Gå til innhold

Hverdag og fest


aimee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så moro med krabbing da. Er da ikke så lenge siden han kom til verden :ler:

Tenk om det er en ny på vei ja ;) Går nok kjempebra uansett om det skjer nå eller om ett halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år synes jeg høres perfekt ut! Og det er jo det "de" anbefaler og. Minst 2- max 5, hvis jeg ikke husker feil. Jeg blir nok mest lettet dersom jeg ikke er gravid denne måneden (æsj, nå hørtes jeg utakknemmelig ut.. unnskyld prøvere.).

Men permisjonen din. Hvorfor tror du det var mer vanskelig denne gangen? Det hadde vært interessant å høre. Vi har nemlig tenkt å dele permisjonen annerledes med nestemann, der jeg tar ut mindre. Jeg er redd for at jeg kommer til å angre, så heldigvis trenger vi ikke forholde oss til det ennå ;)

To år er veldig fint, ja. Jeg tror nok det er lettere med baby i huset jo større den eldste er, men det er hyggelig for søsknene at de er tette. Hos oss gikk det helt greit med D da A kom, men det hadde nok vært atskillig lettere om hun bare hadde vært et halvår eldre. Merker at hun er utrolig mye modnere nå enn da hun var 2, hun forstår mer, er i stand til å vente, vise hensyn etc.

Men permisjonen, ja. Det var lettere første gangen fordi jeg kunne ha 100% fokus på D da jeg kom hjem fra jobb. Jeg hadde ammefri og kunne kose meg med henne i nesten fem timer før hun la seg. Denne gangen har jeg også ammefri, men har en mammajente på snart 3 som sluker meg helt hvis hun får muligheten. Jeg synes det er utrolig vanskelig å gi begge barna så mye som jeg ønsker (selv om de helt sikkert ikke trenger det). A er så snill og tålmodig, og krever ingenting, så det er henne det går ut over. Samtidig har hun jo en storesøster å se opp til, så hun får jo masse underholdning og oppmerksomhet. Jeg føler bare at den dårlige samvittigheten får regjere litt for mye. Sånn var det egentlig hele permisjonen, og sånn er det fremdeles. Jeg føler jeg har fått for lite tid bare sammen med A. *savne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en time siden krabbet O. for første gang! :danser:

:sjokkert: babymelona drar seg fremover, og står og vugger... Er vel kanskje ikke så lenge igjen her heller!! :hoppe:

Nå må vi få ræva ut av sofaen og passe på gitt!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe:

Så moro!!

Ja - kjempegøy! Guri meg, så stor han holder på å bli..

Så moro med krabbing da. Er da ikke så lenge siden han kom til verden :ler:

Tenk om det er en ny på vei ja ;) Går nok kjempebra uansett om det skjer nå eller om ett halvt år.

Helt enig, synes det bare er noen dager siden har var bitteliten og vi måtte holde nakken hans. Hvordan går det med deg og lillemor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Så du skrev inne hos Anamelona at du vurderer Ladycomp. Har brukt den i mange år, jeg :).

Jeg vurderer ikke mer, vi (ja, for mannen skal selvfølgelig være med å betale VÅRT prevensjonsmiddel :ler:) har bestemt oss. Det blir Ladycomp. Nå er dessuten dollaren såpass lav, så jeg kommertil å kjøpe den på ebay. Hvor kjøpte du din?

Jeg regner med at du er fornøyd med produktet, siden du har brukt det i flere år? Er det sånn at man må ha helt nøyaktig syklus for at den funker best? Jeg er noen dager +/- hver måned. Jeg er veldig spent, og gleder meg til å sette i gang med et prevensjonsmiddel som ikke innebærer hormoner!

------------

Tiden flyr! De to siste ukene har gått til intens tankeviksomhet. Er jeg gravid, eller er jeg ikke gravid?! Jeg hadde en overbevisning etter at EL klaffa med sengekosen denne måneden. Ikke helt bevisst, men heller ikke ubevisst :sjenert: Jeg har vært hormonell (griner f.eks av både Cæsar og Robinson - hjælp!), hatt murringer, og et par andre symptomer som er såpass intime at jeg unnlater å nevne dem. MEN. Hjernen kan få kropppen til å tro de merkeligste ting, og det kan godt hende at det bare er innbilte symptomer. Dessuten har jeg de siste dagene mistet følelsen av å være gravid. Jeg har kjøpt tester, tok en strimmel i dag tidlig, og den var negativ. Jeg er ved et punkt der jeg har tenkt så mye på det, at jeg kommer til å bli skuffet om jeg ikke er gravid. Senere vil jeg nok bli lettet. I forhold til jobb og skole fra nyttår, passer det definitivt best å vente noen måneder til. Og O. kan godt bli litt eldre. :sukk: Et barn vil alltid være velkommen! UÆ! Forvirra!

Det andre store som har tatt tiden min den siste tiden, er framtiden min. Jeg har bestemt meg for å ta meg selv i nakken, og endelig få på plass en generell studiekompetanse. JA - det er flaut. Jeg er 30, og har ingen utdannelse. Det er min akilleshel. Jeg har hatt bra jobber siden jeg var 19 og jobbet meg oppover i systemet, har alltid hatt et oppegående og krevende miljø rundt meg, og det har nok også "reddet" meg. Men nå er det nok. Jeg har også lyst til å ha anledning til å ta noen fag på universitet, gå skole, spesialisere meg - whatever. Bare å ha muligheten! Så det må jeg bare ta fatt på. Det blir intensivt, jeg skal ta et stooort fag på 3 mnd, så jeg må virkelig jobbe. Men da er jeg ferdig til sommeren og har verden for mine føtter fra høsten :)

Har enda ikke bestemt meg om det blir høgskole eller jobb etter det. Kommer an på hva som dukker opp.

Skjønne, lille O. krabber over alt nå, drar seg opp på knærne og har veldig lyst til å stå. Skal di han fikk fort kontroll på krabbinga! Så nå må vi lukke dører og sette barnesikrning på kjøkkenskuffer. Han har begynt å bli sjenert og litt redd fro ukjente mennesker - og DER våknet han, ja.

Snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utdannelsestankene dine, så kjenner jeg meg igjen!

Jeg har enda ikke tatt studiekompetansen jeg... :sjenert:

Jeg gikk rett på Høyskole og studerte i 4 år da jeg først begynte (og har nå problemer med å stoppe).

Selv kjente jeg mye på det at jeg ikke "kunne" noe, jeg hadde ikke noen tittel liksom. Ikke for det, man kan jo mye selv om man ikke har noen formell utdannelse, men jeg opplevde det som litt vanskelig å få jobber jeg hadde lyst på. Kunne sikkert fått det til uten utdannelse også, men ting er litt lettere med :)

Ønsker deg lykke til!

Ellers, morsomt at O krabber rundtomkring! :)

Ha en skikkelig super mandag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utdannelsestankene dine, så kjenner jeg meg igjen!

Jeg har enda ikke tatt studiekompetansen jeg... :sjenert:

Jeg gikk rett på Høyskole og studerte i 4 år da jeg først begynte (og har nå problemer med å stoppe).

Selv kjente jeg mye på det at jeg ikke "kunne" noe, jeg hadde ikke noen tittel liksom. Ikke for det, man kan jo mye selv om man ikke har noen formell utdannelse, men jeg opplevde det som litt vanskelig å få jobber jeg hadde lyst på. Kunne sikkert fått det til uten utdannelse også, men ting er litt lettere med :)

JA! Det er akkurat det jeg også savner. Det å ha en formell utdannelse, noe å slå i bordet med når man er f.eks på en jobbintervju. Nå er jeg som sagt heldig og jobber i et miljø der erfaringen min har veid tyngst, men innimellom har enkelte spurt om den manglende utdannelsen min. De få gangene det har skjedd, husker jeg fremdeles. Det sier litt om hvor sårt det faktisk er.

Hvis du ikke har generell studiekompetanse, hvordan har du da kommet inn på høyskole? Realkompetanse? Det er forøvrig veldig inspirerende å møte andre som begynte skolegang i eldre alder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du er fornøyd med produktet, siden du har brukt det i flere år? Er det sånn at man må ha helt nøyaktig syklus for at den funker best? Jeg er noen dager +/- hver måned. Jeg er veldig spent, og gleder meg til å sette i gang med et prevensjonsmiddel som ikke innebærer hormoner!

Jeg kan si MYE om ladycomp, men du skal slippe avhandlingen :). Den er ikke genial, men den fungerer. Og den fungerer helt klart best dersom man har helt stabil syklus. Min varierer fra ca. 28-35 dager, noe som slett ikke er uvanlig, og det medfører at Ladycompen blir veldig streng. Så det der med at man bare har noen ytterst få "røde" dager i løpet av syklusen, stemmer ikke helt. Hos oss er det ca. 50/50. Temperaturøkningen etter EL er nok også veldig individuell. Hos meg kommer den litt gradvis i stedet for som et sprang over natten, og det medfører følgelig at Ladycompen må vente en dag eller to ekstra før vi får grønt lys.

Men som sagt - den fungerer. Håper den funker for dere! Vi kjøpte den i Norge på buenaventura.no.

Blir spennende å høre mer om potensielle graviditeter og skoleplaner :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Det er akkurat det jeg også savner. Det å ha en formell utdannelse, noe å slå i bordet med når man er f.eks på en jobbintervju. Nå er jeg som sagt heldig og jobber i et miljø der erfaringen min har veid tyngst, men innimellom har enkelte spurt om den manglende utdannelsen min. De få gangene det har skjedd, husker jeg fremdeles. Det sier litt om hvor sårt det faktisk er.

Hvis du ikke har generell studiekompetanse, hvordan har du da kommet inn på høyskole? Realkompetanse? Det er forøvrig veldig inspirerende å møte andre som begynte skolegang i eldre alder ;)

Jeg søkte med bakgrunn av realkompetanse, og da etter ett år på høyskole har man automatisk generell studiekompetanse. Eneste ulempen var at jeg ikke kom inn på studiet jeg aller mest hadde lyst på fordi de nektet å poengberegne meg utfra karkterer fra høyskolen....

Slik jeg har blitt det forklart kan man ikke poengberegnes ved å gå den veien jeg har gått, enkelte sier at man også kan poengberegnes. Men min erfaring er at det er vanskeligere å komme inn på studier som krever poeng, men jeg vil tro det har litt med hvor man studerer også. Vil tro at for eksempel Høyskolen i Volda eller Alta eller noe slikt ser litt mer mellom fingrene når det gjelder poeng enn hva Høyskolen/Universitetet i Oslo vil gjøre.

Men jeg vet ikke for sikkert altså!

Jeg synes hvertfall at det å studere har vært helt himmelsk!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (jeg) har også brukt ladycomp, og er fornøyd hittil. Men har bare brukt den ca 3 måneder før jeg ble gravid (med vilje). Kommer til å starte å bruke den igjen om ikke så veldig lenge.

Ha en fin dag!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan si MYE om ladycomp, men du skal slippe avhandlingen :). Den er ikke genial, men den fungerer. Og den fungerer helt klart best dersom man har helt stabil syklus. Min varierer fra ca. 28-35 dager, noe som slett ikke er uvanlig, og det medfører at Ladycompen blir veldig streng. Så det der med at man bare har noen ytterst få "røde" dager i løpet av syklusen, stemmer ikke helt. Hos oss er det ca. 50/50. Temperaturøkningen etter EL er nok også veldig individuell. Hos meg kommer den litt gradvis i stedet for som et sprang over natten, og det medfører følgelig at Ladycompen må vente en dag eller to ekstra før vi får grønt lys.

Men som sagt - den fungerer. Håper den funker for dere! Vi kjøpte den i Norge på buenaventura.no.

Blir spennende å høre mer om potensielle graviditeter og skoleplaner :).

Takk for innspill om ladycompen. Jeg har nok en syklus som er ganske lik din, og selv om det betyr en del røde dager, satser vi på dette likevel. Jeg er en av de heldige som faktisk merker når jeg har eggløsning (merker til og med fra hvilken side egget kommer noen måneder!), og da kan man bare styre unna kosen..

Jeg skriver kontrakt med skolen for å gjennomføre den generelle studiekompetansen min i dag! Må også gjøre litt mer research etter det O'hara fortalte meg :) Jeg holder dagboka opppdatert!

Jeg søkte med bakgrunn av realkompetanse, og da etter ett år på høyskole har man automatisk generell studiekompetanse. Eneste ulempen var at jeg ikke kom inn på studiet jeg aller mest hadde lyst på fordi de nektet å poengberegne meg utfra karkterer fra høyskolen....

Slik jeg har blitt det forklart kan man ikke poengberegnes ved å gå den veien jeg har gått, enkelte sier at man også kan poengberegnes. Men min erfaring er at det er vanskeligere å komme inn på studier som krever poeng, men jeg vil tro det har litt med hvor man studerer også. Vil tro at for eksempel Høyskolen i Volda eller Alta eller noe slikt ser litt mer mellom fingrene når det gjelder poeng enn hva Høyskolen/Universitetet i Oslo vil gjøre.

Men jeg vet ikke for sikkert altså!

Jeg synes hvertfall at det å studere har vært helt himmelsk!!! :)

Dette var veldig interessant! Etter jeg har skrevet ferdig disse svarene skal jeg ringe til den aktuelle høyskolen. For hvis det betyr at jeg automatisk får generell studiekompetanse av å gå der, trenger jeg strengt talt ikke å ta det faget jeg mangler fra videregående. Hmh!!

Jeg gruergleder meg til å studere, men regner med jeg kommer til å like det godt. Det skal bli deilig å gå på skole å lære noe, når man har blitt voksen og har en helt annen motivasjon! Det er helt høl i huet at hele min arbeidskarriere står på stedet hvil fordi jeg prioriterte feil som 16-åring!

Tusen takk for en opplysende melding O'hara! (hva skjedde forresten med det gamle nicket og dagboka di?)

Så moro at O krabber! :tommelopp:

Og så spennende med potensiell graviditet :lur:

Prøver dere, eller tar dere det som det kommer?

Ja, det er så gøy med krabbing! Og han synes det er så stas å komme seg fra A til B på egenhånd.

VVi prøver ikke å bli gravide, men har ikke brukt prevensjon. Så det er kanskje et ubevisst ønske der...?! Det blir veldig fint å få flere barn, om det kommer nå eller senere :)

Vi (jeg) har også brukt ladycomp, og er fornøyd hittil. Men har bare brukt den ca 3 måneder før jeg ble gravid (med vilje). Kommer til å starte å bruke den igjen om ikke så veldig lenge.

Ha en fin dag!

:)

Hei!

Godt å høre om flere som anbefaler den. Kjøpte du den også i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver kontrakt med skolen for å gjennomføre den generelle studiekompetansen min i dag! Må også gjøre litt mer research etter det O'hara fortalte meg :) Jeg holder dagboka opppdatert!

Dette var veldig interessant! Etter jeg har skrevet ferdig disse svarene skal jeg ringe til den aktuelle høyskolen. For hvis det betyr at jeg automatisk får generell studiekompetanse av å gå der, trenger jeg strengt talt ikke å ta det faget jeg mangler fra videregående. Hmh!!

Jeg gruergleder meg til å studere, men regner med jeg kommer til å like det godt. Det skal bli deilig å gå på skole å lære noe, når man har blitt voksen og har en helt annen motivasjon! Det er helt høl i huet at hele min arbeidskarriere står på stedet hvil fordi jeg prioriterte feil som 16-åring!

Tusen takk for en opplysende melding O'hara! (hva skjedde forresten med det gamle nicket og dagboka di?)

Det er bare å spørre om det er noe du lurer på :)

Nicket ja... Hehe, vel, jeg er så innmari dårlig til å finne på nick, kan sitte i timesvis uten å komme på noe... :sjenert:

Fisk73 er litt mer avslørende enn O'hara, så dermed endret jeg det. Påvirket av et smykke med "Frankly my dear, I don't give a damn" fra Tatt av vinden, og dermed ble det O'hara.

Dagboka mi ble mest bare syting og klaging, så jeg fant ut jeg måtte starte på ny frisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også i Norge ja! Lykke til med å finne ut av studier og sånt. Det går sikkert kjempe fint!

Du må siifra om du har tid til å møtes, avtale en dag litt fram i tid. Hadde vært utrolig koselig!

Hilsen fra oss......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bare å spørre om det er noe du lurer på :)

Nicket ja... Hehe, vel, jeg er så innmari dårlig til å finne på nick, kan sitte i timesvis uten å komme på noe... :sjenert:

Fisk73 er litt mer avslørende enn O'hara, så dermed endret jeg det. Påvirket av et smykke med "Frankly my dear, I don't give a damn" fra Tatt av vinden, og dermed ble det O'hara.

Dagboka mi ble mest bare syting og klaging, så jeg fant ut jeg måtte starte på ny frisk :)

Jeg ringte høyskolen, og som på din skole, får jeg generell studiekompetanse etter 60 studiepoeng. Men selv om jeg gjør det, har jeg nettopp bestemt meg for å ta det faget fra videregående som jeg mangler. Rett og slett for å fullføre og dermed styrke selvtillliten min. Det blir tøft og kjipt og jeg gruer meg. Og gleder meg. Dessuten er det et svært vanskelig studie jeg skal søke på, så jeg må gå ut i fra at jeg IKKE kommer inn. Hoff, det blir mange utfordringer framover..

Jeg så ikke før nå at du faktisk har startet ny dagbok! Jeg skal pile inn å legge igjen et spor. Ny frisk start, hørtes ut som en god idè :klemmer:

Jeg kjøpte også i Norge ja! Lykke til med å finne ut av studier og sånt. Det går sikkert kjempe fint!

Du må siifra om du har tid til å møtes, avtale en dag litt fram i tid. Hadde vært utrolig koselig!

Hilsen fra oss......

Det skal jeg gjøre. Vi har ganske fulle dager og det blir ikke bedre nå mot jul, men kanskje over nyttår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill om ladycompen. Jeg har nok en syklus som er ganske lik din, og selv om det betyr en del røde dager, satser vi på dette likevel. Jeg er en av de heldige som faktisk merker når jeg har eggløsning (merker til og med fra hvilken side egget kommer noen måneder!), og da kan man bare styre unna kosen..

Jeg har ganske tydelige eggløsningssmerter, og kjenner det også omtrent på annenhver side. MEN - det er ikke så lett å vite når egget har løsnet og faren er over :(.

Fra pernille.info:

"man kan heller ikke fastslå nøyaktig tidspunkt for eggløsning ut fra smerter. Dette fordi:

Noen har smerter mens eggmodningen i forkant av eggløsningen foregår, fordi de stadig større eggposene tar opp plass på eggstokken og i buken.

Noen får smerter av at egget/eggene brister seg gjennom eggstokkveggen.

Noen får smerter etter at eggløsningen er overstått. Dette kan komme av to årsaker:

den sprukne eggposen lekker ut blod og væske ut i bukhulen, og det virker irriterende på bukhinnen

egglederne trekker seg rytmisk sammen for å hjelpe egget på vei inn mot livmoren

Noen har smerter på alle de tre nevnte stadiene under eggløsningen."

:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske tydelige eggløsningssmerter, og kjenner det også omtrent på annenhver side. MEN - det er ikke så lett å vite når egget har løsnet og faren er over :(.

Fra pernille.info:

"man kan heller ikke fastslå nøyaktig tidspunkt for eggløsning ut fra smerter. Dette fordi:

Noen har smerter mens eggmodningen i forkant av eggløsningen foregår, fordi de stadig større eggposene tar opp plass på eggstokken og i buken.

Noen får smerter av at egget/eggene brister seg gjennom eggstokkveggen.

Noen får smerter etter at eggløsningen er overstått. Dette kan komme av to årsaker:

den sprukne eggposen lekker ut blod og væske ut i bukhulen, og det virker irriterende på bukhinnen

egglederne trekker seg rytmisk sammen for å hjelpe egget på vei inn mot livmoren

Noen har smerter på alle de tre nevnte stadiene under eggløsningen."

:sur:

Jøss - ikke godt å si hva slags "smerter" jeg har da...! Ikke du heller går jeg ut i fra?

Jeg er for øvrig IKKE gravid :) Litt glad og litt lei meg, eller nei. Jeg ble ikke så lei meg. Jeg har lyst på et nytt februarbarn, jeg ;) Men gud bedre, som jeg har rukket å tenke alle mulige scenarioer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - ikke godt å si hva slags "smerter" jeg har da...! Ikke du heller går jeg ut i fra?

Nei :). Det er det som er så kjipt - jeg hadde liksom håpet at man kunne bruke smertene til å øke antall grønne dager, men siden det er helt umulig å vite når i EL-prosessen disse smertene oppstår, er man like langt. Men man får jo ihvertfall en pekepinn. 3-4 dager etter at smertene er over, er man rimelig trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...