Gå til innhold

The Daria diaries

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er med andre ord jeg som har vært uoppmerksom :ler:

Skrevet
Daria skrev (29 minutter siden):

Det er med andre ord jeg som har vært uoppmerksom :ler:

Jepp… :fnise:

Skrevet

Kveldens delfinale i mello byr på Lasse Stefanz. Jeg våger meg allerede nå på den påstanden at de ikke går til finale...

Bursdagsbesøk er unnagjort, kake er spist og jeg kom meg så vidt hjem før kreftene tok slutt - jeg begynner å bli god på å ta tegnene i tide

Skrevet

Han ser ut som krølltoppen fra That 70's show og har låt som kue funket for et middels byband midt på 90-tallet - og med det, og i det øyeblikket han modulerer (plusspoeng), erklæres kvelden for åpnet...

Skrevet

Linjen glida fram som en dalahäst var tvilsom nok før de la inn knegging(!) i lydmiksen...

Skrevet

Dotter ble dessverre angrepet av en tiger bak scenen og rakk ikke å skifte av seg fillene klærne hennes ble redusert til. Dessuten har hun stjålet Loreens utgangsposisjon fra i fjor - sel om hun ligger på et flygel heller enn i et vaffeljern blir det litt for påfallende. 

Skrevet

Skrekk-estetikk, horror, goth og skjelett-sminke er ikke min greie og sceneshowet, ikke minst lysbruken, er altfor slitsom til at jeg orker å se på - men like fullt og med god margin kveldens store høydepunkt så langt. Det hender man blir positivt overrasket...

Skrevet

Dansebandvokalist på mello-scenen - og så ikler han seg en lang, beige trenchcoat (i tillegg til en omfangsrik cowboyhatt)? :klo: 

Skrevet

Kveldens siste bidrag er så typisk svensk ESC-bidrag - mannlig artist som har prøvd seg et par ganger før (i dette tilfellet Danny Saucedo), gjennomført sceneshow og mainstream låt (men rett skal være rett - den er også en av kveldens sterkeste, selv om den ikke scorer så høyt på originalitet) - at jeg blir oppriktig overrasket om den ikke går direkte til finale. Er det opp til meg, får han med seg skrekksirkuset dit, men det påstås at Dotter er forhåndsfavoritt. Twitter er som vanlig delt i alle retninger - alle låter er noens favoritt og noens primære hatobjekt...

Skrevet

Forhåndsfavoritten vant over skrekksirkuset, men jeg fikk i det minste rett både i Danny Saucedo rett til finalen og Lasse Stefanz rett ut...

Skrevet

Jamie Oliver lager mat på tven min. Litt roligere har han vel blitt med årene, men entusiasmen og energien er fortsatt over middel. Jeg hadde neppe laget hans 15 minutes meals på et kvarter, for å si det sånn...

Dagens oppskrift - beregnet tidsbruk adskillig mer enn 15 minutter - inluderer en fatigue-sliten kropp (jeg har hatt en av de ulogiske nettene hvor jeg sover dårlig fordi kroppen dirrer og verker og er for utslitt til å finne skikkelig ro og hvile) som skal godgjøre seg i timesvis under et pledd, marineres i te, tilsettes et generøst dryss av sjokolade og krydres med tv, bøker og brodering etter smak.

Skrevet
Daria skrev (På 24.2.2024 den 10.33):

23.02: Åtte lest, ingen kjøpt.

I avdelingen for hovedpersoner jeg mest av alt har lyst til å fiilleriste, kan jeg i dag presentere Cécile fra Francoise Sagans Bonjour, tristesse. 17 år, bortskjemt og selvoptatt (selv til å være 17...) og ubekymret, helt til hennes like lettlivede far får seg en uvant voksen og fornuftig kjæreste. Cécile bestemmer seg for å ordne opp, uten tanke for følger eller andres følelser, og konsekvensene blir deretter. Boka er fra 1954, og Sagan var så vidt jeg husker knapt ute av tenårene selv da den kom. Det tatt i betraktning er den imponerende godt skrevet og fortellerstemen svært autentisk, men altså en hovedperson jeg aldri får særlig sympati for.

24.02: Ni lest, ingen kjøpt.

Getlemen of uncertain fortune av historikeren Rory Muir har undertittelen How younger sons made their way in Jane Austen's England og tar for seg yrkesmulighetene som var tilgjengelige for unge menn av god familie i Regency-perioden - tilgjengelighet, krav, muligheter og attraktivitet, både økonomisk og sosialt. Som undertittelen antyder, bruker han Jane Austen, hennes familie og hennes romankarakterer, som en slag rød tråd gjennom boka (hvordan appellere til alle Austen-entusiaster som ønsker mer bakgrunnsskunnskap...). Det funker, men jeg ønsker meg mer av det, det blir ikke gjennomført nok. Hvordan kan han ha et helt kapittel om hæren uten å nevne hverken Wickham eller col. Brandon...? Boka er ellers full av sitater fra samtidige kilder - brev, dagboksnotater, memoarer - og demonstrerer også hvor fullstendig avhengig man var av kontakter og penger. I dag ville vi kalt det nepotisme og korrupsjon, da var det en helt selvfølgelig og åpenlys ting som gjennomsyret hele samfunnet. 

Skrevet

Har du fått lest i solen i dag? ☀️

Skrevet

Det ble med tanken og noen minutters bokløs sol-pause på vei fra butikken (det er ikke alle dager harde trebenker står øverst på kroppens ønskeliste...), men det nærmer seg :juhu:

Skrevet

Satt ute i solen litt etter lunsj i dag og tenkte at jeg håpte du fikk deg en stund i solen. 

Annonse
Skrevet (endret)

På fredag lunsjet jeg med en venninne jeg ikke hadde sett på bortimot fem år, og vi snakket om en felles venninne som ingen av oss hadde sett på enda lenger. I dag traff jeg på denne venninnen på vei til fysio :ler: Det viste seg at hun jobber rett i nærheten, så nå er planen at vi skal klare å få til et kafétreff etter en fysiotime en dag. Dette er venninenr jeg har hatt siden tenårene, så det er veldig hyggelig å få gjenopprettet litt kontakt - vi har en lang historie...

Kroppen fortsetter å være i det uforutsigbare hjørnet. En ustabil helg kulminerte i en overraskende dårlig dag i går - og ble fulgt av den beste treningsøkten jeg har hatt på over en måned i dag. Dette uten at jeg egentlig følte meg så voldsomt mye bedre da jeg våknet i dag enn jeg gjorde på søndag (men litt bedre enn i går - det skulle ikke så mye til...). Hvordan morgendagen blir? Si det... 

Endret av Daria
Skrevet

Det er luremus-vær i dag - sola kommer og går og får det til å se deilig og fristende ut, men i praksis er det ganske surt... Jeg luftet meg en liten runde på brygga så hodet skulle falle på plass igjen etter sjelevrengingen, men det var ikke et blivende sted :fryse: Jeg var også innom bokhandelen og kikket litt på Mammut-utvalget - jeg fant ikke noe som fristet i katalogen, men det betyr jo ikke at jeg ikke å ta og føle litt på det (helt bokstavelig) likevel... Det ligger vel an til at jeg forholder meg til min alternative tradisjon - kjøper jeg ikke noe på Mammutsalget, har jeg bokkjøp til gode. Jeg venter bare på neste 25%-tilbud fra Bokklubben :ler:  

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 25.2.2024 den 11.42):

24.02: Ni lest, ingen kjøpt.

27.02: 11 lest, ingen kjøpt.

Psykoterapi og psykpterapiveiledning : Teori, empiri og praksis var som mange artikkelsamlinger ganske ariabel. Først og fremst med tanke på min interesse og engasjement, men det ble også demonstrert at man ikke nødvendigvis skriver godt selv om man kan faget sitt. Nye lange ord ble lagt til samlingen (det lengste på 12 stavelser), samt den mest akademiske beskrivelsen av en (terapi)samtale: Å bringe intrapsykiske tanker og følelser inn i det intersubjektive rom... 

I Gøril Emilie Hellens Hundreogtretten er Irene gift med Peder og bosatt i hans barndomshjem. De har et felles barn i tillegg til hans to fra tidligere, med alt det medfører av små gnissninger, og Peder er lege, engasjert i Leger uten grenser og opptatt av å redde verden, både globalt og lokalt - den typen man beundrer, men som også kan bli litt mye for sine omgivelser... Så mister de et barn, organdonasjon blir et tema og det meste blir satt på prøve. Jeg synes deler av slutten ble litt klissete (men det var også da jeg gråt... :sjenert:), men  det er en historie jeg tror på, som berører og føles ekte. Det slo meg også underveis i lesningen hvor stor pris jeg setter på bøker som dette - samtidslitteratur om "vanlige" mennesker og "vanlige" liv, uten store, konstruerte intriger. 

(Det slo meg at jeg har lest to bøker på relativt kort tid hvor et barn ved navn Eira dør. Jeg skvatt litt da jeg hørte et barn bli tiltalt med det navnet i dag, under et døgn senere...). 

Endret av Daria
Skrevet

:regn: Innevær ute og husarbeidbehov inne - da er vel tema for dagen lagt... I praksis er jo pausene lenger enn øktene, men noe blir gjort - jeg kan allerede melde om store tapstall hos hybelkaninbestanden under sofaen.

Skrevet
Daria skrev (22 timer siden):

27.02: 11 lest, ingen kjøpt.

28.02: 12 lest, ingen kjøpt.

Da du forsvant  av Iben Sandemose er en liten diktsamling om sorg. Dikter-jeg'et mistet sin elskede for et år siden og prøver å finne igjen livet og hverdagen mens jakken hans fortsatt henger på knaggen, navnet hans står på døra og vinflaskene han kjøpte står urørt. Og er det egentlig greit å se på en kjekk mann i banken nå...? Det er sårt og vondt, men også med håp og humor - det siste ikke minst i form av Sandemoses uforlignelige illustrasjoner.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...