Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hehe, dette høres ut som en klassisk hviledag spør du meg. :fnise:

Vanvittig kjedelig å vente så lenge, da!

Det ble en hviledag ja, ikke bare én forresten. Var ødelagt resten av helga. :P Vanvittig kjedelig å vente ja, den avslutninga ødela i grunnen hele kvelden.

Det fortsetter å gå litt opp og ned med øktene mine. Jeg måtte droppe L-O til min store fortvilelse, men kneet holdt ikke. Fikk en vridning på trening onsdagen, og måtte bare innse at kneet ikke ville tåle belastningen av å sykle 19 mil.

Hadde en kjempegod økt lørdag, en lang økt med gåing i oppoverbakke på mølla, styrketrening og mer gåing. Var med på middagen med gutta som sykla, havna på byen og null trening søndag. Ikke helt fornøyd med meg selv da, men hadde så vondt i rumpa etter lørdagens økt at det til og med var vondt å sitte, for ikke å snakke om gå så det var kanskje like greit at jeg droppa det.

Vanvittig støl også mandag, skikkelig pain! Fikk meg en PW på mølla og litt styrketrening på rygg, bryst og skuldre. Lite motivert, støl som bare det, men det ble da en økt av det.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre i kveld. Det er meldt pent vær, noe som tilsier at jeg burde komme meg ut på terrengsykkelen en tur, ellers er jeg påmeldt 2 spinningtimer etter hverandre i kveld, tilfelle været ikke holder. Burde egentlig kjøre en styrkeøkt siden jeg ikke kom meg opp i morges, men jeg er strengt tatt litt for støl i rumpa enda til å kjøre styrke i dag. Tror det er lurest å vente til i morgen. Får holde mulighetene åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en løpetur tirsdag kveld, en litt slapp og umotivert løpetur, særlig siden det var mye tyngre enn vanlig. Løper for lite om dagen, så burde egentlig sparke meg selv kraftig bak og få lagt inn 2-3 løpeøkter pr. uke. Løpeformen er helt tragisk, og det kan jeg ikke være bekjent av.

Onsdag ble det ingen trening, og i går ble det en morgenøkt med kondisjon og styrkeøkt på rygg. I morges tok jeg en PW på mølla, og regner med en økt på ellipsemaskin eller mølla i ettermiddag og kanskje litt skuldre og armer også før jeg skal ut med jentene. I morgen er planen å kjøre en knalltøff økt på rygg, bein og rumpe, samme økta som gjorde meg grisestøl i rumpe og hamstrings forrige helg og helt fram til onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble PW på mølla og litt bryst, skuldre og armer i går kveld før jeg stakk ut på jentekveld. I dag ble det en 2,5 t økt som startet med en halvtime oppvarming på TM og romaskin før 2 t med styrke, rygg og bein som fikk gjennomgå, med ekstra fokus på rumpa. Litt lang økt, ja, men koste meg fram til jeg var så utslitt og sulten at jeg hadde fått nok. Da hadde jeg ikke noe særlig annet valg enn å spurte hjem i pøsregnet. Har et håp om å kjenne det i rumpa i morgen, bare ikke bli like støl som etter forrige sånn økt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en økt på mølla i går, noe gåing i motbakke og noe jogging. Måtte gi meg litt tidligere enn planlagt, pga. smerter i nakken. Klarer fortsatt ikke snu hodet skikkelig mot venstre, men har i det minste ikke strålende smerter både oppover og nedover i dag.

Ble en økt i motbakke på morgenen i dag også. Ganske daff i dag, så ikke noen strålende økt, men jeg kom meg da opp og i gang. I ettermiddag blir det vel en spinningøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt halvveis økt med hovedfokus på bein og rumpe i morges. Det begynte veldig bra, men hofteleddsbøyerne på høyre side har vært litt problematiske i det siste, og i løpet av økta ble det så ille at jeg rett og slett måtte gi meg. Må få kiropraktoren min til å henvise meg til fysioterapi, for nå er det tydeligvis ikke nok å bare tøye og bedrive litt egenmassasje.

Irriterer vettet av meg over at jeg sliter sånn med hofteleddsbøyerne, og at jeg aldri blir helt bra der. Jeg trenger noen gode råd for hvordan holde dette i sjakk, utover tøying og rehabøvelser. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt veldig stramme hofteleddsbøyere (samt sete) delvis pga. mye sykling OG svak kjernemuskulatur. Hs meg setter vondte seg i ryggen pgså ved at den stivner - men spres seg jo til muskulaturen rundt. Jeg må passe på at jeg får med bekkenpartiet i riktig stilling når jeg gjør øvelser - slik at jeg faktisk belaster de indre musklene og ikke de rundt.

Jeg går til en naprapat på Torggata Bad ( http://www.torggatabad.com/om-oss/ansatte/joakim-saerheim/) nå som jeg synes virker veldig dyktig - har vært hos forskjellige men han her synes jeg gikk rett på problemet ganske raskt. Så får vi se etter hvert om løsningen fungerer på sikt. Han fokuserer på å finne årsaken til problemet og korrigere/trene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig stramme hofteleddsbøyere (samt sete) delvis pga. mye sykling OG svak kjernemuskulatur. Hs meg setter vondte seg i ryggen pgså ved at den stivner - men spres seg jo til muskulaturen rundt. Jeg må passe på at jeg får med bekkenpartiet i riktig stilling når jeg gjør øvelser - slik at jeg faktisk belaster de indre musklene og ikke de rundt.

Jeg går til en naprapat på Torggata Bad ( http://www.torggatabad.com/om-oss/ansatte/joakim-saerheim/) nå som jeg synes virker veldig dyktig - har vært hos forskjellige men han her synes jeg gikk rett på problemet ganske raskt. Så får vi se etter hvert om løsningen fungerer på sikt. Han fokuserer på å finne årsaken til problemet og korrigere/trene det.

Høres jo veldig ut som meg! Takk for tips, det virker som det kan være verdt å teste ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har skrevet naprapat men han er manuell terapeut.

Akkurat nå er ryggen min og kroppen ellers ganske bra - men da er jeg innom og sjekker teknikk og får nye øvelser. Synes feks. det var betryggende å få sjekket markløftteknikk da jeg var litt usikker på om den gjorde ryggen min verre en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har skrevet naprapat men han er manuell terapeut.

Akkurat nå er ryggen min og kroppen ellers ganske bra - men da er jeg innom og sjekker teknikk og får nye øvelser. Synes feks. det var betryggende å få sjekket markløftteknikk da jeg var litt usikker på om den gjorde ryggen min verre en stund.

Ser også at han tar i mot pasienter med behandlingsforsikring, så har sendt en forespørsel til forsikringsselskapet angående dekning for behandling. Har et håp om å få det dekket, jeg er helt nødt til å få gjort noe nå, og min erfaring fra tidligere med fysioterapi for problemet er egentlig ikke den beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg til manuellterapeuten neste uke, og jeg får det dekket av helseforsikringen på jobb. Nå er det bare å krysse fingrene for at han kan hjelpe meg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg til manuellterapeuten neste uke, og jeg får det dekket av helseforsikringen på jobb. Nå er det bare å krysse fingrene for at han kan hjelpe meg også! :)

Så bra !! Veldig greit å få det dekket - det blir jo litt penger til slutt.

Lykke til - så få du si fra hvordan det går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra !! Veldig greit å få det dekket - det blir jo litt penger til slutt.

Lykke til - så få du si fra hvordan det går

Behandlingsforsikringen er gull verdt! Hadde det ikke vært for den hadde det enten blitt fryktelig dyrt, eller jeg måtte ventet i mange måneder på en terapeut som tar pasienter med henvisning. Jeg er avhengig av ymse behandling jevnlig pga. sykdommen min.

Torsdag ble det bare litt rehabtrening og sykling på ergometersykkel + egenmassasje og stretching. Hadde så vondt at jeg knapt kunne trene.

Fredag ble det fri og i helga ble det fjellturer både lørdag og søndag. Søndag fikk jeg nærmest en treningsøkt med vedsaging også. Saget ved i et par timer, så er støl i underarmene i dag. :fnise:

I morges fikk jeg trent litt bein og rygg, tøyde masse og fikk inn litt egenmassasje innimellom øvelsene, så det ble en helt ok treningsøkt. Bare maten har fått synke litt har jeg tenkt å ta en liten økt i parken med hoppetau og litt styrketrening for overkroppen med strikker etc. Det er jo så nydelig vær, og i morgen er det spådd regn og torden etter jobb, så da kan jeg ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens andre økt unnagjort. Endte med en helkroppsøkt utendørs med strikker, matte og litt andre enkle hjelpemidler. Har kjøpt et såkalt Pumpesett, med vekter slik at jeg kan bygge opp til 19 kg med vektstangen. Tok med 2 av vektskivene ut, alle strikkene mine, matten min og et hoppetau. Brukte også benken i parken til bulgarske utfall og push ups. Fikk en fin økt som jeg avsluttet med 4 bakkespurter. Fant en liten del av parken hvor det ikke var noen særlig folk, ellers er det gjerne ganske fullt av folk i parken, og de som gikk forbi der jeg holdt på fikk tydeligvis noe å se på. :P

Tror nok jeg kommer til å få inn noen flere slike økter, kan jo fint legge inn litt andre øvelser enn i dag også og gjøre økta både tyngre og lettere.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk veldig positivt inntrykk av terapeuten i går. Følte jeg ble tatt på alvor og at han var veldig grundig i undersøkelsen av meg. Skal tilbake dit i morgen for å få framlagt opplegget jeg skal følge de neste 12 ukene. Såpass må jeg regne med å måtte bruke for å få orden på kroppen, men hvis det kan gi en varig løsning på problemene mine, så er det mer enn verdt det. Jeg fikk en god forklaring på hva som var feil, og han forsikret meg om at han hadde behandlet dette mange ganger, og at det ikke var noen grunn til at vi ikke skulle kunne løse problemene mine.

Gårsdagens økt ble ganske kort, ettersom jeg ble bedt på middag av en venninne. Bare 40 min lett kondisjon ble det tid til, men gikk til og fra venninnen min også, og hadde jo gått til og fra behandlinga i går, Tilsammen gikk jeg litt i underkant av én mil, så at selve treningsøkta ikke ble så lang tar jeg med stor ro.

I morges ble det en styrkeøkt på bein og rygg, med litt ekstra fokus på de problemområdene terapeuten påpekte til meg. Skal bli godt å få en ordentlig plan for treninga, men følte jeg klarte å treffe godt i dag også, og ettersom han sa jeg allerede gjorde mye bra så går jeg ut fra at mye av det jeg gjorde i dag er med på planen framover.

Har tatt med sykkelen på jobb og skal sykle hjem, så får vi se om det holder, eller om jeg legger inn litt mer kondis når jeg kommer hjem. Kanskje også en bodybalancetime eller no for å få tøyd og strukket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkeltur hjem og en tur på SATS for en økt på CrossTrainer. Litt "krise" i morgen og fredag, ettersom EVO er stengt. Hva søren skal jeg gjøre når jeg vil trene kl 5 på morgenen da? :fnise: Jeg kan sikkert stikke opp på Majorstua i morgen, og kanskje Sjølyst på fredag, men det blir ikke helt det samme som å gå 3-4 min for å komme på senteret. Får se hva jeg er i humør til.

Blir en del gåing på meg i morgen også, skal på jobbintervju på morgenen og til manuellterapeut på kvelden, og skal jeg på EVO på Majorstua så blir det vel litt over mila totalt med gåing i morra i tillegg til treninga. Må få fiksa terrengsykkelen min også, så jeg kan ta en tur i terrenget og begynne forberedelsene til Birken. Fortsatt på ingen måte sikker på at jeg kan sykle Birken, men ut fra beregningene til manuellterapeuten bør jeg være på god vei til å være bra igjen innen Birken. Fingers crossed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

CrossTrainer på morgenen i dag, masse gåing hit og dit i løpet av dagen, innom manuellterapeuten en tur og fikk noen øvelser jeg skal gjøre daglig framover og litt behandling, deretter hjem for en liten løpetur som ble til en PW etter litt over 4 km fordi det gjorde så inni :frustrert::sinnatagg: vondt. Avsluttet med en styrkeøkt i parken med rehabøvelsene mine og litt styrketrening for bryst og skuldre. Fantastisk deilig å trene ute når det er over 20 C ute og strålende sol. Jeg orket bare ikke tanken på å stikke inn og trene på et klamt, varmt, innestengt senter, så utetrening er en glimrende løsning på kvelden.

I morgen blir det mye fram og tilbake på sykkelen. Må sykle til jobb, for å få levert bilen som står parkert der etter gårsdagens sykkeltur hjem, til verkstedet rett ved jobb. Så må jeg sykle hjem igjen, fordi dumme, distré meg hadde helt glemt at jeg hadde kiropraktortime i morgen. Etter jobb må jeg så sykle tilbake til jobb for å hente bilen på verkstedet. Det er ca 15 km hver vei, så det er jo absolutt overkommelig, men det er jo ikke så lettvint da. Sånn går det når man er så surrete. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt over 3 mil på morgenen i dag. Veldig deilig å sykle så tidlig som i dag, med lite trafikk, sol og behagelig temperatur. Blir nok en sykkeltur når jeg skal hente bilen i dag også, mer praktisk enn bussen, også får jeg litt ekstra trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det virker lovende med man.ter. Det viktigste er jo at du får behandling som hjelper.

Treningen min går dårlig men har vært forkjølet i 3 uker ca. Men heldigvis noen uker igjen til birken (men ikke aaaltfor mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det virker lovende med man.ter. Det viktigste er jo at du får behandling som hjelper.

Treningen min går dårlig men har vært forkjølet i 3 uker ca. Men heldigvis noen uker igjen til birken (men ikke aaaltfor mange).

Jepp, foreløpig veldig fornøyd, og jeg har stor tro på at dette er det som vil funke på lang sikt! :)

Langvarig forkjølelse er kjipt, får satse på at du blir frisk igjen snart! Det er ikke allergiplager du sliter med da, siden det er såpass langvarig?

Knall treningsøkt i går, med PW og styrketrening på bryst og skuldre i tillegg til rehabøvelsene jeg har fått. Det ble en lang økt, og jeg var rimelig kjørt da den var over. Samme i dag, lang og god økt med en god blanding av kondisjon og styrketrening for bein og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...