Gå til innhold

Kampen mot sjokoladen

Marshmallow

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

DYktig, dyktig på jogging!

Misunner deg muligheten for alpeskiing, og jeg regner med at både språk og det sosiale løsner kjapt når du kommer i arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Nytt år, nye muligheter!

Jeg har en del mål for 2011 som jeg skal skrive mer om i løpet av uka. Blant annet å begynne med styrketrening og ha fokus på et sunnere kosthold. I dag nøyer jeg meg med å skrive at jeg har begynt treningsåret med 30 min på Crosstraineren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første joggetur er unnagjort. Og fy f... så tungt det var! Jeg følte meg tynget av hver eneste julekake jeg har stappet i meg de siste tre ukene der jeg slepte meg avgårde. Jaja, da kan det bare gå lettere neste gang. Samboeren syntes også at det var tungt, selv om han måtte vente på meg.

Dagens løpetur:

Tid: 43,27 min (inkl pause for å klappe søt katt)

Distanse: 6,1 km

Gj. snittspuls: 168

Gj. snittsfart: 7,07 min pr km

Kalorier: 512

Har spist sunn middag i dag: Lun salat med avokado, valnøtter, ruccola og dressing av olivenolje, løk og sennep. Masse sunt fett, ikke så mye proteiner kanskje, men de fikk jeg i meg masse av til lunsj. Av miljøhensyn spiser jeg vegetarisk to dager pr uke. Kjøper ikke den ketolyse-filosofien om at rødt kjøtt i store mengder er så sunt... Og bra for miljøet er det iallfall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mine tvil mot disse ketolyse-tingene, rødt kjøtt er ikke sunt å spise for ofte rett og slett. Jeg fikk jo høyt kolesterol i fjor, tror det var pga mye kjøttdeig blant annet...

Nå gruer jeg meg til min løpetur imorgen, haha! Men du er jo i gang, så nå kan det bare bli bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å sette seg noen mål for 2011. I løpet av året kommer jeg høyst sannsynlig til å flytte til et større sted der jeg får tilgang på treningssenter igjen, men foreløpig er det hjemmetrening som gjelder. Stort sett er jeg ganske flink til å trene (selv om jeg selvsagt har dager der jeg sluntrer unna), så det er kostholdet som blir min store utfordring. Har egentlig ganske god peiling på hva som er sunt kosthold, problemet er at jeg har lite selvdisiplin. Jeg er en skikkelig "foodie". Jeg elsker ikke bare å spise, men også å lage mat, prøve nye oppskrifter og lese kokebøker og matblogger.

Mål for 2011

Trening:

- Trene fem ganger pr uke

- To av treningsøktene skal inneholde styrketrening

- To av treningsøktene skal være joggeturer ute

- I løpet av 2011 løpe 10 km på en time

Kosthold:

- Kutte ned på salt!

- Spise mer ordentlig grovt brød, fullkornspasta, havregryn og linser etc framfor "raske" karbohydrater

- Spise mindre middagsporsjoner

- Kun spise godteri, kaker og søte drikker i moderate mengder to dager pr uke

- Skrive ned alt jeg spiser på en uke med jevne mellomrom i denne dagboka.

- Spise minst tre porsjoner frukt og grønnsaker pr dag de første to månedene av året, deretter øke til fire og fem.

- Spise mer sunt fett fra fisk, nøtter, avokado etc.

- Lage vegetarisk middag to ganger pr uke, fisk to ganger, kylling/kalkun to ganger og rødt kjøtt en gang pr uke

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fine konkrete mål :) 5 ganger per uke har jeg også lyst til å klare. Hvordan trener du styrke? Har du manualer, eller er det dvd-opplegg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gina: Jeg bruker manualer. Har også wii fit, men den bruker jeg mest til yoga og boksing. Det er en del styrkeøvelser der jeg ikke kan gjøre pga kneskade, så jeg må tilpasse programmet mitt til det. Utfall f.eks går ikke.

I dag har jeg laget en ny rett til middag; Pasta al Tonno. Dvs fullkornspasta med tunfisk. Sunt, billig og kjempegodt. Jeg lagde den slik til to personer:

1 1/2 boks tunfisk i vann

En boks hermetiske tomater

Tomatpure

En løk

Hvitløk etter smak

Svarte oliven i skiver

Olivenolje

Krydder etter smak: Jeg brukte pepper, oregano, basilikum og italiensk krydderblanding.

Sett over vann til fullkornspasta. Surr løk i en kjele i olivenolje til den blir myk. Ha i hvitløk. Kjør tomater i stavmikser (evt bruk hakkede tomater, jeg liker en litt glattere konsistens), ha i gryta sammen med 2-3 ss tomatpure. Ha i tunfisk og krydder, la det putre på svak varme i ca. 10 min. Ha i oliven de siste to minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens treningsøkt ble 30 min på Crosstraineren. Neste uke er det ingen bønn, da skal jeg i gang med styrketrening!

Ellers har jeg vært flink til å la være å spise godteri, men det blir fortsatt alt for mye hvitt brød, pasta og ris. Ikke så lett å få tak i alternativer her jeg bor. Har sett fullkornspasta i butikkene her, men samboeren er skeptisk. Han har gått med på å prøve det, da. Skal ikke klage egentlig, han er ikke så vanskelig i matveien. Han er av og til litt skeptisk til mine eksperimenter på kjøkkenet, men når han smaker ender han stort sett alltid opp med å forsyne seg to og tre ganger. :spise:

Men nå er det helg, og helg betyr litt kos. Men jeg skal få inn en treningsøkt både på lørdag og søndag. En av dagene blir det joggetur! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioioi... jeg er så mett!

Har nok blitt litt for mange utskeielser denne helgen også. I dag har jeg bakt pesto- og ostesnurrer og laget kremet purre- og potetsuppe til middag (ukas vegetardag nr. 2 var i dag). Fullt av feil type "raske" karbohydrater, men utrolig godt! :kokk:

Den eneste treningen jeg kan skryte på meg er 30 min på crosstraineren i går og det samme i dag, så jeg har iallfall beveget meg en time denne helga. Neste uke skal jeg begynne med styrketrening. Og VEIE meg. Grøss. :vekt:

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisk og glad

Sambo og jeg gjør de endringene som føles små, for å komme i gang med endringer som skal vare. Det har fungert veldig fint å kutte ut ris, pasta og poteter for ingen av oss er veldig glad i det, ikke så mye at vi savner det. Så det går nå i å prioritere sunt kjøtt, og finne nye og spennende varianter av grønnsakstilbehør.

:)

Lykke til med veiing! Du er veldig flink til å trene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo og jeg gjør de endringene som føles små, for å komme i gang med endringer som skal vare. Det har fungert veldig fint å kutte ut ris, pasta og poteter for ingen av oss er veldig glad i det, ikke så mye at vi savner det. Så det går nå i å prioritere sunt kjøtt, og finne nye og spennende varianter av grønnsakstilbehør.

:)

Lykke til med veiing! Du er veldig flink til å trene :)

Hei Frisk og Glad! Så hyggelig at du stakk innnom.Så flink du er som har tatt tak i kostholdet ditt! Målet mitt er også å kutte ned på raske karbohydrater. Har ikke tenkt å kutte helt ut, men kanskje spise poteter en gang i uka og for det meste fullkornsknekkebrød i stedet for brød. Ellers skal jeg bli flinkere til å erstatte de raske karbene med havregryn, linser etc. Skal prøve ut noen nye oppskrifter denne uka, så watch this space! :jepp:

Uansett, i dag har ikke vært verdens mest vellykkede dag på sunnhetsfronten. Sovnet på sofaen da jeg kom hjem, og sov altfor lenge. Dermed ble det ikke tid til trening. Har lovet meg selv å skrive opp det jeg spiser denne uka. Dagen i dag kunne vært verre, da, men myyyye bedre også. Skjerpings fra nå!

Frokost: Oste-og pestosnurr, kaffe

Mellom: Oste- og pestosnurr

Lunsj: To porsjoner Weight Watchers pølsesalat (tilsammen 400 kcal), blodappelsinjuice, en boks cherrytomater

Middag: Salat av nusslisalat, kalkunskinke, to egg, paprika, litt revet ost og fransk dressing.

Snacks: Tre ruter mørk sjokolade, to glass cola :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke den sunneste dagen jeg har sett, men mørk sjokolade er vel i alle fall nesten lov? :)

Jeg har også begynt å jogge igjen! Er du med på førstemann til 5km på 30 min? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Marshmallow! Gjett hva, nå har jeg lest hele boka di! Huff, jeg har for mye fritid.... :sjenert: men morsom og interessant lesning var det! Du er veldig flink som trener for deg selv hele tiden! Gleder meg til å følge med videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gina: Ja, jeg er med på førstemann til 5km på 30 min. Det må bare slutte å regne her, så jeg kan komme meg ut og løpe...

Violet Hill: Velkommen til treningsdagboka mi! Hyggelig at den kunne være til inspirasjon :jepp:

Er ikke helt sikker på om jeg kommer til å trene i dag, i så fall blir det bare en lett økt på crosstraineren. Føler meg litt uvel, selv om jeg egentlig ikke er syk. Fikk 30 min på Crosstraineren i går iallfall.

I dag har jeg bakt mine egne energibarer! Fant oppskriften i en gammel utgave av kk og tenkte jeg skulle dele den med dere. Ble godt, men det smaker energibar og ikke som saftige kjeks. Sikkert like greit, ellers hadde jeg vel spist opp alle sammen i kveld. :lur:

Energibarer

3 dl frokostblanding (jeg brukte usukret Firkorn)

6 ts sukker (kan sløyfes)

2 egg (et helt,+ hviten fra det andre)

6 ss romtemperert peanøttsmør

30 g sjokolade med 70% kakao (eller nøtter i stedet)

Ha frokostblandingen, peanøttsmøret og sukkeret i en bolle. Tilsett et helt egg og bare hviten fra det andre. Hakk sjokoladen, ha den i bollen og rør raskt rundt. Form barer på ca 4 x 10 cm, og stek dem midt i ovenen på 180 grader i ca. 20 min.

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Trenger vi noen regler? Jeg kommer i alle fall til å skrive opp både tempo (fra mølla) og distanse (fra mølla), har ikke sånn gps på pulsklokka... Kommer heller ikke til å ha tid til å trene mer enn MAKS tre ganger i uka ser det ut til :sjenert:

Jeg håper i alle fall å klare det før 1. juni! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen trening i dag heller... men jeg har i det minste gjort noe sunt i dag: Linser til middag i stedet for pasta eller ris! En gryte med magert svinekjøtt, purre, kokosmelk og røde linser står putrende på komfyren i skrivende stund. Nå gjenstår det bare å se om det blir godt :kokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Trenger vi noen regler? Jeg kommer i alle fall til å skrive opp både tempo (fra mølla) og distanse (fra mølla), har ikke sånn gps på pulsklokka... Kommer heller ikke til å ha tid til å trene mer enn MAKS tre ganger i uka ser det ut til :sjenert:

Jeg håper i alle fall å klare det før 1. juni! :)

Høres bra ut. Jeg har ikke tilgang på tredemølle, så jeg kommer til å løpe på relativt flatt terreng og stole på GPS'en på pulsklokka. 1. juni høres ut som et bra mål. Jeg satser på joggetur i helgen! :enig:

Ellers har jeg tatt fram Wii'en min igjen. Har utsatt det så lenge fordi jeg ikke har hatt lyst til å veie meg (det er vekt i balansebrettet), men i dag tok jeg altså mot til meg. Heldigvis var ikke resultatet så ille som jeg fryktet. Jeg veier 75 kg, hadde trodd at jeg veide 3-4 kg mer. Vet ikke helt om jeg kan stole på Wii-vekten, da...

Fikk kun tid til å trene 21 min på Wii'en i dag, boksing og rockering. Ikke akkurat hardtrening... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende treningsdagbok! :biggrin: Hva slags Wii-spill har du? Rockering hørtes morsomt ut. Må du ha en faktisk rockering eller er det bare i fantasien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende treningsdagbok! :biggrin: Hva slags Wii-spill har du? Rockering hørtes morsomt ut. Må du ha en faktisk rockering eller er det bare i fantasien?

Hei Jill, så hyggelig at du stakk innom treningsskribleriene mine. Jeg har flere wii-spill, det jeg brukte på fredag var wii fit plus. Og ja, det er bare en imaginær rockering. Men jeg var ikke flink til å rocke som barn, og jammen detter rockeringen ned i wii også, selv om jeg rocker som besatt :fnise:

Helgen har brakt med seg relativt mange utskeielser i matveien. I går gikk hele dagen med til en grundig julevask/vårrengjøring av kjøkkenet, så jeg fikk ikke trent. Men jeg var utslitt etterpå, som jeg forbrant vel i det minste noen kalorier.

I dag har samboeren og jeg vært på joggetur. Skogsruten med den infamøse "Kill Hill" jogget vi, og det gikk relativt greit, selv om jeg alltid må gå noen hundre meter i den bakken.

Dagens treningsdata:

Lengde: 4,51 km

Tid: 32,05 min

Gj. snittspuls: 167

Gj. snittsempo: 7,07 km pr km

Kalorier: 380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...