Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Djiiis, det er da ikke slik at barnet tar all verden skade av det heller... Er da ikke ei porselensdukke?

Men, ja det er ikke bra. Men, gi besta en ny sjanse, og be heller gutten å si ifra tidligere. Og forklar henne at om hun vil passe ham, så er det ikke akseptabelt... Gå den veien, istede for å kaste bensin på "bålet".

Det er ikke først og fremst de fysiske skadene som er problemet, det er de psykiske påkjenningene/ettervirkningene, legitimeringen av voldsbruk ol.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt! Når ungen gjør noe galt, er det helt på sin plass å ta h*n hardt i armen eller et annet sted der det gjør litt vondt, særlig siden ungen det er snakk om driver og slår andre unger! La ham smake sin egen medisin, sier jeg...sånn lærer han!

Så drittlei fri oppdragelse. Se til å sette ungene i respekt om de ikke vil høre på fornuftige ord fra voksenmunn!

Hva var årsaken til at ungen ble dratt i øret, hva skal til for at vold skal kunne tas i bruk?
Skrevet (endret)

Den signerer jeg! Er også dritlei av den veike holdningen til foreldre. Bare se på tråden med hun som ble plaget av de barna!

Det er INGENTING sjamerende med et barn uten oppdragelse. Folk klarte jammen å oppdra barna sine bedre før da det var lov å ta litt i dem.

Skjerp dere!

Må man ty til vold for å kunne oppdra et menneske(skal ungen læres opp til å bli voldsromantiker, så stiller saken seg annleis da)? Endret av gbnj
Skrevet

Da får man prøve å finne andre metoder å nå frem på. Et eksempel kan være fjerning av privilegier som favoritt leker, PC osv.

Det er jo et godt tiltak, men hva når heller ikke dette når frem? Det fungerte ikke på meg da jeg var barn, så det er ikke noe jeg sier bare for å provosere deg, jeg lurer oppriktig på hva du gjør når du sitter igjen med to valg; korreks eller la barnet vinne.

Skrevet

Enig jeg også. Jeg har blitt tatt hardt i armen når jeg ikke har oppført meg, og jaggu ble det folk av meg. Dagens oppdragelse av barn er helt bak mål; man skal sette seg på huk foran det umulige barnet og snakke med mild stemme om at " sånn skal du ikke gjøre ". Barnet tenker da som så at; tja, dette var jo ikke så ille ? Når jeg gjør noe galt neste gang får jeg bare litt koselig oppmerksomhet!"

Hva stemmer du i politiske valg?
Gjest Gjest
Skrevet

Men hvorfor gjorde hun det? Var det i desperasjon fordi hun prøvde å få ham til å slutte å slå nabobarna/kaste stein på katten eller liknende, eller gjorde hun det fordi hun synes det var en passende "straff" for noe han hadde gjort?

For meg er iallfall de to situasjonene over helt forskjellige måter å "dra" noen i øret på.

Hun gjorde det fordi han ikke ville komme når hun hadde ropt på han flere ganger. Rett skal være rett.

Skrevet

Glemte noe viktig i denne historien. Drittungen fikk is selvfølgelig!

Og hvem bragte ungen inn i verden, hvem stimuler ungen, hvem bestemmer kostholdet til ungen osv?
Skrevet

Er du alvorlig??

Arbeidskollegaer har man ingen oppdragerrolle for. Arbeidskollegaer er formodentlig voksne mennesker med livserfaring på rett og galt.

Å knipse noen blir nok ikke karakterisert som vold.

Tror du virkelig at bestemor dro så hardt i øret at det var fare for innvendig skade i øret.

Du skaper en krise ut av svært lite og har liten evne til å være realistisk nå, synes jeg........dette ble bare dumt og en tåpelig diskusjon.

Det er vel det å ty til vold som er å skape en krise ut av svært lite og ha liten evne til å være realistisk?
Skrevet

Helt enig. Dette blir for dumt.

Jeg ble da tatt i da jeg var liten. Både av foreldre og besteforeldre. Noen ganger hardt. Jeg hørte jo ikke! Det husker jeg selv. Jeg lider da ingen nød av det. Mine foreldre er verdens beste. Jeg kan gjøre alt for de! Besteforeldrene mine savner jeg så det gjør vondt.

Selv om de kunne være strenge noen ganger så fikk jeg utrolig mye kjærlighet i tillegg og det er det som betyr noe. Folk er så opphengt i at det skal være pedagogisk riktig at de glemmer hele foreldrerollen. Veldig trist.

Var det du gjorde objektivt sett galt?
Skrevet

Jeg vet vel ikke helt om du fremstår som ett godt eksempel med pedagogikken din.......det virker ikke helt som om du har bakkekontakt. Men for all del - det kan sikkert gå bra med din pedagogikk også - men den er ikke en fasit for alle personer/personligheter og situasjoner. DET er viktig lærdom :)

Er det du som skrev dette innenfor quoten?

"I denne tråden snakket vi om å bli tatt i øret eller knipset på hånden. Vi har ikke diskutert slåing eller vold. Det er vel alltid litt nedverdigende å bli irettesatt. Men det er likefullt en del av livet. Det er en lærdom/erfaring man vokser på. Ingen går gjennom livet uten å bli irettesatt.

Man snakker ikke om lydighet......da er du inne i hund kontra menneskeverden. Man snakker om oppdragelse, livserfaring.

Når du trekker frem "slikt gjør man ikke med hunder lenger en gang". Har du sett hvordan tispa irettesetter valpen? Har du sett hvordan hunder finner rangordningen - hvordan hunder underkaster seg - og hva som skjer hvis de ikke underkaster seg? Det er hundenes sosiale liv - der får hundene sosialeferdigheter/erfaringer.

Når man skal lære opp hunder til funksjoner - så bruker man positive forsterkning, ja. Tror du har litt problemer med kortstokken her

Ingen i denne tråden har diskutert vold

Slag har ikke blitt diskutert i denne tråden"

Skrevet

Nå har jeg ikke lest noe om hva barnet faktisk har gjort, og kan derfor ikke uttale meg om han fortjente å bli dratt i øret. Jeg synes dog det er feil å nekte bestemor samvær basert på at hun har tatt ham i øret. Synes det er fint at du føler du mestrer rollen som forelder uten å måtte gjøre annet enn å snakke til barnet, men tro du meg, det finnes barn som (eller anledninger der barnet) har godt av en ørefik, et knips på hånden eller god gammeldags ris. Jeg var et av disse barna, og bærer ingen nag til foreldre eller besteforeldre som gav meg et rapp når jeg ikke ville høre. Så lenge det er en god grunn til at man blir tatt i øret kan jeg ikke se hvordan dette på noen måte kan skade barnet. Jeg kan derimot se hvordan det å ikke gjøre det kan føre til store problemer for barnet senere i livet. Respekt for voksne er en viktig ting som nesten har gått i glemmeboken i dagens samfunn. Nå er det barna som legger føringer. Helt sykt i mine øyne...

Vold og barn hører ikke hjemme i samme setning, men et klaps på stumpen eller en lett ørefik er ikke vold, det er kun snakk om korreks. jeg tror ikke lette korrekser skader mer enn harde ord og heving av stemmen. Jeg synes faktisk høye stemmer er verre enn å bli dratt i øret, nettopp fordi det da virker som om man har mistet kontrollen. Det er jo interessant å se hvordan barn ter seg i dag, nå når de ikke skal tas i, eller utsettes for det minste lille ubehag. Blir det folk av dem er det kanskje på tross av at ingen tok dem i øret, ikke pga det. Den pedagogiske metoden resulterer ofte bare i at vi forsøker å forstå oss ihjel på barna, og det hjelper hverken oss eller dem i det lange løp.

Hva rettferdiggjør vold?

Vold = påføring av smerte ol. v/hjelp av fisisk makt!

Konsekvenser må ikke være voldsbruk.

Skrevet

Si til bestemor at slikt ikke er greit, og be ungen si fra hvis det skjer igjen.

Jeg synes dette blir blåst helt forferdelig opp. TS glemmer en veldig viktig detalj: Barnet var ulydig! Hva med å få skikk på ham da, så slipper bestemor å bli sint? Jeg sier ikke at jeg er for fysisk avstraffelse på noen måte, men å bli tatt i øret tar ham ingen skade av, og siden han selv visste at han hadde vært ulydig går jeg ut fra at bestemor hadde sagt fra en gang eller frem først.

Fler enn meg som savner den tiden da barn hadde respekt for autoriteter?

Hva vil det si å være "ulydig"?

Nei, de var forferdelig lette å lede, for de

blandt oss! Denne filmen omhandler oppbygningen.
Skrevet

Du kan bygge murer rundt barnet, lage regler for menneskene det omgås, men en dag skal hun/han fungere som et voksent, selvsendig individ. Det mennesket kommer til å være utilpass og forvirret i en verden hvor man ikke blir møtt med "Neimen lille venn, sånn må du ikke gjøre" hver gang andre er uenige.

Og nei, jeg mener ikke fysisk straff er ok. Men å bli tatt i øret når man gjør noe galt er ikke vold, det er en reaksjon fra Bestmor.

Så flest mulig bør læres opp til å ty til vold i konfliksituasjoner?

Hva vil det si å gjøre noe galt?

Skrevet (endret)

Hva rettferdiggjør vold?

Vold = påføring av smerte ol. v/hjelp av fisisk makt!

Konsekvenser må ikke være voldsbruk.

Det finnes ting som kan rettferdiggjøre vold i mine øyne, men det blir en annen diskusjon, siden jeg ikke synes noe som helst rettferdiggjør bruk av vold mot barn.

Vold (fra gammelnorske vald) er et generelt begrep for å beskrive overveide eller impulsive handlinger som forårsaker, eller har til hensikt å forårsake skade, smerte eller krenkelse. Til vanlig benyttes begrepet først og fremst om fysiks skadelig vold, som slag og spark.

I beste fall kan du påstå at fysisk korreks handler om smerte og krenkelse, men man benytter ikke korreks for å skade, påføre smerte eller krenkelse, man bruker det først og fremst for å lære barnet å skille mellom rett og galt når andre metoder ikke strekker til. Man gjør det altså for å oppnå noe positivt.

Jeg har selv sagt i et tidligere innlegg at konsekvenser ikke behøver å være korreks (jeg har til og med sagt at det aldri skal være snakk om vold). Kan man få barn til å forstå eller respektere på andre måter er det da bare fint, men alle barn fungerer ikke slik.

Jeg har gitt eksempel på hva som kan forsvare bruk av korreks, men kan godt gjenta; Barn som leker med ild, barn som er voldelige mot barn eller voksne, barn som stjeler ting, barn som leker med kniv, barn som nekter å høre, osv. I de fleste tilfeller bør man her prøve å forklare barnet hvor galt/farlig det er - og fortelle at dette aldri må gjenta seg, men skjer det alikevel igjen er en korreks helt på sin plass. Korreksen bør komme samtidig med gjentatt forklaring på hvorfor barnet ikke får oppføre seg slik.

Endret av Antlers
Gjest Blondie65
Skrevet

Glemte noe viktig i denne historien. Drittungen fikk is selvfølgelig!

Akkurat. Og jeg har sett unger som skaper seg, blir tatt hardt i, få høyt og tydelig nei, bli tatt hardt i en gang til - og SÅ har mor gitt opp og gitt is. Skjønner? Det er ikke det at ikke mor tar hardt i ungen som fører til trassoppførsel. Det er at det mangler konsekvens - har mor sagt at det ikke blir is så hjelper ingen skaping. Det er to-tre hyleturer i butikken det så er dritten over.

Jeg blir så forbanna over alle disse god oppdragelse = ris / klaps / klyp / lugg. Som OM det i 99,5 % av tilfellene ikke holder i massevis å være konsekvent og si fra.

Men når ungen allerede har lært at trass og hyl hjelper er veien lenger å gå.

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, men en seksåring forstår når grensen er nådd og hører de ikke etter da, så er litt øretrekking ikke å komme unna noen ganger.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men jeg må også tillegge at jeg liker ikke uttrykket ditt "vise seg fysisk overlegen". Det var en korreksjon - jeg tror nok ikke hensikten var å "vise seg fysisk overlegen" - det er to vidt forskjellige ting i mitt hode ihvertfall

Jeg tenker tilbake på min oppvekst og den fysiske avstraffelsen som ble gitt da. Dessverre var det slik at man FØRST tydde til vold ...

Synd, ingen alternativer prøvd.

Gjest Blondie65
Skrevet

Helt enig! For ikke å snakke om det faktum at de fleste som har barn ikke er pedagoger, og derfor ikke har helt god peilig på hvordan man burde oppdra et barn.

På 90-tallet var det ingen barn som turte å oppføre seg dårlig overfor voksne, fordi de visste at det kom til å bli konsekvenser. Ikke i form av vold, men straff som husarrest/legge seg tidligere/ikke se på TV o.l. I dag har jeg inntrykk av at straffen barn får er "fy, sånt er ikke lov". Det holder ikke mål...

(okei, dette ble litt off-topic men der fikk jeg det ut hvertfall)

Jeg må le litt når jeg leser dette.

Jeg vokste opp på 60 og 70 tallet og jeg synes akkurat det du sier her ble sagt den gangen også.

Det ser ut som om dere som er tilhenger av "fysisk avstraffelse light" setter likhetstegn mellom total mangel på barneoppdragele og ingen fysisk avstraffelse. Dette er helt fjernt. Man trenger ikke "dulle deie" med et barn som har gjort noe galt - man kan da snakke til barnet i en bestemt stemme som levner liten tvil om at barnet har gjort noe galt? Man kan også fortelle barnet at handlingen får/har fått konsekvenser (for eldre barn nekt av tv/dataspill, husarrest etc og for mindre barn timeout, etc.). Det er da virkelig ikke nødvendig å være fysisk for å være konsekvent og ha konsekvenser i barneoppdragelsen?

De eneste gangene jeg forsvarer å være fysisk mot et barn er når man er nødt til å dra barnet ut av øyeblikkelig fare og når man holder barnet fast for å unngå en bestemt situasjon. Ingen draing i øret, knipsing i fingre, slag i ansiktet eller lignende ville jeg akseptert og hadde jeg sett noe slikt hos mine bekjente hadde jeg spurt de om de kjente loven.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er jo et godt tiltak, men hva når heller ikke dette når frem? Det fungerte ikke på meg da jeg var barn, så det er ikke noe jeg sier bare for å provosere deg, jeg lurer oppriktig på hva du gjør når du sitter igjen med to valg; korreks eller la barnet vinne.

Jeg fikk både juling og plassarrest, og jeg mistet privilegier. Det å miste privilegier var det jeg forstod best. Det ville jeg nemlig helst ikke oppleve igjen.

Å ty til samme volds-/fysiske avstraffelse uansett hvilket barn man står overfor er uansett total skivebom - det lærte mine foreldre den aller hardeste veien.

De nådde ikke frem til deg, de trengte ikke heller, de kunne bare ty til vold så trengte de ikke prøve mer. Har det slått deg?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hun gjorde det fordi han ikke ville komme når hun hadde ropt på han flere ganger. Rett skal være rett.

Ah så det var ingen katt som ble plaget eller andre barn som led under barnets "frie oppdragelse" - det var bare bestemor som ikke fikk oppmerksomhet før hun dro han i øret. Sånn går det når terskelen for å ty til fysisk avstraffelse er for lav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...