Gå til innhold

Vil kvinner med barn jobbe ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fullstendig ute i åkeren. Og når nurket ligger der kan du komme og fortelle at du vil fortest mulig tilbake i jobb ja. :ler:

Det er klart jeg kan forandre mening, det kan alle mennesker. Men hvis jeg nå ikke ville tilbake i jobb hurtigst mulig, hva skulle grunnen til det være?

-At det er for slitsomt å ha jobb OG barn? Vel, jeg har selv satt meg i den situasjonen, og må nesten klare det.

-At jeg ville synes det var hyggeligere å være hjemme med barn? Og da har vi vel kanskje innrømmet at noen vil være hjemme også for kosens skyld, ikke sant?

Skulle noen av årsakene føre til at jobbene (der ute, i arbeidslivet) ble prioritert ned er det like sannsynlig at mannen min ville vært hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg oppfatter ikke gjest som misunnelig (det er forøvrig ganske så hersketeknikkete å hevde at en annens meninger er misunnelse.....) fordi hun sier at mannen ikke vil forsørge henne.

Det handler om at BEGGE har ansvar for familiens forsørgelse, OG for barnas ve og vel. Jeg vil verken forsørge mannen min, eller at han skal forsørge meg.....

jeg skjønner heller ikke at kvinner tør la seg forsørge over år - skrev det i mitt forrige innlegg (men blir glatt oversett :gjeiper: ) så gjentar det:

- man mister "verdi" på arbeidsmarkedet og vil kunne slite med å få seg relevant jobb når ungene er store nok

- man blir skilt og MÅ jobbe, og får da dårligere jobb enn man kunne fått, pga utdatert kompetanse

- man mister pensjonsrettigheter. Og jeg vet om flere godt voksne som og har blitt skilt, hvor hun har vært mye hjemme/jobbet deltid, uten at man har tatt høyde for dette ved noen form for pensjonssparing.

Jeg er klar over at ingen tror de skal bli skilt - men mye kan skje gjennom et liv, mye som ikke er forutsett. Og da er det fryktelig dumt om man har stelt seg sånn at man faktisk får problemer med egen-forsørgelsen.

Det er da ikke snakk om at man aldri igjen vil jobbe? Mange ønsker kun ett år ekstra, for å slippe de aller første årene i full stress.

I vårt tilfellet kan ikke mannnen min jobbe 80%. Det er ikke mulig! Og vet du hva? jeg har heller ingen jobb jeg kan jobbe 80% i.

For meg er ikke likestilling å måtte jobbe som mannen min. Men, det er å bli verdsatt, av både kvinner og menn, for de tingene jeg faktisk gjør. Være seg det er å sitte på kontoret eller være hjemme med våre felles barn.

Det er ikke bare å dele alt på to, for så å løse alle problemer utifra det:-) Det er ikke likestilling. Likestilling er å bli respektert og hørt for den man er og det man gjør, på lik linje som sin partner - uansett HVA man gjør.

Skrevet (endret)
Og er man hjemmeværende synes jeg absolutt at man bør rekke over husarbeidet også. Den av foreldrene som forsørger familien og dermed er mest borte fra barna synes jeg burde slippe å bruke dyrebare ettermiddager på støvsuging og vasking, og heller få tilbringe dem med barna.

Ikke heeeelt enig her... Man må passe på å ikke havne i "kvinnefella" når man er hjemme i permisjonen sin. Man gjør alt husarbeidet, og kommer tilbake i jobb igjen, og oppdager at man fortsatt gjør alt husarbeidet fordi mannen har blitt grundig tilvendt å ha full service hjemme :gjeiper:

Jeg mener at husarbeid er begges ansvar. JA, jeg gjør nok 80% for øyeblikket (er i barselpermisjon), men det er viktig for meg at jeg ikke gjør alt hele tiden, for det er sinnsykt mye å rekke over i et stort hus med tre små barn hvis jeg skal gjøre alt, OG ha tid til å kose litt med barna mine.

PS! Nå får vi vaskehjelp som begynner om en uke, og det er deilig. Jeg rekker rett og slett ikke gjøre det skikkelig eller særlig ofte med et aktivt tvillingpar på slep....

Endret av Caramba
Skrevet
Ikke heeeelt enig her... Man må passe på å ikke havne i "kvinnefella" når man er hjemme i permisjonen sin. Man gjør alt husarbeidet, og kommer tilbake i jobb igjen, og oppdager at man fortsatt gjør alt husarbeidet fordi mannen har blitt grundig tilvendt å ha full service hjemme :gjeiper:

Jeg mener at husarbeid er begges ansvar. JA, jeg gjør nok 80% for øyeblikket (er i barselpermisjon), men det er viktig for meg at jeg ikke gjør alt hele tiden, for det er sinnsykt mye å rekke over i et stort hus med tre små barn hvis jeg skal gjøre alt, OG ha tid til å kose litt med barna mine.

PS! Nå får vi vaskehjelp som begynner om en uke, og det er deilig. Jeg rekker rett og slett ikke gjøre det skikkelig eller særlig ofte med et aktivt tvillingpar på slep....

Her skal far ha større andel av foreldrepermisjonen enn fedrekvoten, og jeg vil forvente akkurat det samme når han er hjemme. Det går altså begge veier :)

Det øyeblikket begge foreldrene er tilbake i jobb bør selvsagt husarbeidet deles igjen.

Jeg tenker også at man kanskje må leve med at huset ikke er plettfritt en periode.

Skrevet
Jeg tenker også at man kanskje må leve med at huset ikke er plettfritt en periode.

Ja, jeg vet.... Det er det jeg sliter litt med... Klarer ikke å slappe av hvis huset ser shabby ut, og det gjør det veldig fort hvis vi slipper taket noen dager :husarbeid:

Skrevet
Her skal far ha større andel av foreldrepermisjonen enn fedrekvoten, og jeg vil forvente akkurat det samme når han er hjemme. Det går altså begge veier :)

Hihi :fnise: , du har iallefall store forventninger.. ;-)

Iallefall. Vi deler på husarbeidet, selv om jeg er hjemme. Å være hjemme med barn er mer jobb enn du aner (tydligvis), og man rekker ikke å rengjøre alt man ønsker... En gang i uken har vi itillegg vaskehjelp. Jeg vil på ingen måte bli den som ansvarer for rengjøringen i hjemmet.

Skrevet

Jeg er trebarnsmamma og har jobbet hele tiden (eldste er nå 10) bortsett fra årene med permisjon. Jeg har stort sett jobbet i fulltidsstilling. I år jobber jeg bare 80% men til gjengjeld skriver jeg masteroppgave dette semesteret. Jeg studerer fulltid ved siden av og i fjor jobbet jeg 100% og studerte 100%. Det er beintøft, men går på et vis.

Skulle vi hatt flere barn ville jeg delt permisjonen 50/50 tror jeg. Jeg hadde i allefall ikke hatt noe imot at mannen tok mer permisjon.

Hilsen Kanutte som alltid kommer til å jobbe...

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Iallefall. Vi deler på husarbeidet, selv om jeg er hjemme. Å være hjemme med barn er mer jobb enn du aner (tydligvis), og man rekker ikke å rengjøre alt man ønsker... En gang i uken har vi itillegg vaskehjelp. Jeg vil på ingen måte bli den som ansvarer for rengjøringen i hjemmet.

Hvorfor skal man ikke forvente like mye av en mann i permisjon som av en kvinne i permisjon? Det er mye jobb å være hjemme med barn, men de fleste mødre rekker tydeligvis mange kafebesøk også, så igjen er vi vel inne på prioriteringer?

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Og ikke minst, hvis det er umulig å kombinere barn og husarbeid, hvordan klarer aleneforeldre seg? Har de et grisehus hele tiden?

Skrevet
Hvorfor skal man ikke forvente like mye av en mann i permisjon som av en kvinne i permisjon? Det er mye jobb å være hjemme med barn, men de fleste mødre rekker tydeligvis mange kafebesøk også, så igjen er vi vel inne på prioriteringer?

Nåja, jeg kan vel telle på en hånd de gangene jeg har vært på cafe i denne permisjonstiden (7 mnd nå). Med min første var jeg kanskje en gang hver 14. dag. Tror de færreste går på cafe hele tida, du bare ser nye mødre ute hver dag.

Husarbeid tar mye tid og jo flere barn man har, jo mer tid tar det. Det var lettere å rekke over da jeg hadde ett barn og bodde i leilighet, enn nå når vi har tre barn og bor i hus. Bare klesvasken tar mye tid. Husvasken setter vi nå bort til vaskehjelp og det hjelper veldig. Hvis ikke har jeg virkelig fulltidsjobb hvis jeg skal gjøre alt, det er alltid noe som bør gjøres her i huset.

Mannen min må bidra, selv om jeg er hjemme i permisjon. Jeg er jo ikke noen hushjelp heller og den dagen vi begge skal jobbe igjen, må uansett det samme husarbeidet gjøres.

Mange kvinner sier de går ned til 80% stilling for å ha en dag hjemme, slik at de kan gjøre husarbeid og ærend i fred og ro. DET er en dyr vaskehjelp, det.... Man taper kanskje 5-10 000 i mnd pluss tapte pensjonspoeng, alt ettersom hvor mye man tjener... Man kan leie en del hjelp for de pengene, gitt.

Skrevet
Mange kvinner sier de går ned til 80% stilling for å ha en dag hjemme, slik at de kan gjøre husarbeid og ærend i fred og ro. DET er en dyr vaskehjelp, det.... Man taper kanskje 5-10 000 i mnd pluss tapte pensjonspoeng, alt ettersom hvor mye man tjener... Man kan leie en del hjelp for de pengene, gitt.

Mener Økonomisk rapport regnet på det der en gang, og konklusjonen var at det nesten alltid lønner seg å vaske selv ...? Må google. Uansett: Helt utenom økonomien er det vel mange som tenker at det er godt (rett og slett godt, behagelig, bra for blodpumpa) å ha ro i livet sitt? Og ro er jo lettere å få til når det er tid nok til å gjøre sånt som må gjøres.

Selv jobber jeg, men ikke 100 % akkurat nå. Forskyver jobbhverdagen sånn at barna har kort barnehagedag, det er etter mitt syn mer verdt enn f.eks. en ukentlig fridag. Andre tenker annerledes.

Skrevet
Jeg fant det! Det var i Dine penger, ikke Økonomisk rapport:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=522869

Og hvis jeg noen gang har hatt det minste snev av tvil eller "dårlig samvittighet" for at en av oss går ned på stillingsprosent, har i alle fall det forsvunnet nå! Det som ikke nevnes i artikkelen, men som i tillegg er det viktigste for oss, er verdien av tid til barna våre og mer tilstedeværelse i deres barndom.

Takk skal du ha :)

Skrevet
Jeg fant det! Det var i Dine penger, ikke Økonomisk rapport:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=522869

Hehe, det eneste jeg fikk ut av den artikkelen der er at det fremdeles lønner seg voldsomt å både arbeide 100% OG vaske sjøl.

Tror jeg fortsetter med det, jeg, selv om fredagskveldene blir litt trøtte :ler:

Skrevet

Jeg tenker at det ER forskjell på kvinner og menn, og uansett hvor likestilte man er i parforholdet. Så får de fleste seg en AHA opplevelse når barnet er født. (Hvis man ser på diverse kvinneforum så rekker de fleste ikke engang å FØDE før forskjellene viser seg...)

Men det er jo godt å ha ønsker og mål.

Skrevet (endret)

Regnestykket gikk på at man skulle ha barna hjemme en dag i uken.... Det virker som dem jeg kjenner har barna i bhg og er hjemme for å gjøre ting i fred og ro, dermed lønner det seg ikke...

Nåja, tid kan egentlig ikke måles i kroner og øre heller, skulle jeg jobbet 80% så tror jeg at jeg heller ville hatt kortere dager, men tror det hadde vært vanskelig å fått til i min nåværende jobb. Hvem skulle utført de 20% jeg ikke skulle gjort? Det hadde nok enten blitt meg, til 80 % lønn og med dårligere tid, eller en av mine kollegaer (til samme lønn).

Endret av Caramba
Skrevet

Dere som jobber deltid i småbarnstida eller er hjemmeværende; har dere en mann som tar seg av pensjonssparing for dere? Selv synes jeg dette er viktig å tenke på hvis man velger en slik løsning.

Skrevet

Det regnestykket om det "lønner" seg å ha vaskehjelp går ut på om man feks sparer noe tid på det i den forstand , må man jobbe mer for å dekke vaskekostnaden enn antall vasketimer man får tilbake .

Hvis man skal betale hvitt , så lønner det seg for de fleste ikke , dvs at man feks må sitte 2-3 timer på jobb , for å få råd til at vaskehjelpen skal vaske 1 time .

Så man sparer jo ikke tid på det , men hvis man vitterlig hater å vaske , så er det kanskje en grei byttehandel allikevel ?

For å ta et eksempel , hvis man gjør dette hvitt og betaler vaskehjelpen 290 kr timen , betaler 44,8 % på de kronene man betaler vaskehjelpa med i skatt ( en må nemlig over toppskattnivå for å i det hele tatt være i nærheten av å tjene 290 etter skatt i timen ) , tilsvarer dette en timelønn på 444 kr eller 865 000 i året , brutto for 100 % stilling .

Skrevet

Hjemme med barn + vaskehjelp, og man deler på resterende husarbeid med den som er utearbeidende?

Hmm, rart at man i det hele tatt får alt til å gå i hop når man jobber over 100%, har flere barn, ingen vaskehjelp og studerer.

Ingen skal få meg til å tro at dagen hjemme med barn er så slitsom at man ikke får gjort enkelt husarbeid.

Men når det er sagt: Ja, jeg kunne gjerne tenkt meg å være hjemme med barn lenger enn jeg hadde anledning til og jeg kunne tenke meg å jobbe redusert nå. Men det er de færreste jobber som innehar et visst ansvar og utviklingstempo det er mulig i.

Og jeg skjønner ikke at noen tør å gå hjemme flere år uten å opparbeide seg litt yrkeserfaring eller uten å ta utdannelse.

Skrevet

[quote name='SmallTalk' date='23.01.2010 (17:31) '

Personlig så kan ikke jeg tenke meg å være hjemme på heltid med en unge, og jeg tror faktisk at jeg skal slite hardt med å være hjemme med en unge i 5-6 mnd den gangen fødselspermisjonen kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...