Gå til innhold

Siebaeos sammensurium


siebaeo

Anbefalte innlegg

Dagboka som ble graviditetsdagbok

Denne dagboka startet som en generell dagbok. for å ha et sted å samle oppskrifter, logge trening osv. Og tanker rundt den planlagte prøvingen på en liten bolle :rødme: Planen var å begynne prøving april 2010. Men sånn gikk det ikke! :fnise: Viste seg etterhvert at vi traff blink så og si samme døgnet som jeg startet dagboka! Litt før skjema kan man vel si.. Men det gjorde ingenting! Så etter en stund ble det da til en graviditetsdagbok i stede.. Med innslag av matoppskrifter, trening og alt mulig rart. :)

Så her startet den:) :

Nå fant jeg ut at det var på tide med en dagbok. Så får jeg se hvor aktiv jeg blir etterhvert.. ;)

Etter en lang periode uten KG ramlet jeg inn her igjen. Det er rart hvordan man hopper fra det ene til det andre forumet alt etter hvor man er i humøret og ikke minst livet.. :)

Jeg startet ut i Samliv-forumet og deretter Singel-forumet... OG nå er jeg jaggu meg ganske ofte innom Graviditet og spedbarn og Prøvere-forumene... Mat-forumet har jeg ramlet innom hele veien. Jeg er et lite matvrak.. :)

Mat: Jeg har oppdaget quinoa! Det er artie saker. I dag tenker jeg å videreutvikle en rett jeg har laget. Så da satser jeg på quinoa med søtpoteter, løk og paprika til chorizo eller hvit fisk. Evt begge deler...? Hm.. det tror jeg kan blir veldig godt!

Nå spiser jeg bovetegrøt med hjemmerørte jordbær. Det var godt det. :) Må finne ut om det er sunt eller ikke..

Og så; lage hjemmelaget knekkebrød! Med quinoa selvfølgelig.. :)

Trening/kropp: Februarprosjektet! Jeg skal kutte ut brød og godteri (lov på kino ;) ) og se hva som skjer... Jeg trener stort sett jevnlig men har fått noen trivselskilo det siste året som sitter hardt. :) Jeg veier nå ca 58 kg. Til å være 168 er ikke det noe å klage på, men jeg har hele mitt liv vært veldig slank og er ganske sped i beinbygningen. Så jeg liker meg best på 54-55. 55 tror jeg er det beste.. Vil ikke bli for tynn heller. Slanking får jeg bare ikke til.. Jeg kan det jo ikke! Så da lar jeg februarprosjektet bli en slags test. Og der kommer også knekkebrødet inn. Det er jo et slags brød, men ikke noe hvetemel og masse frø.

Hva venter jeg på..? :rødme:

Jo så var det dette babyprosjektet og da.. :) Jeg og kjærsten satser på å starte prøving i april! :hoppe: Vi har vært sammen i et år nå og er voksne begge to. (eller voksne og voksen fru Blom.. :fnise:) Jeg 32 og han 36, snart 37. Han ville starte i fjor sommer han... Men jeg ville vente til nyttår.. Måtte liksom ha det obligatoriske året følte jeg.. Og så fant jeg ut at det kanskje var fint for babyen å få bursdagen i første halvdel av året. Så da ble det april da.. Kjærsten; "du bare utsetter og utsetter du.." Men han var jo enig, på en måte... Så her om dagen fant han ut at det var jo bare to mnd til! Da ble han glad da :fnise:

Det er jo helt utrolig hvordan syklusen styrer sex-lysten har jeg følelsen av! Noen dager etter mensen går den i BRATT kurve oppover! :fnise: Merker utfloden blir blankere og seigere og tankene går plutselig over iinspirerende baner.. :gjeiper: Haha! Det er en som DIGGER akkurat den "bivirknngen". Nå er jo det litt lite kompatibelt med denne ventingen.. Så i går trodde jeg at vi var safe. Dvs helt i starten av el, seigere og blankere utflod og lett murring, men enda en uke til når jeg trodde Dagen var. Jeg må kjøpe med el-tester.. Jeg er jo i andre runde med normal syklus og kjenner ikke helt agendaen.. I dag var det svakt rosa i utfloden og jammen meg en liten dråpe blod.. Så rart at jeg måtte google. Hm.. så da fant jeg ut at man kunne ha en liten blødning rett før eggløsning. Og at man da skulle være ekstra fruktbar!! Uuups... :roll: Sannsynligvis blir det jo ingenting av det. Man blir bare litt koko av å oppdage kroppen sin på nytt føler jeg.. Etter x antall år på p-piller er det jo som å komme ut av en dvale. Men viser det seg at jeg har el i dag eller i morra ser det ut til at jeg har en 28 dagers syklus.. Fint det! :)

Men nå! Lage knekkebrød!! :)

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der var knekkebrødene i ovnen.. Det blir spennende. Skulle egentlig være kli i dem mend et hadde jeg ikke gitt.. Be myyye quinoa i de! Håper de ble gode. Og glemte jeg salt?? JA!! Dt er så typisk meg.. Måtte strø litt salt over formen i ovnen.. :fnise: håper det hjelper litt.

Ah.. magen min roper EEEELLLLLL!!! Jeg kjenner det så godt. Og det kjennes ut som det er på samme side som sist. Veldig fruktbar på venstre side tydeligvis ;) Nå kniper og murrer det som bare det.. I mars har jeg GU-time. Gleder meg litt til å få sjekket om alt er i orden.. Man tenker jo på ting som endometriose osv. Spes når jeg kjenner el så godt. Men får krysse fingrene for at det bare er vanlige murringer :) Og så håper jeg at jeg ikke blir så svimmel at jeg tryner i skapet igjen denne gangen!

Trening på programmet:

Skitur i marka med kjærsten! Håper på 1,5 mil eller rundt der. Digg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå er jeg innom for tredje gang i dag.. :fnise:

Knekkebrødene ble kjempegode! Må skrive ned oppskrivften så jeg husker den.. Men ikke nå! :)

Skituren utgår pga dalende temperatur. :S Det er meldt ned til 20 minus! brrr.. Midt i en penicilinkur pga betente slimhinneri nesen er vel ikke det så lurt.. Så da blir det spinning i stede! :)

Over og ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 i Februarprosjektet:

har spist hjemmelagede knekkebrød til lunsj. Klokka er kvart på tre og jeg begynner å bli litt sulten... Og så hadde noen med seg brownies som står på bordet midt i lokalet! :kjefte: Nå har jeg passert fatet sikkert 12 ganger og stått i mot. En bit igjen.... Gi meg styrke!!

Jeg tror jeg klarer det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med prøving. :) Hvor lenge har du gått på p-piller? Lurer selv på hvor lang tid det vil ta før kroppen min er tilbake i sin mormale syklus.

Endret av Michelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Besøk jo! Så hyggelig! Hei Michelin! :vinke: Og takk! :)

Jeg hadde faktisk gått leeenge på p-piller. Startet da jeg var 18-19, hadde et opphold fra 26-27 hvor jeg fikk stabil syklus med en gang, og sluttet nå igjen i jula. Jeg er nå 32 år. Så samlet har jeg jo gått 8+5 år på p-pille/nuvaring/minipille/p-pille.. Huff og huff.. men håper og tror at det var i gang med en gang etter jeg sluttet.

Det virker nå som det har gått fint. Jeg fikk første eggløsning (tror jeg siden jeg ikke testet) 14 dager etter "mensen" i siste p-pilleperiode. Jeg kjenner det GODT når jeg har eggløsning.. Murringer så det holder, litt svimmel og ser det på utfloden. Ca fjorten dager etter det fikk jeg første ordentlige mens. Jeg spotter mye både før og etter mens så jeg blir så usikker på når den egentlig er i gang.. Så denne gangen tror jeg at jeg bommet litt.. For ut i fra det jeg trodde var den egentlige første dag mens skulle jeg hatt eggløsning i går (07.02) Men ut i fra tegn i kroppen (masse el-slim, liten blødning og murringer) hadde jeg det mellom 1.2 og 3.2!! Så stemmer dette, har jeg en syklus på 26-28 dager. Jeg trodde det var 28 fra tidligere runder, og pga denne spottingen trodde jeg det var 30 deger, men denne gangen (dersom jeg skal stole på disse tegnene) var den nok litt kortere.

Jeg rakk ikke å sjekke med el-test denne perioden heller, så da får jeg se når tanta kommer.. :) hvis hun kommer da. :fnise: Bommet jo litt på "den sikre perioden" kan man si.. :)

Skal jeg stole på de fysiske tegnene ser det ut til at jeg har kommet i syklus lik den jeg har hatt tidligere med en gang. Dvs rund 28 dager. Nå kan man jo ha symptomene uten at det egentlig er eggløsning men jeg skal ikke krisemaksimere før det er grunn til det..

Her om dagen fikk jeg enda en liten blødning. Bare et bittebittelite spor av en klar rød "trå" på papiret. "Festeblødning??" tenkte jo jeg da :fnise:, man blir helt kokos av dette her ;). Nå murrer det litt og jeg er ganske kveldstrøtt + en pinlig dårlig oppvisning i skiløypa i går! Daffet meg avgårde så samboen ble helt bekymret... Er normalt i ganske så bra form. Men skylder det på at man blir litt graviditetshypokonder.. :)

Det er ikke helt optimalt om det skulle være noe på gang nå med jentefest på fredag og fire uker til Alpetur heller! Det hadde jo vært typisk.. :)

Ok, bevis på midlertidig sinnsyk pga graviditetstanker-syndrom! :fnise: :

Jeg tar meg i å tenke at det sikkert ikke er noe når jeg skriver om det eller snakker om det, og at jeg kommer til å se tilbake på det senere og tenke at hallo.. teit eller? For i neste sekund tenkte, men herlighet.. tenk om det ER skjedd noe? Å nei, da er det litt for tidlig! For så igjen bli redd for at jeg skal se tilbake på det om en tid og tenke at jeg var helt utrolig naiv som trodde det skulle gå fort.. ;) Help, anyone??

Dette ble litt omfattendene men tok den langt forklaringen for å huske det selv. ;)

Enn du da? Har du sluttet på pillen nå? Planlegger dere å begynne i år? Be prepaired for insanity.. ;)Berg-og-dal-bane-tilværelse delux.

Men også veldig gøy altså!! :hoppe:

Hm.. må vel endre tickeren min og kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vi tenker å begynne om ca halvannet år. Vi tenker 2012. Det datt ned i hodet mitt i jula, at 2012, da passer det med en liten en. Og når jeg snakket med samboeren min om det, var han faktisk enig, jeg forventet nok og måtte overbevise litt først, men det skulle ingenting til... :gjeiper: Jeg tenkte liksom, da har jeg god tid til "å få hodet mitt rundt det", 2012 er leeeenge til, osv. osv. Men det tok ikke lang tid, før jeg innså at den tiden går faktisk veldig fort, det vil jo faktisk si prøving neste år. Hjelp....

Så jeg har ennå ikke sluttet med pillen, men jeg har vurdert det, for å rekke og få kroppen tilbake i normal syklus. Men velger nok å fortsette med pillen ut dette året. Men har hørt fra andre at det ikke tar så lang tid med p-piller. Med p-sprøyte er det nok litt verre, en venninne var fortsatt ikke tilbake i normal syklus etter et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke godt å vite.. Men har inntrykk av at det er mange som kommer i gang så snart de slutter på pillen :) Jeg har hele tiden gått etter p-pillene med aller minst hormoninnhold (av andre grunner). Sprøyta høres ut som en hestekur! Mulig jeg misforstår det da.. Men tenker at skal det vare så lenge må det jo være en STOR dose som sprøytes inn! ;)

Så bra at samboeren og du er enige om "startdato"! Tror at man noen ganger glemmer at gutta kan være minst like babysjuke som oss. Min har vært stilltiende ventende i lengre tid, mens nå er det jeg som er den som googler og kjøper div remedier på apoteket. Jeg har vel "fått hodet rundt det" kan man si, men tror kanskje jeg får litt sjokk den dager det blir to blå på testen.. :):overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Oppdatering på trening og Februarprosjektet!

Uke to uten brød og godteri:

Det går finfint! Mett og god av knekkebrødene. Godt er det og! Helt hekta på hjemmelaget quinoaknekkis med kyllingpålegg! Men tror jeg må spe på med litt avocado og grønnsaker i lunsjen.. Litt mer fett. Nå tror jeg at jeg får ganske mye fiber og proteiner. Skal også gjøre en innsats for å spise mer fisk! Begynner å bli litt lenge siden.. Torsk og en god byggotto står på programmet snart! Ble en bamsemums i dag og litt mørk sjokkis (bittebittesmå biter) i skiløypa i går men hallo, jeg skal liksom bare kutte ned, ikke bli fanatisk! Det er viktig.. Målet er å finne et kosthold jeg trives med slik at jeg faktisk ønsker å leve med det.

Trening:

Forrige uke ble det litt for lite trening.. En 75 min spinningtime og to skiturer. Eller var det to spinn..? Husker ikke helt.

Denne uka startet med styrke og core. Jeg kommer til å være helt invalid i morra!! :jepp: Styrketrening må presse mye oftere inn mellom spinntimene.

I morra har jeg fri og tar en dag i alpinbakken! :hoppe: Lurt at jeg trente styrke på beina i dag da... Neppe! :fnise: Nå er det bare å trene opp lårene før Alpene!

babyprosjektet:

Hakke peiling. Dvs skal jo ikke skje noe enda, men har vært uforsiktig. Fifårse! :)

Men nå: :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah.. alpindagen ble fin den. Men lårene mine holdt på å bredde opp!! :haar: Er det mulig å være så støl...? JEg tror ikke det. Jeg våknet hver gang jeg snudde meg i natt fordi hele kroppen skrek av opplagret melkesyre. Måtte hoste og magen knøt seg omtrent av sure muskler.. Har selvfølgelig vagget rundt på jobb i dag med et lite hhhgggnnnn! hver gang jeg skulle reise meg fra stolen. :ler:

Så dro jeg i hui og hast til vokstimen jeg hadde bestilt. Brazilian.... :dåne: Ny voks! akrøt damen av og satte igang. ... vil ikke ha ny voks neste gang.. :kjefte: Fytti katta som det svir! Enda! Måtte vaske litt selv om jeg egentlig måtte vente, og det hjalp litt.. Vi snakker veranda***** :haar: Phu.. glad det er en stund til neste gang. :sukk:

Føler meg som en vridd klut i dag :sukk::fnise:

Skal prøve å holde oversikt over matinntaket som en del av Februarprosjektet.

(knekkbrødene er omtrent 1/2 til 1/3 av vanlige)

I dag:

Frokost: To quinoaknekkebrød med nøkleost + en cortado (litt for lite mat, gooood kaffe)

Lunsj: 4-5 quinoaknekkis med tre skiver kyllingpålegg, halv liten boks laksepålegg, litt ost og en halv avokado + te (litt for lite..?)

Mellom: en YT-drikk

Middag: pølseform med kyllingpølse, tomatsaus, løk, paprika og byggris og bladpersille. Godt! :)

Kvelds: vet ikke enda.. et knekkis og eggerøre av to egg tenker jeg. :)

Aner ikke hva kaloriinntaket ble her men mistenker at det kanskje ble litt lite..? Må inn på kropp-forumet og høre om noen har peilig etterhvert :klø: I morra spiser jeg litt mer i lunsjen og til frokost tror jeg.. Evt to frukt. :)

Nå: lage eggerøre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je je, skrive litt mer :)

I dag har jeg fri! Det er så digg! Spes siden det er sol og blå himmel, skal på en liiiiten shoppingtur og får masse jenter på besøk i kveld!

Og fordi jeg veide en kilo mindre enn for to uker siden på vekta!! :danse: Veide meg før spinning i dag, etter timen var jeg 300 g tyngre. Litt interressant å se den direkte innvirkningen av 7 dl vann i magen.. hehe. Tipper jeg har tatt av mellom 5-700g siden jeg vanligvis har veid meg på ettermiddagen. Har ikke vekt hjemme så det blir ikke så ofte.. Men jeg føler meg litt strammere! Og jeg har ikke trent mer enn normalt, bare droppet brødet og godteri. (med et par sprekker med pannekake og kake og pastarett) Det betyr forhåpentligvis at jeg har funnet en natulig justering av kostholdet som funker! Hadde vært kult å komme ned tre kg totalt men ikke mer tror jeg.. da blir jeg nok litt skrapa. :sjokk:

I går spiste jeg:

Frokost: nesten ingenting! Stress stress stress!

Lunsj: 5 hjemmeknekkis med laksepålegg, røkt kylling og avokado + en halv avokado.

Middag: spaghetti frutti di mare (hvit pasta... blæ..) to små sjokoladebiter og et stk kake.

Kvelds: ruggrøt med blåbær og et lite smørøye.

I dag:

Før 1 time spinning: halv avokado + halv baban og litt YT-drikk.

Etter trening: resten av YT-drikken og bananen.

Lunsj: to små hjemmeknekkis + eggerøre av to egg + en kyllingpølse + halv avokado :sprettoy: Var det sunt eller..? Leste et sted at fett forbrenner fett, så prøver å få mer fett i kostholdet. Men dette er jo ren gjetting.. :blink: En ernæringsekspert hadde vært en fin venn å ha..

I kveld blir det kyllingsalat a la Siebaeo: panengkylling, fullkornsbulgur, hjertesalat, paprika, perletomater, fetaost, kapers og pekannøtter. Tror jeg dropper rødløken.. magen min liker vist ikke det.

Jeg har ikke lyst til å begynne å telle kalorier hele tiden men skjønner jo at jeg ikke har helt peil.. Spiser jeg for lite er jo det og feil. Men filosofien nå er å unngå å bli veldig sulten (stabilt blodsukker) Og ikke overspise, heller spise oftere. Vente litt og se om det var nok, for så å evt spise mer. Og ikke føle meg som på en slankekur! For det er det ikke meningen at det skal være.

Det er fredag!!!!!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentines day!! :rødme: og så morsdag :) Men siden jeg ikke er mor enda var det min mor som fikk oppmerksomheten. hehe.. hun hadde trukket mobilen sin i sjokolade i dag siden anorakken ble hengt over ovnen med sjokolade og mobil i lomma :fnise:

Guri mallllaaa... nå er jeg trøtt og sliten. :) Gått ca 3,5 mil på ski i dag! Det var DIGG, og litt slitsomt.. veldig fint vær og mildt og fint. Etter det ble det tapas på meg og kjærsten. mmmm.. føltes veldig fortjent :)

Kjenner at det murrer og murrer i magen.. da er det vel på tide med tantebesøk igjen. Jeg skjønner herved ingenting av syklusen min. Denne gangen ligger den an til å bli 26 dager..? Hvis jeg ikke får gleden av et par dager med murr før TR. (jippij...) Tror jo at eggløsningen kom tidligere enn jeg antok så det er omtrent 14 dager siden. Da er det vel den første perioden som er kort, og lutealfasen som er "normal".. :klø: ja ja, kort syklus med normal lutealfase er vel ikke noe å klage over. Enten det eller så er det jeg som ikke helt klarer å bestemme hva første dag mens er.

Helgens kosthold ble vel så som så.. Lørdag var jeg fyllesyk :kjefte: , så bortkastet!, dermed ble det okseburger til frokost :fnise:, heldigvis med grovt brød til. Middagen ble kylling og scampi i kokos og gul curryblandings fra Mae ploy med byggris og spinatsalat. I dag har det blitt fire skiver (knekkebrød er liksom ikke helt greia på skitur..), et egg, to bananer, en kvikklunsj, en YT-drikk, vaffel, en neve peanøtter og så tapas. Men, etter ca 2000 kcal oppbrukt er det helt ok med litt brød ++. :)

Kjærsten vil ha med med på 75 min spinn i morra... Lurt å spørre meg nå eller?? nei, ikke akkurat... hehe. tenker det blir styrke/core jeg. :)

Nå er det sofaen som skal inntas før jeg hopper i seng... zzzzzz :natti: :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Jeg tok en G-test nå bare for morro skyld... Den viste to blå streker den.... herregud.. jeg må klype meg i armen. Og ta en ny test! Jeg må på apoteket! Når kan man teste igjen! Det er jo ikke drikkevann i kranen!!

Åå.. nå ble jeg helt rar og matt.. Kan test vise feil..? å hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsatt sjokkert... Men har googlet og lagt ut post her. Og testen ligger på siden av meg enda og lyser lyyyst blått. Gruer meg nesten til å teste på nytt!! :sukk: Tenk om det blir annet svar..

Men nå murrer det veldig i magen her! Håper det ikke er TR alikevel! :sukk: Jeg som ville vente.. Nå vil jeg absolutt ikke det.. Så rar jeg er..

Jeg skulle hatt spotting senest i dag, Men fint og rent enda.. Dette blir ALT for spennende! Dersom det viser seg at det er riktig, så vet jeg i alle fall NØYAKTIG hvilken dag det var.. For det står jo lenger opp her! :)

Tenk om jeg skal bli mamma... :sjenert: :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Ikke bekymre deg så mye over murringer i magen, dette kan være et graviditetstegn (akkurat som om du skal få kjempemensen) Jeg hadde dem til og med uke 12 konstant, nå er det bare av og til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Ikke bekymre deg så mye over murringer i magen, dette kan være et graviditetstegn (akkurat som om du skal få kjempemensen) Jeg hadde dem til og med uke 12 konstant, nå er det bare av og til ;)

Hei Agnethe!

Så hyggelig med besøk! :)

Håper du har rett.. Jeg ble helt tatt på senga her! Hadde en anelse om at det kunne skje denne gangen. Men det var jo liksom ikke helt planen.. så da tenkte jeg ikke så mye på det.

Men fytti katta! Jeg trodde ikke mine egne øyne! :fnise: Snakket høyt til meg selv på badet tror jeg. :fnise:

Håper neste test viser blått også.. ellers blir jeg nok litt skuffa ja.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var sånn det skjedde til oss også, hadde prøvd uten hell i 2 mnd.. hehe, helt i ørska trodde jeg var ufruktbar osv.. helt til det klaffet da vi bare ga helt F*** under eksamensperioden vår :ler:

Men jeg produserte hcg meget seint så fikk ikke positiv test før uke 5/6. Så her var det spennende, jeg gikk jo bare å ventet på mensen, for jeg hadde murringer, men den kom ikke - googlet litt og fant ut at det var et graviditetstegn.

Bare slapp av, ikke tiss på et par timer og ta en digitaltest senere ;) Der står det nok gravid.

Husker alt jeg klarte å få frem da jeg testet positivt var HERREGUD også ble jeg helt skjeleven ;)

Dette går nok veien skal du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok veien skal du ;)

Åhh.. det ser sånn ut nå.. :rødme:

To nye tester er positive!! :hoppe: Det er så uvirkelig.

:ler: Jeg har vært som gal person i dag!! Løpt 2(!) ganger på apoteket! :ler: Først med feil kort, så hjem og finne det riktige og så ned igjen. Dama bak kassen fniste litt tror jeg.. Og tissetrengt HELE tiden! haha! Det holdt hardt på slutten.

Når går det ordentlig opp for en da..? Gikk det lang tid eller følte du deg gravid med en gang..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg gravid før jeg testet pga alle symptomene :jepp:

Men følelsen av å ha en bolle i ovnen og det at jeg skal bli mamma, fikk jeg nå i sted da jeg var til jordmoren og fikk høre hjerteslagene :rødme:

:strix: for flere positive tester :strix:

Gratulerer så mye du skal bli mamma :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...