Gå til innhold

Hverdag og fest


aimee

Anbefalte innlegg

Må være slitsomt med nattevåk i måneder.... Får håpe at Ferbers metode fungerer! Lykke til hvertfall!

:klemmer:

Ellers, koselig å høre dere trives i ny leilighet :)

Ja, det er slitsomt, men jeg tror nok andre har det mye verre enn meg! O. har våknet mellom 1 og 2 ganger hver natt siden han ble født, men da har han spist effektiv og sovnet igjen etter ca 10 min. Så det er jo ikke snakk om at jeg har vært våken lenge av gangen. Men det er klart, 8 måneder med avbrutt søvn gjør noe med helsa fysisk og psykisk ;)

Nå ser det imidlertid ut til at alt skal bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt at flyttingen gikk bra! Det er kjempedeilig å få bedre plass og mer babyvennlige omgivelser, ingen tvil om det. :) Er det fireroms dere har kjøpt dere?

Krabbingen har tatt lenger tid enn forventet her også - jeg tror hun føler at det er effektivt nok å ake seg bakover, og at hun kanskje ikke helt gidder å jobbe for å få fart fremover? :ler: Men hun står på alle fire og gynger til stadighet, så før eller senere finner hun vel ut av bevegelsene, også... Jeg tenker at jo lenger tid det tar, jo bedre - det blir mye mer å passe på den dagen hun krabber. ;)

Håper det går bra videre med sovingen! Vi har tenkt å drøye enda litt med nattavvending, men det høres deilig ut å sove en hel natt.... ;)

Nå er det en som er våken her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligehet så mye som har skjedd hos dere!! Og bare positive ting ser det ut til! Det er godt å høre at overgangen ikke var så ille fra èn til to. Det gir meg ro når jeg nå tenker på nr to selv. Tror nok vi begynner å prøve til neste år. Mannen og jeg må bare bli enige om "neste år" er januar (meg) eller desember (han) :ler:

Hvor vil dere bygge hus? Der dere bor nå? :klemmer:

Ja, vi har fått gjort mye i år, selv om vi lovte hverandre på nyttårsaften at vi skulle gjøre mindre i 2009. Så i 2010 da kanskje... :sjenert: Men da blir det aktiv jobbsøking for min del, flytting i nytt hus og sikkert masse annet vi ikke har kontroll på enda :fnise: Men flytting er jo egentlig kanske koselig da, når man kommer seg i orden i nytt hus :strix:

Vi bor nå på landet, i en kommune hvor mannen min jobber. Leier hus hos min tante. Men i mai blir det flytting til nabokommunen som har bystatus. Ikke en stor by, men sånn helt passelig. Stor nok til å ha det meste av servicetilbud (les:shopping) og liten nok til ikke å ha des tore problemene byer gjerne har. Han må pendle litt da, men det er ikke snakk om mer enn en halvtime hver vei. Så vi krysser fingrene for at jeg får meg jobb nokså nært huset vårt :)

Hår det går bra med nattavvenningen. Lillemor har også vært helt desperat til å våkne om natta, men 3 uker pappaprm hvor mamma'n hadde forbud mot å nærme seg lillemor sitt rom på natta gav resultater. Nå våkner hu gjerne ikke før fem, seks og sover ofte litt til før hun MÅ starte dagen. Og det kan man forsåvidt leve med.

Her lar også krabbinga vente på seg, selv om hun står på alle fire og gynger frem og tilbake. Mistenker at hu egentlig kan krabbe, men at det går mye fortere å dra seg frem på magen. For det går fort nå :Nikke: Spesielt hvos hu får øye på ei avis eller noe hu kanspise i det fjerne :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fireroms dere har kjøpt dere?

Krabbingen har tatt lenger tid enn forventet her også - jeg tror hun føler at det er effektivt nok å ake seg bakover, og at hun kanskje ikke helt gidder å jobbe for å få fart fremover? :ler: Men hun står på alle fire og gynger til stadighet, så før eller senere finner hun vel ut av bevegelsene, også... Jeg tenker at jo lenger tid det tar, jo bedre - det blir mye mer å passe på den dagen hun krabber. ;)

Det er en fire-roms som er gjort om til en tre-roms. Det er utrolig deilig å ha en stor stue, så jeg tror ikke vi skal sette opp det ekstra rommet (da må vi nemlig ta av stua). Men det er fint å vite at man har alternativet når det kommer flere små ;)

Når det gjelder krabbing er jeg i grunn enig i at det er deilig når de ikke kommer seg så langt av gårde. Det er jo uansett ikke lenge til han knekker koden, og da må mye settes unna. Og allerede nå begynner han å dra seg opp også, så snart må jeg rydde vinduskarmene. Er det ikke typisk - endelig fått meg skikkelig vinduskarmer, også kan de ikke brukes :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Der var du! Hyggelig å lese om hvordan dere har det om dagen. Gratulerer med ny leilighet! Jeg har hatt en laaang KG-pause (skrivemessig, snoker dessverre ofte innom likevel ;) ), men klarer visst ikke helt å holde fingrene unna lengre.

Lillejenta mi har hatt en eksplosiv utvikling bare de siste to ukene. Hun har ålt seg på magen en stund, og først for et par uker siden begynte hun å få dreisen på å gynge litt på alle fire. Hun befant seg mest på magen, har ikke fått til å sitte stødig på rumpa. Men plutselig knakk hun reise-seg-koden. Aldeles prematurt i forhold til motorikken ellers :ler:. Men hun er tydeligvis av typen som blir hekta på nye ting. Hun reiste seg mandag for en uke siden, og siden har hun enten sittet på kne eller stått oppreist og holdt seg i ting. Gulvet er polstret med puter, for hun faller jo hele tiden, stakkars :fnise:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anamelona! :hoppe::hoppe: :hoppe:

:fnise:

Går det bra? Har dessverre ikke klart å henge med i alles dagbøker... :sjenert:

Tja, les de to linkene til dagboka mi. Dagens nyhet. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har fått gjort mye i år, selv om vi lovte hverandre på nyttårsaften at vi skulle gjøre mindre i 2009. Så i 2010 da kanskje... :sjenert:

Vi bor nå på landet, i en kommune hvor mannen min jobber. Leier hus hos min tante. Men i mai blir det flytting til nabokommunen som har bystatus. Ikke en stor by, men sånn helt passelig. Stor nok til å ha det meste av servicetilbud (les:shopping) og liten nok til ikke å ha des tore problemene byer gjerne har.

Beklager sent svar Cloudberry, du veit åssen det er.. ;)

Høres ut som dere får et travelt 2010 år, men bare hyggelige ting da! Er helt enig i at det koselig å flytte (kanskje ikke selve prosessen, men resultatet smaker som regel bra). Også blir det siikkert kjempefint å flytte til en by! Spiller jo egentlig ingen rolle om den er stor eller liten, en by har som regel litt flere tilbud. Flott for unga og!

:hallo:

Der var du! Hyggelig å lese om hvordan dere har det om dagen. Gratulerer med ny leilighet! Jeg har hatt en laaang KG-pause (skrivemessig, snoker dessverre ofte innom likevel ;) ), men klarer visst ikke helt å holde fingrene unna lengre.

Lillejenta mi har hatt en eksplosiv utvikling bare de siste to ukene. Hun har ålt seg på magen en stund, og først for et par uker siden begynte hun å få dreisen på å gynge litt på alle fire. Hun befant seg mest på magen, har ikke fått til å sitte stødig på rumpa. Men plutselig knakk hun reise-seg-koden. Aldeles prematurt i forhold til motorikken ellers :ler:. Men hun er tydeligvis av typen som blir hekta på nye ting. Hun reiste seg mandag for en uke siden, og siden har hun enten sittet på kne eller stått oppreist og holdt seg i ting. Gulvet er polstret med puter, for hun faller jo hele tiden, stakkars :fnise:.

Hei! Så koselig å høre fra deg! Jeg har som deg, også hatt en lang pause. Det kom egentlig helt naturlig, jeg har ikke hatt kapasitet til å være noe særlig på nettet etter O. kom til verden. Jeg har surfa da, men ikke tatt meg tid til å skrive. Nå derimot er det andre boller, og dagboka er oppe igjen.

O. har vært strak og sterk i ryggen lenge og har sittet helt støtt siden han var 7 mnd. Men det stoppa liksom der, hehe.. Nå har jeg ventet på at han skal krabbe i så lang tid, at jeg tror nesten ikke det kommer til å skje. Han har reist seg opp på knærne noen ganger, så kanskje han er som din, og hoppper over krabbestadiet? Hjelp! Da må jeg begynne å passe på!

Du er vel tilbake i jobb du, eller? Hvordan var det etter permisjonen? Har du noe kontakt med smilefjes, er det noen som vet hvordan det går med henne?

lille katt!! :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Anamelona! :hoppe::hoppe: :hoppe:

:fnise:

Går det bra? Har dessverre ikke klart å henge med i alles dagbøker... :sjenert:

Flott at folk kan møtes i dagboka mi da! :ler:

Tja, les de to linkene til dagboka mi. Dagens nyhet. :hoppe:

Jeg sier bare - OMG!!! Gratulerer!! Det var dagens nyhet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Så gøy å se at du er tilbake på KG, aimee :hoppe: Koselig å lese om dagene dine, det høres ut som du koser deg som mamma til lille O, i ny leilighet og alt :) Jeg har fått en liten gutt siden sist jeg også, og synes livet er helt topp :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O. er syk for første gang og jeg synes så synd på ham! Skikkelig forkjøla og har feber. Det er ikke særlig gøy å være mamma, jeg føler meg så hjelpesløs. Og det er ikkke godt å vite hva de tenker og hvordan de egentlig har det. Håper han ikke har veldig vondt.

Men noe helt annet. Jeg må lufte noen tanker, og det var Anamelona som (helt uten å vite det) trigget det :)

En ny graviditet er tema.

Vi bruker ikke prevensjon og gjør ingenting for å "forhindre" det, f.eks hoppe av i svingen (som vi brukte året før O. ble født). Jeg må innrømme at sengeaktiviteten ikke er så stor, så jeg har egentlig ikke vært så bekymret. Men denne gangen klaffa det med eggløsning og nå kan det faktisk hende at jeg sitter med en spire i magen. IKM er om ca to uker. Dilemma er som følger: Jeg vil ikke bruke prevensjon (har dårlig erfaring med hormoner) og er redd for at kjæresten skal sette seg på bakbeina i forhold til å få nr to. Jeg ville i utgangspunktet ha to tette, men nå som jeg sitter her med verdens nydeligste gutt, vil jeg helst vente til han har passert året.

Jeg har heller ingen jobb. For å få opparbeidet rett til foreldrepenger, må jeg jobbe minst 6 mnd. Hvis jeg er gravid nå, betyr det at jeg må finne meg en jobb så fort som mulig og avbryte permisjonen jeg er i nå. Det går virkelig ikke an å leve med engangsstønaden som staten gir.

Dette er veldig usammenhengene tanker når jeg prøver å skrive dem ned her, og det beskriver dessverre litt av hvordan det er oppi hodet mitt nå.

Jeg vil så gjerne ha nr to, og kan godt bli gravid om noen måneder. Kjæresten er ikke så klar som meg, men vet jo hva som kan bli resultatet av sengehyggen (så kanskje han ønsker seg nr to ubevisst?). Nei, dette ble bare rot.

:sukkk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O. er syk for første gang og jeg synes så synd på ham! Skikkelig forkjøla og har feber. Det er ikke særlig gøy å være mamma, jeg føler meg så hjelpesløs. Og det er ikkke godt å vite hva de tenker og hvordan de egentlig har det. Håper han ikke har veldig vondt.

Men noe helt annet. Jeg må lufte noen tanker, og det var Anamelona som (helt uten å vite det) trigget det :)

En ny graviditet er tema.

Vi bruker ikke prevensjon og gjør ingenting for å "forhindre" det, f.eks hoppe av i svingen (som vi brukte året før O. ble født). Jeg må innrømme at sengeaktiviteten ikke er så stor, så jeg har egentlig ikke vært så bekymret. Men denne gangen klaffa det med eggløsning og nå kan det faktisk hende at jeg sitter med en spire i magen. IKM er om ca to uker. Dilemma er som følger: Jeg vil ikke bruke prevensjon (har dårlig erfaring med hormoner) og er redd for at kjæresten skal sette seg på bakbeina i forhold til å få nr to. Jeg ville i utgangspunktet ha to tette, men nå som jeg sitter her med verdens nydeligste gutt, vil jeg helst vente til han har passert året.

Jeg har heller ingen jobb. For å få opparbeidet rett til foreldrepenger, må jeg jobbe minst 6 mnd. Hvis jeg er gravid nå, betyr det at jeg må finne meg en jobb så fort som mulig og avbryte permisjonen jeg er i nå. Det går virkelig ikke an å leve med engangsstønaden som staten gir.

Dette er veldig usammenhengene tanker når jeg prøver å skrive dem ned her, og det beskriver dessverre litt av hvordan det er oppi hodet mitt nå.

Jeg vil så gjerne ha nr to, og kan godt bli gravid om noen måneder. Kjæresten er ikke så klar som meg, men vet jo hva som kan bli resultatet av sengehyggen (så kanskje han ønsker seg nr to ubevisst?). Nei, dette ble bare rot.

:sukkk:

Lillemor er også syk stakkar med snørr og feber. Nå har a vært veldig forkla lenge da, men i dag dro vi på babysang og påfølgende barselgruppelunsj. Etter duppen syntes jeg at hu var litt varm, men så hadde hu ligget med ganske tjukk dress på seg også. På vei hjem stikker vi innom samber'n på jobb og når han tar henne utbryter han med en gang "ungen har jo feber jo" og 39,3 it is :flau: Jaja, hu får litt ekstra kos nå da...

Vi "brente" oss på den satse-på-at-man-ikke-blir-gravid-selv-uten-prevasnjons-metoden, og angrer vel ikke på det i det hele tatt :riste: Lillemannen var 6 mnd da jeg ble gravid igjen og det er en helt super aldersforskjell :)

Vær klar over at foreldrepenger er godkjent som opptjeningsgrunnlag, så du trenger nok ikke å avbryte permisjonen for å finne deg jobb :klø:

Synes dette er litt spennende jeg da :Nikke:

:sjenert: har litt lyst på en til selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Beskrivelse av mannen og sengehyggen er som tatt herfra - misforstå meg rett - men ingen prevensjon, og han gjorde ikke akkurat noe for å unngå det, selv om vårt forsøk på å være forsiktig var å :humpe: to ganger. :fnise: Ikke sånn vanvittig aktivt sexliv her heller, men har man egentlig ork til det? :klø: Heldigvis er vel jeg pådriveren i forholdet, så så lenge det går bra for meg, går det bra for han. :ler: Tror jeg. Men sånn er det.

Satser litt på at det blir en terminklubb-spire på dere nå da. Det hadde vært moro! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Jeg er her vettu. Går litt opp og ned, men stort sett greit med to små :)

Jeg var jo i samme situasjon som du evnt blir hvis du er gravid nå - med unge på 8 mnd og ingen jobb. Men vi greide oss på engangsen vi... Lever ikke akkurat fett da :sjenert: Men jeg ville jo uansett være hjemme med barna så det er like greit :)

Håper dere finner ut av det!

Hvordan går det om nettene? Vi tok nattavvenning på førstemann da han var på den alderen... Ble 4-5 kjipe netter, men siden har han sovet utrolig bra om nettene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel tilbake i jobb du, eller? Hvordan var det etter permisjonen? Har du noe kontakt med smilefjes, er det noen som vet hvordan det går med henne?

Jeg har jobbet en stund, ja. Går helt greit, men det er vanskeligere denne gangen enn det var med eldste. Hadde jeg valgt om igjen, ville jeg insistert på lengre permisjon totalt, at vi tok halvannet år tilsammen, og at jeg tok det første året og mannen det neste halvåret.

Smilefjes er lite på KG, tror jeg, men blir sikkert veldig glad for en mail :).

Når det gjelder en eventuell graviditet vil jeg ihvertfall anbefale deg å putte bekymringene i en skuff inntil IKM :). Om det blir to blå denne gangen, finner dere nok ut av det! Og om det ikke er noen spire der, får dere legge hjernene i bløt og finne ut om dere skal vente litt til. Vi har nøyaktig to år mellom våre, og synes ikke det er særlig stor aldersforskjell ;).

I mellomtiden: :popcorn:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lillemor er også syk stakkar med snørr og feber. På vei hjem stikker vi innom samber'n på jobb og når han tar henne utbryter han med en gang "ungen har jo feber jo" og 39,3 it is :flau: Jaja, hu får litt ekstra kos nå da...

Vi "brente" oss på den satse-på-at-man-ikke-blir-gravid-selv-uten-prevasnjons-metoden, og angrer vel ikke på det i det hele tatt :riste: Lillemannen var 6 mnd da jeg ble gravid igjen og det er en helt super aldersforskjell

Vær klar over at foreldrepenger er godkjent som opptjeningsgrunnlag, så du trenger nok ikke å avbryte permisjonen for å finne deg jobb :klø:

Synes dette er litt spennende jeg da

:sjenert: har litt lyst på en til selv...

Har du lyst på enda en?! Wow! :ler: Det visste jeg ikke, skal dere vente eller planlegger dere nå allerede?

Jeg visste ikke det om foreldrepenger (har ikke hatt noen grunn til å sjekke opp sånneting ennå), så det skal jeg lese mer om.

Stakkars lillemor som hadde høy feber. Her har også tempen vært opp mot 39 i kveld, og jeg lurer litt på når man evt skal bruke febernedsettende. Hoff... Jeg liker det virkelig ikke at han er syk!! Hvordan er nettene dine når hun er syk? Jeg har vært oppe hver time de to siste nettene :Gjesp:

Om jeg blir gravid denne måneden eller om fem - et barn vil alltid være velkommen hos oss. Det er jo det beste som har skjedd oss!

Hehe. Beskrivelse av mannen og sengehyggen er som tatt herfra - misforstå meg rett - men ingen prevensjon, og han gjorde ikke akkurat noe for å unngå det, selv om vårt forsøk på å være forsiktig var å :humpe: to ganger. :fnise: Ikke sånn vanvittig aktivt sexliv her heller, men har man egentlig ork til det? Heldigvis er vel jeg pådriveren i forholdet, så så lenge det går bra for meg, går det bra for han. :ler: Tror jeg. Men sånn er det.

Satser litt på at det blir en terminklubb-spire på dere nå da. Det hadde vært moro!

Jeg må innrømme at jeg er så trøtt på kveldene nå, at jeg ofte legger meg alene. Det går selvfølgelig utover sengehyggen, men sånn får det bare være for en periode. Det går opp og ned (herlig ordspill :ler:). Her er det skikkelig "du får vente te freddan" :fnise:

En helt annen ting ang graviditet nå, er at jeg går ut i fra at jeg er superfruktbar, siden det gikk så fort sist gang. Men det skal jeg ikke ta for gitt, det finnes flere eksempler her på KG; jenter som plutselig sliter med å få nr to. Krysser fingre for at det ikke skjer meg.

:hallo:

Jeg er her vettu. Går litt opp og ned, men stort sett greit med to små

Jeg var jo i samme situasjon som du evnt blir hvis du er gravid nå - med unge på 8 mnd og ingen jobb. Men vi greide oss på engangsen vi... Lever ikke akkurat fett da :sjenert: Men jeg ville jo uansett være hjemme med barna så det er like greit :)

Håper dere finner ut av det!

Hvordan går det om nettene? Vi tok nattavvenning på førstemann da han var på den alderen... Ble 4-5 kjipe netter, men siden har han sovet utrolig bra om nettene.

Jeg hadde definitivt klart å bli gravid nå, både formen og kroppen min er tilbake i normalen. Dessuten er O. er rolig og tålmodig baby som stort sett er veldig snill, og derfor føler jeg også at jeg har energi til det.

Høres fantastisk ut å være hjemme med barna, du er heldig som har mulighet til det :)

Nettene og Ferbers metode gikk relativt bra, han sov lenger og lenger og vi trodde det gikk riktig vei. Så ble lille vennen syk, og nå er alle rutiner borte, han våkner som sagt hver time (stakkars meg). Men, med en gang han er frisk er det tilbake til Ferbers - det skal jeg love deg!! :ler:

Jeg har jobbet en stund, ja. Går helt greit, men det er vanskeligere denne gangen enn det var med eldste. Hadde jeg valgt om igjen, ville jeg insistert på lengre permisjon totalt, at vi tok halvannet år tilsammen, og at jeg tok det første året og mannen det neste halvåret.

Når det gjelder en eventuell graviditet vil jeg ihvertfall anbefale deg å putte bekymringene i en skuff inntil IKM :). Om det blir to blå denne gangen, finner dere nok ut av det! Og om det ikke er noen spire der, får dere legge hjernene i bløt og finne ut om dere skal vente litt til. Vi har nøyaktig to år mellom våre, og synes ikke det er særlig stor aldersforskjell ;).

To år synes jeg høres perfekt ut! Og det er jo det "de" anbefaler og. Minst 2- max 5, hvis jeg ikke husker feil. Jeg blir nok mest lettet dersom jeg ikke er gravid denne måneden (æsj, nå hørtes jeg utakknemmelig ut.. unnskyld prøvere.).

Men permisjonen din. Hvorfor tror du det var mer vanskelig denne gangen? Det hadde vært interessant å høre. Vi har nemlig tenkt å dele permisjonen annerledes med nestemann, der jeg tar ut mindre. Jeg er redd for at jeg kommer til å angre, så heldigvis trenger vi ikke forholde oss til det ennå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Håper du får en super tirsdag.

Skjønner godt tankene dine angående eventuell graviditet eller ikke. Det at man ikke føler det passer den eller den måneden tror jeg er noe alle har. Jeg kan hvertfall innrømme at jeg selv har slike tanker og da har jeg prøvd å bli gravid i over 3 år! Samtidig så tror jeg man innstiller seg på det om det er slik, og det handler ikke om å være utakknemlig, men bare det at optimalt sett ønsker man at det skal være annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på enda en?! Wow! :ler: Det visste jeg ikke, skal dere vente eller planlegger dere nå allerede?

Jeg visste ikke det om foreldrepenger (har ikke hatt noen grunn til å sjekke opp sånneting ennå), så det skal jeg lese mer om.

Stakkars lillemor som hadde høy feber. Her har også tempen vært opp mot 39 i kveld, og jeg lurer litt på når man evt skal bruke febernedsettende. Hoff... Jeg liker det virkelig ikke at han er syk!! Hvordan er nettene dine når hun er syk? Jeg har vært oppe hver time de to siste nettene :Gjesp:

Om jeg blir gravid denne måneden eller om fem - et barn vil alltid være velkommen hos oss. Det er jo det beste som har skjedd oss!

En ting er at jeg har begynt å få lyst på en til, men mannen er enda verre :fnise: Tror nesten han er redd for at jeg bare vil ha to for han sier hele tiden ting som "se så kul lillemor er nå, skal vi virkelig ikke ha det sånn fler ganger" "skal vi ikke ha bbylukt i huset igjen" osv. osv... Men det vi iallefall er enige om er at vi venter litt nå slik at jeg får jobba litt imellom. En smule lei av å være hjemme for å si det sånn :Nikke:

Vi gav febernedsettende i går når tempen var 39,5. Egentlig så vrka hu ikke så veldig plaga, men regnet med at natta ble bedre da. Og det ble den. Våkna ikke før rundt seks :) Da var imidlertid feberen like høy igjen og da fikk hun en ny. Blir jo ikke fortere frisk, men tror hu har det litt bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...