Gå til innhold

Siebaeos sammensurium


siebaeo

Anbefalte innlegg

Mandag kveld.. :) Fortsatt skyfri himmel ute!! Satt ute i dag og spiste deeeilig sushi med en venninne. Skikkelig deilig :) Spiste sushi i går og.. :fnise: Me like!

Og nå nærmer vi oss 12 uker! i følge min regning er det jo i dag.. ;) Men jeg forholder meg til tickerdato nå. :)

I helga hadde vi middag med venner. Lagde kantarellrisotto med en god enkel grønn salat med balsamico-honning og dijonvinagrette (om jeg kan kalle det det..) og dadler med bacon til. Til dessert ble det sitronterte med lakrissaus og vaniljeis. Det ble NAM! Måtte jukse litt med ferdig paideig (hmpf..) pga tidspress. Men her er oppskriften så jeg husker det og hvis noe vil ha den.. :)

:kokk: Sitronterte med lakrissaus:

Butterdeig

300 gr hvetemel

170 gr smør eller margarin

100 gr melis

1,5 dl kaldt vann

Fyll

2 1/2 dl melk

2 1/2 dl creme fraiche (en boks)

6 stk eggeplommer

250 gr sukker

Revet skall av to sitroner

(lyst til å ha i litt sitronsaft for å få den mer syrlig men er usikker på om den da deler seg..? :klø:)

Bland smør, melis, mel og vann (alt kaldt) i kjøkkenmaskin. Ikke for lenge så den blir varm. Legg deigen kaldt i en halvtime. Kjevle ut og ha i små (eller en stor) former. Legg i tørkede erter og stek på 180 g i 20 min. Ta så ut peiene og pill ut ertene.

Fyll i røren og stek i 30 min eller til røren har stivnet.

Server med vaniljeis og lakrissaus!

5 stk kick lakris, 1 ss sukker, 2 ss vann, kokes opp og serveres varm. Synes den ble litt vannaktig så mulig jeg har mindre vann eller koker den lengre neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matlysten har kommet tilbake og med den matlagergleden.. :hoppe:

Her er seneste pizzaoppskrift!

4 porsjoner:

100 g hvetemel

180 g sammalt fin hvete

ca 1 dl hvetekli

25 g gjær (halv pose tørrgjær)

1/2 ts salt

1 ss olivenolje

1 1/2 dl vann

Gjær, olivenolje, salt og vann blandes sammen til gjæren er oppløst. Tilsett alt melet. Kna deigen godt sammen og la den hvile i 15 minutter

Tomatrøre

Veldig omtrentlig:

Olivenolje

1 fedd hvitløk

1 finhakket løk (150 g)

halv boks hakkede tomater (200 g)

5 klasetomater

sorte oliven

fersk basilikum

salt og pepper

Oppå:

4-5 artisjokkhjerter

Mer basilikum

Fersk mozarella!

Manchego eller parmesan ble manchego her for det var det jeg fant pasturisert)

Fres løken og hvitløken i olivenolje til den blir blank og myk. Tilsett tomatene og oliven og la det hele koke saaaakte og ganske lenge til røren får en ganske fast konsistens. Ha i basilikum og smak til med salt og pepper.

Utbaking og steking

Kjevle deigen slik at den passer til ovnens stekeplate. Halvstek deigen ved 160°C grader i 6 minutter på midterste rille. Ha på fyllet, artisjokkhjerter delt i skiver og så osten. Stek så pizzaen ved 280°C på øverste rille i 8-10 minutter.

Pizzabunn er en midifisert a la Siebaeo fra Grete Roede :) Klien er min, og byttet andel av melsortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.. i dag har vært en tung dag... Psykisk mest. Skikkelig hormonell og på gråten hele tiden.. Uvant og litt kjedelig.. Dødstrøtt og en del ligamentsmerter i tillegg. Men det betyr jo at noe vokser og det er jo BRA! Kvalmen kommer snikende sånn midt på arbeidsdagen men nå er den borte igjen. Sikkert fordi jeg ble sulten og nå har spist.

I morra har jeg fri!! Og det blir så delilig.. Skal komme meg ut i solen og hente energi :) Bestilte frisørtime på lørdag på vei hjem fra jobb! Tror det vil hjelpe litt å føle seg litt freshere..

Håper jeg får til en treningsøkt i dag eller i det minste en lang spasertur. Trenger å røre på meg selv om jeg er så trøtt og sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridag! :)

Deilig.. Og humøret er mye bedre i dag. Rar og tung dag i går.. :tristbla: Ville gråte hele tiden og alt var liksom feil. Håper det ikke blir for mange av den sorten. I dag skulle jeg jo ut og nyte sola, men hvor er den da???? Typisk.. Ja ja, da får jeg bare slappe av og prøve å få trent litt. :) Skulle egentlig det i går, men sloknet på sofaen. Var helt skutt i går. Så det ble en spasertur ned til operaen for å hente nytt program. Fant en ballett jeg har så lyst til å se!! Men når var den..? Premiere: termindato.. hehe. Samme premieredato som oss mao :ler:

Og i dag er vi 12 uker!!!!!!!!!!! :hoppe::strix::danse: :rødme: :rødme: :rødme: :bolledeig:

2 trimester starter kanksje ikke før om noen dager..? :klø: Blir aldri helt klok på dette. Men da kan vi i alle fall feire i helga! Vi skal på middag til noen gode venner med en liten tulle på 10 mnd. De er såååå glade for at vi skal ha baby! :nigo: Og det er jo vi og.. :fnise: De har kjøpt inn champagne og vi skal lage masse godt. Jeg har proklamert at jeg må få champagnebrus eller noe. :opplyser: Og kjæresten: 'ja, vi må jo finne noe godt til deg og!!' Tror jeg skal gjøre som en venninne og se dette som en meget god grunn til å fråtse i alle gode eplejuicer og drikker fra forskjellige norske produsenter. Og da snakker vi ikke de man får i kjøledisken på Ica.. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:strix: for 12 uker :strix:

2. trimester begynner i uke 13 og varer helt til uke 28 ;)

Disse vakre hormonene, jeg har ikke vært spesielt plaget med gråting og slik selv - men det hender seg at jeg kjenner at hormonene koker innvendig. Men det er fremdeles et lite stykke å gå for meg også, så hvem vet hva som vil dukke opp av lumske hormoner :ler:

Jeg har smakt en eplejuice fra hardanger på glassflaske, så utrolig herlig :sikle:

Kos deg masse på fridagen din :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Icing! :)

Den juicen tror jeg ikke at jeg har smakt! Skal prøves! :sikle:

Det er vel fortsatt en mulighet for at vi kan starte en sippeklubb :ler: La oss nå ikke håpe det... ;)Gjør ikke noe en skjelden gang, men hohoi! jeg er glad jeg er en happy camper til vanlig!

I gravidboka mi ser det ut som 2 tri starter halvveis denne uke.. Blir litt forvirret. Men dette sakset jeg fra Barnimagen.com:

"2.trimester

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1)."

Da er det i morra jo!! :strix::sjenert: Kommer liksom ikke fort nok over i den perioden. Blir helt forsurret av disse ukene og hva jeg skal kalle de. Men nå går jeg vel inn i den 13 uka. Og den varer fra 12+1 til 12+6. Men det var sikkert det du mente!? :)

2 tri!!! :hoppe: Dronningperioden som det også kalles! :fnise: Kan nesten ikke vente til dronningefølelsen kommer! :sexy::ler: Primadonnaperioden er det kanskje noen som vil kalle den.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:duskedame: 12 uker :duskedame:

Jeg tror ikke du er i 2. trimester før om en uke. Jeg pleier å bruke denne oversikten for å se hvilken dato jeg er hvor mange uker, og her står det at 2. trimester starter 13+0 :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. men norske sider sier at det er 12+1 som er starten på andre trimester.. :klø: Barnimagen.com, Snartmamma, Babyverden, Terminkalkulator.no osv. :klø:

Men leser i forskjellige forum at det er litt forskjellig oppfatning av dette. Kanskje det regnes anderledes i andre land..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luremegpå

Juhuuuuu!!

Hurra hurra for 12 UKER!!!

Kjekt for deg dette!!!

Munkholm er og ganske digg, smakte det i helgen jeg:)

Altså er man 12+ 1, da er man jo i uke 13, så stemer dette:) Man er første dag i uke 13:)

Ha en super dag!

Klemmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuuuuu!!

Hurra hurra for 12 UKER!!!

Kjekt for deg dette!!!

Munkholm er og ganske digg, smakte det i helgen jeg:)

Altså er man 12+ 1, da er man jo i uke 13, så stemer dette:) Man er første dag i uke 13:)

Ha en super dag!

Klemmen

Takk! :rødme: Ja, det er veldig deilig! Kjærsten er i ferd med å lage plakat har jeg følelsen av... :fnise: Jeg veksler mellom å ville fortelle til alle, og til å ville holde det hemmelig.. Jeg forteller det til de nærmeste og så holder jeg litt på det til magen begynner å sprette fram for alvor tror jeg..

Munkholm er faktisk ganske digg! Tror det blir en del av det gjennom sommeren :skaal: Gleder meg også til ferske reker og deilig eplejuice!!

Håper du har en bra dag i dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går trente jeg! :hoppe: Først 40 min easy cycling og så 30 min styrke og core. Det var slitsomt men deilig!

Men litt sent på kvelden tror jeg for jeg sov SÅ urolig i natt! Og føles som magen siger til ene siden når jeg sover.. Det er så rart. Men det er faktisk en fast ball som blir liggende på siden om jeg ligger lenge på en side.. Litt ubehagelig når jeg skal snu meg. Må liksom ta det etappevis eller legge meg nesten på magen for at det ikke skal slite og strekke. I natt våknet kjærsten av meg og lurte på om jeg hadde det vondt. Da tok jeg hånden hans og fikk han til å kjenne på kulen...Pussig.. Kjenner den ikke sånn når jeg ligger på rygg en stund. Da forsvinner den liksom inn i kroppen.. Lurer på om det er babyen, eller om det er noe annet.. :klø: :)

FREEEEDAAAG!!!! :hoppe: :hoppe: :hoppe::danse:

God helg alle søte og gode jenter!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er og trener! :jepp: Man blir mer sliten når man er gravid. Det merket jeg veldig godt da jeg trente i starten. Nå klarer jeg ikke å trene mer pga bekkenet.

Den kulen du kjenner er nok kanskje babyen ja ;) Jeg husker ikke hvor tidlig jeg kjente det, men tror det var omkring uke 14. Men kjente bare kulen når magen var skjev når jeg våknet, etter å ha ligget på siden. Fant akkurat et bilde jeg tok av det i uke 14, men får ikke til å linke til det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom for å ønske deg en flott helg :)

Hei Småkjekset!

Takk for det :klem: Samme til deg!

Hyggelig at du "kom på besøk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er og trener! :jepp: Man blir mer sliten når man er gravid. Det merket jeg veldig godt da jeg trente i starten. Nå klarer jeg ikke å trene mer pga bekkenet.

Den kulen du kjenner er nok kanskje babyen ja ;) Jeg husker ikke hvor tidlig jeg kjente det, men tror det var omkring uke 14. Men kjente bare kulen når magen var skjev når jeg våknet, etter å ha ligget på siden. Fant akkurat et bilde jeg tok av det i uke 14, men får ikke til å linke til det dessverre.

Takk takk! Vi får se hvor flink jeg blir framover :fnise: Jeg er jo veldig glad i å trene, så håper jeg får en kontinuitet i det igjen. Tror det er veldig bra for meg, så lenge jeg ellers er frisk og uten vondter. Så kjipt at bekkenet ditt skal krangle sånn.. :kjefte: Og ja, man blir mer sliten altså..I går var jeg helt pumpa. Så jeg tror jeg prøver meg på to dager restitusjon mellom treningsøktene. Og så gå litt de andre dagene.

Jeg tror jeg husker det bildet ditt faktisk! Mener du har lagt det ut...? Jeg skal inn å snike litt i løpet av helga ;) Har akkurat samme opplevelsen som deg. Den kjennes på siden, men forsvinner liksom inn i kroppen etterpå. Men synes det var litt tidlig.. Kanskje "min" termin er riktigere afterall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg har lagt det ut, men etter at det ble forandret så mye her inne så ble kodene helt annerledes, og linkene mine funket ikke lenger. Så tror ikke du finner det igjen i boka mi. Og jeg har puttet bildene inn i en mappe i photobucket og nå får jeg ikke til å åpne de på den måten jeg vil, uten at folk kan bla gjennom alle bildene mine. Har utsatt det lenge, men skal få mannen til å ordne opp etterpå :) Så kan jeg linke til skjev-mage bildet mitt i boken din :)

Jeg syntes også det er litt tidlig at du kan presse babyen innover, i hvertfall sammenlignet med mitt svangerskap. Jeg har ikke kunnet gjøre det før nå nylig. Men har lest at folk har gjort det tidlig.

Har dere fortalt det til mange enda eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke sånn kjempeydelig frem, men dettet er hvertfall et bilde fra uke 14. Bilde

Og når jeg først er igang ;)Her er Goffel fra uke 9 og Uke 13 og uke 19. Det skjer store forandringer på dem fort! Tenk at det bare er 10 ukers forskjell på den lille bamsemumsen på 25 millimeter på første bildet, og en helt ferdig baby på rundt 20 cm på det siste bildet :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pupsi! :vinke:

Der var bildene ja! :hoppe: Den magen så litt pussig ut når den var så skeiv :fnise: Min var ikke så stor bul på. Og nå skjer det ikke lenger virker det som... :klø: En venninne av meg fortalte at hun hadde opplevd noe lignende og spurt legen. Hun mente å huske at det ikke bar livmoren/babyen men noe annet. Men hun husket ikke hva det var.. typisk! :)Nå synes jeg det er vanskelig å kjenne livmoren i det hele tatt jeg.. Jeg kjenner av og til noe hardt og litt ruglete, som det beskrives, men jeg er jammen ikke sikker på om det ikke er magemuskler jeg kjenner.. Skal prøve å ikke tenke så mye mer på det. Nå tror jeg jo den er borte av og til.. :klaske: Men magen buler litt ut 24-7 om dagen så enten er det noe der, eller så har jeg blitt plutselig tykk på midten uten noen grunn.. hehe

Åå, lille Goffel er helt nydelig!! :rødme: Og så utrolig fin nese han har! Det er så vanvittig rart hvor mye som skjer på så kort tid.. Venninnen mn fortalte meg om sin fødsel, og jammen gikk jeg ikke derfra og GLEDER MEG MASSE til fødselen!! Hun har også født på Ullevål og var veldig veldig fornøyd med opplevelsen. De er veldig opptatte av å unngå unødvendige skader i underlivet under fødselen, og hun sydde to små sting. Fortalte også om etterriene og hvordan kroppen jobber med å trekke livmoren sammen igjen. Det er så MERKELIG at kroppen vet akkurt når hormonene skal pumpes på og sette i gang fødselen. Og alt uten å ha "lært" det noe sted eller gjort det før! Jeg spurte kjæresten min: "Du, er du klar over hva kroppen min kan gjøre helt plutselig uten opplæring?? Hva slags triks kan din kropp?" :ler: Kvinner går faktisk rundt og har skjulte og ganske utrolige krefter klare til å brukes akkurat når de kreves. Fantastisk... :) Jeg skal fra nå av be om å bli omtalt som Gudinne! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det spinning/trening igjen!! Og en hel time denne gangen :hoppe: Det er så deilig å føle at jeg har kontroll igjen. Jeg våget meg på pulsklokke igjen, og satte som mål å holde meg under 170. 169 var toppulsen! Så da traff jeg bra. Jeg har lest Trening for kule mager og, og det virker som en fornuftig plassering på stigen. Det er nok ikke farlig om jeg går litt over det og, i bare korte perioder. Men nå tar jeg det rolig så lenge til jeg føler at formen er mer på plass igjen. Jeg må jo bare moderere meg nå uansett hva jeg måtte ønske.. Blir litt svimmel av og til og, og det liker jeg ikke. Så da legger jeg tempoet LAVT en periode til det føles bedre. Og holder hodet høyt. Og styret mye høyere enn vanlig pga... ja, magen faktisk. Skikkelig dame på sykkeltur! :fnise: Jeg som ligger i fartsstilling vanligvis..

Etter det ble det kino med kjærsten :natti: Angret litt først men det var hyggelig når vi først var der. Vi så Alice in Wonderland i 3D. Ganske kul! Og utrolig grafikk og animasjoner! Ble litt kvalm av alt popcornet og lakrislissene.. :fnise: Tror ikke jeg tør noen drama om dagen! Jeg griner jo av ingenting nå!! :dåne:

Og nå har jeg tittet på denne: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Den-gravide-kvinnen/Animasjon/Se-barnet-og-magen-din-vokse/

Morsom! :hoppe: Og nå begynner jeg å skjønne kulen på magen.. :fnise: Og hvorfor jeg tror jeg kjenner livmoren halvveis opp til navelen! :klø: Eller 1/3 opp kanskje.. Jeg har kjent denne ruglete/stripete overflaten og lurt på om det kunne være den.. Men så synes jeg de gikk så langt opp at det ikke kunne være det! men jeg tror nok det er det alikvevel. I dag lå jeg flatt i senga og så trakk jeg inn magen. Og da så jeg konturene av den! tro jeg da.. :fnise: Dt var en fast oval som er ruglete i overflaten. Bebisen min... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...