Gå til innhold

Kampen mot sjokoladen


Marshmallow

Anbefalte innlegg

Hei Marshmallow!

Jeg prøver også å lære meg å like skyr! Jeg likte det før etter opplæring, men etter et lite opphold så måtte jeg visst begynne på nytt igjen. Kjipt :skratte: ...

Den paprikasuppa di tror jeg at jeg må prøve altså! Den høres superdigg ut :)

Kinini

Hei Kinini, hyggelig å se deg i dagboka mi. Paprikasuppen er fantastisk, den anbefales virkelig. Husker ikke om jeg skrev det i oppskriften, men det funker med både vanlig og lett creme fraiche, har prøvd å lage den med begge varianter.

I går trente jeg styrke og core på Elixia igjen. Timene varierer en del fra instruktør til instruktør, men hun som har onsdagstimene på mitt senter kjører tunge vekter og få repetisjoner, med fokus på kjente øvelser som knebøy, markløft etc. Jeg vet ikke helt hva hun gjør, kanskje det rett og slett er at hun liker å undervise, men det er faktisk genuint GØY å trene styrke. Sånn at jeg gleder meg til hver øvelse, selv om musklene skriker om nåde :pisk:

I dag ble det velfortjent treningsfri, har vært på interiørshopping i stedet! I morgen blir det zumba samt styrke og core, men da med en annen instruktør som kjører litt "snillere" øvelser. Nå er det tid for :veslejenta: og :vin:

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningsuka var slik:

Tirsdag: Spinning 40 min

Onsdag: Styrke 55 min

Fredag: Zumba 40 min og styrke 40 min

Lørdag: Joggetur ute 5,3 km

Ganske fornøyd. Kostholdet derimot... jeg må klare å mobilisere mer viljestyrke i Kampen mot Sjokoladen... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke og Core i dag... men arrgh, har fått en ordentlig vond muskelstrekk i skulderen. Flere øvelser jeg rett og slett ikke klarte å gjennomføre ordentlig. Og jeg som endelig er godt i gang medstyrketrening. Jaja, da blir det spinning i stedet for styrke på fredag. Dagens økt ble forresten veldig god for bein og rygg, samt at at jeg trente 40 min Cardio Energy før styrkeøkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening forrige uke ble slik:

Tirsdag: 40 min spinning

Onsdag: 40 min cardio energy og 55 min Styrke & Core

Fredag: 55 min spinning

Lørdag: Joggetur 5,2 km

Nå er det ny uke og nye muligheter! Skal på 40 min spinning i kveld, liker korte men effektive treningsøkter. Blir en del ekstrajobbing denne uka, men skal klare å skvise inn fire treningsøkter likevel. Ikke sikkert jeg får tid til å oppdatere så mye her, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

55 min spinning i dag. Men frokosten besto av eplekake. Og desserten etter lunsj var Heksehyl. Av en eller annen grunn var alle kollegene mine hjertens enige om at Heksehyl måtte til etter lunsj på en tirsdag :lur: En medarbeider ble sent til butikken for å kjøpe opp et helt lager, og så holdt vi et spontant Heksehyl-party. Man får ikke mer moro enn man lager selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 min spinning i dag også (og har trent i mellomtiden etter forrige innlegg). Men fredagskosen ble en Melkedrøm sjokolade med blåbær og vaniljekrem. Jaja, det er fredag bare en dag i uka... Men hadde jeg vært like flink med kostholdet som med treningen kunne jeg nok hatt en ganske så spretten kropp. Det morsomme var at jeg møtte på spinninginstruktøren ved godterihylla på Meny etter timen, og vi ble enige om at det definitivt er lov med fredagsgodis etter trening :popcorn: Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsuken som gikk:

Tirsdag: Spinning 55 min

Onsdag: Styrke og core 55 min

Fredag: Spinning 55 min

Søndag: Joggetur 5,2 km

Ganske fornøyd. Skulle gjerne hatt en dag til uka med styrketrening, og kanskje en joggedag til. Eller en femte treningsøkt i uka til morsom og annerledes trening: Zumba, dansetimer eller yoga innerdørs, dressurridning (ri på tur definerer jeg ikke som trening), tur på fjellet eller i skogen, klatring, ski på vinteren... Men så gjelder det å få tiden til å strekke til. Nå har jeg to jobber samt at jeg er aktiv med frivillig arbeid, så det setter sine begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var den eneste fridagen min på et par uker, og den har stort sett vært benyttet til husarbeid, administrasjon og å skrive en rekke mailer. Urgh. Men jeg har fått presset inn en treningsøkt, 55 min med spinning. Ble god og mør i beina, men merker at jeg begynner å bli ganske lei av spinning. Elixia-senteret jeg trener på er ganske lite, og det er et begrenset utvalg av timer jeg kan gå på til tider som passer for meg. Derfor blir det ofte spinning. Selvsagt kan jeg trene alene, men jeg enn så lenge holder jeg meg til utendørs jogging alene og gruppetimer på senteret.

Resten av uka har jeg planlagt slik:

Onsdag: Styrke og core

Fredag: Zumba + styrke og core

Søndag: Joggetur 5-6 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oi, tiden flyr! Et par måneder og vel som det siden jeg skrev her sist. Det har ikke blitt så mye trening som jeg kunne ønsket meg i høst, med en 100% stilling i turnus, en ekstrajobb jeg vil fortsette med fordi jeg elsker den (jeg får penger for å drive med en hobby), et annet prosjekt som tar en del tid og oppussing av kjøkken, i tillegg til familie og venner. Noen uker her jeg trent 3-4 ganger, noen uker bare en gang og noen uker ikke i det hele tatt.

Men jeg har benyttet en hver anledning til å trene, når jeg faktisk har hatt tid har jeg ikke sluntret unna en eneste gang! I kveld har jeg trosset kuling og sludd for å komme meg på Corebar, som faktisk var en overraskende bra time. Var på spinning på mandag, og skal klare å få til en økt eller to til denne uka. Fikk 2012- timeplanen på Elixia i dag, og det er masse spennende nyheter samt at min favorittime Cardio Combat er tilbake! Målet mitt for 2012 er 150 timer trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nytt år, nye muligheter... målet mitt er å gjennomføre 150 treningsøkter i år. Foreløpig er null gjennomført :sjenert:

Hadde meldt meg på Elixias ny time "500 kcal" på mandag, der man visstnok kan forbrenne 500 kalorier i løpet av en halvtime. Men kroppen min sa tydelig i fra om at DET ikke var aktuelt. Jeg har jobbet for mye i det siste, sovet for lite og spist for lite. Mange måltider har blitt erstattet med sjokolade, både fordi jeg ikke har hatt tid til å spise ordentlig og fordi en rekke faktorer har tatt fra meg matlysten. Derfor ble jeg selvfølgelig syk, og det var mildt sagt uaktuelt å ikke gå på jobb, da det ville vært umulig å få tak i en erfaren nok vikar for meg over nyttårshelgen. Så jeg har knasket Paracet og snufset meg gjennom et årsforbruk av Kleenex på jobb mens andre har feiret nyttår. Så da jeg skulle trene på mandag lå jeg som et slakt på sofaen. Er så godt som frisk igjen nå, men i dag ble jeg forsinket på jobb og rakk ikke trening. Har ikke vært flink med kostholdet heller, det har blitt lite mat og sjokkis i stedet i dag også. Men i morgen blir det trening, tror det er greit å starte rolig og har meldt meg på 40 min spinning. Tre måltider skal det også bli.

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første treningsøkt er unnagjort, 40 min spinning. Det var digg! Meeen... jeg sliter med å få i meg nok sunn mat. Er rett og slett ikke sulten for tiden, og har hatt en tendens til å småspise kaker og godis i stedet for måltider. I dag har jeg holdt meg unna godteri, men jeg får rett og slett ikke i meg nok næring. Ganske mye stress for tiden, men det er ingen unnskyldning. Hadde en periode for 7-8 år siden der jeg begynte å hoppe over måltider og endte med å nesten ikke spise noen ting, kanskje bare et par brødskiver hver dag mens jeg trente hardt. Jeg raste selvsagt ned i vekt, gikk ned 15-16 kg på tre måneder. Fem av de kiloene kunne jeg gjerne gå ned, men ikke de siste ti, jeg endte opp som undervektig og farlig nær å utvikle en spiseforstyrrelse. Grunnen til at jeg ikke gjorde det var vel at jeg selv så at jeg var for tynn, og det gikk bra å begynne å spise normalt igjen- selv om jeg selvfølgelig endte opp med å gå opp 20 kg i stedet for 10 som jeg hadde tenkt, på grunn av ødelagt forbrenning. Etter det har jeg alltid vært glad i mat, og heller hatt en tendens til å spise for mye. Jeg har holdt meg unna overvekt ved å trene, og nå ligger jeg helt på den øvre grensen av normal BMI. Kunne godt tenke meg å gå ned 10 kg igjen (jeg er høy) og ende opp med en BMI på 21-22, men denne gangen skal jeg gjøre det på en sunn måte. Jeg skal IKKE hoppe over måltider, selv om jeg akkurat nå ikke er motivert til å spise. Jeg har spist alt for lite hittil i dag, kun usøtet havregrøt med en banan og et glass juice til frokost, samt et glass sjokomelk etter trening. Skal gå og lage meg middag nå; spicy kyllingkjøttdeig og en stor salat. Skal ha avokado og god olivenolje i salaten for å få litt ekstra kalorier.

Nytt mål for 2012

- Trene 150 økter (en gjennomført)

- OG spise 1800 kcal med sunn mat hver dag fram til jeg når en BMI på 21, deretter øke matinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening i dag- 40 min Styrke & Core (styrketime med tunge vekter og få repetisjoner på hver øvelse). En av mine favorittimer!

Mat- har bestemt meg for å skrive matdagbok i en periode. Målet er 1800 kalorier pr dag.

Mat i dag:

Frokost: 3 Ryvitaknekkebrød med makrell i tomat,vann

Etter trening: Et glass sjokomelk

Middag: 20 biter sushi, liten porsjon sjokoladeis

Kvelds: 2 Ryvita med makrell i tomat, fem valnøtter

I følge mine beregninger bør jeg havne på ca 1800 kalorier. Litt frukt og grønt hadde gjort seg da, i stedet for is.

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening i dag ble en time Zumba. Likere egentlig ikke instruktøren, hun virker litt arrogant og forventer at alle skal kunne programmet fra før... begynte å kjede meg etter 30 min, og tenkte mest på andre ting mens jeg gjorde noen halvhjertede dansetrinn. Synd, for zumba er egentlig bra som lett restitusjonstrening når man er stiv og støl etter styrketrening.

Så var det dette med mat, da. Har overhodet ikke vært sulten på noen uker, men har blitt så gammel og fornuftig at jeg får i meg relativt sunn og variert mat likevel.

Mat i dag:

Etter trening: 3 Ryvitaknekkebrød med tynt lag kaviar, to kokte egg, ett glass sjokomelk og svart kaffe.

Snack: 5 valnøtter, Pepsi Max

Planlagt middag: Kyllinggryte med 200 g kyllingfilet, 100 g lett creme fraiche, 50 g byggris, buljong, purre, blomkål, brokkoli og masse fersk dill.

Planlagt dessert: 100 g sjokoladeis (det er lørdag...)

Hvis jeg klarer å få i meg alt jeg har planlagt kommer jeg rett under 1600 kalorier. Noen som har tips til sunne ingredienser jeg kan spise for å komme opp på 1800? Gjerne ingredienser jeg kan ha i smoothie eller noe sånt, nå som jeg ikke har lyst på mat planlegger jeg å lage næringsrike smoothies til kveldsmat for å sikre at jeg får i meg nok kalorier til ikke å miste muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening forrige uke:

Torsdag: 40 min spinning

Fredag: 40 min Styrke & Core

Lørdag: 55 min Zumba

Søndag: 40 min ellipsemaskin med stigning + 30 svært rask gange

Ikke akkurat hardtrening, men godkjent.

Mat forrige uke:

Har spist litt for lite ordentlig mat i en lengre periode, men prøver nå å ta bort cola, iskaffe, hveteboller og godteri, og erstatte dette med sunn mat. Har klart å spise sunt og variert denne uka, men når jeg logger på MyFitnessPal ser jeg at jeg har spist enda mindre enn jeg har trodd, kun 1200-1400 kalorier pr dag. På dager jeg trener burde jeg få i meg 600-800 kalorier mer for en sunn vektnedgang. Målet denne uka er minst 1600 kalorier med sunn mat pr dag, planlegger ukesmenyen og det blir mye havregrøt med banan, egg, makrell i tomat, laks, avokado, alle slags grønnsaker og frukt, tunfisk, fiskekaker, supergrove rundstykker, byggris og fullkornspasta.

I dag blir det 40 min spinning og avokado med tunfiskrøre til middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger litt på etterskudd med dagbokskriving på grunn av nattevakter.

Trening i går- 40 min spinning, årets femte treningsøkt.

I morgen skal jeg på dobbel treningstime, en time cardio combat og en time Styrke & Core. Da MÅ jeg klare å spise nok. Jeg spiser sunn mat til alle måltider nå, er mett hele tiden og har ingen cravings, men til tross for gode intensjoner blir det for lite likevel. Tror egentlig at jeg alltid har spist for lite mat, og fylt opp med tomme kalorier fra iskaffe, cola og sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen trening i dag, er så støl etter styrketrening at jeg ikke klarer å sette meg ned på en stol! :fnise:

Blir egentrening minst en dag i helgen, kanskje begge dagene. For støl til styrketrening som jeg hadde planlagt. Får iallfall fire økter og det er godkjent.

Vekta er forresten 72,9 kg. Hadde trodd at jeg veide 2-3 kg mer, men det stemmer. Har kontrollveid meg på en annen vekt. Det er sååå mange fine sommerklær i butikkene nå... Dagen jeg når 63 kg skal feires med en gigantisk shoppingrunde :jepp:

Edit: Skrivefeil.

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marshmallow! Har ikke vært innom her på en stund, men gøy å se at du fortsatt holder på!

Hei, det var lenge siden! Utrolig koselig at du stakk innom dagboka mi, ser at du også har en ny treningsdagbok som jeg skal snoke litt i! :jepp:

Her går det bra på mat- og treningsfronten, har med unntak av en liten episode med noen sjokoladecookies klart å holde meg unna søtt i to uker nå (begrensede mengder på lørdager er lov). Spiser litt mer sunn mat enn jeg gjorde i begynnelsen også, men er fortsatt i kaloriunderskudd og merker at buksene begynner å bli løsere. Forrige uke ble det bare tre treningsøkter, hvor av to bare var på 40 min. Denne uka ligger an til å bli bedre. :rope:

Mandag: 40 min Cardio Energy + 45 min Power (tilsvarer BodyPump)

Onsdag: 55 min Cardio Combat (kampsportinspirert) + 55 min Styrke og Core (tung styrketrening, myyye bedre enn Power)

I morgen har jeg planlagt 40 min spinning, og på fredag skal jeg prøve en ny time, en dansetime som heter Burlesque, samt 40 min med Styrke og Core. Så blir det kanskje spinning på lørdag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en bra treningsuke, fin og variert.

Mandag: 40 min Cardio Energy + 45 min Power

Onsdag: 55 min Cardio combat + 55 min Styrke & Core

Torsdag: 40 min spinning

Fredag: 40 min Burlesque + 40 min Styrke & Core

Samt en del hverdagstrening, det har blitt et par timer med rask gange også. 11 av 150 treningsøkter gjennomført i år. Burlesque-dans var kjempegøy forresten, selv om det ikke er hardtrening. Gikk fra timen med et stort smil. Hvem vil vel ikke være en 1920-talls diva i 40 minutter en fredag morgen? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...