Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som jeg nevnte tidligere: før dro man i øret, nå tar man et grepa tak i armen. Same story, different century.

PS: Gbnj: hvis du må spørre om hva det vil si å være god og gjøre godt har du kanskje ikke fått med deg kontrastene som en fullverdig oppdragelse gir deg.

Fint for deg at du ønsker å pakke ungene inn i bomull og snakke med dem som om de var jevnaldrende ( og gjerne med fløyelsstemme ) når de har gjort noe galt. Det gjør ikke jeg.

- Sequax over og ut for i natt. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene har jo tross alt oppdratt foreldrene til barnet en gang i tiden, og bør ha god oversikt over de forskjellige metodene og deres virkninger.

Fysisk avstraffelse er en metode er lett å tro at virker, siden barnet vil lære å ikke gjøre noe galt når de kan bli oppdaget. Jeg kjenner en del som har vokst opp med jevnlig ris når de gjorde noe galt, og samtlige ble bare veldig flinke til å ikke bli tatt, og dette er en holdning de har tatt med seg inn i voksenlivet også.

De fleste har også ett lett foraktelig forhold til foreldrene som voksne, og har mistet respekten for dem for lenge siden. Har snakket med flere som ikke har greid å sørge over forelderen eller besteforeldren når de døde, så dette kan ha ganske store konsekvenser, selv etter enkeltstående episoder.

Jeg er også sikker på at de som har straffet barna sine fysisk er overrepresentert blant de som sitter alene på aldershjemmet og aldri får besøk. Så å straffe barn slik er, bokstavelig talt, ris til egen bak.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er på mange måter opp til ungen om han har tillit nok til sin farmor til å la henne pass på seg igjen. Erindrer at en lærer på barneskolen dro meg etter øret. Det er den ene av to ganger jeg har slått til noen. Så at du boikoter din svigermor har jeg full forstålse for.

Skrevet

Hva vil det si å oppføre seg/være ulydig ol.?

Hunder ol. kan kun flytte på avkommet ved hjelp av munn/tenner, så det er ikke nødvendigvis en straff.

Det er en mellomting imellom å la et barn gjøre bokstavlig alt hva han/hun ønsker, og å ty til vold for å oppdra dem.

Jeg har gitt mange eksempler på hva det vil si å være ulydig, så akkurat der får du heller lese de andre innleggene jeg har skrevet. Når det gjelder god oppførsel er det å gjøre som de voksne sier når du ikke har saklig grunn til å nekte, å respektere de som er eldre enn deg, å være høflig og hjelpsom mot medmennesker. Det betyr ikke at man aldri har lov til å trå feil, men at man prøver så godt man kan å være snill.

Jeg vet at tisper bærer valpen etter nakkeskinnet, men det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om når tispen gir korreks og biter valpen - ikke for å skade, men for å si at "hei, det der gjør du ikke igjen!".

For meg handler ikke barneoppdragelse om mellomting og kompromisser, men jeg har sagt det før - og sier igjen, man skal ikke slå bare for å slå. Noen barn vil aldri respektere deg før du sørger for å sette deg i respekt. For noen kan det være snakk om fjerning av privilegier, mens for andre er det kun ørefik eller ris på rumpa som sørger for at du oppnår det.

Hva ble trosset, konkret?

Dette står også i innlegget jeg skrev tidligere i dag. Jeg gjorde ikke som de voksne sa, uavhengig av hva de sa/gjorde. De tok fra meg privilegier - jeg brydde meg ikke. De gav meg husarrest - jeg hadde ikke noe imot å holde meg inne, eller jeg hoppet ut av vinduet når jeg følte for det. De kunne be pent, rope, kjefte, ta fra meg ting, men jeg brydde meg ikke. Først da jeg ble dratt i øret innså jeg at det var i min egen interesse å høre på hva de voksne sa.

Og da ble hun redd for at de skulle gjøre noe vondt med henne, og redsel har fint lite med respekt å gjøre.

Man kan argumentere så mye man bare orker at å dra i øret, klapse osv, men det vil aldri være riktig i mine øyner. Man lar sin egen frustrasjon gå ut over et lite barn, som ikke har en sjangs til å forsvare seg selv. Tviler på at noen ville våget å prøve seg på en voksen, for de er nok litt for store og det er fare for at de kan ta igjen.

Man blir frustret, fordi man ikke klarer å nå inn til barnet uten å bruke fysisk avstraffelse, og da er det IkKE det barnet har gjort som er gale, men rett og slett de voksne som bruker en sånn avstraffelse.

Jeg er av den litt eldre generasjonen, der det liksom skal være vanlig med slike ting, og jeg kjenner ikke noen som fikk en slik avstraffelse. Så det var nok ikke helt vanlig blant alle, selv der foreldrene ble frustrert over oppførselen til barna sine av og til, så valgte de andre metoder. Som på en eller annen måte må ha fungert, da det har blitt gode mennesker av samtlige jeg vokste opp med. Merkelig, for egentlig burde vi, i følge flere her inne, ahtt en fri oppdragelse, og vært uforskammet og frekk. Og vi burde vel aldri fungert i det norske samfunnet, men merkelig nok så gjør vi det.

Og derfor sier jeg igjen, man kan aldri forsvare eller argumentere for at man lar sin egen frustrasjon i form av fysisk avstraffelse eller psykisk for den saks skyld, gå ut over et barn, uansett hva dette barnet har gjort.

Jeg var aldri redd. Skulle jeg vært redd måtte det vært fordi jeg aldri visste når de kom til å slå meg, at de slo så hardt at jeg ble skadet, osv. Slik var det ikke. Jeg var fullstendig klar over hvilke ting som kunne føre til å bli dratt i øret, og valgte da stort sett å unngå disse tingene fordi jeg ikke hadde lyst til å bli dratt i øret. Etterhvert som jeg ble større begynte jeg å innse hvorfor det var galt å gjøre disse tingene. Jeg hadde nok forsått det tidligere, men jeg gadd liksom aldri å la det synke inn. Det at det har blitt folk av deg er ikke et argument for at ingen barn skal bli dratt i øret. Barn er forskjellige. Jeg har aldri sagt at barn skal slås, jeg sier bare at for noen barn/i noen situasjoner er det på sin plass med fysisk korreks.

Skrevet (endret)

Husarrest/begrenset bevegelsesfrihet da?Bør barn lære at vold er løsningen? Vil barn alltid være istand til å forstå at noe er galt, når man sier det, dvs bør man ty til vold, eller bør man vente med å forklare det til de blir istand til å forstå.?Cluet er, bør man ty til vold hvis et barn ønsker å sove med klær på? Hva er det værste som kan skje, at de sover med klær som voksne?

Barn bør lære at om de er frekke i kjeften eller plager noen kan de risikere at folk tar igjen med vold. Det finnes folk som vil gjøre langt verre ting enn å dra barnet i øret om de blir tilstrekkelig provosert. En fysisk korreks er en svært mild måte å lære barnet at frekkhet eller pøbelstreker kan få vonde følger man ikke ønsker.

Nå har du misforstått det med å sove med klær på. Poenget var ikke at jeg ville sove med klær på, det var at jeg ikke ville legge meg, jeg ville ture frem og pusle med det jeg hadde lyst til midt på natten, og det synes jeg nå er en selvfølge at jeg ikke skulle få lov til.

Fysisk avstraffelse er en metode er lett å tro at virker, siden barnet vil lære å ikke gjøre noe galt når de kan bli oppdaget. Jeg kjenner en del som har vokst opp med jevnlig ris når de gjorde noe galt, og samtlige ble bare veldig flinke til å ikke bli tatt, og dette er en holdning de har tatt med seg inn i voksenlivet også.

De fleste har også ett lett foraktelig forhold til foreldrene som voksne, og har mistet respekten for dem for lenge siden. Har snakket med flere som ikke har greid å sørge over forelderen eller besteforeldren når de døde, så dette kan ha ganske store konsekvenser, selv etter enkeltstående episoder.

Jeg er også sikker på at de som har straffet barna sine fysisk er overrepresentert blant de som sitter alene på aldershjemmet og aldri får besøk. Så å straffe barn slik er, bokstavelig talt, ris til egen bak.

Jeg kjenner også noen slike mennesker, men da er det snakk om at de har fått god gammeldags juling. Det kan f.eks være snakk om at foreldrene lurer på om barnet har gjort noe galt, de vet ikke med sikkerhet engang, og da synes de det er en selvfølge at de skal rise sannheten ut av barnet. Hvordan kan man ha respekt for noe sånt? Synes det høres søkt ut at en som f.eks har kastet alle plantene til mor ut over stuegulvet ikke skal ønske å se henne igjen pga en velfortjent ørefik (forutsatt at barnet er gammelt nok til å forstå at det gjør noe galt, selvsagt). Det er nok snakk om litt mer enn en ørefik i slike tilfeller.

Endret av Antlers
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Okay, hvordan tror dere det hadde blitt sett på dersom du som mor hadde, foran folk, dratt ungen din etter deg i øra?? Du kan garantere at de aller fleste ville reagert, og ikke umulig hadde det blitt en tlf eller to til barnevernet i tillegg. Om det hadde vært nødvendig er nå en annen sak.

Jeg har studert barndom og oppdragelse, og ingen form for fysisk avstraffelse er å se på som god oppdragelse i dag. Å ta noen bestemt i armen blir en annen sak, men det skal fortsatt ikke gjøre veldig vondt. Ungen blir som du har lært den!

jeg antar at en del av dere som svarer her ikke har barn selv, da ser man nemlig ofte litt annerledes på ting. og antageligvis forandrer denne tankegangen seg noe når dere får barn. det har i allefall min gjort på ulike ting ;)

Gjest mamma til 3
Skrevet

Ts, jeg syns du virker hysterisk. Det er ikke verdens undergang om bestemor har tatt litt hardt i ungen din. Vær heller takknemmlig for at bestemor bryr seg om gullet ditt.

Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Eg synest gutungen kan få med seg at viss han ter seg dårleg så får det ulike konsekvensar frå ulike folk, og får ungen varige skadar av å bli dratt i øyret, så ville han fått det snøggt nok likevel. Det er berre å te seg bra, så unngår han konsekvenser han foredrar å slippe unna også.

Endret av Tigress
Skrevet

Hvorfor skal man dra i øret, hvis det ikke gjør vondt?

Guttungen kom ikke, når bestemor ville at han skulle komme.

For å understreke et poeng? Drar jeg middels hardt i øret mitt, gjør det ikke vondt. Igjen, jeg mener ikke man skal dra ungene i øret, men jeg synes ikke det er verdens undergang at det skjer en gang heller.

Jo, det er vold. Du tar tak i armen og holder den fast så ungen kjenner det. Ellers er det jo absolutt ingen vits. Hadde jeg f.eks tatt en unge på fersken med å plage et dyr hadde jeg dratt vekk ungen etter armen. HARDT.

Da har vi ganske forskjellig syn på hva vold er. Et tak i armen er ikke vold, hard nøkking/draing i armen så barnet får vondt er noe annet.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Om noen av dere virkelig har behov for å dra unger i øret så må jeg si dere er elendige forhandlere og pedagoger. Å ikke klare å nå frem til sin egen unge med ord alene er ikke annet enn patetisk. Da må dere heller gå i dere selv og se hvor i deres fremtoning dere er såpass handicappet at dere ikke klarer å formidle et budskap på en overbeviende måtemed ord alene.

Som jeg nevnte over her så slo jeg til en lærer etter å ha blitt dratt i øret. Det var det ene av to ting fyren oppnådde ved å dra meg i øret. Det andre var å miste all min respekt for alle fremtid. Rett og slett fordi han viste meg at han var av lagd lavere intelligens enn hva en lærer skal være lagd av.

Skrevet

Det er ikke ofte jeg er enig med brutal_mann men her er jeg bare nødt til å signere innlegget hans. Hvis man ikke finner andre måter å nå fram til barna på så har man som forelder feilet.

Skrevet

Noen her som har bodd i London ? Der skal dere få se hårreisende behandling av barna. 16-25 år gamle mødre med fett, tilbakegredd hår samlet i en knute midt oppå hodet med digre øreringer og masse sminke som HYLER til ungen midt på gata: - Shut up, you fucking bastard!!! Og forbipasserende kaster et likegyldig blikk mot furia og går videre. Her er det snakk om stor kulturforskjell.

Disse mødrene er virkelig skrekkeksempler der de drar de stakkars barna etter seg mens de skriker og banner. Sikker på at ungene er fulle av blåmerker etter denne harde behandlinga.

Det er noe annet enn en liten, fysisk korreks her i landet. Husker jeg tenkte meg om to ganger etter å bli tatt i armen, sett strengt inn i øynene og snakket til med lav, intens stemme. Jeg ble rett og slett flau over det jeg hadde gjort.Hadde den voksne satt seg på huk og snakket med meg med fløyelsstemme og pent bedt meg om å oppføre meg hadde jeg tenkt:- Ja, ja...vi får se...

Skrevet

Det er ikke ofte jeg er enig med brutal_mann men her er jeg bare nødt til å signere innlegget hans. Hvis man ikke finner andre måter å nå fram til barna på så har man som forelder feilet.

Kunne ikke vært mer uenig! :)

Man skal ha lov til å ta tak i barna litt hvis det de har gjort er fryktelig ( som f.eks dyreplageri )

eller hvis de ikke hører etter gjentatte formaninger. Jeg forsvarer ikke vold i den forstand at man skal slå/rise barnet, men en liten korreks i form av et hardt armgrep ( eller bestemors øregrep ) syns jeg er helt på sin plass.

Skrevet

Tror du kanskje det finnes en mellomting Sequax? Eller er det sånn at man enten bruker fysisk korreks eller puseduser med barna?

Skrevet

For å understreke et poeng? Drar jeg middels hardt i øret mitt, gjør det ikke vondt. Igjen, jeg mener ikke man skal dra ungene i øret, men jeg synes ikke det er verdens undergang at det skjer en gang heller.

Da har vi ganske forskjellig syn på hva vold er. Et tak i armen er ikke vold, hard nøkking/draing i armen så barnet får vondt er noe annet.

Nei, jeg er faktisk enig med deg, men et tak i armen kan faktisk kategoriseres som vold ifølge enkelte pedagoger.

Skrevet

Tror du kanskje det finnes en mellomting Sequax? Eller er det sånn at man enten bruker fysisk korreks eller puseduser med barna?

Det finnes absolutt en mellomting, og den er verdt å strebe etter. Jeg er en person som folk respekterer, og har derfor aldri trengt å fysisk gripe noen.

Men: hadde jeg sett en unge på gata som hadde plaget et dyr eller en som var mindre enn seg hadde jeg virkelig ikke nølt med å ta tak i ungen.

At bestemor tok tak i ungen, som TS beskriver, var nok for å sette ungen på plass. TS sier jo selv at barnet slår andre barn og har pøbeltendenser, og bestemor viste ungen hvordan det kjennes ut hvis noe er hardhendte tilbake.

Skrevet

Jeg vil si at det er forskjell på å ta tak i barnet for å holde det fast så man kan si det et par alvordsord og på å ta tak i det netopp for å klemme det så hardt at det gjør vondt. Sitter og prøver å på meg selv og man må trykke til ganske kraftig rundt armen for at det skal gjøre vondt. Lettere å gjøre vondt rundt overarmen da..

I dette tilfelle så dro bestemoren barnet i øret fordi han ikke kom når hun ropte på han. Alle barn gjør dette fra tid til annen og å skulle dra de i øret pga det synes jeg er en overreaksjon.

Fant link til den undersøkelsen som ble etterlyst tidligere: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article441057.ece

Bare til å trykke videre på linkene i artikkelen :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er noe annet enn en liten, fysisk korreks her i landet. Husker jeg tenkte meg om to ganger etter å bli tatt i armen, sett strengt inn i øynene og snakket til med lav, intens stemme. Jeg ble rett og slett flau over det jeg hadde gjort.Hadde den voksne satt seg på huk og snakket med meg med fløyelsstemme og pent bedt meg om å oppføre meg hadde jeg tenkt:- Ja, ja...vi får se...

Så i din verden så får en enten juling eller blir dullet med... Fantastisk... I min verden er det slik at ungene hører på toneleiet i stemmen min hva jeg mener og hvor humøret mitt ligger. samtidig som de får skikkelige forklaringer på hvorfor jeg reagerer som jeg gjør.

Kunne ikke vært mer uenig! :)

Man skal ha lov til å ta tak i barna litt hvis det de har gjort er fryktelig ( som f.eks dyreplageri )

Om en unge som er stor nok til å forstå at et menneske, eller dyr i ditt tilfelle, lider ut fra ens handlinger begår slike handlinger så har en sviktet på forhånd.

Det er ikke så veldig vanskelig å lære unger empati.

eller hvis de ikke hører etter gjentatte formaninger. Jeg forsvarer ikke vold i den forstand at man skal slå/rise barnet, men en liten korreks i form av et hardt armgrep ( eller bestemors øregrep ) syns jeg er helt på sin plass.

Kom hit så skal jeg dra deg i øret,og så kan du fortelle meg etterpå om du syntes det var vondt. For ordensskyld vil jeg bli overrasket om du ikke griner etterpå. Hvorfor tror du jeg slo til en lærer? Fordi det gjorde jævlig vondt og jeg fant meg ikke i å bli behandlet slik.

Gjest Blondie65
Skrevet

For en liten person gjør det vondt å bli dratt vekk etter armen. Mener du er forskjell på hvilken kroppesdel som for vondt? Helt alvorlig?

Og hvor i alle dager får du kollega fra?! Dårlig argument og urelevant sammenligning. Men uansett, sette seg på en oven er skadelig. Knuse en vase er ikke skadelig (for mennesket).

Du drar mine svar ut av sin sammenheng og neglisjerer fullstendig hva jeg har sagt tidligere, sammenhengen jeg har sagt det i osv.

Så da får jeg gjenta:

Jeg er i mot fysisk korreks UNNTATT når man må fjerne barnet fra umiddelbar fare. DA ville jeg tatt tak i barnets arm eller dyttet eller hva det enn var som måtte til. Jeg ville ikke tatt i øret under noen omstendighet fordi denne korreksen ikke var ment som noe annet enn å fjerne barnet fra fare.

Jeg kan også forsvare at man holder et barn fast for å få oppmerksomhet.

Jeg kommer aldri til å forsvare at man drar et barn etter en kroppsdel for å få oppmerksomhet.

Så da spør jeg en gang til: hvis kollegaen din utsatte seg selv for fare ved å sette seg ned på eller plassere hånden sin på en plate, ville du da dratt vekk kollegaen etter øret, eller klapset på baken, slått i ansiktet eller lignende for å gjøre deg forstått? Hvorfor er det ok å gjøre dette mot et barn når det ikke er ok å gjøre det mot en voksen gitt at forutsetningen er å få barnet og den voksne bort fra fare?

Skrevet

Nei, jeg er faktisk enig med deg, men et tak i armen kan faktisk kategoriseres som vold ifølge enkelte pedagoger.

Selvfølgelig er det vold. Legger en fysisk hånd på barnet som en del av korreks og straff, så vil dette være fysisk avstraffelse og mest sannsynlig bli gjort i affekt på en slik måte at det gjør vondt for barnet.

Om en tar tak i overarmen til et barn hardt eller røft, vil dette føre til mer smerte enn å bli tatt i øret. Undersiden av armen blant annet er ganske ømfintlig.

Så alle som sier at de er i mot vold, men samtidig tar tak i barnet i armen eller andre steder for å snakke til det, må innse at de utfører like mye vold som de som tar tak i et øre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...