Gå til innhold

Utro dritt lurte meg

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hadde det vært min samboer ville jeg satt pris på om du hadde sagt fra - og jeg ville foretrukket å visst det før fødselen - i stedet for etter.

Enig

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I dette dilemmaet tror jeg du vil være mer tjent ed empati, i og med at det er to uskyldige parter her, hvorav en er i et forhold til mannen, og den andre part (det ufødte barnet) vil oppleve konsekvensene av deres valg i forholdet både i fortid og i fremtid, og av ditt valg i denne spesielle situasjonen.

Men husk at dette var ikke de siste ukene i livet deres. Mor og barn er uskyldige i utroskapen, men de kan potensielt begge vinne på en oppvask, som kan føre til et fornyet forhold mellom foreldrene, eller at moren raskere enn om hun ble holdt uvitende, kommer seg ut og gjerne etterhvert over i et forhold til en stabil, ærlig fyr som gjør både mor og barn godt.

Jeg hadde villet visst det om min mann svek meg som høygravid. Det ligger det så mye informasjon i at jeg ikke ville unnvært den, selv om det var inderlig vondt. Jeg har jo tross alt resten av livet mitt å ta valg for også, og jeg ønsker ikke å gjøre det i blinde.

Gjest Sint og lei meg
Skrevet
Takk for en verdifull utredning. Det er mange ting å tenke på i innlegget ditt og jeg skal bruke tid på det. Men hva gjelder det ufødte barnet er jeg mer usikker. Kanskje et barn er bedre tjent med en harmonisk oppvekst hos en alenemor enn å på et senere tidspunkt få splittet familien sin når ting evt kommer opp i lyset om noen år.

Jg mener ikke bruke ordet alenemor, jeg tenker hypotetisk om de hadde gått fra hverandre og hadde blitt enige om hvordan oppveksten til barnet skulle fordeles mellom dem. Poenget mitt var uansett at man kan ikke vite om man gjør barnet en tjeneste ved å holde kjeft.

Gjest Sint og lei meg
Skrevet
Men herregud skal du sitte og bestemme skjebnen til et menneske som ikke er født enda engang?

La nå saken gå. Du ble lurt, synd. Gå videre!

Nei selvsagt skal ikke jeg bestemme skjebnen til et ufødt barn- Det er ikke mitt poeng. Jeg prøver bare å finne ut hva som er mest sannsynlig av at hun vil vite det eller ikke vil vite det.

Om å la saken gå er jeg uenig med deg. Jeg har all rett til å være sint og lei meg og all rett til å tenke oppi alt dette om jeg skal fortelle det til hans samboer.

Gjest Sint og lei meg
Skrevet
Men husk at dette var ikke de siste ukene i livet deres. Mor og barn er uskyldige i utroskapen, men de kan potensielt begge vinne på en oppvask, som kan føre til et fornyet forhold mellom foreldrene, eller at moren raskere enn om hun ble holdt uvitende, kommer seg ut og gjerne etterhvert over i et forhold til en stabil, ærlig fyr som gjør både mor og barn godt.

Jeg hadde villet visst det om min mann svek meg som høygravid. Det ligger det så mye informasjon i at jeg ikke ville unnvært den, selv om det var inderlig vondt. Jeg har jo tross alt resten av livet mitt å ta valg for også, og jeg ønsker ikke å gjøre det i blinde.

Dette innlegget har fått meg til å bestemme hvordan jeg kan tilnærme meg svaret. Jeg skal ringe henne og utgi meg for å være fra en spørreundersøkelse og stille dette spørsmålet helt hypotetisk. Så får jeg jo vite det!

Skrevet

Det er ulovlig. Bare sånn til opplysning.

Enten er dette en trolletråd eller så bør noen begynne å passe bedre på kaninene sine.

Skrevet
Dette innlegget har fått meg til å bestemme hvordan jeg kan tilnærme meg svaret. Jeg skal ringe henne og utgi meg for å være fra en spørreundersøkelse og stille dette spørsmålet helt hypotetisk. Så får jeg jo vite det!

noe sier meg at dette innlegget bare er bullshit

Skrevet
Takk for en verdifull utredning. Det er mange ting å tenke på i innlegget ditt og jeg skal bruke tid på det. Men hva gjelder det ufødte barnet er jeg mer usikker. Kanskje et barn er bedre tjent med en harmonisk oppvekst hos en alenemor enn å på et senere tidspunkt få splittet familien sin når ting evt kommer opp i lyset om noen år.

Det har jeg også tenkt på. Risikoen er der som du sier, at hun får vite det senere gjennom han eller andre kanaler (venner og lignende). Og at det kan føre til et samlivsbrudd, mest trolig statistisk sett at det blir samlivsbrudd. Slik at det er bedre for barnet at samlivbruddet, som følge av denne situasjonen, skjer før barnet blir født. Kanskje er det best for barnet å vokse opp med en alenemor, og kun besøke biologisk far i helger. På den annen side kan samlivsbruddet her føre til samarbeidsvanskeligheter mellom mor og far grunnet såre følelser, og da er spørsmålet om barnet er tjent med denne situasjonen fra dag en?

Men, det er også mulig at hun aldri får vite dette, og at de lever lykkelig sammen resten av livet, eller til et samlivbrudd oppstår senere av andre årsaker. I et slikt senario vil kanskje det du forteller ødelegge dette, og føre til at barnet ikke vokser opp i hjemmet med biologisk far. Kanskje er det best for barnet at sannheten om fars ene natt kommer for dagens lys, slik at barnet vokser opp med far i hjemmet.

Slik jeg ser det er det barnet, som en uskyldig og maktesløs fjerdepart, som utgjør den vanskeligste faktoren i dilemmaet. Barnet er nådegitt mor og fars handlinger og bestemmelser, og i dette tilfellet også av ditt fremtidige valg uansett hva du bestemmer er det beste å gjøre. Jeg tror dette er en forferdelig situasjon å befinne seg i, å skulle ta stilling til dette dilemmaet og handle etter det. Jeg ønsker deg lykke til med dette, uansett hva valget ditt blir.

Gjest Sint og lei meg
Skrevet
Det er ulovlig. Bare sånn til opplysning.

Enten er dette en trolletråd eller så bør noen begynne å passe bedre på kaninene sine.

Hvorfor er det ulovlig? Hva mener du med å passe på kaniner? Mener du at jeg er gal fordi jeg vil finne ut om hun vil vite om det eller ikke?

noe sier meg at dette innlegget bare er bullshit

Nei det var ikke det men jeg tenkte det var en god ide for å få vite. Det er bare hun som kan fortele meg om hun vil vite eller ikke. Og det er jo ikke andre måter å finne ut av det på uten å virkelig fortele henne hva som har skjedd. Er det virkelig en dårlig ide?

Gjest Sint og lei eg
Skrevet
Det har jeg også tenkt på. Risikoen er der som du sier, at hun får vite det senere gjennom han eller andre kanaler (venner og lignende). Og at det kan føre til et samlivsbrudd, mest trolig statistisk sett at det blir samlivsbrudd. Slik at det er bedre for barnet at samlivbruddet, som følge av denne situasjonen, skjer før barnet blir født. Kanskje er det best for barnet å vokse opp med en alenemor, og kun besøke biologisk far i helger. På den annen side kan samlivsbruddet her føre til samarbeidsvanskeligheter mellom mor og far grunnet såre følelser, og da er spørsmålet om barnet er tjent med denne situasjonen fra dag en?

Men, det er også mulig at hun aldri får vite dette, og at de lever lykkelig sammen resten av livet, eller til et samlivbrudd oppstår senere av andre årsaker. I et slikt senario vil kanskje det du forteller ødelegge dette, og føre til at barnet ikke vokser opp i hjemmet med biologisk far. Kanskje er det best for barnet at sannheten om fars ene natt kommer for dagens lys, slik at barnet vokser opp med far i hjemmet.

Slik jeg ser det er det barnet, som en uskyldig og maktesløs fjerdepart, som utgjør den vanskeligste faktoren i dilemmaet. Barnet er nådegitt mor og fars handlinger og bestemmelser, og i dette tilfellet også av ditt fremtidige valg uansett hva du bestemmer er det beste å gjøre. Jeg tror dette er en forferdelig situasjon å befinne seg i, å skulle ta stilling til dette dilemmaet og handle etter det. Jeg ønsker deg lykke til med dette, uansett hva valget ditt blir.

Kloke bobeline, synes også du jeg er helt idiot som tenker å finne ut om hun vil vite eller ikke?

Skrevet

Herregud, hadde noen ringt meg og spurt om noe slikt, for så å ringe meg fjorten dager etterpå for å fortelle at mannen var utro ville jeg anmeldt henne.

Jeg synes du skal ligge unna, det er ikke din familie, ditt liv og heller ikke ditt ansvar. Pass dine egne saker.

Gjest waco som gjest
Skrevet

Hva kommer det av at når kvinner ligger med menn så spør de ikke om han har kjæreste eller om han bor sammen med noen?

Jeg mener, - man tenker jo hvorfor har ingen kapret denne mannen her da!, - etter at man har elsket...

Jaja. Noen kvinner ønsker seg sex så inderlig at de spør først etter sexen om mannen er bundet.

Skrevet
Pass dine egne saker.

Tja.. Det er jo hennes sak, også? Skjønner godt dilemmaet, jeg. Jeg ville ha visst ;)

Skrevet
Det finnes åpenbart en og annen som ikke har noe imot å bli holdt i uvitenhet om noe som er så alvorlig at du ville hatt de verste kvaler om du fikk vite, og hvis man tilhører denne gruppen er det jo viktig å gi beskjed om at man ønsker å bryte med den normale forståelsen av at det er nødvendig å legge kortene på bordet, f.eks ved utroskap. For alle oss andre vil det faktisk være mye verre å leve sitt liv i uvitenhet om noe som i høyeste grad angår deg enn å få vite en smertefull sannhet. Hvor pysete og livredde for alt som kan lukte av smerte har vi egentlig blitt i vår kultur?

Men så er jo jeg også av de få som faktisk ikke synes utroskap er det verste man kan oppleve! Og det har ingenting med å være pysete eller livredd for smerte. Det finnes uttallige historer om fordømmelse, og da ikke av den bedratte, men av de "gode hyklerske borgerne" ellers som gjerne vil fortelle andre hvordan de skal leve sine liv.

Det er litt viktig at man ikke tar for gitt at andre har samme sett av verdier og vurderinger som en selv. Selv om du ikke ser på utroskap som så ille er det nok mange som ser det annerledes. Og det er en ting jeg ikke får til å gå opp her: Hvis man ikke synes det er så ille å bli bedratt, hvorfor er det da slik at man ikke vil vite?

Hvis legen har funnet ut at jeg har uhelbredelig kreft, er det kanskje en viss logikk i at jeg ville ha "nytte" av å bli holdt i uvitenhet, for da vil sannheten være tung å bære. (Selv om de fleste vel vil være enige om at det likevel er mer verdighet i å få vite om slike ting) Men om jeg bare hadde en ubetydelig influensa, en sykdom som går over av seg selv, hvorfor skulle jeg da holdes i uvitenhet? Hvis det ikke betyr noe for meg, gjør det jo ingenting om jeg får vite. Hvis det skal ha noe for seg å spare meg for lidelse, må det jo i tilfelle være fordi det virkelig betyr noe for meg. Eller?

Personlig har jeg faktisk sansen for åpne forhold, men jeg forstår godt at den som har inngått et forhold der man lover hverandre troskap vil kunne ha problemer med å gå videre dersom den andre har sveket. Det vesentlige er likevel at man er tro mot den andre på de premisser man vet at den andre forventer troskap. Jeg ville personlig forvente at hun la kortene på bordet hvis hun har sveket meg. Ellers ville hun svike meg på et enda mer grunnleggende plan. Utroskap kunne jeg kanskje tilgi (om jeg var i et vanlig monogamt forhold) men jeg kunne aldri tilgi at hun ikke la kortene på bordet, at hun tvang meg til å leve mitt liv på en løgn.

Skrevet
Hva kommer det av at når kvinner ligger med menn så spør de ikke om han har kjæreste eller om han bor sammen med noen?

Jeg mener, - man tenker jo hvorfor har ingen kapret denne mannen her da!, - etter at man har elsket...

Jaja. Noen kvinner ønsker seg sex så inderlig at de spør først etter sexen om mannen er bundet.

Han hadde jo spilt single overfor henne i en måned!

Skrevet
Nei selvsagt skal ikke jeg bestemme skjebnen til et ufødt barn- Det er ikke mitt poeng. Jeg prøver bare å finne ut hva som er mest sannsynlig av at hun vil vite det eller ikke vil vite det.

Om å la saken gå er jeg uenig med deg. Jeg har all rett til å være sint og lei meg og all rett til å tenke oppi alt dette om jeg skal fortelle det til hans samboer.

Du har all rett til å være sint og lei deg, dette er ingen god situasjon å være i. Og det er nok ekstra vondt å bli lurt inn i det.

Skrevet

Fordi vi er godtroende. Fordi vi tror at mannen som er sammen med oss er ubundet, eller ikke har alvorlige forpliktelser. Kanskje vi tror han nettopp har blitt ledig på markedet, og at ingen har kapret han før oss. Hvem vet...

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg ville så ha visst det.. Helt klart. Selv om det ikke er din familie så har han driti på draget. Tenk om han knuller rundt på mange folk? Ingen sier det, hvis han gjør det nå, hvorfor skal han slutte hvis ingen melder ifra?

Si det..

Skrevet

Har opplevd å se en som står meg nær finne ut av utroskap gjennom mange år.. det kommer alltid frem før eller siden! Dette gjør at den mannen hun har vært med de siste 15 årene ikke er den hun trodde.. og da skulle hun virkelig ønske hun fikk vite det tidligere, så hun slapp å sitte med følelsen av at hun har sløst bort en masse tid på noe som ikke var ekte!

Mitt råd er å fortelle det - så fort som mulig!!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...