Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #101 Skrevet 12. mai 2010 Hvordan vinner barnet, når det har mistet alt av privilegier som dataspill/leker/tv-titting/internett/mobil osv? Har ikke barnet lært, så har det vunnet (eller rettere sagt, foreldrene har tapt). Det er heller ikke alle barn som er tv/spill/internett-slaver og vil bry seg om det forsvinner.
gbnj Skrevet 12. mai 2010 #102 Skrevet 12. mai 2010 Vel, men en seksåring forstår når grensen er nådd og hører de ikke etter da, så er litt øretrekking ikke å komme unna noen ganger. De forstår at grensen er nådd, men hører ikke etter?
Shade Skrevet 12. mai 2010 #103 Skrevet 12. mai 2010 Må si meg enig i gbnj der, i hvor mange dager er det gøy å sitte inne på rommet uten dataspill/leker/tv-titting/internett/mobil? I det du er voldelig mot barna dine er det du som har tapt. Så lenge man klarer å holde hodet kaldt og ikke mister kontrollen finnes det alltid andre måter å løse det på. Funker ikke noe av det man har prøvd ut på egen hånd så spør man heller etter hjelp enn å gi barna ris som Antlers fikk
Shade Skrevet 12. mai 2010 #104 Skrevet 12. mai 2010 Det er heller ikke alle barn som er tv/spill/internett-slaver og vil bry seg om det forsvinner. Du glemte leker De færreste barn synes det er gøy å sitte og se inn i veggen
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #105 Skrevet 12. mai 2010 De forstår at grensen er nådd, men hører ikke etter? Ja? Har du møtt et barn? Barn tester og presser grenser. Det er sånn de finner ut hva som er "max", hvor langt de kan gå.
gbnj Skrevet 12. mai 2010 #106 Skrevet 12. mai 2010 Jeg må le litt når jeg leser dette. Jeg vokste opp på 60 og 70 tallet og jeg synes akkurat det du sier her ble sagt den gangen også. Det ser ut som om dere som er tilhenger av "fysisk avstraffelse light" setter likhetstegn mellom total mangel på barneoppdragele og ingen fysisk avstraffelse. Dette er helt fjernt. Man trenger ikke "dulle deie" med et barn som har gjort noe galt - man kan da snakke til barnet i en bestemt stemme som levner liten tvil om at barnet har gjort noe galt? Man kan også fortelle barnet at handlingen får/har fått konsekvenser (for eldre barn nekt av tv/dataspill, husarrest etc og for mindre barn timeout, etc.). Det er da virkelig ikke nødvendig å være fysisk for å være konsekvent og ha konsekvenser i barneoppdragelsen? De eneste gangene jeg forsvarer å være fysisk mot et barn er når man er nødt til å dra barnet ut av øyeblikkelig fare og når man holder barnet fast for å unngå en bestemt situasjon. Ingen draing i øret, knipsing i fingre, slag i ansiktet eller lignende ville jeg akseptert og hadde jeg sett noe slikt hos mine bekjente hadde jeg spurt de om de kjente loven. At det er lov/ei har vel ikke altfor mye å si, det bør vel være bedre grunner til at de ikke bør ty til vold?
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #107 Skrevet 12. mai 2010 Du glemte leker De færreste barn synes det er gøy å sitte og se inn i veggen En kongle, en pinne og annet skrot + et barns fantasi, blir en løve og en indianer og masse moro.
Shade Skrevet 12. mai 2010 #108 Skrevet 12. mai 2010 Ja? Har du møtt et barn? Barn tester og presser grenser. Det er sånn de finner ut hva som er "max", hvor langt de kan gå. Og de fleste foreldre klarer å takle det uten å rise/knipe/knipse.
gbnj Skrevet 12. mai 2010 #109 Skrevet 12. mai 2010 Nå vet jeg ikke hva du mener med plassarrest (ikke spydig her altså, jeg har bare ikke hørt ordet før). Mener du timeout eller husarrest? Mine foreldre (og besteforeldre for den del) prøvde da både snakking og å ta fra meg privilegier først. Jeg så ingen grunn til å høre på snakkingen, og privilegiene var jeg ikke spesielt opptatt av. Kan ta et eksempel på hva som ble forsøkt. Jeg ville ikke legge meg, og nektet å ta av meg klærne. Mor la meg i sengen og sa at om jeg ikke hørte etter kom hun til å klippe av meg klærne (det var faktisk min yndlingsskjorte jeg hadde på). Jeg hørte selvsagt ikke, og skjorten ble klippet av og kastet i søpla. Hva lærte jeg av dette? "Mor er istand til å klippe istykker og kaste en skjorte hun selv har betalt for - javel..." Hun kunne gi meg husarrest, noe jeg fullstendig ignorerte, det var jo bare å hoppe ut av vinduet når hun ikke var der - ellers så hadde jeg ingen problemer med å aktivisere meg selv innendørs, så det var ingen big deal for meg. Når alle slike ting var forsøkt ble mamma så lei at hun dro meg i øret. Det gjorde vondt, men det var selvfølgelig ikke snakk om noen skade, bare ubehag. Hva lærte jeg da? "Ok, når jeg ikke hører kan det hende mamma drar meg i øret, og det gjør vondt! Er det verdt å få vondt for å unngå å legge seg? Nei." Dette var en tydelig måte å vise at noe var uakseptabelt hvor jeg faktisk tok notis av konsekvensen. Etter noen episoder hvor jeg ikke ville høre uansett, og det endte med ris/ørefik/klaps, lærte jeg meg at det var best å høre på de voksne. Dette gjorde meg ikke til noe englebarn, og jeg kunne fortsatt finne på dumme ting, men jeg hadde respekt for de voksne og hørte etter når de snakket til meg. Når jeg ser tilbake på disse episodene synes jeg det var på sin plass med korreks, og jeg bærer ikke nag til noen av de som gjorde det. Tror jeg ville sett litt ned på dem i dag om de bare hadde latt meg ture frem. Om min mor hadde slått for den minste lille ting eller brukt grov vold tror jeg det ville virket mot sin hensikt. Så lenge det er på sin plass med korreks vil det føre til at barn får større respekt for voksne. Misbruker man det kan det føre til det motsatte. Er det så gale å sove med klær på?
gbnj Skrevet 12. mai 2010 #110 Skrevet 12. mai 2010 (endret) OK. Så lenge tanken bak er god, så er det greit å slå? Og så lenge det er fortjent, ja. Endret 12. mai 2010 av gbnj
Antlers Skrevet 12. mai 2010 #111 Skrevet 12. mai 2010 Og de fleste foreldre klarer å takle det uten å rise/knipe/knipse. Nå har jeg ikke noe statistikk på dette, men hvordan vet du det? De fleste jeg kjenner har fått klaps og ørefik i varierende grad. Når du er helt imot all bruk av fysisk korreks, hvorfor skal da andre foreldre fortelle deg at de tok gutten sin i øret fordi han gjorde noe galt? Kanskje de ikke ville fortalt deg det om du var for engang. Det er jo ikke nødvendigvis noe man går rundt og snakker om helt uoppfordret, særlig ikke nå som det er forbudt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #112 Skrevet 12. mai 2010 Dere "å-så-korrekte" foreldre: Mener dere virkelig at dere aldri har holdt barnets hender fast, dratt det vekk etter armen, når det sto med en dyr vase i hendene og skulle til å slippe, dro katta i halen, klora naboungen, eller sto å helte mel på gulvet?
Shade Skrevet 12. mai 2010 #113 Skrevet 12. mai 2010 En kongle, en pinne og annet skrot + et barns fantasi, blir en løve og en indianer og masse moro. Hvor skulle barnet få konglen/pinne/skrotet fra? Jeg har gjort dette en del med datteren min når vi er uenige i om rommet skal ryddes eller ikke, og det ender alltid med at hun rydder der. Hun er fryktelig sta så det kan gå et gøgn eller to (på det meste tre), men før eller siden blir det skikkelig kjipt å ikke få se på barnetv, ikke høre på barnetimen, ingen lesing om kvelden, ikke kunne gå ut og leke og ikke få noen på besøk. Jeg tar ikke vekk lekene hennes for jeg føler det hadde vært for stygt gjort når jeg alikevel vet at det bare er et spørsmål om tid (og siden hun tross alt skal rydde de). Men hadde det ikke funket med alt det andre ville jeg rett og slett fjernet ALLE lekene hennes for en periode. Hvis det gjentok seg ville jeg gjort det igjen for en enda lengre periode.
gbnj Skrevet 12. mai 2010 #114 Skrevet 12. mai 2010 Hvordan det ? Rart spørsmål....Har politikk noe å gjøre med hvordan jeg ser på barneoppdragelse, mener du ? Det har noe med om det har blitt "folk av deg"?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2010 #115 Skrevet 12. mai 2010 Dere "å-så-korrekte" foreldre: Mener dere virkelig at dere aldri har holdt barnets hender fast, dratt det vekk etter armen, når det sto med en dyr vase i hendene og skulle til å slippe, dro katta i halen, klora naboungen, eller sto å helte mel på gulvet? Så du mener at det er det samme å holde barnets hender fast eller dra barnet vekk som å knipse det på fingrene eller dra det etter øret? Helt alvorlig? Hvis kollegaen din er i ferd med å sette seg ned på en varm ovn - hva gjør du da? Drar vedkommende bort etter armen ... ikke etter øret vel?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2010 #116 Skrevet 12. mai 2010 At det er lov/ei har vel ikke altfor mye å si, det bør vel være bedre grunner til at de ikke bør ty til vold? Hva mener du med dette? Jeg har klargjort mange ganger i denne tråden mitt syn på fysisk avstraffelse og at foreldre har lettere for å ty til dette enn alternativer hvis det er dette de pleier å gjøre. Dersom jeg hadde venner som likevel valgte å fysisk avstraffe et barn ville jeg sagt til dem at det er forbudt i norsk lov å gjøre dette, vet de det og hvorfor?
gbnj Skrevet 12. mai 2010 #117 Skrevet 12. mai 2010 Jeg må innrømme at jeg ikke setter draing i øret i samme kategori som vold. I hvert fall ikke hvis det ikke gjør vondt. Det betyr ikke at jeg synes at man skal kunne dra ungene i øret, men jeg synes dette er krisemaksimering. Selvfølgelig skal man si ifra at bestemor ikke skal gjøre dette, men det er ikke nødvendig å lage noen sak ut av det. Retter hun seg ikke etter dette, er det noe annet. Ellers ville jeg snakket med guttungen om oppførselen hans også. (Jeg synes forøvrig det er merkelig å si at besteforeldrene ikke skal ha noen "oppdragerrolle". Hva skal de gjøre hvis barna ikke oppfører seg, gi dem is og si at "mamma og pappa skal lære dere å oppføre dere når dere kommer hjem"?) Hvorfor skal man dra i øret, hvis det ikke gjør vondt? Guttungen kom ikke, når bestemor ville at han skulle komme.
Shade Skrevet 12. mai 2010 #118 Skrevet 12. mai 2010 Nå har jeg ikke noe statistikk på dette, men hvordan vet du det? De fleste jeg kjenner har fått klaps og ørefik i varierende grad. Når du er helt imot all bruk av fysisk korreks, hvorfor skal da andre foreldre fortelle deg at de tok gutten sin i øret fordi han gjorde noe galt? Kanskje de ikke ville fortalt deg det om du var for engang. Det er jo ikke nødvendigvis noe man går rundt og snakker om helt uoppfordret, særlig ikke nå som det er forbudt. De fleste du kjenner er vel av en annen generasjon enn den barna i dag tilhører? Dog, de fleste jeg skjenner fikk verken klaps eller lignende. Skal sies at jeg har opplevd å få det selv så jeg vet at det var mer vanlig tidligere. Skal se om jeg finner noe statestikk senere. Jeg tror ikke det er mer enn et halvt års tid siden jeg leste noe i et blad så får jeg bare se om jeg finner det på nett. I mellomtiden kan du kanskje se om du finner noe statestikk som beviser det motsatte Resten av innlegget ditt er bare synsing.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #119 Skrevet 12. mai 2010 Så du mener at det er det samme å holde barnets hender fast eller dra barnet vekk som å knipse det på fingrene eller dra det etter øret? Helt alvorlig? Hvis kollegaen din er i ferd med å sette seg ned på en varm ovn - hva gjør du da? Drar vedkommende bort etter armen ... ikke etter øret vel? For en liten person gjør det vondt å bli dratt vekk etter armen. Mener du er forskjell på hvilken kroppesdel som for vondt? Helt alvorlig? Og hvor i alle dager får du kollega fra?! Dårlig argument og urelevant sammenligning. Men uansett, sette seg på en oven er skadelig. Knuse en vase er ikke skadelig (for mennesket).
gbnj Skrevet 12. mai 2010 #120 Skrevet 12. mai 2010 Jeg fatter ikke dere som synes at ungene fortjener fysisk avstraffelse når dem er rampete, ulydige og skaper seg vrange. Det hører ikke hjemme noen plass! Folk som har unger som kan skape seg vrange, står som skaperene selv!! Jeg tror ikke unger er fødte bøller, men at mye sånt er konsekvenser av oppvekst og oppdragelse! Tenk gjennom hva dere har lagt som grunnlag, før dere straffer dem fysisk! Amerikanske psykologer har gjort forsøk med spedbarn, hvor barna velger/belønner de snille og straffer de slemme, dvs at mennesker ikke er født som blanke ark/ville dyr(bøller uten empati ol.). Link
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå