Gjest brutal_mann Skrevet 29. mars 2010 #101 Skrevet 29. mars 2010 Hvorfor skal jeg respektere andre menneskers oppførsel når den strider imot mitt verdisyn? Nødvendigheten av å akseptere andres oppførsel er en helt annen sak. Fordi deres livsførsel ikke skader noen. Det er ikke pining av andre mennesker det er snakk om her. det er snakk om individets rett til å leve i harmoni med seg selv så lenge den livstilen ikke skader noen. Om du ikke kan respektere dine meningsmotstandere så legger du grunnlag for ekstremisme i begge leirer. foruten respekt så trenger en ikke lenger bry seg om andre, ei heller andres meninger og argumenter. Er det noe du ønsker?
Gjest Anjelika Skrevet 29. mars 2010 #102 Skrevet 29. mars 2010 Nei, det er ikke mulig å være utro uten å være villig til det selv. Og det er heller ikke mulig å være utro når man ikke har muligheten til det. Dette minner om en diskusjon jeg (og KateW og Guriane og flere andre) har hatt med deg før Steinar.. Å forhindre utroskap handler ikke om å eliminere eller skylde på alle utenforstående "farer", du må nesten faktisk bare finne en partner du tør å ha tillit til. Jeg er også enig i at "billig" er et utrolig nedsettende ord. Hvis det eneste poenget ditt her var at folk som kan ha tilfeldig sex er hele grunnen til at det eksisterer utroskap, så kunne du formulert deg litt bedre. Da hadde kanskje til og med noen av disse forferdelige menneskene du forakter så mye svart på spørsmålene.
Gjest KateW Skrevet 29. mars 2010 #103 Skrevet 29. mars 2010 Takk Anjelika... Det er også himmelvide forskjeller på å akseptere, og å respektere, for ikke å snakke om å respektere andre mennesker. Man trenger ikke akseptere det de gjør, men å ha respekt for sine medmennesker syns jeg er smart å ha.
Steinar40 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #104 Skrevet 29. mars 2010 Fordi deres livsførsel ikke skader noen. Det er ikke pining av andre mennesker det er snakk om her. det er snakk om individets rett til å leve i harmoni med seg selv så lenge den livstilen ikke skader noen. Om du ikke kan respektere dine meningsmotstandere så legger du grunnlag for ekstremisme i begge leirer. foruten respekt så trenger en ikke lenger bry seg om andre, ei heller andres meninger og argumenter. Er det noe du ønsker? Ja, så lenge andres livsførsel ikke skader noen, så har jeg ingen problemer med å akseptere det. Men det finnes ingen grunn til at jeg skal respektere en livsførsel som faller utenfor mine verdisyn. Respekt er noe man må gjøre seg fortjent til. Men la meg presisere at det ikke handler om å mobbe noen eller behandle andre dårlig. respek't -en (fra lat. 'det å ta hensyn', av respicere 'se tilbake') aktelse, ærbødighet, lydighet ha stor r- for en / sette seg i r-
Steinar40 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #105 Skrevet 29. mars 2010 Hvis det eneste poenget ditt her var at folk som kan ha tilfeldig sex er hele grunnen til at det eksisterer utroskap, så kunne du formulert deg litt bedre. Da hadde kanskje til og med noen av disse forferdelige menneskene du forakter så mye svart på spørsmålene. Og hvordan kunne jeg formulert meg bedre?
Gjest brutal_mann Skrevet 29. mars 2010 #106 Skrevet 29. mars 2010 Hvem har jeg mobbet? Enhver som ikke lever opp til din ide om hva som er riktig livsførsel. Du stempler dem som billige og tillegger dem egenskaper de nødvendigvis ikke har.
Steinar40 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #107 Skrevet 29. mars 2010 Det er også himmelvide forskjeller på å akseptere, og å respektere, for ikke å snakke om å respektere andre mennesker. Man trenger ikke akseptere det de gjør, men å ha respekt for sine medmennesker syns jeg er smart å ha. Etter min mening har du misforstått betydningen av aksept og respekt, og gitt dem hverandres betydning.
Gjest brutal_mann Skrevet 29. mars 2010 #108 Skrevet 29. mars 2010 Det er ikke lett å være utro med seg selv. Om du er overbevist om det så har du et snevert syn på hva utroskap faktisk er. Og ja, det er mulig å være utro med, og mot, seg selv. Det handler om integritet og selvrespekt. Noe som ikke umuliggjør en mer utsvevende livsstil. Integritet handler om å være klar over sine egne grenser, andres grenser og ha evne til å respektere å stå for dem.
Gjest Anjelika Skrevet 29. mars 2010 #109 Skrevet 29. mars 2010 Ja, så lenge andres livsførsel ikke skader noen, så har jeg ingen problemer med å akseptere det. Men det finnes ingen grunn til at jeg skal respektere en livsførsel som faller utenfor mine verdisyn. Respekt er noe man må gjøre seg fortjent til. Men la meg presisere at det ikke handler om å mobbe noen eller behandle andre dårlig. respek't -en (fra lat. 'det å ta hensyn', av respicere 'se tilbake') aktelse, ærbødighet, lydighet ha stor r- for en / sette seg i r- For det første så lyser det ikke akkurat aksept av måten du formulerer deg på, og ikke minst hva du beskylder "billige" for å være nærmest årsaken til. For det andre så er det som KateW sier ikke så dumt å ha litt respekt for sine medmennesker. Man ser ikke på alle andre som dritt til det motsatte er bevist, man møter da alle mennesker med respekt. Og denne forsvinner ikke nødvendigvis med en gang jeg oppdager at de har et annet sett med verdier, normer, regler etc enn meg. Det går faktisk an å prøve å forstå andre perspektiver og dermed klare å respektere andres livsførsel selv om det ikke er DIN. Du kan jo umulig ha respekt for stort flere enn han du møter i speilet hver morgen med den innstillingen der.
Steinar40 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #110 Skrevet 29. mars 2010 Enhver som ikke lever opp til din ide om hva som er riktig livsførsel. Du stempler dem som billige og tillegger dem egenskaper de nødvendigvis ikke har. Man kan ikke mobbe noen uten å være personlig. Og jeg har fortsatt ikke påstått at noen person her er billig. Jeg har bare stilt et åpent spørsmål.
Gjest Anjelika Skrevet 29. mars 2010 #111 Skrevet 29. mars 2010 (endret) Og hvordan kunne jeg formulert meg bedre? Tja.. bare det å spørre "har/liker du tilfeldig sex eller ONS?" hadde vært et mye mindre ladet spørsmål enn "er du billig?". Finnes sikkert enda bedre formuleringer enn det, for ikke å snakke om bedre definisjoner slik at folk faktisk fatter hva du spør etter. Men det er jo ganske åpenbart gjort med vilje da, du spør jo ikke et nøytralt spørsmål - du konstanterer jo bare ting og setter et spørsmålstegn bak. Endret 29. mars 2010 av Anjelika
Steinar40 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #112 Skrevet 29. mars 2010 For det første så lyser det ikke akkurat aksept av måten du formulerer deg på, og ikke minst hva du beskylder "billige" for å være nærmest årsaken til. Hva vil du kalle folk som er utro mot sin partner da? For det andre så er det som KateW sier ikke så dumt å ha litt respekt for sine medmennesker. Jeg respekter dem som gjør seg fortjent til det i mine øyne. Ellers aksepterer jeg alle som holder seg innenfor lovens grenser.
Suzy Skrevet 29. mars 2010 #113 Skrevet 29. mars 2010 Hva vil du kalle folk som er utro mot sin partner da? Utro
Gjest brutal_mann Skrevet 29. mars 2010 #114 Skrevet 29. mars 2010 Ja, så lenge andres livsførsel ikke skader noen, så har jeg ingen problemer med å akseptere det. Men det finnes ingen grunn til at jeg skal respektere en livsførsel som faller utenfor mine verdisyn. Respekt er noe man må gjøre seg fortjent til. Men la meg presisere at det ikke handler om å mobbe noen eller behandle andre dårlig. respek't -en (fra lat. 'det å ta hensyn', av respicere 'se tilbake') aktelse, ærbødighet, lydighet ha stor r- for en / sette seg i r- En skal respektere fordi respekt for en motstander er det eneste som står mellom sivilisert oppførsel og barbari i en diskusjon. Om ikke det er grunn nok så lover ikke det godt for fremtiden.
Steinar40 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #115 Skrevet 29. mars 2010 Tja.. bare det å spørre "har/liker du tilfeldig sex eller ONS?" hadde vært et mye mindre ladet spørsmål enn "er du billig?". Finnes sikkert enda bedre formuleringer enn det, for ikke å snakke om bedre definisjoner slik at folk faktisk fatter hva du spør etter. Men det er jo ganske åpenbart gjort med vilje da, du spør jo ikke et nøytralt spørsmål - du konstanterer jo bare ting og setter et spørsmålstegn bak. Klart at jeg la fram mitt syn på dette. Men det betyr ikke at andre ikke kan si sin mening og kommentere. Blir ikke mye diskusjon her ellers. Politisk-korrekte får heller andre være
Steinar40 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #116 Skrevet 29. mars 2010 Utro Og da respekterer du denne oppførselen?
Gjest brutal_mann Skrevet 29. mars 2010 #117 Skrevet 29. mars 2010 I så fall, forstår du at dette i vesentlig grad øker faren for utroskap, og at du dermed ødelegger for deg selv og andre i parforhold? Man kan ikke mobbe noen uten å være personlig. Og jeg har fortsatt ikke påstått at noen person her er billig. Jeg har bare stilt et åpent spørsmål. Sitatet over er IKKE et spørsmål. Det er en konstantering at alle som DU definerer som billig har stor hang til utroskap. Om så hadde vert tilfelle hadde jeg ikke vert bedratt av mine ekser. de hadde alle, med unntak av ei, en livsførsel som stemmer over ens med ditt ideal. fremdeles var disse damene utro. Hvordan forklarer du den? forøvrig så kan en mobbe uten å være personlig. Du oppfordrer indirekte til gruppepress mot mennesker. Du vil ikke at folk skal respektere at andre mennesker lever annerledes enn deg selv. Du forsøker å gripe inn i andre menneskers frie vilje og vil styre dem til å leve et liv de ikke finner naturlig. På tross av at deres livsførsel ikke skader noen.
Nuith Skrevet 29. mars 2010 #118 Skrevet 29. mars 2010 "utro" og "billig" er ikke overlappende. Du kan være "billig" og ligge med 100 menn/kvinner etter 5 minutter samtale, for så å gifte deg og være trofast i 75 år. Og du kan være utro, men med barndomsvennen du alltid har hatt strålende kontakt med, som har vært kjæreste og/eller pulevenn i årevis før du ble gift, og som du innser etter bryllupet at du egentlig elsker mer enn kona/mannen.
Suzy Skrevet 29. mars 2010 #119 Skrevet 29. mars 2010 (endret) Og da respekterer du denne oppførselen? Jeg har ikke sagt noe om respekt - jeg definerer bare en oppførsel som det det er - å være utro er å være utro. Jeg kategoriserer ikke hvorvidt jeg syns det er rett eller galt, forståelig eller ikke, før jeg vet mer om bakgrunnen og personene involvert. Når det gjelder respekt kan jeg fint respektere et menneske, men det betyr ikke at jeg syns vedkommendes oppførsel er akseptabel. Konkret eksempel: Jeg respekterer at du har et annet syn enn meg, men jeg aksepterer ikke det synet. Endret 29. mars 2010 av Suzy
Gjest Anjelika Skrevet 29. mars 2010 #120 Skrevet 29. mars 2010 Og da respekterer du denne oppførselen? Hva er poenget med å vri på ting? Vi diskuterte de du kaller "billige" her, og det er åpenbart at du ikke bare sikter til utro mennesker. Om det er utro mennesker du vil diskutere så er jeg helt enig i at de øker sjansen for utroskap vesentlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå