Gå til innhold

Utålmodighetsboka!


Zia

Anbefalte innlegg

Katter i seg selv er nok ikke farlige for gravide, men katte-avføring skal man ikke nærme seg i det hele tatt når man er gravid, pga bakterier og slikt.. All form for avføring er vel helst fy-fy når man er gravid..

Man kan spise spekemat, men da må det ha ligget i fryseren i et døgn eller noe slikt. Det har også med bakterier å gjøre.

Skjønner hvem jeg skal spørre når jeg er i tvil om den slags :fnise:

Du er imponerende oppdatert må jeg si :Nikke:

Tror det er masse å sette seg inn i. Men jeg har noen venninner som var heeeeeelt febrilsk i forhold til hva man ikke kan spise, drikke osv da de var gravide. Kan bli for mye av det gode også, selv om jeg helt sikkert kommer til å stille en del spørsmål når den tiden kommer.. :sjenert:

Enig i at det fort kan bli for mye av det gode. Ønsker ikke å bli hysterisk når den tid kommer, men samtidig er det helt sikkert vanskelig også å forholde seg "likegyldig" til ting man vet er frarådet for gravide...

Men jeg skal tørre å klappe på katter, og jeg skal tørre å ta i jord selv når jeg blir gravid - jeg lover :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hvem jeg skal spørre når jeg er i tvil om den slags :fnise:

Du er imponerende oppdatert må jeg si :Nikke:

Ja slik kan det gå når man har hatt venninner som har gått gravide rundt deg og har flere stykker inklusive min søster som er gravide nå :fnise:

Det går i endel gravid og babysnakk da.. Så det er vel ikke til å unngå å få me seg alt :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvem jeg skal spørre når jeg er i tvil om den slags :fnise:

Du er imponerende oppdatert må jeg si :Nikke:

Enig i at det fort kan bli for mye av det gode. Ønsker ikke å bli hysterisk når den tid kommer, men samtidig er det helt sikkert vanskelig også å forholde seg "likegyldig" til ting man vet er frarådet for gravide...

Men jeg skal tørre å klappe på katter, og jeg skal tørre å ta i jord selv når jeg blir gravid - jeg lover :ler:

Jord bør du faktisk bruke hansker på..

det er den derre toxoplasmose-greia en kan få av jord og kattebæsj..

Tror jeg husker riktig i at den kan gjøre barnet blind om du får dette som gravid :(

Katter kan du fint stryke på og kose med - for de er veldig renslige dyr, men hold deg unna sandkassen demmes :)

Sånne bieffekter vil man jo helst ikke utsette barnet sitt for da!

Jeg er ikke hysterisk, og kommer nok til å spise både spekemat og det som verre er når jeg er gravid - man akkrat dette med jord er noe jeg har hørt i mange, mange år, så denne kommer jeg garantert til å følge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg tar i jord, men hadde jeg ikke hørt om det her så hadde jeg nok ikke tenkt på å holde meg unna det under et eventuelt svangerskap.. Men er det det å ta med fingrene i selve jorden? Det er ikke noe man puster inn av denne 'giften'?

Blir nok kanskje litt småhysterisk selv siden det gikk galt i mitt første svangerskap, men håper ikke jeg blir sånn som min svigerinne.... det er nok ikke alt som er like farlig, men noen ting kan man jo miste helt smaken av, sånn som ost har jeg hørt. Det er det mange som bare ikke klarer smaken av under graviditeten.

Prøving, graviditet og alt som har med dette å gjøre er altfor komplisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt/farlig er å få jord/avføring på fingrene, og så overføre dette fra fingrene til munnen/maten.

Altså er det EGENTLIG ikke farlig,dersom man er bevisst på det, og har god håndhygiene.

Dersom dette var noe som var lett å få, hadde man jo garantert fått det før man ble gravid, og da hadde man vært immun. Så det er ikke noen grunn til å være hysterisk!

Ang spekemat, så bør altså den fryses før man spiser den. 24 timer eller noe...

Generelt skal all mat gravide spiser være varmebehandlet tvers igjennom. Altså kokt eller stekt.

Spekemat er ikke varmebehandlet.

(Selv om det oftest har vært krydderet i spekematen som har vært synderen. Så OBS! Strålebehandlet krydder, om det ikke kokes/stekes.)

Mens ost i Norge er varmebehandlet så fremt det ikke står annet spesielt på pakken.

De aller færrest får noen problemer i det hele tatt da, uansett hva de spiser.

Vi er veldig føre var her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode innspill :jepp:

Det gjelder vel kanskje bare å bruke sunn fornuft, og ha normal hygiene, så får man tro at man kommer langt med det :)

Forøvrig har jeg begynt å tempe med det gode gamle termometeret vi hadde liggende. Foreløpig oppfører det seg som en jojo, men jeg antar at jeg ser i løpet av denne syklusen om det duger til å se EL-økning, eller om det blir for lite presist.

Termometeret på Billigetester koster jo ikke stort, så får heller kjøpe et slikt om det vi har ikke er bra nok...

Veldig spennende da :fnise:

Har nå hele to (!) :dåne: avlesninger, så i dag fikk jeg en strek på grafen på FertilityFriend mellom målingene fra i går og i dag :hoppe: Jada, små gleder som skal til... :filer:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper jeg klarer å bevare forstanden når jeg først blir gravid, hehe :fnise: Er veldig glad i katter og har selv hatt noen, så håper jeg ikke blir hysterisk på å klappe katter hvis jeg treffer de. Hadde katt da en venninne var gravid og hun ville ikke nærme seg den engang.. Spekemat er jeg veldig glad i, så den får jeg bare fryse ned og spise et par dager etterpå ;)

Men nå kan det være jeg slipper å ta stilling til det helt enda da.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for strek på FF! :hoppe:

Temperaturen skal jo gå litt opp og ned. Hos meg er det vanlig å variere mellom 36,6 og 36,8 før EL også mellom 37 og 37,2 etter EL. Egentlig er det jo små variasjoner, men de ser veldig store ut på FF :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper jeg ikke blir helt hysterisk når/om jeg blir gravid. Håper jo å fortsatt kunne stelle i hagen og slikt. Det er vel ganske vanlig å vaske fingrene etter å ha holdt på med jord, så som det sies over her så er det å være påpasselig med hygienen et bra tips (uansett gravid eller ikke..).

Jeg også har begynt å tempe, og fører det inn i excel filen jeg fant på pernilleinfo sin side. Blir spennende å se om denne syklusens temp blir lik den forje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grapefrukt juice sies å gi økt EL-slim, og derfor bedre levevilkår for sæden.

Og så skal hostesaft gir "glattere" EL-slim så rumpetrollene får en lettere svømmetur, så får supe litt hostesaft også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for strek på FF! :hoppe:

Temperaturen skal jo gå litt opp og ned. Hos meg er det vanlig å variere mellom 36,6 og 36,8 før EL også mellom 37 og 37,2 etter EL. Egentlig er det jo små variasjoner, men de ser veldig store ut på FF :fnise:

Det var litt interessant å høre sånn ca hvor du pleier å ligge. Synes nemlig mine temper har vært høyere enn jeg innbilte meg at de skulle være, men de ligger jo under dine målinger for tiden forut for EL. Jeg har hatt en stigende kurve - begynte på 36, deretter 36,2 og i dag 36,3. Håper det går ned igjen i morgen, hvis ikke kommer grafen på FF til å se ut som om jeg begynte målingen på EL-dagen :sur: Alt ser så dramatisk ut der som du sier :fnise:

Jeg også har begynt å tempe, og fører det inn i excel filen jeg fant på pernilleinfo sin side. Blir spennende å se om denne syklusens temp blir lik den forje...

Så spennende med flere nybegynnere på temping :jepp:

Rart at en graf kan være så spennende :ler:

Grapefrukt juice sies å gi økt EL-slim, og derfor bedre levevilkår for sæden.

Og så skal hostesaft gir "glattere" EL-slim så rumpetrollene får en lettere svømmetur, så får supe litt hostesaft også :)

Jøss så mye rart man lærer da :fnise: Får vurdere både grapefrukt juice og hostesaft etter hvert også da - om jeg ikke får TB snart (optimist jeg ja :sjenert:). Vil jo at rumpetrollene skal få en enkel svømmetur :ler:

Det med hostesaft har jeg også hørt :jepp:

Men det må vær Slim-løsende hostesaft da.. tenkte jeg skulle prøve det jeg også :fnise:

:skratte::skratte::skratte:

Haha, så morsomt! Det høres jo veldig logisk ut, men når man tenker på hostesaft ellers, så må jeg si at jeg primært har tenkt på å få løst opp slimet i halsen :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg klarer å bevare forstanden når jeg først blir gravid, hehe :fnise: Er veldig glad i katter og har selv hatt noen, så håper jeg ikke blir hysterisk på å klappe katter hvis jeg treffer de. Hadde katt da en venninne var gravid og hun ville ikke nærme seg den engang.. Spekemat er jeg veldig glad i, så den får jeg bare fryse ned og spise et par dager etterpå ;)

Men nå kan det være jeg slipper å ta stilling til det helt enda da.. :sjenert:

Enig med deg - man må ikke ta helt av. En gal mor blir ingen god mor :ler:

Og krysser for øvrig fingrene for at du må ta stilling til det veeeeldig snart :Nikke::strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg - man må ikke ta helt av. En gal mor blir ingen god mor :ler:

Og krysser for øvrig fingrene for at du må ta stilling til det veeeeldig snart :Nikke::strix:

Håper på det ja :)

Men hvis du leser i dagboken min kan du se at det trenger jeg trolig ikke... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på det ja :)

Men hvis du leser i dagboken min kan du se at det trenger jeg trolig ikke... :(

Gir deg en :klem: her også jeg!

Og en til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på storstilt :shoppe:

Tro det eller ei, men nå er alle julegaver i hus :hoppe::tommel:

Utrolig deilig å være ferdig - da kan vi bare gå å kose oss resten av tiden frem til jul, og le av alle idiotene som stresser frem og tilbake i stappfulle butikker fremover :sjarmor:

Problemet er jeg kunne tenke meg flere av venninne-gavene selv... :sjenert:, så mulig jeg beholder et par "gaver", og da må jeg jo kjøpe nytt til venninnene da, men pytt :fnise:

I dag kom forresten ny ladning med EL-tester og - denne gangen gikk bestillingen som vanlig - ingen forsinkelser - veldig bra :jepp:

Tenkte å begynne å teste i løpet av de nærmeste dagene kanskje - blir FRYKTELIG spennende :dåne:

Sånn tidsmessig i syklusen begynner jeg å nærme meg antatt fruktbar periode, og i dag oppdaget jeg en ny type sekret og, som er mer i "riktig" retning av EL-slim... :hoppe:

Evig optimist :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for :klem::)

Så flink du er som har alle julegaver i hus! Jeg begynte å pakke inn gaver istad, men det ble for mange gaver og ikke nok papir, så får fortsette en annen dag ;) Blitt ganske fornøyd med gavene i år, men gave til mannen gjenstår... Hva har du tenkt på?

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal kjøpe.... Han ønsker seg bla digital fotoramme, så kanskje det er det jeg skal gå for? Håper jo å kunne gi han en liten bebis på vei også, det krysser vi fingrene for at vi begge får til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er med julegavene! Du må ikke le av stakkars meg, som ikke har begynt enda. :fnise: Jeg pleier alltid å være veldig tidlig ute. Men denne høsten har jeg hatt det så travlet at jeg ikke har fått startet på julegavene enda. IIIIk! :eeeh: Kjenner at jeg blir stresset bare ved taken. hehe.

Hadde jeg vært gravid så hadde jeg kanskje sluppet å kjøpe julegaver til mine foreldre. Fordi de ønsker seg barnebarn til jul :5: . Det hadde vært noe det :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for :klem::)

Så flink du er som har alle julegaver i hus! Jeg begynte å pakke inn gaver istad, men det ble for mange gaver og ikke nok papir, så får fortsette en annen dag ;) Blitt ganske fornøyd med gavene i år, men gave til mannen gjenstår... Hva har du tenkt på?

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal kjøpe.... Han ønsker seg bla digital fotoramme, så kanskje det er det jeg skal gå for? Håper jo å kunne gi han en liten bebis på vei også, det krysser vi fingrene for at vi begge får til ;)

Innpakking er mere artig enn å kjøpe inn gavene synes jeg :fnise:

Pleier faktisk å takke nei dersom butikkdamene tilbyr seg å pakke inn - synes det er så gøy å gjøre selv :ler:

Gave til mannen unntok jeg litt fra skrytet mitt i sted :sjenert:

Han kommer liksom utenom alt. Har faktisk INGEN aning om hva jeg skal finne på akkurat nå, men han ser stadig noe rart han ønsker seg, så satser på at det ordner seg før jul :fnise:

En bebis i magen hdde unektelig vært tidenes julegave...:Nikke:

Fotoramme hørtes jo ut som en fin gave! De er veldig kjekke - en flott måte å få sett litt av alle bildene man tar. Er vel sjelden man faktisk fremkaller bilder lengre, og da har det lett for å bare bli liggende å støve på pc'n... Iallfall her i huset :ler:

Så flink du er med julegavene! Du må ikke le av stakkars meg, som ikke har begynt enda. :fnise: Jeg pleier alltid å være veldig tidlig ute. Men denne høsten har jeg hatt det så travlet at jeg ikke har fått startet på julegavene enda. IIIIk! :eeeh: Kjenner at jeg blir stresset bare ved taken. hehe.

Hadde jeg vært gravid så hadde jeg kanskje sluppet å kjøpe julegaver til mine foreldre. Fordi de ønsker seg barnebarn til jul :5: . Det hadde vært noe det :gjeiper:

:fnise: Jeg lover at jeg ikke skal le av deg!

Om du planlegger litt før du begir deg ut på julegavejakten kan alt være unnagjort på en liten dag :jepp:

Gravid-nyhet hadde vært den optimale foreldre-gaven ja, men her i huset har det toget gått... Har ingen planer om å fortelle det til min familie før 3 mnd har gått, og da måtte jeg i såfall ha blitt gravid i september, og det ble jeg IKKE :sur: (ok, så prøvde vi ikke spesielt hardt heller da men...:filer:)

Edit; I kveld er det ny episode av True Blood - det fortjener en :danser:

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ga jeg etter for testkjøret. Jeg oppdaget ekstra mye sekret, som så litt annerledes ut enn det har gjort til nå denne syklusen, og så tenkte jeg at det kunne jo være at EL var før jeg trodde, siden jeg ikke helt vet hvor lange sykluser jeg har... :sjenert:

Needless to say; testen var negativ :filer:

Men da har jeg iallfall fått prøvd det og. Det var utrolig mye mer spennende enn jeg hadde trodd :dåne: Og det var jo bare en uskyldig EL-test! Kommer til å stryke med av spenning den dagen det blir IKM-testing :ler:

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...