Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (21 timer siden):

Nå har jeg bare Condoleezza Rice og Agatha Christie igjen for resten av oppholdet. I sider burde det holde, men med tanke på variasjon skulle jeg gjerne hatt en roman til...

Kindle…. *hvisker*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*permanent døv på det øret*

Daria skrev (23 timer siden):

28.09: 11 lest, ingen kjøpt.

Jeg hadde så høye forventniner til Esther Freuds I couldn't love you more og er egentlig litt skuffet. Ikke fordi den er dårlig, men den er heller ikke så bra som jeg trodde. I utgangspunktet er det en bok jeg burde elske - tre generasjoner kvinner, veksling mellom tiår og fortellerstemmer, England og Irland - men jeg blir aldri skikkelig engasjert. Det er litt følelsen av at dette har jeg lest før, jeg skjønner i store trekk hvordan det vil gå, og når jeg har skjønt hovedplottet tar det litt for lang ti før boka faktisk kommer dit. Historien bør ideelt sett ligge et hakk foran leseren, ikke et hakk bak.

Nå har jeg bare Condoleezza Rice og Agatha Christie igjen for resten av oppholdet. I sider burde det holde, men med tanke på variasjon skulle jeg gjerne hatt en roman til...

29.09: 13 lest, ingen kjøpt.

Jeg innså noen kapitler inn i Agatha Christes After the funeral at jeg enten har lest eller sett den før - jeg visste plutselig både hvem som var morderen og hvorfor, selv om det tok litt mer tid før detaljene rundt hvordan falt på plass. Men selv om jeg egentlig var sikker på at jeg visste, fikk Christie og Poirot meg til å tvile litt underveis likevel :fnise: Uansett er det jo gly å lese Christie bare for tidsskildringen - her om forfallet (i alle betydninger av ordet) på de britiske herregårder i årene etter annen verdenskrig.

Astri fra Taterhytta av Evy Bøgenæs foregår også rett etter krigen, og er nok bok to (minst) om Astri, som her er 16 år og vergerådsbarn. Hu har bodd hos tanten og onkelen, men nå er førstnevnte på pleiehjem og sistnevnte død, og vergerådet synes ikke noe om at Astri skal flytte inn til de tre ungkarene i etasjen over og stelle for dem. Å plassere en 16-åring som hushjelp hos en fremmed familie var derimot helt uproblematisk i 1949. Stor forutsigbarhet, god moral og lykkelig slutt - det ordnet seg for snille piker i den type bøker på den tiden...

Sistnevnte bok har jeg lånt fra boksamlingen her - den er stemplet Pasientenes venner, Bingokomitéen. :fnise: Pasientvenneforeninger er fortsatt aktiv og arrangerer hyggekvelder på stua jevnlig. Jeg synes det er vanskelig nok å forholde meg til pasient-konseptet og klarer ikke helt tanken på å være et veldedighetsprosjekt i tillegg - intensjonene er helt sikkert udelt gode og hadde nok sin funksjon og viktighet i større grad før; nå føles det litt utdatert...

Skrevet
Daria skrev (På 25.9.2022 den 18.39):

Her er musikk - dog ikke veldig høy, og den justeres etter ønske - på stort sett alle fellestreninger.

I dag har jeg vært på jubileumsutstillingen til den lokale kunstforeningen rett borti veien - deilig å lufte hodet litt utenfor rehabiliteringsboblen en liten stund. Vi er akkurat langt nok unna sentrum til at jeg ikke kommer meg dit (særlig ikke med så mye program - klarer jeg å gå rundt huset til benkene på baksiden etter middag er jeg egentlig fornøyd), så jeg har ikke sett eller gjort noe som helst siden jeg kom hit.

Om du i fremtiden vil ha et nytt opphold med lang flyreise anbefaler jeg Alta. Det ligger i sentrum - og de har et kjøpesenter der 😅🍰

Og pub. Kan jo være greit å teste grensene 😎

Skrevet

Tja, Finnmark er jo det eneste fylket jeg ikke har vært i...

Skrevet

Dronning Elizabeths dødsattest fastslår dødsårsaken til å være Old age - og avdødes yrke som Her Majesty the Queen... :fnise:

Skrevet

Dagen startet med fysio og fortsatte med styrketrening - jeg spår at heller ikke dette blir dagen jeg klarer en full økt i bassenget...

Skrevet

Når andre går i spisesalen i pysj og crocs, føler jeg meg litt mer presentabel i treningsantrekk (som også det tross alt er litt gjennomtenkt)...

Skrevet

En ny fredag med Atles stygge jakker - jeg har jo ikke noe bedre å gjøre...

Skrevet

Janteloven :fnise: En av få ganger jeg faktisk ler med Atle, ikke av ham...

Farida har jo stemme - i kveld kan vi vel forvente at alle kan synge rent.

Daria skrev (8 timer siden):

Dagen startet med fysio og fortsatte med styrketrening - jeg spår at heller ikke dette blir dagen jeg klarer en full økt i bassenget...

Jeg var sannspådd... Siste mulighet i morgen - da har jeg hele helgen å komme meg på etterpå, så det burde la seg gjøre.

Skrevet

Jeg syntes jakken var ille nok - jeg var ikke forberedt på at buksene matchet...

Cata skrev (1 minutt siden):

Hvem i tyttebærlyngen er Atle? :klo:

Du ser ikke Beat for Beat, antar jeg :fnise: Atle Pettersen - mannen vi elsker å hate mobbe...

Skrevet

Aha, nei det har jeg ikke sett siden Ivar…Dyrhaug (?) var programleder.

Skrevet
Daria skrev (22 timer siden):

29.09: 13 lest, ingen kjøpt.

30.09: 14 lest, ingen kjøpt.

Mer Agatha Christie - Poirot investigates er en novellesamling fortalt av Kaptein Hastings, hvis kommentarer jo bidrar til å heve underholdningsnivået :fnise: En del av historiene har jeg nok sett - ellers hadde jeg ikke skjønt løsningen så fort -  men noen var ukjente. Drap og/eller tyveri, kidnapping og forsvinningsnumre og en egyptisk forbannelse - Poirots små grå lar seg ikke lure...

Skrevet

Ikke at jeg savner byen og å ha full tilgang til klesskapet og sånne ting, men jeg er i full gang med å planlegge hva jeg skal på meg på onsdag og om det ikke må bli te på Halvorsens hvis jeg fortsatt henger noenlunde sammen etter sjelevrenging og hoderydding (det vil jo være litt å ta av etter fire ukers pause)...

Skrevet

Man burde vel vurdere litt søvn snart - i morgen er den siste lørdagen i overskuelig framtid (tror jeg. Håper jeg.) med organisert trening...

Skrevet
Daria skrev (16 timer siden):

Jeg var sannspådd... Siste mulighet i morgen - da har jeg hele helgen å komme meg på etterpå, så det burde la seg gjøre.

:nigo: At jeg er død nå og usikker på om målet om en dusj før middag om halvannen time er gjennomførbart, er jo en helt annen sak...

Det står en glassmonter med gjenstander fra kurbadets historie borti gangen. På nederste hylle oppdaget jeg et skilt som sannsynligvis har stått i matsalen: Til søndagsfrokost er det ikke tillatt å stille i morgenkjole eller badekåpe. Jeg mistenker at kleskode i matsalen hadde vekket ramaskrik oi dag (men jeg bifaller selvfølgelig :fnise: )

Skrevet

Jeg kan opplyse om at jeg fikk dusjet før middag, at gryterett og kake er fortært og at jeg nå skal fordype meg i Condoleezza Rice før jeg skal bruke resten av ettermiddagen på Bake-off-maraton, blogging og høyst sannsynlig mer meningsløst fjas interessante og opplysende innlegg her. Jag återkommer, som svenskene sier...

Skrevet

-In school you don't learn to grate cucumber, you put condoms on them, konkluderer deltakeren med oransje hår og bred Liverpool-aksent. Britene er ikke kjent for sin kulinariske ekspertise, så at skolekjøkken ikke er høyt prioritert overrasker meg ikke, men de er ikke akkurat kjent for sin lave forekomst av tenåringsgraviditeter heller...

Golly gosh! er for øvrig et fantastisk utrop :fnise: 

Skrevet

Jeg fikk mandagens timeplan og er hverken så ferdigtrent eller ferdigbadet som jeg trodde... Det er jo som å ha undervisning etter eksamen - først avsluttende testing med fysio, så mer trening. Merk at jeg (i motsetning til elevene :fnise: ) ikke påstår at noen av delene er bortkastet tid, det er bare en observasjon... Ettersom resten av uka blir treningsfri fordi det er høstferie og fysio hjemme har fri, er det jo greit å kompensere mens jeg kan.

Skrevet

-George's giant sausage is rock hard.

Selvfølgelig ser jeg fortsatt Bake-off - hva trodde dere...? (Tidligere i kveld fikk vi også I often need two holes, so I can squirt, fra den kvinnelige dommeren på 80. Kofferter vet hverken jeg eller deltakerne noe som helst om...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...