Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Morgenøkt og et forsøk på å ta knekken på beina mine. Sleit fryktelig med å komme meg opp i dag, ikke fordi jeg var trøtt eller fordi formen ikke var noe særlig, men ganske enkelt fordi det var så godt å bare ligge under den gode, varme dyna. Veldig godt å trene da jeg først bare var kommet på senteret, men den dørstokkmila var lang i dag. Må bare sørge for at jeg er like flink i morgen, og på fredag, sånn at jeg kommer inn i rutinen igjen og ikke blir liggende og diskutere med meg selv om jeg skal stå opp eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble ikke noen trening på kvelden i går, jeg kom hjem mye senere enn planlagt og hadde en del jobbting jeg måtte gjøre unna på kvelden. Jeg kunne nok klart å presse inn en 30-45 min trening inni der, men det hadde bare blitt stress og mas og DET orket jeg ikke etter en slitsom dag på jobb. Hadde jo allerede trent en økt også, hvis ikke hadde jeg kanskje prøvd litt hardere.

Opp igjen i dag, grisestøl etter beintreninga i går og to dager med bodycombat, men det lettet litt etter styrketreninga og 15 min på ellipsemaskin. I kveld skal jeg ta en økt på AT før Triggerpoint-timen, bare slik at jeg blir litt varm før selvpininga. Etterpå regner jeg med jeg stikker til Bislett for å treffe Mim og få meg en liten løpeøkt. Kanskje det kan inspirere til å dra på Bislett og løpe noen ganger i uka. Det er definitivt bedre enn å løpe på mølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig den følelsen jeg har lengta etter. Sitter i sofaen, og har vondt i ca hver eneste millimeter i kroppen, sånn deilig sliten og støl-vondt. Kvelden fikk en knall avslutning takket være løpeøkta med Mim. Jeg er visst "litt" ute av trening når det gjelder løpinga. :fnise:

Heretter skal jeg prøve å komme meg til Bislett i det minste én gang pr. uke for å løpe, så får jeg øke det utover fram til jeg reiser til Fuerteventura i påsken. 2-3 ganger i uka bør jeg få til etterhvert, men jeg har nok en god vei å gå før jeg kommer tilbake i gammel form, hvis jeg noen gang blir det.

Før løpeøkta var jeg en tur på SATS, planen var å få litt tid på AT før Triggerpoint-timen. Det var visst ikke så lett. Hvert eneste kondisjonsapparat var opptatt, til og med de "syklene" hvor du sykler med armene. Så da var det bare å stelle seg pent i kø etter de andre som også ventet, og vente til det endelig ble min tur. Fikk ca en halvtime, så skal ikke klage, men hadde håpet på lenger. Triggerpoint vr for øvrig fryktelig vondt, men også veldig effektivt. Blir litt ekstra motiverene når du merker forbedring på bevegeligheten fra begynnelsen av timen til slutten av timen, når den bare er på en halvtime. Må få kjøpt meg et slikt rør og en litt mykere ball enn tennisball, eller teste rådet til Mim om å bruke matte under hvis jeg bruker tennisball og gi meg selv litt myofascial massasje utenom Triggerpoint-timene også. Sitter her og kjenner på at jeg kommer til å sove veldig godt i natt, og at morgentrening i morgen er aldeles utelukket. Skal sove lenger, og heller ta en veldig, veldig rolig spinningøkt for meg selv i morgen kveld. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Imponert over treningsmengden din!

Du imponerer selv. :) Jeg har jo ikke noen samboer/ektemann/barn å ta hensyn til.

Ikke like støl i dag som fryktet, men jeg kjenner gårsdagen godt ja! Vet ikke helt om jeg skal være lettet eller skuffet. På en måte er det deilig å være dønn støl etter en sånn økt som i går, men samtidig er det sånt et helvete å være så støl og det gjør det desto vanskeligere å komme seg på trening når det samtidig er kaldt og utrivelig ute. Satser på en god spinningøkt på EVO seinere i dag. Skal holde meg langt unna SATS utenom gruppetimer nå i januar i alle fall, det er helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:tommelsmil:

Takk for Bislett-tips og selskap! Synes du sprang heilt fint eg ;)

:):klem:

I går gjorde jeg om litt på treningsplanen ettersom jeg klarte å forsove meg til morgentreninga. Dermed ble det 10 min dynamisk tøying til oppvarming, 35 min på ellipsemaskin og 8 min tøying til slutt.

Etter jobb ble det en helt ok styrkeøkt på bein og bryst. Siden jeg praktisk talt var smertefri fikk jeg testet ut litt på hva jeg faktisk kan løfte, og bryst har jeg ikke trent på snart et halvt år, så jeg var godt fornøyd med å klare å løfte 37,5/4 på 6. settet. Da hadde jeg økt gradvis fra 20 kg. Tøyde godt på brystmusklene mellom settet.

Var ute på byen i går med jobben, men tok en forholdsvis tidlig kveld siden jeg skulle opp i morges for å trene og gjøre en del ærend og også ut på byen med jentene i kveld. Derfor ble jeg aldeles rasende da min nye nabo fant det for godt å skru på anlegget sitt på fullt kl 04:00 med tung bass, og for det første fikk meg til å skvette til i senga, og for det andre ødela nattesøvnen min. Jeg tipper det var noen andre av naboene mine som gjorde det jeg ikke orket å gjøre, nemlig gå og klage, for plutselig ble musikken slått av, hørte litt diskusjon, og så kom musikken på igjen, men betraktelig lavere. Idioten spilte faen meg fortsatt hver eneste gang jeg våkna fra 7 fram til 10. Så veldig god søvn fikk jeg ikke, men bedre enn ingenting.

Har vært en tur på EVO og trent styrke i dag. Har endelig fått krabbet meg opp på 60 kg i markløft, noe som jo er pingleløfting i forhold til hva jeg tidligere har gjort, men bra med tanke på at for bare et par uker siden strevde jeg med 52,5. Tydelig at kroppen har det litt bedre denne uka enn den har hatt det på lenge, så nå skal jeg pusle pent med kroppen, fortsette å tøye, trene bevegelighet, og øke sakte, men sikkert. La også på skuldre i dag, har jo ikke trent skuldre på veldig mange måneder heller, men siden det har hjulpet nada på skulderproblemene mine, og jeg til og med har blitt verre igjen i det siste, før jeg begynte å trene skuldre skal jeg forsøke med litt forsiktig styrketrening for å se om det kan hjelpe. 75 min spinningtime om halvannen time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig spinningøkt, ikke fullt så deilig triggerpointmassasje/tøying. Tennisballen er himla effektiv, og jeg har så mange ømme punkter at jeg blir sprø. Forhåpentligvis blir det bedre av dette, skal på triggerpointtime 2 ganger til uka også, og skal kjøre tøying/massasje selv så ofte jeg får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at formen er på plass igjen :)

Ha en flott helg :)

Veldig deilig å føle at formen er tilbake. :)

Skal ikke akkurat skryte av noen kjempeform på Bodycombattimen i dag da, men det skyldes nok mer at jeg var ute på byen for andre kveld på rad i går. :ler: Kom meg da gjennom timen, og skal på en ny bodycombat i morgen. Forhåpentligvis blir den litt bedre enn i dag.

Det blir for øvrig siste gang jeg kjører Bodycombat 2 dager på rad. Kjenner at skuldrene mine ikke er så glad i det.

Neste ukes treningsprogram:

Mandag morgen:

Styrketrening

Mandag kveld:

AT

Bodycombat

Tirsdag morgen:

Styrketrening

Tirsdag kveld:

Løpetrening, Bislett

Triggerpoint

Onsdag morgen:

Ellipsemaskin/spinning

Onsdag kveld:

Grit cardio

AT

Triggerpoint

Torsdag morgen:

Styrketrening

Torsdag kveld:

Bodycombat

Fredag morgen:

Styrketrening

Lørdag:

Slalom i Hemsedal hvis det ikke blir for kaldt

Søndag:

Ellipsemaskin hvis jeg er i form til det når jeg kommer hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mye tid på selvpining med tennisball i dag. Korsryggen var vond fra jeg stod opp, og massasje med tennisball føltes omtrent som å kjøre en kniv inn i korsryggen, tror faktisk det hadde vært mer behagelig. Fant en god del andre ømme punkter også, og fikk jobbet litt med dem.

Kjørte styrke på bein og bryst i dag. Kunne øke på frontbøyen, har litt og gå på der, men pga kneet og korsryggen tør jeg ikke dra på så mye jeg kanskje kunne ha gjort.

Ellers har jeg satt meg selv på diett i 9 uker, fram til jeg skal til Fuerteventura. Skader, sykdom og Australiaturen min har pakket på meg en del ekstra kg jeg slett ikke har noen planer om å drasse rundt på og jeg satser på å gå ned 5-8 kg. Skal helst ned totalt 8-10 kg, men vet av erfaring at de siste kiloene sitter veldig hardt, og tar tid. Fullt 10 kg er heller ikke nødvendig, men akkurat nå føles det som et passe mål, så får vi se hvordan jeg ser ut etter 7-8 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er gæærn Enigma! Nekter å tro at du har behov for å gå ned 10 kg. Du må jo sikkert spise enorme mengder mat for å ikke bli underernært. :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til på diett. Har du noen konkrete planer, som psmf, eller kjører du bare moderat linje? :)

Psmf har jeg forsøkt meg på før, og problemet da er at man ikke kan trene spesielt hardt, og i alle fall ikke kondisjonstrening, så det blir nok bare skikkelig kutt i kaloriene. Jeg har tidligere forsøkt f.eks biorytmedietten, men jeg liker å kunne spise det jeg vil når jeg vil og ikke nødvendigvis begrense det til lunsj. Setter opp en matplan, og noterer alt jeg spiser, så får vi heller se om jeg må justere på noe eller endre noe etterhvert.

Du er gæærn Enigma! Nekter å tro at du har behov for å gå ned 10 kg. Du må jo sikkert spise enorme mengder mat for å ikke bli underernært. :sjokkert:

Jeg har gått opp 6 kg pga. skader, sykdom og Australiatur de siste 8 månedene, så jeg kan uten problem gå ned det. Det med de 3-4 siste kg-ene er mer en smakssak, jeg trives bedre når jeg er rundt 8-10 kg lettere enn nå. :) Problemet mitt er at det har blitt MYE mindre trening samtidig som jeg åt som jeg pleide, i tillegg koste jeg meg på Australiaturen og i jula, og da pakket kg-ene seg på. Så det er rett og slett så udramatisk som å gå ned til matchvekt igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble spinning i stedet for Bodycombat i dag. Korsryggen min spilte slett ikke på lag, og høye kneløft og spark ville vært umulig, så da stakk jeg på EVO og kjørte litt spinning på egenhånd i stedet. 45 min og 2 min nedtrapping. Tok det ganske pent, for jeg kjente korsryggen på sykkelen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med så mye trening så renner nok de kiloene av :)

Vi får håpe det, men jeg har et litt problematisk forhold til mat så jeg er helt nødt til å være veldig skjerpet på den biten så jeg ikke går på en smell der og ødelegger alt. :) Det er også en av grunnene til at jeg ikke ønsker å hive meg på en ekstremdiett, da er sjansene for å sprekke mye større. Heller da en fornuftig matplan, hvor jeg planlegger måltider langt fram i tid, vet hva jeg skal handle og at jeg spiser noenlunde slik jeg er vant med, men med redusert kcal-inntak.

Rygg- og skulderdag i dag, jeg fortsetter å øke i markløft. 60 kg føltes lett og fint, så jeg økte til 65 kg. Ikke at det er noe fantastisk i forhold til maksløftet mitt på 100 kg, men slik situasjonen er nå så er jeg fornøyd. Økte også i pulldown, der jeg følte jeg hadde stagner, slik blir det gjerne når man MÅ øke med 5 kg. Irriterer meg at de ikke har 2,5 kgs vektplater til å legge på, må se om jeg kan få tak i noen som jobber der og spørre om de kan kjøpe inn.

Det ble litt tennisballmassasje i dag også, men korsryggen måtte jeg bare holde meg unna, den er fortsatt ffryktelig øk og vond. Heldigvis ikke vondt å gå, men hver gang jeg kommer borti korsryggen, selv om jeg bare streifer den så kjenner jeg at det er ømt. Det er ingenting som egentlig føles feil inni der, så det går nok over, bare irriterende akkurat nå.

I kveld er det løping på Bislett, etterfulgt av triggerpointmassasje som står på planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lurt å heller konsentrere seg om en sunn og fornuftig livsstil fremfor ekstremdietter og snarveier. Iallefall om en vil holde kroppen sterk og sunn og ikke minst: Ha overskudd til å trene!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lurt å heller konsentrere seg om en sunn og fornuftig livsstil fremfor ekstremdietter og snarveier. Iallefall om en vil holde kroppen sterk og sunn og ikke minst: Ha overskudd til å trene!

:)

Jepp! Har hørt mange som har god erfaring med psmf altså, men sånt funker dårlig på meg. :)

Hadde det ikke vært for at jeg var helt nødt til å stikke på matbutikken i dag, hadde det aldri blitt noen 2. treningsøkt. Men når treningssenteret ligger omtrent vegg i vegg med matbutikken kan jeg bare ikke stikke på butikken uten å i det minste prøve meg på en liten økt. Var dønn sliten og blytung i hele kroppen. Det ble en halvtime på ellipsemaskinen og litt tøying. Hadde null overskudd, og sleit med å fullføre de 30 minuttene, selv i rolig tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg er helt på linje med deg når det gjelder dietter. Har liten tro på ekstremdietter (med mindre man vet at man har såpass kontroll at man ikke mister kontroll, om du skjønner), enten det er LCHF, psmf, pulverkurer eller fastekurer. Har aller mest tro på porsjonskontroll og at man spiser fornuftig. Og det regner jeg uansett med at du gjør allerede. Har sett at det mangler mye basiskunnskap hos mange folk, egentlig er det ganske skremmende. Men altså, i bunn og grunn bør man miste vekt på en måte som gjør det enkelt å opprettholde vanene når man skal vedlikeholde. For mange er det nesten enda vanskeligere enn å gå ned.

Når det gjelder en som er så erfaren med treningsmengde og har kunnskap om kosthold (slik jeg har inntrykk av at du har) og dessuten skal ned moderate mengder, vil det uansett være litt annerledes. Blir uansett spennende å følge med på det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...