Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

i allfall - Ærlig talt det skrives iallfall eller i alle fall (grunnleggende barneskolelærdom?)

% og alle andre tegn - Man skal skrive både tegn og forkortelser fullt ut for å gjøre teksten mer leservennlig!

alikevel - allikevel (men bruk likevel)

blandt - blant

vandt - vant

blant annet/andre - Hovedregel: man bruker andre når man snakker om mennesker, annet når det er snakk om andre ting.

enn så lenge - På godt norsk sier man inntil videre

etterhvert - Skrives i to ord, altså etter hvert.

grafitti - Nei, det skrives med to f'er og en t...

målsetning - målsetting

Vel, i følge språkrådet, som jeg velger å følge, så heter det seg at;

Begge viser til noe underforstått eller noe som er nevnt tidligere, og stiller det som sies i setningen, opp mot dette.

"Allikevel" brukes ofte når man vil framheve motsetningen ekstra sterkt. Grunnen er trolig at et langt ord virker tydeligere enn et som er kortere (jamfør forholdet mellom "iallfall" og "i alle fall", varianter som vi ofte fordeler på liknende måte).

Dessuten kan nok rytmen i setningen spille en rolle. I norsk er det normalt at en trykksterk stavelse følges av en trykksvak, og det er vel derfor det i sangen heter: Det ble jul allikevel ("jul" er trykksterkt).

En ordbok sier at "allikevel" ofte blir brukt i slutten av en setning. Når den samme ordboka nevner eksempelet "det kan så allikevel ikke bli noe av", viser dette trolig en forskjell, nemlig at "allikevel" ofte får "så" foran seg, noe som sjelden eller aldri er tilfellet med "likevel".

Ergo kan man bruke både likevel og allikevel, allikevel er med andre ord ikke feil.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Siw_*
Tror det med "de" og "dem" er mye vane også jeg. Flere på jobben som sier "dems" hele tiden. Jeg klarte ikke dy meg her en dag og måtte påpeke det. Vedkommende tenkte faktisk ikke over at han konsekvent sa feil. Han trodde det var riktig å si "dems" bil og "dems" standpunkt osv.

Ellers er vel dragkamp feil....

"Dem må få gjøre hva dem vil i dems eget hus" var det en som skrev til meg for litt siden...

Dragkamp? Det er vel drakamp. Dårlig at journalister skriver så mye feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjeste
Dragkamp? Det er vel drakamp. Dårlig at journalister skriver så mye feil.

Neida, dragkamp er det korrekte.

Ellers bruk av ord med feil meningsinnhold som nå brer om seg på KG: stadig flere skriver at de er sjalu når de egentlig mener de er misunnelig på noen. "Jeg er så sjalu på venninna mi, hun er så pen og har så bra jobb...osv." Misunnelse er noe som går på en relasjon mellom to, mens sjalusi vel krever minst 3 parter involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
"Det gikk sjapt" :eeeh: Ille nok at noen sier det, men å SKRIVE det! :kjefte:

Kjenner en som skriver "sjæm" istedet for "kjæm". Selv om man skriver på dialekt blir det helt feil.

"Fordiom" Det er da ikke et ord :klø:

Ikke er det god norsk å skrive det i to ord heller. Jeg blir helt :kjefte: når jeg ser "forde"! Tror bare det er her på KG jeg har sett det faktisk, men blir like satt ut hver gang.

At "enn så lenge" skulle være dårlig norsk kan jeg ikke se. Det som irriterer meg mest er å se vert istedet for "vært".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle språklige irritasjonsmomenter man møter i hverdagen, så tror jeg at jeg må sette en knapp på mange politikeres favorittparadoks: "bredt fokus".

Fokus er noe snevert, et brennpunkt der alt samles. Det kan per definisjon ikke være bredt, da er det ikke fokus.

Jeg mistenker at jeg oppfatter bruken av "bredt fokus" som ekstra graverende, ganske enkelt fordi det så ofte ytres av folk som man forventer at vet bedre.

Noen skrekkeksempler:

NITO: Forventer bredt fokus på innovasjon

HiO: Bredt fokus på HiO-miljøet

Kan ikke bredt her forstaas som bredden i enten ulike virkemidler eller hva man legger i "vi"? Uansett om man fokuserer bredt eller bare fokuserer, saa er det jo f.eks. innovasjon det fokuseres paa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dør litt innvendig hver gang jeg leser "....liker å henge ut med venner..".

Dette er en direkte oversettelse fra engelsk som svir i øynene. Leste dette senest i et velrennomert moteblad.

Orddeling irriterer meg grenseløst. Eller grense løst. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M_icka

To irriterende skrivefeil i samme innlegg: inisativ og interrisert.

Lurer på hvordan denne personen snakker. Babyspråk? Tror jeg hadde blitt flau av å høre vedkommende snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

- Folk som sier legimitasjon når de mener legitimasjon.

- Folk som sier ressigør når de mener regissør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når journalister som skriver om bilulykker ikke kan forskjellen på kjørebane og kjørefelt.

Eksempel:

"Mercedesen kom over i motgående kjørebane og kolliderte med en Opel"

Dette er i de fleste tilfeller en fysisk umulighet og skjer bare unntaksvis.

Fra wiki:

Forskjellen på en kjørebane og et kjørefelt er at kjørebaner er fysisk adskilt fra hverandre (langsgående), mens kjørefelt på samme kjørebane kun har et markert skille i hvitt (skiller kjørefelt i samme retning) eller gult (skiller kjørefelt med møtende retning.

Kjørebane er rett og slett en helt annen vei!

Endret av yabloko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over de som ikke kan betydningen av "forfordele." Det betyr "gi for lite, behandle urettferdig," men brukes ofte i motsatt betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange artige skrivefeil i denne tråden, mer og mindre irriterende. Nå synes jeg skrivefeil i foruminnlegg som regel kaller mer på latter eller medlidenhet enn irritasjon. Det som VIRKELIG irriterer meg er når journalister - som har betaling for å skrive offentlig - gjør helt latterlige feil. Her forleden leste jeg om en person som hadde forulempet en annen, og deretter føyde skam til skade ved å "beklage seg " til vedkommende. Når det helt tydelig gikk fram av sammenhengen at det journalisten mente var at synderen hadde beklaget sin oppførsel. Å beklage og å beklage seg er to helt forskjellige ting. Og det bør man sannelig vite før man får betalt for å skrive om det. FY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Mange artige skrivefeil i denne tråden, mer og mindre irriterende. Nå synes jeg skrivefeil i foruminnlegg som regel kaller mer på latter eller medlidenhet enn irritasjon. Det som VIRKELIG irriterer meg er når journalister - som har betaling for å skrive offentlig - gjør helt latterlige feil.

Enig. I lokalavisa leste jeg noe som riktignok ikke er var en feil, men en totalt feilplassert formulering.

Artikkelen handlet om dødstallene i en kommune, og i ingressen sto det; "Trenden er uansett lik overalt." Jeez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Eurodice

Enig. I lokalavisa leste jeg noe som riktignok ikke er var en feil, men en totalt feilplassert formulering.

Artikkelen handlet om dødstallene i en kommune, og i ingressen sto det; "Trenden er uansett lik overalt." Jeez.

Oi, denne var lei. :sjokkert: Hvis det var tilsiktet, er jamen journalisten en kald fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg veldig over feil bruk av han/ham, hun/henne, de/dem osv.

Ellers er det også fryktelig irriterende med folk som bruker "i steden for" som slutten av en setning. I stedet for krever en fortsettelse.

Jeg valgte bananer i stedet for epler eller jeg valgte bananer i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Som andre her, er det som irriterer meg mest når journalister skriver feil. Det var ikke akkurat skrivefeil, men VG og Dagbladet kan begge skilte med samme grove feiloversettelse de siste ukene, henholdsvis at "Tiger mistet sønnens bursdag" og "Obama mister presidentens begravelse" (husker ikke helt ordrett nå, men "miste" sto det i alle fall). Det er tydelig at de såvidt har giddet å lese det de har "oversatt" fra en eller annen amerikansk nyhetskilde. "Miss" her betyr "gå glipp av" og ikke "mister"! Det var like før jeg sendte mail til journalistene. Hva skal det i det hele tatt bety å miste en bursdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...