Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Jeg og har zombie uke. Har vært trøttere enn vanlig og joggingen har vært litt tung. Jeg er nok en smule overtrent: har iallefall symptomene. Men satser på å komme sterkere tilbake.

Hvor skal du på ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal 3 uker til Playitas på Fuerteventura. Fantastiske treningsmuligheter, og en smak av sommer. Planen er å få begynt oppkjøringa på landeveissykkel litt tidlig, få noen fine løpeturer, svømme, trene styrke og ellers bare slappe av. ;)

Energien var heldigvis tilbake i dag, det kan muligens ha noe med at jeg sov ca 11 timer i natt. :P

Gårsdagens økt var den dårligste på lenge, null energi, null motivasjon, og jeg bare gjennomførte på trass. Måtte bytte ut frontbøyen ettersom jeg helt hadde glemt å ta på trøye med ermer og høy hals. Jeg er hyperallergisk mot stanga de har på EVO, så jeg kan ikke la huden komme i kontakt med den, da får jeg et voldsomt utslett. Har forsøkt å spørre hva stanga er laget av, siden jeg ikke reagerer sånn på vanlige vektstenger, men de på senteret sier at de ikke får noe svar fra produsenten. Personlig synes jeg det er rart at de kan bruke materiale som folk tydeligvis kan reagere så voldsomt på uten å bry seg.

Byttet ut frontbøyen med split squat, og det kjennes godt i rumpa i dag. :ler: Tror kanskje jeg må legge inn noen sett med split squat i tillegg på beindagene, ettersom frontbøyen tar mer på quads. Jeg trenger å få med quads også, men har tydeligvis bare godt av å få med rumpa litt ekstra på en øvelse.

Var ordentlig uthvilt da jeg våknet i morges, og fikk en super økt. Var langt sterkere enn jeg selv har trodd, prøvde meg litt forsiktig fram på markløften, siden jeg er redd for å skade meg igjen, men endte til slutt opp på 72,5 kg. Er en stund siden jeg har vært der, selv om det på ingen måte er noen rekord.

Coreøvelsene var et helvete i dag, siden jeg fortsatt var støl etter torsdag. Merker at jeg kjører hardere på core nå, enn jeg har gjort på en stund. Har bare godt av det, men magemusklene ynket seg under økta i dag. Avsluttet det hele med 30 min rooooolig på ellipsemaskina, 30 min i pulssone 1 (60-70%). Etter en økt på 2 timer var det deilig å få i seg frokost. Nå må jeg fikse litt i leiligheta før jeg skal på spinning kl 15:30. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Spreka! Er fremdeles imponert over treningsmengden din, tror jeg hadde knelt. Har funnet ut at fem-syv er helt maks for meg, ofte er til og med fem i meste laget i løpet av en uke. Selvom det sikkert er slikt en kan trene opp.

Sterk er du også! 72,5 kg i markløft er bra, altså! Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spreka! Er fremdeles imponert over treningsmengden din, tror jeg hadde knelt. Har funnet ut at fem-syv er helt maks for meg, ofte er til og med fem i meste laget i løpet av en uke. Selvom det sikkert er slikt en kan trene opp.

Sterk er du også! 72,5 kg i markløft er bra, altså! Ha en fin helg!

Takk! Hyggelig å høre. Føler meg ikke spesielt sterk, med tanke på at jeg en gang har vært oppe i 100 kg i 1 RM i mark, men siden jeg ikke trente mark på nesten et halvt år og har trent veldig, veldig lett, veldig lenge pga. skader er det deilig å slippe og slite med pinglevekter og endelig begynne å løfte litt skikkelig igjen. :)

Dagens andre økt: 90 min spinning og 10 min ekstra tøying. Timen er egentlig 75 min, men jeg møtte opp tidlig, slik at jeg fikk 90. Synes 55 min er alt for lite, 75 begynner å bli greit, men 90 er perfekt! Tok det veldig med ro da, ingen pulstopper, bare rolig langkjøring. Yndlingsinstruktøren kjørte endelig Movie igjen. Håper det blir flere slike timer framover. Har savnet dem siden Majorstua ble lagt ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg har også trent noen ganger på Majorstua, synd det ble lagt ned. Går alltid og trener når jeg er i Oslo, og det passet alltid fint med timeplanen på Majorstua. (Klokken ti på fredager var en typisk time jeg pleide å gå på. :fnise: ) Ligger Bislett langt unna?

Det er alltid digg å være forbi skadeperiodene, selvom selve opptreningsperioden kan være litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også trent noen ganger på Majorstua, synd det ble lagt ned. Går alltid og trener når jeg er i Oslo, og det passet alltid fint med timeplanen på Majorstua. (Klokken ti på fredager var en typisk time jeg pleide å gå på. :fnise: ) Ligger Bislett langt unna?

Det er alltid digg å være forbi skadeperiodene, selvom selve opptreningsperioden kan være litt kjedelig.

Både Bislett og Solli er nærme meg, under 10 min unna, men jeg liker meg ikke noen av stedene. Begge er overfyllt etter at Majorstua ble lagt ned, og jeg synes Majorstua hadde sin egen sjarm, før de begynte å ødelegge senteret med oppussingene sine. Solli og Bislett er ok for spinning og de få andre saltimene jeg gidder å gå på, men du må booke time 2 uker i forveien på veldig mange av timene, ellers er ventelistene eviglange. Riktignok kommer man som regel med, nettopp fordi folk flest gir opp, akkurat litt for tidlig og booker seg av.

Når jeg ikke går på timer trener jeg på EVO, som er knappe 5 minutter unna. Ikke misforstå, EVO har akkurat det man trenger, og fantastiske åpningstider, and that's about it. Bislett er fint det, men det er så himla fullt at jeg rett og slett får klaustrofobi når jeg trener der. Jeg kan ikke gå på dagtid siden jeg jobber, og dermed er jeg der uten unntak i peak hours. Sånt funker ikke for meg. Å være medlem på bare én av kjedene funker ikke, jeg trenger timer i blant, men jeg trenger også muligheten til å trene til tider da ingen betjente sentre er åpne og uten at det er masse folk til stede. Dermed er den perfekte løsningen å trene begge steder. Jeg har en knallavtale på SATS gjennom en venninne som er instruktør, så totalt betaler jeg ikke særlig mer for de to medlemsskapene enn de fleste vanlige betaler for ett på SATS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å det så himmelsk ut :) Har selv lyst å reise til en lignende hotell i Thailand, men det er mer rettet mot kampsport for mannen :) Skjønner at du gleder deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det så himmelsk ut :) Har selv lyst å reise til en lignende hotell i Thailand, men det er mer rettet mot kampsport for mannen :) Skjønner at du gleder deg!

Jeg gleder meg enormt, og nå ser det ut til at en venninne av meg joiner meg en uke også. Thailand og kampsport høres også fantastisk ut, det vil vel passe deg også bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg enormt, og nå ser det ut til at en venninne av meg joiner meg en uke også. Thailand og kampsport høres også fantastisk ut, det vil vel passe deg også bra? :)

Jepp, har jo kampsportbakgrunn og bokser med mannen så skal nok kose med meg å trene thaiboxing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt: 60 min AT + 2 min nedtrapping, deretter 10 min på romaskinen siden jeg ikke har rodd på evigheter. Var litt rastløs, så la på noen biceps- og tricepsøvelser. Normalt trener jeg ikke kondisjon før styrke, fordi jeg vil ha energi til styrkeøkta, men med bare armøvelser spiller det jo ikke noen stor rolla. Lenge siden sist jeg trente isolasjonsøvelser på armene, men jeg burde egentlig bli litt flinkere til å gjøre det, så kanskje søndag er den nye armdagen?

Deilig økt, og med helgas skippertak på treningsfronten endte jeg opp på målet og ble fornøyd likevel. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig plan for uka:

Mandag morgen:

Bein og bryst, middels

Mandag kveld:

AT

Ashtanga yoga

Tirsdag morgen:

Rygg og skuldre, middels

Tirsdag kveld:

Løpe

Trigger point

Onsdag morgen:

Sirkeltrening bein og bryst, lett

Onsdag kveld:

AT

Trigger point

Romaskin

Bodybalance

Torsdag morgen:

Sirkeltrening rygg og bryst, lett

Torsdag kveld:

Ellipsemaskin eller spinning

Fredag morgen:

Bein og bryst, tungt

Fredag kveld:

Kondisjon

Lørdag morgen:

Rygg og skuldre, tungt

Lørdag ettermiddag:

75-90 min spinning

Søndag:

Bodycombat

Får se hva jeg får til og er opplagt til på kveldene, der kan det fort bli litt forandringer.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra start på uka når jeg allerede mandag morgen avviker fra planen. :roll: Sov knapt i natt, og selv om jeg virkelig forsøkte å stå opp i morges skjønte jeg fort at jeg hadde bedre av å gå og legge meg igjen. Sleit med å holde balansen bare ved å gå vanlig, så fikk meg litt sårt tiltrengt søvn på morgenkvisten.

Dermed må jeg ta igjen styrketreninga seinere i kveld og avlyse timen med Ashtanga yoga. Håper å få inn en økt på ellipsemaskin og/eller TM etter styrketreninga i kveld da, så jeg ikke mister alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Av og til må en bare lytte til kroppen. Satse på at den etterlengtede søvnen tilbakebetales resten av uka ;)

Jepp, sånn er det bare. Er ikke alltid man kan tvinge seg selv til å gjennomføre noe, noen ganger må man ty til fornuften også. ;)

Fikk i det minste en god økt på kvelden i dag da. Fikk kjørt beina mine skikkelig. La inn split squat denne gangen, dessverre måtte jeg kjøre dem først, siden racket var opptatt og det gikk litt utover frontbøyen, men det får så være. Fikk kjørt både rumpa og quads skikkelig og da er jeg fornøyd jeg. Økte til 60 i strakmarken, den begynner også å komme seg, men jeg er veldig redd for korsryggen og bekkenet i strakmark, så tar det litt pent der.

Avsluttet en halvannen times styrkeøkt med 30 min gå/jogg på mølla. Lekte meg litt med fart og stigning for å få tida til å gå, for den halvtimen var kjip siden jeg var så gåen i beina. Likevel tror jeg jeg hadde godt av å få gått ut litt. Alt i alt godt fornøyd med starten på uka likevel, selv om morgenen var kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middels rygg- og skuldredag i dag, og "middels" beskriver ganske godt hvor fornøyd jeg er med dagens økt. Det var liksom ikke noen voldsom motivasjon å spore, vektene føltes tunge, jeg ble fort sulten (noe jeg vanligvis ikke har problemer med under morgenøktene) og jeg gjennomførte egentlig bare fordi at jeg var jo der og kan ikke akkurat bare droppe alt midt under økta og stikke hjem. Jeg gjennomførte greit altså, men ikke spesielt fornøyd, og heller ikke kjempemisfornøyd ettersom det gikk helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykmeldt ut uka med kronisk bihulebetennelse etter dagens legebesøk, så kanskje ikke helt rart at jeg har sovet dårlig og følte at ting var litt tungt. Jeg er ikke "holde senga"-sykmeldt, helt rolig mosjon er ok, så da blir det ellipsemaskin og timer av typen bodybalance/pilates framover. Ingen styrkeøkter, siden de er temmelig tunge og skjer med høy puls. Vel, vel. Sånn kan det gå. Får se an formen i slutten av uka om jeg kan kjøre litt hardere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica

Ojsann, god bedring! Kjedelig å slite med sånt, og greit å ta det litt rolig, kanskje. Ikke rart du har følt at det har gått litt tungt. (Hadde selv en sykdomsperiode før jul, og synes tanken på å ikke trene var grusom. Men orket bare ikke, så hadde et opphold på halvannen uke. Det gjorde faktisk godt, og jeg var raskt tilbake i form.)

God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, god bedring! Kjedelig å slite med sånt, og greit å ta det litt rolig, kanskje. Ikke rart du har følt at det har gått litt tungt. (Hadde selv en sykdomsperiode før jul, og synes tanken på å ikke trene var grusom. Men orket bare ikke, så hadde et opphold på halvannen uke. Det gjorde faktisk godt, og jeg var raskt tilbake i form.)

God bedring! :)

Takk! :) Får ta det med ro, har fått sove litt i dag, i motsetning til de siste nettene. I følge legen burde jeg føle meg mye bedre i løpet av få dager med den kuren jeg har fått.

Huff, så kjedelig. Satse på at du snart er frisk igjen :)

Jeg er ganske oppgitt nå, med tanke på at jeg har gått sjuk så lenge ... :roll: Men jeg fikk ikke noe særlig gehør denne gangen, siden hun var ekstremt stressa. Jeg vil gjerne vite hvordan jeg kunne få kronisk bihulebetennelse, men det var ikke en prioritet akkurat nå. Så får vi heller se hvordan jeg føler meg når jeg er ferdig med kuren ... Krysser fingra for at en kraftig antibiotikakur og å ta det med ro er det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...