Cata Skrevet 18. oktober 2021 #17701 Del Skrevet 18. oktober 2021 Roadrunner skrev (1 time siden): Der kommer jeg til å savne den gamle! Skal være så strømsparende og miljøvennlig, men er virkelig 3-4 timer mer miljøvennlig enn en drøy time mer mer vann/strøm? Jeg nekter å tro det. Man har en viss mengde vann og en viss mengde klær som skal varmes opp. Varmekapasitet og entalpi endrer seg da ikke bare for det at oppvarmingstiden blir lenger? Og siden det tross alt er snakk om klær og vann i bevegelse så slipper man å ta hensyn til varmediffusjon også for det er da mer enn nok turbulens til å få jevnet ut tilført varme. Om noe skulle man jo tro at lenger tid medførte litt større energibehov for maskinen står på i lenger tid. Det er åpenbart noe jeg ikke har forstått av "klesvaskens termodynamikk" her, men jeg skjønner ikke hva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 18. oktober 2021 #17702 Del Skrevet 18. oktober 2021 Nå skal vi se om noen som har friskere termodynamikkunnskaper enn jeg svarer: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 18. oktober 2021 Forfatter #17703 Del Skrevet 18. oktober 2021 Cata skrev (14 minutter siden): Nå skal vi se om noen som har friskere termodynamikkunnskaper enn jeg svarer: Digger det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 18. oktober 2021 #17704 Del Skrevet 18. oktober 2021 Roadrunner skrev (55 minutter siden): Digger det! Jeg klarte ikke dy meg, og jeg er faktisk oppriktig nysgjerrig på sammenhengene der. Blir artig å se om det kommer flere svar eller om enzymteorien blir stående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter #17705 Del Skrevet 24. oktober 2021 Sløv søndag i heimen med litt husarbeid og ellers rolig. Burde ditt og burde datt, men dette er helt fint i dag Har havnet på Youtube-kjøret... Genialt når jeg kan søke opp videoer på mobilen og legge i kø fortløpende, mens det spilles av på tv'n. Så hva ligger egentlig i denne listen? La meg gi noen eksempler: Bruce Springsteen (selvfølgelig), Bryan Adams (solo, samt All For Love med Rod Stewart og Sting), Chicago, Alannah Myles, Mark Knopfler, Ed Sheeran (med Andrea Bocelli), Pink Floyd, Damn Yankees, Ole Edvard Antonsen (Vidda - selvfølgelig) REO Speedwagon, USA for Afrika (We are the world - selvfølgelig, det er jo årets tv-aksjon dag i dag) ++ Sånn bortsett fra Ed Sheeran så er ikke resten akkurat ungdommer lengre Jeg er ikke ung lengre jeg heller, men gjengen over er jo ikke bare noen få år eldre... Født i feil (ti)år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 24. oktober 2021 #17706 Del Skrevet 24. oktober 2021 Ed Sheeran med Andrea Bocelli? Usikker på om jeg vil vite - og enda mer usikker på om jeg vil høre... Bryan Adams har jeg et forhold til, og til en viss grad Chicago, resten vil jeg vel påstå at hører til generasjonen før. De var hvertfall ikke gjengangere på nærradioen da jeg var tenåring... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter #17707 Del Skrevet 24. oktober 2021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter #17708 Del Skrevet 24. oktober 2021 Nei, jeg henger visst tidvis en generasjon etter rent musikkmessig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 24. oktober 2021 #17709 Del Skrevet 24. oktober 2021 De fleste av oss blir gjerne hengende igjen rundt den musikken vi likte da vi var 14-16 (mvh evig boybandfjortis) - du var litt forut for din tid og ble igjen et drøyt tiår før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 24. oktober 2021 #17710 Del Skrevet 24. oktober 2021 Det eneste jeg klarer å tenke på når jeg ser Ed Sheeran (i tillegg til at han åpenbart er av hobbit-slekt) er historien om hvordan prinsesse Beatrice kuttet ham til blods med et sverd på fest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter #17711 Del Skrevet 24. oktober 2021 Daria skrev (11 minutter siden): De fleste av oss blir gjerne hengende igjen rundt den musikken vi likte da vi var 14-16 (mvh evig boybandfjortis) - du var litt forut for din tid og ble igjen et drøyt tiår før? Bryan Adams, Roxette og a-ha er nok fra denne tiden (og litt før), godt hjulpet av mine foreldres cd-er med Bruce Springsteen og Punk Floyd. Så ble man forelsket og fikk en cd med Dire Straits. Og en hjemmelaget samlekassett fra ei klassevenninne på barneskolen med både REO Speedwagon, Damn Yankees og Alannah Myles bidro på sin måte. Så det er faktisk ikke tatt helt ut av lufta. Men både Springsteen, Pink Floyd og Mark Knopfler har vokst på meg senere også. Men jeg kan trøste deg med at jeg har fått min dose med Westlife, Boyzone og Backstreet Boys jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter #17712 Del Skrevet 24. oktober 2021 Daria skrev (14 minutter siden): Det eneste jeg klarer å tenke på når jeg ser Ed Sheeran (i tillegg til at han åpenbart er av hobbit-slekt) er historien om hvordan prinsesse Beatrice kuttet ham til blods med et sverd på fest Men hva synes du om versjonen med Andrea Bocelli da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. oktober 2021 #17713 Del Skrevet 24. oktober 2021 Roadrunner skrev (1 minutt siden): Bryan Adams, Roxette og a-ha er nok fra denne tiden (og litt før), godt hjulpet av mine foreldres cd-er med Bruce Springsteen og Punk Floyd. Så ble man forelsket og fikk en cd med Dire Straits. Nå kjente jeg alderen kom sigende her. Det er jo MIN ungdom det der. Men siden jeg aldri var opptatt av musikk så er navnene bare perifert kjente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 24. oktober 2021 #17714 Del Skrevet 24. oktober 2021 (endret) Roadrunner skrev (5 minutter siden): Men hva synes du om versjonen med Andrea Bocelli da? Jeg blir litt distrahert av at den - særlig starten - minner veldig om en gammel Westlife-sang (selv stemmen likner) uten at jeg klarer å komme på hvilken... Endret 24. oktober 2021 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter #17715 Del Skrevet 24. oktober 2021 Cata skrev (1 minutt siden): Nå kjente jeg alderen kom sigende her. Det er jo MIN ungdom det der. Men siden jeg aldri var opptatt av musikk så er navnene bare perifert kjente. Skulle ønske de var en større del av min ungdom! Tenk å få være med på gjennombruddet til a-ha med Take on Me! Ikke bare høre og lese om det mange år etterpå (jeg var i yngste laget da de slo gjennom). Eller tenk hvor mange flere konserter med a-ha eller Bruce Springsteen jeg kunne vært på! Pink Floyd! (Har riktignok sett Roger Waters live - knallbra!) Dire Straits! (Klarer helt ikke tilgi meg selv for at jeg ikke kom meg på Mark Knopfler konsert for en del år siden). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. oktober 2021 #17716 Del Skrevet 24. oktober 2021 Roadrunner skrev (1 minutt siden): Eller tenk hvor mange flere konserter med a-ha eller Bruce Springsteen jeg kunne vært på! I hele min ungdom var jeg vel på en eneste konsert. Det var da Björn Afzelius spilte på "lokalet" i min hjemby. Men jeg så i det minste "Cats" i London da, hvis det teller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter #17717 Del Skrevet 24. oktober 2021 I all hovedsak mannlige artister ser jeg... Og mine to desidert største konsertskuffelsee har vært med Madonna og Shania Twain (at jeg valgte bort Roger Waters for å gå på Shania Twain i stedet kommer jeg ALDRI til å tilgi meg selv for ), og det blir fort til at jeg trekker mot mannlige artister og stemmer. Blir fortere lei kvinnelige artister på en måte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. oktober 2021 #17718 Del Skrevet 24. oktober 2021 Korrigerer meg selv, den Afzeliuskonserten var faktisk etter ungdommen, da jeg var kommet i jobb og jobbet i hjembyen. Antall konserter i ungdommen er dermed lik null. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter #17719 Del Skrevet 24. oktober 2021 Cata skrev (Akkurat nå): I hele min ungdom var jeg vel på en eneste konsert. Det var da Björn Afzelius spilte på "lokalet" i min hjemby. Men jeg så i det minste "Cats" i London da, hvis det teller. Det KAN jo være at jeg ikke hadde vært så interessert som jeg tror i ettertid, så er ikke godt å si hvilken vei det hadde gått. Så kanskje man bare skal være glad for og sette pris på det man faktisk har fått oppleve... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. oktober 2021 #17720 Del Skrevet 24. oktober 2021 Nå måtte jeg tenke etter her. Hvor mange konserter har jeg egentlig på samvittigheten? Björn Afzelius Emmylou Harris Willie Nelson Gitarkameratene DDE (2 ganger) Noe klassisk gitargreier i Oslo en gang på venninnetur. Tror faktisk det er hele merittlista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå