodyer så langt det er tilgjengelig (til str. 62?). Joha sine i ull var supre. De har i bomull også, snittet ser veldig likt ut.

- Bukser med fot - men om dette strides foreldre, har jeg sett. Vi syntes det var praktisk med fot til hun var 4-5 mnd. Hadde en sokk utenpå hvis det var kaldt. Igjen har Joha noen supre i ull. De vi hadde i bomull var stort sett fra H&M.

- Favorittpysjene våre var kjøpt på Mothercare i England, men på en god andreplass kom noen jeg hadde handlet hos LaRedoute. Tror merket er Coocoon. Men de er små i størrelsen.

- Heldresser brukte vi mye, og da særlig de i ull som sikkert egentlig er ment som pysjer. Igjen var Joha favoritten. (Tror rett og slett Joha funker godt for lange babyer!)

- Luer - her likte vi godt tynne finlandshetter à la Nøstebarn. Som utelue hadde vi en utrolig god en i ullfleece. Tror den var fra Nøstebarn. Ellers brukte vi mye de hjemmestrikkede "djevelluene" i alpakka.

- Som nevnt - en ullfleecedress kan være kjekt. Nøstebarn og Joha har fine varianter. Det samme gjelder votter og sokker/tøfler.

- ullsokker! Det måtte vi ut og handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at Nøstebarn har også omslagsbodyer. Det er gull verdt å ha noen slike eller fra Joha når den lille kommer. Du må selvfølgelig like ull, det er det ikke alle som gjør.

Litt seint, men grattis med de første 12 ukene! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så bra! Gleder meg til å se hva du handler. :nigo: Hvis det er én ting jeg har bestemt meg for til neste graviditet, så er det å bruke litt penger på å føle at jeg ser fin ut, selv med gigamage. :fnise:

Det er sikkert ikke dumt :) Handler ingenting enda, bruker mitt eget tøy så langt det lar seg gjøre.

Du... har du en link til den shoppen for gravidklær? :sjenert:

Klart det :)

:vinke:

Bedre sent enn aldri: Gratulerer med overstått bryllup og 12 uker! :hoppe: :hoppe:

Takk og takk :klemmer:

Ah, skal kikke!

Den kleslista er gull verdt, skal kopiere den inn i babymappa mi ;)

Vil bare legge til at Nøstebarn har også omslagsbodyer. Det er gull verdt å ha noen slike eller fra Joha når den lille kommer. Du må selvfølgelig like ull, det er det ikke alle som gjør.

Litt seint, men grattis med de første 12 ukene! :klemmer:

Alle råd taes i mot med åpne armer ;)

Tusen takk :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for linken, skal ta en titt ;)

Smarte lister, jeg låner de jeg også. Kjekt å ha noe å gå utifra :)

Jeg tror jeg kommer til å bestille derifra, ikke så gærne priser heller ;)

Ja, de var veldig smarte. Snille Joyce som deler de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...