Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Velkommen heim fra treningsferie og vel overstått operasjon! Godt å høre at det virker som om den fungerte etter hensikten. Håper du holder ut til 1. mai! :)

Takk, takk! Det har holdt hardt, og det var utrolig deilig med en skikkelig tøff styrkeøkt i går! Jeg kjenner at formen fortsatt ikke er på topp, så jeg må nok ta dette litt gradvis, men deilig å ha lov til å være i gang igjen! I går ble det altså en tøff styrkeøkt på rygg, bein og core. I dag blir det en styrkeøkt på bryst, skuldre og armer og litt løping på mølle som forberedelse til Holmenkollstafetten. Det blir løping etter Holmenkollstafetten også, selv om det er syklinga som blir hovedpri når det gjelder kondisjonstrening. Tross fine, lange sykkelturer på Fuerteventura har jeg litt panikk i forhold til Landeveisbirken 2.juni, og føler jeg har alt for dårlig tid på meg.

Nå skal det sies at jeg grunnet operasjonen tar Landeveisbirken kun som trening/oppkjøring/test av form til Lillehammer - Oslo, så det er ikke noen krise hva resultatet blir, men konkurranseinstinktet mitt forteller meg jo at jeg skal gjøre det best mulig. ;) Uansett har jeg så langt hatt en langt bedre oppkjøring enn i fjor på denne tida, så forhåpentligvis blir både Landveisbirken og Lillehammer - Oslo positive opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*sukk* Gårsdagens økt var utrolig deilig, dagens var ganske deprimerende. Kondisjonen er dårligere enn håpet, men jeg skylder på lite søvn i natt, at jeg var sliten etter jobb og i overkant støl til å ta en løpeøkt. Noe må jeg jo skylde på for å trøste meg selv litt. ;)

Det ble bare 45 min på mølla i dag. Var overhodet ikke i humør til styrketrening, og det var vanskelig nok å få ræva opp av sofaen. Er ikke voldsomt optimistisk i forhold til Holmenkollstafetten, men det er jo bedre at jeg løper enn at jeg trekker meg så vi må trekke hele laget.

Krysser fingra for en god natts søvn i natt, og at formen er litt bedre i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven som du trener! Birken meg her og Holmenkollstafetten meg der. Er ganske sikker på at du er Superkvinnen herself! :trene::pls::briller2::skya::klappe::hoppe::duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Lurt å bygge seg opp gradvis, ja. Får du nok hvile innimellom de harde øktene? Et kjipt spørsmål, jeg vet. Men av og til trener man rett og slett for hardt til å få skikkelig fremgang. (Pulsklokken minner meg tidvis ubønnhørlig om det...)

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven som du trener! Birken meg her og Holmenkollstafetten meg der. Er ganske sikker på at du er Superkvinnen herself! :trene::pls::briller2::skya::klappe::hoppe::duskedame:

Takk for det, men jeg er langt fra noen Superwoman om dagen. Håper å finne igjen formen, men jeg må vel bare innse at det tar litt tid å komme seg etter 6 måneder med kronisk bihulebetennelse og operasjon. Uansett deilig å kunne trene igjen, så får jeg heller bare være glad for at jeg faktisk kan trene i stedet for å sutre over dårlige økter. ;)

Lurt å bygge seg opp gradvis, ja. Får du nok hvile innimellom de harde øktene? Et kjipt spørsmål, jeg vet. Men av og til trener man rett og slett for hardt til å få skikkelig fremgang. (Pulsklokken minner meg tidvis ubønnhørlig om det...)

Ha en fin helg!

Tja, nå har jeg hvilt i 2 uker da. ;) Grunnen til at formen er så ræva nå er nok ganske enkelt at jeg ble operert for 2 uker siden, og ikke helt ønsker å innse at det tar tid å komme seg. Bare fordi man er friskmeldt og har lov å trene er ikke det ensbetydende med at man er klar for de tøffeste øktene. Får vel bare ta tiden til hjelp, kjenne på hvordan kroppen reagerer og ta det til etterretning. Jeg bare er så utålmodig og rastløs etter å ha måttet ta det med ro i 2 hele uker, så når jeg da endelig kan trene igjen så vil jeg ha gode økter, ikke synes det er tungt å løpe 1 km i 9,2 km/t med 3% stigning på mølla. :ler: (Jeg skal vel ikke være så misfornøyd med tanke på de 2 siste ukene.)

Uansett er det greit å bli minnet på at man må restituere seg også, jeg kan helt sikkert jobbe med det utover sommeren slik at jeg kan bygge meg opp i stedet for å kjøre meg selv i senk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hmmmm, trening ja ... Joda, jeg trener. I alle fall sånn i blant. Kroppen har ikke vært særlig samarbeidsvillig i det siste, men jeg fikk to fine sykkelturer i helga, spinning intervall og en halv vanlig spinningtime mandag og en lett løpetur i går. Sånn det ser ut nå så blir det en litt lengre spinningøkt på egenhånd i dag, en lett løpetur i morgen, CyclingIntervall eller en sykkeltur ute på fredag også får vi se hva det blir på lørdag. Blir nok bare helt lett trening siden jeg sykler Landeveisbirken på søndag.

Ellers har jeg også fått plass i Birkebeinerrittet 31.august. Fikk tilbud om en jenteplass siden de ønsker flere damer i rittet og jeg har vært med på flere av arrangementene deres tidligere så jeg får alt av nyhetsbrev, oppdateringer o.l. Det kan jo bli spennende med terrengsykkelritt, selv om det ikke er så teknisk krevende. Det blir i alle fall noe nytt, en utfordring jeg ikke har forsøkt meg på før. Sånt er alltid gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Birken på sykkel er gøy så det kan du glede deg til. Masse folk langs løypa og fin stemning.

Ikke så veldig teknisk vanskelig som du skriver - kan ofte bli litt gåing siden det fort blir gjørme - spesielt for oss om starter litt bak.

Ellers er jeg vel hjemme fra et par uker på Playitas.

Likte meg der - men ganske stille og øde sted så ønsker man litt action er det ikke riktig sted.

Fikk trent ganske bra og ellers slappet av mye. Leide offroadsykkel en uke og det var veldig gøy - menge fine veier/stier å sykle. Ellers trente jeg litt styrke og var med på noen få av timene. Var en dansk instruktør som het Lena der som var flink - vet ikke om hun hadde begynt når du var der.

på kveldene tok jeg det stort sett ganske rolig - andre uken avr det noen jeg kjente der så da hang jeg litt med de. Men dagene gikk jo fort så lenge man bruker noen av timene på trening.

Jeg tenker stedet er ypperlig for de som driver med triatlon - jeg prøvde ikke svømmebassenget men det er jo velig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken på sykkel er gøy så det kan du glede deg til. Masse folk langs løypa og fin stemning.

Ikke så veldig teknisk vanskelig som du skriver - kan ofte bli litt gåing siden det fort blir gjørme - spesielt for oss om starter litt bak.

Ellers er jeg vel hjemme fra et par uker på Playitas.

Likte meg der - men ganske stille og øde sted så ønsker man litt action er det ikke riktig sted.

Fikk trent ganske bra og ellers slappet av mye. Leide offroadsykkel en uke og det var veldig gøy - menge fine veier/stier å sykle. Ellers trente jeg litt styrke og var med på noen få av timene. Var en dansk instruktør som het Lena der som var flink - vet ikke om hun hadde begynt når du var der.

på kveldene tok jeg det stort sett ganske rolig - andre uken avr det noen jeg kjente der så da hang jeg litt med de. Men dagene gikk jo fort så lenge man bruker noen av timene på trening.

Jeg tenker stedet er ypperlig for de som driver med triatlon - jeg prøvde ikke svømmebassenget men det er jo velig bra.

Veldig stille der ja, så definitivt ikke et sted for partyløvene. For min del var det egentlig ypperlig siden jeg da var opplagt til å trene ettersom det ikke ble så mye festling. :) Prøvde meg ikke på offroadløypene der nede, hvordan var vanskelighetsgraden på løypene der?

Lena hadde vel akkurat startet da jeg var der, jeg pratet med henne på partyet etter Fuerteventura Challenge. Veldig søt jente, og hun virket veldig dyktig.

Gleder meg til Birken i august, blir morsomt med noe nytt. Har du syklet mange ganger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet mest på grusveiene - de kunne være utfordrende nok for de kunne være ganske ruglete og så var det mye løsgrus der. Fant noen få fine stier. De jeg kjente hadde vært med på en av fellesturene og der tror jeg de hadde syklet litt mer stier - så skal jeg dit igjen blir jeg med på de.

Tror de passer for de fleste - for man avpasser jo bare tempoet.

Landeveien synes jeg ikke virket så bra der nede sammenlignet med Mallorca fordi jeg synes veiene virket ganske smale sånn at man kom tett innpå trafikken. Men jeg kom jo ikke langt avgårde på de veiene da - kanskje de ble bedre litt lenger unna evnt. det ble mindre trafikk.

Har syklet Birken 5 ganger er det vel. Er jo en fordel å ha vært gjennom løypa en gang egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet mest på grusveiene - de kunne være utfordrende nok for de kunne være ganske ruglete og så var det mye løsgrus der. Fant noen få fine stier. De jeg kjente hadde vært med på en av fellesturene og der tror jeg de hadde syklet litt mer stier - så skal jeg dit igjen blir jeg med på de.

Tror de passer for de fleste - for man avpasser jo bare tempoet.

Landeveien synes jeg ikke virket så bra der nede sammenlignet med Mallorca fordi jeg synes veiene virket ganske smale sånn at man kom tett innpå trafikken. Men jeg kom jo ikke langt avgårde på de veiene da - kanskje de ble bedre litt lenger unna evnt. det ble mindre trafikk.

Har syklet Birken 5 ganger er det vel. Er jo en fordel å ha vært gjennom løypa en gang egentlig.

På de store veiene synes jeg du hadde du god plass, men jeg har jo ikke vært på Mallorca da. :) Kom du bare et par mil unna på veiene så kunne du enten sykle på veier uten trafikk, eller du hadde de store veiene med god plass. Neste gang får jeg vel teste offroad litt også tror jeg. Tror det kunne vært gøy å være med på noen av de fellesturene på offroadsykkel.

Er litt spent på Birken siden jeg ikke har sykla den før. Alltid en fordel å ha vært gjennom løypa en gang så man vet hva man går til. Får satse på at jeg synes det er morsomt nok til at jeg sykler neste år også. ;)

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg at landevei også er bra - jeg kom vel aldri lenger enn 2 mil på de.

Jeg tror nok absolutt jeg skal tilbake en gang.

Blir spennende med birken - lykke til med trening og selve rittet. Ser du skal være med på landeveisbirken også - den har ikke jeg prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Landeveisbirken gikk rett vest. Etter 7 mil hadde jeg vondt i kneet, og da var det bare å kaste inn håndkleet. Å ise ned det hovne kneet med en ispose på en Røde Kors-stasjon hadde liten effekt, så det var like greit å gi seg så jeg ikke ødela kneet mer enn nødvendig.

Synes landeveisbirken er et veldig fint ritt, så jeg kommer nok til å prøve meg igjen neste år. Løypa er utrolig naturskjønn, og den går på mye mindre trafikkerte veier enn f.eks Lillehammer - Oslo, synes også hele opplegget rundt rittet var veldig bra.

Ellers har jeg hatt en helt godkjent treningsuke, og teknikktrening og det å sykle på mye lettere gir står i fokus. Mest sannsynlig tråkker jeg på for tunge gir i forhold til hva mitt ene dårlige kne liker, så da får jeg bare trene på å øke tråkkfrekvensen i stedet.

En venninne av meg fikk også gitt meg et lite spark bak i forhold til styrketrening, da hun spurte om vi kunne trene sammen. Motivasjonen til å trene styrketrening har vært heller laber i det siste, så da var det greit å få en økt jeg var helt nødt til å gjennomføre, og selv om jeg normalt ikke er så glad for selskap fordi det fort blir for mye skravling så var det veldig hyggelig. Effektivt ble det også, ettersom vi var mer opptatt av å få en god treningsøkt enn å skravle så mye, heldigvis!

2 uker igjen til Lillehammer - Oslo, og jeg kjenner det skal bli veldig godt å få det overstått. Vil konsentrere meg om styrketrening og terrengsykling. Er litt lei av landeveissykling nå, og jeg savner veldig gode forhold for landeveissykling. Siden jeg bor i sentrum tar det meg en evighet å komme meg vekk fra lyskryss og stor trafikk, og jeg blir bare lei og frustrert av hele greia. Synes det er veldig vanskelig å få lange nok turer, og sliter med å føle at jeg får trent nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo håpe kneet blir bedre til L-O !

Jeg sykler lite landevei av samme grunn som du nevner. Bor ganske nærme Maridalen men der må man jo sykle "100-runder". Da jeg syklet T-O startet jeg ofte fra Skullerudpå treningene - tok tbanen ut dit. Da er det jo kort vei ned til veiene nedover mot Akershus/Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får jo håpe kneet blir bedre til L-O !

Jeg sykler lite landevei av samme grunn som du nevner. Bor ganske nærme Maridalen men der må man jo sykle "100-runder". Da jeg syklet T-O startet jeg ofte fra Skullerudpå treningene - tok tbanen ut dit. Da er det jo kort vei ned til veiene nedover mot Akershus/Østfold.

Det var jo egentlig veldig smart! Har sett litt på å sykle i den retninga, men nettopp fordi jeg har tenkt jeg må gjennom sentrum og via Gamlebyen med trikk og greier så har jeg ikke greid å sparke meg sjøl av gårde. Er jo ikke noe i veien for å ta t-banen i verken den ene eller den andre retningen, og da blir det straks litt enklere å få syklet! Ikke at jeg finnes kjent i området, men det spiller jo ikke så stor rolle. Finner fram gjør man vel uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka så langt har vært helt ok. Kom meg opp og på trening i går morges, da var det en økt på TM som stod på programmet. Orka ikke trene på kvelden i går, men opp igjen i morges for å kjøre en økt på ellipsemaskin. Hadde vondt i magen fra jeg stod opp og fram til lunsj i dag, men 1 time på ellipsen ble det likevel. 1 times teknikktrening på sykkel nå i kveld også. Deilig å komme seg en tur ut i det nydelige været, tross en ekstremt slitsom og stressende dag på jobb, eller kanskje nettopp derfor. Bra at jeg endelig klarer å sparke meg bak selv om jeg er sliten og lei. Jeg trenger en god treningsperiode nå framover.

Treningsturene mine kommer nok ikke til å bli så lange framover, jeg må terpe og terpe teknikk fram til L-O. Jeg er langt fra noe god på lett motstand og høy tråkkfrekvens, men skal kneet mitt holde i 19 mil er jeg bare nødt til å kjøre lettere. Ordentlig ufint om det blir regn framover som spådd, men blir været for grisete får jeg finne spinningsykkelen da ...

I morgen tidlig står styrketrening på planen, og en sykkeltur på kvelden om bare regnet uteblir. Ellers får jeg ta en spinningøkt. Her må det sykles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så hinsides trøtt i morges, så ble en litt halvmotivert styrkeøkt i dag, men den ble da gjennomført i det minste, og jeg traff godt med pullover i kabel, så tipper jeg blir støl i morra. Blir vel støl i magen også tenker jeg, er litt klønete med pullover i kabel når du er aleine, og må dra kabelen til deg når du sitter, for så og holde igjen av all makt når du legger deg bakover.

Været har jo bestemt seg for å kødde med meg også, og plutselig skal det bli regn allerede i ettermiddag, og ikke først i morgen slik det tidligere var spådd. Ser ut som det blir en innendørs spinningøkt på meg i dag, og akkurat det er litt kjipt. Ikke like enkelt å skulle motivere seg til det, som en sykkeltur ute i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica

Du er så flink til å trene! Er imponert over at du så ofte gjennomfører to økter daglig, du må virkelig ha trent deg opp til å tåle en stor treningsmengde. Selv har jeg erfart at jeg ikke bør trene noe særlig mer enn fem økter i uka (da teller jeg ikke yoga...), men da er noen av dem er doble økter - enten doble spinningtimer eller spinning og styrke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :) Det har tatt litt tid, og kroppen sier også ganske klart i fra når den synes det blir for mye. Har blitt litt flinkere til å ta til meg signalene nå, i stedet for å ignorere dem og gå i kjelleren og/eller skade meg.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen når det gjelder L-O ... Kneet gjør fortsatt vondt, og jeg er usikker på om det vil tåle 19 mil på sykkelen. Fikk en kort spinningøkt i går og fikk testet knestøtte og kompresjonsshorts, men syntes ikke egentlig at noen av delene var noe særlig. Knestøtten gir riktignok veldig god støtte, men jeg lurer litt på om den kanskje blir litt for stram å sykle med i lengden, men den kunne jo ikke vært større heller.

I morges tok jeg 1t og 20 min på spinningsykkelen. Det var "litt" i tidligste laget for en sånn økt (kl 5 om morgenen altså), men siden hele målet var å få en teknikkøkt og holde pulsen lav gikk det greit likevel. Herregud så trøtt jeg var, men etter en dusj følte jeg meg veldig opplagt. Deilig start på dagen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen treningsøkt på kvelden i går, har hatt dundrende hodepine både morgen og kveld siste uka og spist alt for mye ibux siden jobb har vært et sant helvete av mas og stress pga. underbemanning, så i går droppet jeg trening og slappet av på kvelden i stedet. Var på jobbintervju fra morgenen av og krysser fingra for at 2.gangsintervjuet går like bra.

I morges ble det en knalltøff helkroppsøkt med masse supersett. Deilig økt å våkne av, satser på at jeg ikke blir alt for trøtt i kveld da. Var helt zombie da jeg stod opp, men godt å ha unnagjort en treningsøkt før sommerfesten, så kan jeg ha god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STØØØØL! :ler: Jeg visste det jo egentlig, at jeg kom til å bli superstøl etter masse supersett, og helt annet opplegg enn jeg er vant med, men likevel da ... Formen er heller ikke på topp siden jeg var på sommerfest i går og vi var hjemme ca halv 5 ...

Det var overhodet ikke frivillig, vi var på Villa Malla som ligger helt ute ved Filtvet fyr, ikke bare bare å komme seg hjem igjen med andre ord, så det var bestilt busser til kl 00:15. Joda, litt før traver vi opp fra festlokalet og dit bussen skal hente oss og blir stående og vente ..., og vente, og vente litt til før vi får beskjed om at bussen først kommer kl 01:00 så vi kan gå tilbake til festlokalet. Kl 01:00 toger vi opp til plassen vi skal hentes enda en gang, men der er det bare busser som skal hente det andre firmaet som også holdt sommerfesten sin på Villa Malla. Ikke alt for lenge etter kommer én buss, vi skulle egentlig ha to ... Bussen som kommer er den som skal kjøre til Drammen, den som skal kjøre til Oslo har klart å kjøre seg bort, og vi snakker ikke bare om en liten omvei, men så totalt, bortinatta feil at det tar nesten 1,5 t før han klarer å komme og hente oss. Så vi STOD ute, tynnkledde, de fleste av oss jentene i høye hæler, og ventet ute i til sammen godt over 2 timer ... Vel, det blir i det minste en sommerfest man husker. :fnise:

For meg som var oppe kl 04:30 i går ble det jo da et meget langt og slitsomt døgn. Jeg sov utrolig dårlig, og ble vekket av noen som drev med oppussing kl 08:30. Da var jeg utrolig blid! :riste: Lå og døste fram til kl 11, og må vel komme i gang med det som skal gjøres i dag, og trenger defintivt en liten økt på ellipsemaskin eller sykkel bare for å få løst opp bittelitt, men motivasjonen og energien er så absolutt ikke til stede. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...