Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere knipser ikke arbeidskollegaene på fingrene hvis de rører noe på deres pult? Men små barn kan dere knipse!

Man utøver rett og slett ikke vold mot sine medmennesker det være seg barn eller voksne.

Det å dra et medmenneske i øret kan føre til skade invendig i øret! Trommehinne osv...

Nei, jeg knipser ikke verken voksne eller barn for å røre ting på pulten. De må nok gjøre verre ting enn det.

Videoannonse
Annonse
Gjest jomfrua
Skrevet

Bestemor, slik jeg ser det, må lære seg å blir strengere uten å vise seg fysisk overlegen for et barn på 6 år.

Så fortell bestemor det.

Utover det så er det ingen grunn til å krisemaksimere denne situasjonen.

Men jeg må også tillegge at jeg liker ikke uttrykket ditt "vise seg fysisk overlegen". Det var en korreksjon - jeg tror nok ikke hensikten var å "vise seg fysisk overlegen" - det er to vidt forskjellige ting i mitt hode ihvertfall

Gjest jomfrua
Skrevet

Dere knipser ikke arbeidskollegaene på fingrene hvis de rører noe på deres pult? Men små barn kan dere knipse!

Man utøver rett og slett ikke vold mot sine medmennesker det være seg barn eller voksne.

Det å dra et medmenneske i øret kan føre til skade invendig i øret! Trommehinne osv...

Er du alvorlig??

Arbeidskollegaer har man ingen oppdragerrolle for. Arbeidskollegaer er formodentlig voksne mennesker med livserfaring på rett og galt.

Å knipse noen blir nok ikke karakterisert som vold.

Tror du virkelig at bestemor dro så hardt i øret at det var fare for innvendig skade i øret.

Du skaper en krise ut av svært lite og har liten evne til å være realistisk nå, synes jeg........dette ble bare dumt og en tåpelig diskusjon.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Er du alvorlig??

Arbeidskollegaer har man ingen oppdragerrolle for. Arbeidskollegaer er formodentlig voksne mennesker med livserfaring på rett og galt.

Tror du virkelig at bestemor dro så hardt i øret at det var fare for innvendig skade i øret.

Du skaper en krise ut av svært lite og har liten evne til å være realistisk nå, synes jeg........dette ble bare dumt og en tåpelig diskusjon.

Det er ikke jeg, trådstarter som er enig i eller har skrevet dette.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er du alvorlig??

Helt enig. Dette blir for dumt.

Jeg ble da tatt i da jeg var liten. Både av foreldre og besteforeldre. Noen ganger hardt. Jeg hørte jo ikke! Det husker jeg selv. Jeg lider da ingen nød av det. Mine foreldre er verdens beste. Jeg kan gjøre alt for de! Besteforeldrene mine savner jeg så det gjør vondt.

Selv om de kunne være strenge noen ganger så fikk jeg utrolig mye kjærlighet i tillegg og det er det som betyr noe. Folk er så opphengt i at det skal være pedagogisk riktig at de glemmer hele foreldrerollen. Veldig trist.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er alvorlig ja!

Det er nedverdigene å bli slått / knipset.

Man slår ikke sine barn eller drar de i ørene! Hvis et barn rører noe du ikke vil det skal røre så må barnet da tuktes til lydighet gjennom å bli påført smerte og redsel?

Man gjør jo ikke slikt med hunder lenger engang!

Hvis man kommer til kort med oppdragelsen og tyr til vold, da har man et problem!

Jeg og mine 4 søsken ble aldri slått og det ble da folk av oss også.

Vi ble ikke slått som barn og vi slår ikke våre barn! :)

Skrevet

Glemte noe viktig i denne historien. Drittungen fikk is selvfølgelig!

Godt eksempel!!! Finnes så mange idiot-foreldre der ute som lar UNGEN bestemme :kjefte:

Du har jo også en vandrehistorie som forteller om mor og barn som var i butikken. Ungen gikk med vogna og dulta til en gammel mann med den, gjentagelig. Mannen sier til mora: - Kan du få ungen din til å slutte med det der ??!! Mor svarer: - Nei. Han har fri oppdragelse...Etter noen tak til med handlevogna får mannen nok og dytter sin egen vogn borti ungen så han detter. Ungen hylgriner og mora sier: - Hva er det du gjør, mann ?? Mannen smiler og sier:- Hadde fri oppdragelse, jeg også..... :gjeiper:

• Liker 5
Gjest jomfrua
Skrevet

Jeg er alvorlig ja!

Det er nedverdigene å bli slått / knipset.

Man slår ikke sine barn eller drar de i ørene! Hvis et barn rører noe du ikke vil det skal røre så må barnet da tuktes til lydighet gjennom å bli påført smerte og redsel?

Man gjør jo ikke slikt med hunder lenger engang!

I denne tråden snakket vi om å bli tatt i øret eller knipset på hånden. Vi har ikke diskutert slåing eller vold. Det er vel alltid litt nedverdigende å bli irettesatt. Men det er likefullt en del av livet. Det er en lærdom/erfaring man vokser på. Ingen går gjennom livet uten å bli irettesatt.

Man snakker ikke om lydighet......da er du inne i hund kontra menneskeverden. Man snakker om oppdragelse, livserfaring.

Når du trekker frem "slikt gjør man ikke med hunder lenger en gang". Har du sett hvordan tispa irettesetter valpen? Har du sett hvordan hunder finner rangordningen - hvordan hunder underkaster seg - og hva som skjer hvis de ikke underkaster seg? Det er hundenes sosiale liv - der får hundene sosialeferdigheter/erfaringer.

Når man skal lære opp hunder til funksjoner - så bruker man positive forsterkning, ja. Tror du har litt problemer med kortstokken her :)

Hvis man kommer til kort med oppdragelsen og tyr til vold, da har man et problem!

Ingen i denne tråden har diskutert vold

Jeg og mine 4 søsken ble aldri slått og det ble da folk av oss også.

Vi ble ikke slått som barn og vi slår ikke våre barn! :)

Slag har ikke blitt diskutert i denne tråden.

Jeg vet vel ikke helt om du fremstår som ett godt eksempel med pedagogikken din.......det virker ikke helt som om du har bakkekontakt. Men for all del - det kan sikkert gå bra med din pedagogikk også - men den er ikke en fasit for alle personer/personligheter og situasjoner. DET er viktig lærdom :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Godt eksempel!!! Finnes så mange idiot-foreldre der ute som lar UNGEN bestemme :kjefte:

Du har jo også en vandrehistorie som forteller om mor og barn som var i butikken. Ungen gikk med vogna og dulta til en gammel mann med den, gjentagelig. Mannen sier til mora: - Kan du få ungen din til å slutte med det der ??!! Mor svarer: - Nei. Han har fri oppdragelse...Etter noen tak til med handlevogna får mannen nok og dytter sin egen vogn borti ungen så han detter. Ungen hylgriner og mora sier: - Hva er det du gjør, mann ?? Mannen smiler og sier:- Hadde fri oppdragelse, jeg også..... :gjeiper:

Har hørt den, men litt annen versjon. Det var en ung gutt som så hva ungen gjorde med den gamle mannen. Da gikk han bort og tømte yogurt-begeret sitt i hodet på ungen og sa til mora at han også fikk fri barneoppdragelse :)

Skrevet

Jeg ville ikke latt guttungen komme til bestemor alene før du var helt sikker på at noe slikt ikke skjer igjen.

Da jeg var liten (95-96) var jeg vitne til at nabogutten ble jaget rundt på parkeringslassen av bestemoren som dasket han på rompa med en spade. Foreldrene hans var ikke bedre... faren har et forferdelig temprament. Hadde jeg visst at slikt ikke var lov og hvor jeg burde ringe hadde familien hans blitt kontaktet av barnevernet. Jeg tror ikke de hadde hatt barn lenger.

Slike ting bør man deale med fordi det er ikke greit.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke lest noe om hva barnet faktisk har gjort, og kan derfor ikke uttale meg om han fortjente å bli dratt i øret. Jeg synes dog det er feil å nekte bestemor samvær basert på at hun har tatt ham i øret. Synes det er fint at du føler du mestrer rollen som forelder uten å måtte gjøre annet enn å snakke til barnet, men tro du meg, det finnes barn som (eller anledninger der barnet) har godt av en ørefik, et knips på hånden eller god gammeldags ris. Jeg var et av disse barna, og bærer ingen nag til foreldre eller besteforeldre som gav meg et rapp når jeg ikke ville høre. Så lenge det er en god grunn til at man blir tatt i øret kan jeg ikke se hvordan dette på noen måte kan skade barnet. Jeg kan derimot se hvordan det å ikke gjøre det kan føre til store problemer for barnet senere i livet. Respekt for voksne er en viktig ting som nesten har gått i glemmeboken i dagens samfunn. Nå er det barna som legger føringer. Helt sykt i mine øyne...

Vold og barn hører ikke hjemme i samme setning, men et klaps på stumpen eller en lett ørefik er ikke vold, det er kun snakk om korreks. jeg tror ikke lette korrekser skader mer enn harde ord og heving av stemmen. Jeg synes faktisk høye stemmer er verre enn å bli dratt i øret, nettopp fordi det da virker som om man har mistet kontrollen. Det er jo interessant å se hvordan barn ter seg i dag, nå når de ikke skal tas i, eller utsettes for det minste lille ubehag. Blir det folk av dem er det kanskje på tross av at ingen tok dem i øret, ikke pga det. Den pedagogiske metoden resulterer ofte bare i at vi forsøker å forstå oss ihjel på barna, og det hjelper hverken oss eller dem i det lange løp.

• Liker 1
Skrevet

Er du alvorlig??

Og en bestemor har IKKE oppdragerrollen i mine øyner, for hun er bare bestemor. Hadde hun vært dagmamma eller noe slikt til gutten, ville det blitt noe helt annet, men så lenge man bare er bestemor har man ikke oppdragerrolle for sine barnebarn. På lik linje som at man ikke har oppdragerrolle for sine kollegaer i følge deg. Men selv voksne mennesker gjør noe gale, og det kunne aldri falle meg inn å gjøre noe slikt mot de, man prater med de og forteller hvorfor man reagerer som man gjør. På lik linje som man gjør med barna

Skrevet

Si til bestemor at slikt ikke er greit, og be ungen si fra hvis det skjer igjen.

Jeg synes dette blir blåst helt forferdelig opp. TS glemmer en veldig viktig detalj: Barnet var ulydig! Hva med å få skikk på ham da, så slipper bestemor å bli sint? Jeg sier ikke at jeg er for fysisk avstraffelse på noen måte, men å bli tatt i øret tar ham ingen skade av, og siden han selv visste at han hadde vært ulydig går jeg ut fra at bestemor hadde sagt fra en gang eller frem først.

Fler enn meg som savner den tiden da barn hadde respekt for autoriteter?

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan bygge murer rundt barnet, lage regler for menneskene det omgås, men en dag skal hun/han fungere som et voksent, selvsendig individ. Det mennesket kommer til å være utilpass og forvirret i en verden hvor man ikke blir møtt med "Neimen lille venn, sånn må du ikke gjøre" hver gang andre er uenige.

Og nei, jeg mener ikke fysisk straff er ok. Men å bli tatt i øret når man gjør noe galt er ikke vold, det er en reaksjon fra Bestmor.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest noe om hva barnet faktisk har gjort, og kan derfor ikke uttale meg om han fortjente å bli dratt i øret. Jeg synes dog det er feil å nekte bestemor samvær basert på at hun har tatt ham i øret. Synes det er fint at du føler du mestrer rollen som forelder uten å måtte gjøre annet enn å snakke til barnet, men tro du meg, det finnes barn som (eller anledninger der barnet) har godt av en ørefik, et knips på hånden eller god gammeldags ris. Jeg var et av disse barna, og bærer ingen nag til foreldre eller besteforeldre som gav meg et rapp når jeg ikke ville høre. Så lenge det er en god grunn til at man blir tatt i øret kan jeg ikke se hvordan dette på noen måte kan skade barnet. Jeg kan derimot se hvordan det å ikke gjøre det kan føre til store problemer for barnet senere i livet. Respekt for voksne er en viktig ting som nesten har gått i glemmeboken i dagens samfunn. Nå er det barna som legger føringer. Helt sykt i mine øyne...

Vold og barn hører ikke hjemme i samme setning, men et klaps på stumpen eller en lett ørefik er ikke vold, det er kun snakk om korreks. jeg tror ikke lette korrekser skader mer enn harde ord og heving av stemmen. Jeg synes faktisk høye stemmer er verre enn å bli dratt i øret, nettopp fordi det da virker som om man har mistet kontrollen. Det er jo interessant å se hvordan barn ter seg i dag, nå når de ikke skal tas i, eller utsettes for det minste lille ubehag. Blir det folk av dem er det kanskje på tross av at ingen tok dem i øret, ikke pga det. Den pedagogiske metoden resulterer ofte bare i at vi forsøker å forstå oss ihjel på barna, og det hjelper hverken oss eller dem i det lange løp.

Ville du gjort det samme på et voksent menneske, som hadde gjort noe gale i dine øyner? Og regner med du ikke ville gjort det, og da blir spørsmålet mitt, hvorfor ikke? De må jo lære de også, om ingen har lært de det før. Eller er det bare greit mot et lite barn, som ikke har en sjangs til å forsvare seg i mot deg? Det er aldri en god nok grunn til å legge hånden på et barn, og da snakker jeg virkelig om erfaring med tanke på at jeg har et barn emd ADHD. Hvordan tror du livet hans ville blitt, om jag skulle hatt din tankegang?

Gjest Dhanu
Skrevet

Jeg syns ikke du skal hindre samværet mellom ditt barn og hans bestemor "bare fordi" han ble dratt i øret. Greit du syns det er uhørt å lgge hånd på andres (eller egnes selvføgelig) unger, men bestemoren er vokst opp i en annen tid med andre skikker. Nå har hun sett deg reagere, og gjør et antageligvis ikke igjen.

Ts har ikke sagt noe om å hindre samvær mellom bestemor og barnebarn, hun har bare sagt at bestemoren ikke får passe ham alene.

Dersom ts ikke praktiserer fysisk avstraffelse i oppdragelsen har ikke bestemor rett til å overprøve det. Jeg praktiserer selv ikke dette, og har ingen problemer med oppdragelsen av mine barn. Man kan faktisk ha en vellykket oppdragelse uten bruk av fysisk avstraffelse, og man har som forelder rett til å avgjøre dette (trodde aldri jeg skulle blir nødt til å forsvare at man IKKE straffer ungene sine fysisk...)

Hvilke skikker bestemoren har vokst opp med er strengt tatt ikke relevant i denne sammenhengen. Hun kan ikke bestemme at hennes barnebarn skal få juling bare fordi hun selv er vant til å få det, for å sette det på spissen.

Når du skriver at bestemor sannsynligvis ikke gjør det igjen, lurer jeg litt på om du har lest åpningsinnlegget. Leste du ikke at det ble en krangel av det? Hadde bestemor sagt "jeg er uenig, men bøyer meg for at foreldrene ikke ønsker fysisk avstraffelse" så hadde det da vært lite å krangle om ;) Men her har tydeligvis bestemor bestemt seg for å overprøve foreldrenes vurderinger, og det hadde nok ikke blitt akseptert her i gården heller.

PS: Selv om jeg verken slår mine barn eller river dem i ørene, så er de faktisk ganske så veloppdragne og har slett ingen fri barneoppdragelse. Det at de ikke får juling, betyr ikke at de ikke får straff ;)

Skrevet

Blir det folk av dem er det kanskje på tross av at ingen tok dem i øret, ikke pga det. Den pedagogiske metoden resulterer ofte bare i at vi forsøker å forstå oss ihjel på barna, og det hjelper hverken oss eller dem i det lange løp.

Helt enig! For ikke å snakke om det faktum at de fleste som har barn ikke er pedagoger, og derfor ikke har helt god peilig på hvordan man burde oppdra et barn.

På 90-tallet var det ingen barn som turte å oppføre seg dårlig overfor voksne, fordi de visste at det kom til å bli konsekvenser. Ikke i form av vold, men straff som husarrest/legge seg tidligere/ikke se på TV o.l. I dag har jeg inntrykk av at straffen barn får er "fy, sånt er ikke lov". Det holder ikke mål...

(okei, dette ble litt off-topic men der fikk jeg det ut hvertfall)

Skrevet

Guttungen på seks år og jeg lå og pratet sammen i sengen ved leggedags om det å være ærlig og alltid fortelle sannheten.

Da fortalte han meg at Bestemor var slem som hadde dratt han i øret fordi han ikke ville høre.Min reaksjon (ikke så han så det) var et enormt sinne. Ingen har noe med å legge hånd på mine unger, enten det er en klask på rumpa eller å dra han i øret. Dette har nå resultert i en kjempekrangel med henne. Jeg sa hva jeg synes og hvis dette er hennes måte å håndtere vanskelige unger så får hun ikke lenger lov til å passe på han alene. Far står midt i mellom og vet ikke riktig hva han skal si eller gjøre. I tillegg så sliter vi med at han har rett for å slå andre barn. Vi terper på at man alltid skal si ifra til en voksen og ikke slå. Også opplever han dette fra en omsorgsperson, det føles som vi har tatt to skritt tilbake igjen. Skal jeg fortsette å nekte hun å passe han?

Kanskje lære barnet ditt å høre etter når folk snakker til det?

Ville ikke høre etter - ble tatt i øret. En helt grei reaksjon etter min mening.

Skrevet

FY F!!! Hadde dette skjedd med min unge så hadde jeg selvfølgelig nektet bestemor å passe han. Så trist :(

Skrevet

Bestemor får ikke passe ungen alene, fordi......? Er hun en psykopatisk voldsmaskin på grunn av at hun tok den ulydige guttungen i øret ??

Hadde ungen min kommet til meg og sagt at bestemor dro h*n i øret hadde jeg snakket med bestemor og hørt hva som hadde skjedd og deretter sagt til ungen :- Ikke oppfør deg sånn igjen, så slipper du at besta tar øret ditt. Enkelt og greit.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...