Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Kjedelig å høre, Enigma! Masse god bedring til deg :klemmer:

Takk! :)

Etter stort sett å ha ligget rett ut på sofaen i 2,5 dager uten noen som helst energi, sparket jeg meg av gårde på senteret i dag. Det ble 30 min på ellipsemaskin, 30 min gange i oppoverbakke på tredemølle og avsluttet med myofascial massasje og stretching. Lav puls, lite energi, men energien etterpå var langt bedre. Har sovet så utrolig mye siden jeg ble sykmeldt, så har vel sovet nok for flere måneder framover. :P

Litt avhengig av formen i morgen så blir det kanskje en liten runde med sirkeltrening, og helt sikkert 75 min spinning, så får vi se hvordan det går.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å kjenne at kroppen får bevegd seg litt. Av og til er restitusjonstrening det beste :)

Ha en flott helg :)

Takk, Maja! :) Følte at det var akkurat det jeg trengte i dag. :Nikke: Så håper jeg bare at formen er ok nok i morra til å kjøre en sirkeltreningsøkt. Jeg klør i fingra etter å trene skikkelig, samtidig har jeg ikke energien til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble "bare" 90 min spinning. Hadde ikke overskudd til noen sirkeltrening, og på søndag var energien så lav at jeg droppa trening.

I går var jeg tidlig oppe, til tross for bare 3 timer søvn, men ettersom magen min ikke var fryktelig glad i en tøff antibiotikakur turte jeg ikke kjøre styrketrening. Litt redd for konsekvensene av buktrykk med den magen min, både i går og i dag, :fnise: så endte med økt på mølla begge morgener. Var så utslitt etter jobb og alt for lite søvn i går at jeg orka ikke treningsøkt på kvelden, men har tenkt å ta meg en spinningøkt i ettermiddag, før daten min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Date??? Så gøy! Hvor lenge har dere datet?

Hehe, første date i dag med han her. Var en fyr fra Sukker. Veldig hyggelig altså, og skravla gikk i ett, men noe kjæresteemne tror jeg ikke han var. Har datet en annen fyr også i det siste, som jeg har vært på litt flere dater med, og skal på ny date med neste uke. Heller ikke han er vel helt kjærestemateriale tror jeg, men jeg tenker som så at jeg må gi folk litt ordentlig sjans til å vise meg hvem de er, for jeg er så fryktelig kresen og vanskelig. ;) Så vi får nå se, jeg treffer gjerne denne fyren fra i kveld igjen også, hvis han tar kontakt og vil treffes, men tar nok ikke kontakt selv. Jeg har vært singel så lenge nå, så det skal litt til før jeg blir betatt og er villig til å snu opp ned på livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, første date i dag med han her. Var en fyr fra Sukker. Veldig hyggelig altså, og skravla gikk i ett, men noe kjæresteemne tror jeg ikke han var. Har datet en annen fyr også i det siste, som jeg har vært på litt flere dater med, og skal på ny date med neste uke. Heller ikke han er vel helt kjærestemateriale tror jeg, men jeg tenker som så at jeg må gi folk litt ordentlig sjans til å vise meg hvem de er, for jeg er så fryktelig kresen og vanskelig. ;) Så vi får nå se, jeg treffer gjerne denne fyren fra i kveld igjen også, hvis han tar kontakt og vil treffes, men tar nok ikke kontakt selv. Jeg har vært singel så lenge nå, så det skal litt til før jeg blir betatt og er villig til å snu opp ned på livet mitt.

Hehe, ja dating ikke bare bare. Du får uansett kose deg masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De siste ukene har formen vært veldig opp og ned, så treninga har ikke helt fulgt planen, men en del trening har det blitt likevel. Var og tok CT-scan av bihulene forrige uke, og hos Øre-Nese-Hals i dag. CT-bildene viste at jeg fortsatt har infeksjon i bihulene. Har blitt satt på en langt hardere og mer langvarig antibiotikakur, og har fått kortikosteroide nesedråper i tillegg. Jeg har også blitt anbefalt bihulekirurgi, for å blokke ut bihulene og muligens rette opp skjev nesevegg. Dersom forsikringa mi dekker operasjonen går jeg nok for den, selv om det betyr 2 uker med langt mindre aktivitet enn normalt.

Forhåpentligvis gjør medisinene meg bedre, for foreløpig er formen så som så og det er jo i grunnen ikke så rart ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med 2 uker inaktivitet og aldri få faenskapet tilbake :) Håper det ordner seg med forsikringen :)

Helt klart! :) Jeg satser på at helseforsikringa gjennom jobb dekker det, ettersom den nettopp er til for behandlinger som gjør at man minimerer sykefraværet. Det hadde vært veldig deilig å slippe bihulebetennelser årlig. Så nå bare venter jeg på å høre fra dem, regner med at jeg bør kunne høre noe i løpet av neste uke eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det har ordnet seg Enigma. Ønsker deg god bedring :-)

Takk! :) Formen er fortsatt veldig opp og ned, enkelte ting har blitt verre, men skal til oppfølging hos ØNH-spesialisten på tirsdag, og operasjon er satt til morgenen etter at jeg kommer fra ferie. Operasjon tidligere var ikke mulig ettersom det ville ødelagt treningsferien min. Det positive er jo at det skjer noe, og at jeg vet jeg mest sannsynlig blir mye bedre innen et par måneder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er det snaaaaart klart for avreise til varmere strøk. Har en del som må ordnes før jeg drar, leiligheten må settes i stand siden jeg opereres tidlig morgenen etter hjemkomst og faren min skal bo hos meg noen dager for å ta vare på meg.

Har fått reservert sykkel til 2,5 uke, de første dagene hadde de ikke min modell og størrelse inne, og jeg har lest masse om hotellet, timeplanen deres, hvor jeg bør handle maten min (jeg har leilighet) og en del andre praktiske ting. Selvsagt også sjekket ut langtidsvarselet for byen jeg skal til, og foreløpig er det spådd 20-22 grader og :sol::briller2::skya:

Temperaturen tilsier perfekt treningsvær. Ettersom hovedmålet med reisen er å få trent passer det utmerket at det ikke er meldt veldig varmt. Husker treningsturene i New Orleans med temperaturer godt over 30 grader selv tidlig på morgenen, og en luftfuktighet av en annen verden, eller under begynnelsen av hetebølgen i NY i 2010 ... Helt i orden om det ikke er så fristende å ligge rett ut ved bassenget eller på stranda hele dagen, selv om jeg gjerne tar noen timer pr. dag der også.

Er omtrent så forberedt som jeg kan få blitt tror jeg på operasjonen også, men tar med alle papirene nedover, ettersom det er en del ting jeg må passe på siste uka før operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten oppdatering fra Las Playitas. Været er fint, og temperaturen ligger på litt over 20 grader i skyggen. Resorten jeg bor på har alt man kan ønske seg av sportsaktiviteter. Gymmet er absolutt bra utstyrt, og jeg har ikke følt at jeg har manglet noe så langt. Spinningtimene er også bra. Utsikten fra spinningsalen er utover Atlanterhavet, så det er fort gjort å bli litt uoppmerksom. Dagen spinninginstruktør holdt likevel på alles oppmerksomhet. Fyren var en klin gæren skotte, som hoppet og danset rundt i salen og gjerne skrudde på litt ekstra motstand til oss som satt og svettet og syklet som gale. Veldig spesiell fyr, veldig morsom og definitivt en tøff og interessant spinningtime.

Foreløpig har jeg begynt litt pent med treninga. På tirsdag ble det bare en tur i gymmet for en styrkeøkt, det var alt jeg rakk, men onsdag ble det først en løpetur på morgenen, så en tur i fjellene som omgir resorten på alle kanter, en spinningøkt med en noe mer normal spinninginstruktør og en økt i gymmet. Avsluttet kvelden med 1 times salsainstruksjon i baren her på resorten. Helt basic, noe som passet meg fint ettersom jeg slett ikke kan danse. Slitsomt og varmt, men veldig gøy! :)

I dag startet dagen med en lett joggetur, før sun salutation som er en 15 min lang seanse med modifiserte solhilsner og den seansen ble avsluttet med en liten løperunde som virkelig fikk opp pulsen. Etter frokost tok jeg meg en ny runde i fjellene her, en litt annen rute denne gangen, utsikten der oppe fra er helt fantastisk, og det er god trening å klatre seg opp til toppene her. Midt på dagen var det tid for massasje, før ny styrkeøkt og den tidligere nevnte spinningtimen.

I morgen skal jeg prøve å få med meg en balance-time og aqua aerobics, i tillegg til løpetur + sun salutation, styrkeøkt og spinningøkt. Samme klin gærne instruktøren i morra, så det kan bli interessant. ;) Utover det så får vi se hva kroppen orker. Har ikke sett noen andre timer på timeplanen som frister, men det er klart for salsainstruksjon igjen på kvelden, så det blir litt ekstra der også, selv om jeg ikke regner det med i treninga ettersom jeg ikke bruker pulsklokke.

Lørdag har jeg tenkt å prøve og få leid meg en bane i det olympiske svømmebassenget. Det koster penger å svømme der, og du må reservere tid, så det har jeg ikke rukket å prøve ut enda. Ellers får jeg sykkelen min på søndag, så fra da og utover blir det en del sykkelturer. Har man lyst på en aktiv ferie, så kan jeg definitivt anbefale Las Playitas. Det er ikke så mye annet å gjøre her enn å trene og ligge ved bassenget eller på stranda, så kanskje ikke den mest spennende ferien hvis du ikke er glad i å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortell gjerne litt mer om Playitas - jeg skal selv ned dit om et 2-3 uker.

Var det ok å leie sykkel og fine sykkelforhold ? Jeg skal være der nede i 2 uker og sykler en del hjemme - men usikker på om jeg vil leie sykkel da det jo er masse andre gode treningsmuligheter der nede.

Treffer du på masse folk ? Jeg skal dra alene ned så jeg lurer på hvor mye bøker jeg må ta med :-)

Jeg drar ikke ned for å treffe masse folk men kan jo være ok å være litt sosial.

Er det sånn at man må dra til nabobyen for å handle mat ?

Ellers gleder jeg meg masse til jeg skal ned - håper du har vært fornøyd med oppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fortell gjerne litt mer om Playitas - jeg skal selv ned dit om et 2-3 uker.

Var det ok å leie sykkel og fine sykkelforhold ? Jeg skal være der nede i 2 uker og sykler en del hjemme - men usikker på om jeg vil leie sykkel da det jo er masse andre gode treningsmuligheter der nede.

Treffer du på masse folk ? Jeg skal dra alene ned så jeg lurer på hvor mye bøker jeg må ta med :-)

Jeg drar ikke ned for å treffe masse folk men kan jo være ok å være litt sosial.

Er det sånn at man må dra til nabobyen for å handle mat ?

Ellers gleder jeg meg masse til jeg skal ned - håper du har vært fornøyd med oppholdet.

Heisann! :)

Sykkelforholdene er helt fantastiske der nede! Syklene du leier er gode, og du har full service på dem hvis det skulle være noe. Inkludert vask hvis sykkelen din blir møkkete. ;) Det er fine veier for sykling over alt, og ingen begrensninger på hvor du har lov å sykle. De fleste store veiene har gode, brede veiskuldre du kan sykle på og bilene tar veldig hensyn til deg som syklist. Masse fine ruter å sykle, du kan kjøpe et karthefte med forslag til ruter og det kan være kjekt det, fine ruter, men det kan også være kjekt å ha i forhold til at du selv endrer litt på rutene de har foreslått og gjør dem bittelitt lengre eller kortere. "Alle" småveier ender opp i de to største veiene som går nord-sør og øst-vest uansett, så du sykler deg heller ikke bort.

Det beste stedet for å handle mat er i nabobyen Gran Tarajal. Dit tar du deg enkelt med buss fra hotellområdet og bussen koster 1,40 hver vei. Handle på Eurospar, der har de et helt fantastisk utvalg, så hvis du skal bo i leilighet så anbefaler jeg faktisk at du lager maten din sjøl, framfor å spise i buffetrestauranten eller på de andre restaurantene på hotellområdet. Anbefaler på det sterkeste å ta en tur eller to innom Victor inne i Las Playitas. Nydelig mat og god service! Jeg ble kjent med han som driver stedet da, så fikk vel litt ekstra spesialbehandling, men definitivt det beste stedet å spise i nærheten.

Da jeg var der var Sportsbaren på plassen lite besøkt, så det var ikke så enkelt å treffe og bli kjent med mennesker der. Det er mye barnefamilier der som holder seg for seg selv, men jeg vet jo også at det var andre single mennesker som reiste dit alene og som gjerne skulle hatt noen å være med. Det oppdaget jeg da en av dem tok kontakt med meg siste kvelden sin, fordi hun hadde sett at jeg var der aleine. Det beste er kanskje å møte opp på salsainstruksjonen som er onsdag og fredag kveld, da er det som regel litt folk der, og siden du danser en times tid så kan du også få muligheten til å starte en samtale litt enklere.

Jeg synes det var helt fantastisk der nede, og kommer definitivt til å dra dit igjen. Alle som jobber der nede er veldig hyggelige og høflige. Fasilitetene er absolutt bra, det blir mest småplukk om man skal klage på noe. Som det at jeg foretrakk å lage min egen mat framfor å spise på restaurantene fordi jeg synes kanskje ikke kvaliteten var så bra, og du kunne kjøpe fisk og kjøtt i Gran Tarajal til en slikk og ingenting. Hvis det er noe mer konkret du lurer på så spør i vei. Jeg ble jo ganske godt kjent med det meste der i løpet av de 3 ukene. Er ørlite redusert etter operasjonen i går, så ikke så lett å få med seg alt som er å si. TV og internett der nede er ufattelig dårlig, Jeg sleit med å få lastet internettsider når jeg kobla meg på, og de har ingen spennende tvkanaler så ta med bøker for de kveldene du sitter hjemme, eller når du ligger ved bassenget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse fin info - nå gleder jeg meg enda mer til tur !! :biggrin:

Blir nok helt sikkert sykkelleie på meg.

Jeg håper du får det like fint som jeg hadde det, og at du får like mange flotte sykkelturer som jeg fikk. Definitivt et flott sted å lade opp til sykkelløp, så jeg har veldig lyst til å reise neste år også, dersom jeg skal starte i noen sykkelløp. Kanskje reise uansett, for å slippe presset på å få så mange og lange sykkelturer som mulig.

Formen er endelig på bedringens vei etter operasjonen. Har hatt 5 dager hvor jeg overhodet ikke har kunnet puste gjennom nesa. Fullstendig tett, ikke så rart med tanke på størrelsen på tampongene de dro ut derfra i dag. Anyway, det har ført til særdeles lite søvn, jeg har kun kunnet spise glatt mat som ikke trengs å tygges og siden jeg har vært ganske sår og øm så har det kun blitt glatt mat, uten særlig syre. Selv appelsinjuice gjorde vondt de første dagene, og jeg har hatt et par dager fullstendig uten smaksløker, så det har vært litt kjedelig.

Det positive er jo at jeg allerede i dag puster langt bedre enn jeg har gjort på det jeg kan huske. Jeg har de siste årene alltid vært litt snufsete, uansett om jeg er syk eller ikke, men har alltid tillagt det allergien min. Nå krysser jeg fingra for at dette faktisk blir min nye hverdag. En helt ny opplevelse for meg, jeg husker ikke sist jeg kunne puste så godt.

Er uhyre rastløs om dagen, men må bare holde ut til 1. mai da jeg kan begynne å trene igjen. Går litt tur om dagen, men det er ikke i nærheten av å være godt nok til å få utløp for kriblinga i kroppen. Det skal bli så deilig å få begynt med treninga her hjemme også. Endelig er det jo vær til å trene ute her i Oslo også. Første utfordring blir Holmenkollstafetten, min faste etappe, men på et nytt lag. 13. etappe går rett forbi døra mi, så jeg ønsker meg alltid den. Har 10 dager å forberede meg på, så håper det holder til en ok innsats.

Etter det blir det hovedfokus på løping og sykling, og 3 styrkeøkter i uka, én helkroppsøkt og en 2-splitt. Har gått ned nesten alt jeg skal gå ned, sleit som pokker fram til Fuerteventura-turen siden jeg fikk trent så lite, men så fort jeg kom ned dit raste jeg ned i vekt. Holdt inntaket på et veldig fornuftig nivå, uten å på noen som helst måte sulte meg, og trente MYE. Nå er det noen få kg igjen, og jeg håper de rykernå som det ser ut som jeg kan trene for fullt igjen så snart "karantenetiden" er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen heim fra treningsferie og vel overstått operasjon! Godt å høre at det virker som om den fungerte etter hensikten. Håper du holder ut til 1. mai! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...