Gå til innhold

Huldas opptrening


Hulda

Anbefalte innlegg

Takk, og god helg til deg også, misa!

FREDAGSTRENING 23. OKTOBER

Som jeg nevnte over er jeg utrolig sliten i dag, og det var ikke bedre på trening. Ble anpusten av ingenting, og var glovarm og hesblesende hele økta. Håper ikke jeg begynner å grynte.....

Utfall med stang (2 sett):

Av en eller annen grunn funka dette bra for korsryggen. Den har jo også oppført seg pent ellers i dag, men stang er nok uansett å foretrekke fremfor hantler for min del. Var bare 40 kg, men det kjennes av og til altfor godt i knutene i ryggen, men var i dag überlett i forhold til det også, og det er et godt tegn!

Beinpress oppover (3 sett):

Høyreps. Mest fokus på fremside lår (smal beinstilling), men av en eller annen grunn presser jeg alltid mye med ræva. Forside lår kobles veldig fort ut, bortsett fra når det er veldig lenge siden jeg har trent bein (spes bøy) - da kjenner jeg det der. Ikke rart jeg har gamperæv. :ler:

Nedtrekk bakover m/ smalt grep (4 sett):

Med skviiiis. Digger denne!

Nedtrekk middels m/ bredt grep (2 sett):

Også med skvis. Ok, men her begynte jeg å bli seriøst sliten.

Bicepscurl (3 sett):

Stang ss hantler ss stang x 2

Kabel

Sittende roing (3 sett):

Mer skviiiiis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b
Jeg er veldig svai i ryggen fra naturens side, og jeg har lagt merke til at jeg i det siste kanskje kan få tendenser til litt Donald-stjert pga skjevhet i styrken mellom rygg/mage (er min teori).

Jeg har slitt litt med det samme den siste tiden, og min rygg har vært spesielt svai fordi hofteleddsbøyerne har vært alt for stramme. Det ble nesten oppdaget ved en tilfeldighet, men etter at jeg begynte å tøye RIKTIG på dem har jeg både fått mer stabilt bekken og bedre rygg. Bekkenet mitt ble på en måte vippet bakover fordi hofteleddsbøyerne var for stramme. De sitter jo festet på 12 virvel i ryggen og går ned foran på hoftene, noe som gjør at hvis de er korte dras rumpa og bekkenet litt bakover og man ser ut som Donald ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt litt med det samme den siste tiden, og min rygg har vært spesielt svai fordi hofteleddsbøyerne har vært alt for stramme. Det ble nesten oppdaget ved en tilfeldighet, men etter at jeg begynte å tøye RIKTIG på dem har jeg både fått mer stabilt bekken og bedre rygg. Bekkenet mitt ble på en måte vippet bakover fordi hofteleddsbøyerne var for stramme. De sitter jo festet på 12 virvel i ryggen og går ned foran på hoftene, noe som gjør at hvis de er korte dras rumpa og bekkenet litt bakover og man ser ut som Donald ;)

Hmmm... nå gikk et opp et lys for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Hmmm... nå gikk et opp et lys for meg...

Beklager at jeg bruker boka di Hulda, men Mrs Shorty du kan jo be Eirik se på hofteleddsbøyerne dine om de er veldig stramme? Jeg fikk PT og fysio til å gjøre det og det var så utrolig tydelig at det var en av største grunnene til at bekkenet mitt vippet bakover og jeg ikke ble stabil nok i korsryggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, interessant!

Jeg er svai i ryggraden fra naturens side, men siden jeg synes å merke at det har blitt verre i det siste kan jo dette absolutt være noe i. Har du noen gode metoder for å strekke hofteleddsbøyerne?

Og tusen takk for at du deler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LØRDAG OG SØNDAG

Treningsfri. Bare rolige gåturer som ikke teller i regnskapet.

Deilig! Nå har kroppen masse overskudd til neste ukes økter.

Gleder meg! :hoppe:

Oppsummering uke 43

MAN

Styrke: bein

TIR

Kortintervall

Styrke: rygg, skuldre og biceps

ONS

Fri (restitusjon)

TOR

20 min ellipse

Bryst, triceps og skuldre

FRE

Styrke: bein, rygg oh biceps

LØR

Fri

SØN

Fri

=

Kondisjon/forbrenning: 2 korte økter

Styrke: 4

Skulle fått lagt inn mer kondis, men det er tendens til røkk i beinhinna innimellom fortsatt, så jeg er ekstremt forsiktig - i tillegg til at energien denne uka ikke har vært på topp. Sånn sett har det vært greit med såpass mye fri og lite energibruk.

Har fått noen gode styrkeøkter, og fettprosenten begynner å komme seg. Veldig fornøyd med den siste biten!

Ellers lurer jeg på om jeg skal begynne med kreatin igjen. Litt usikker siden jeg uansett ikke tar skikkelig i nå, men det er jo andre grunner til å bruke det enn dét. Ellers snuser jeg litt på glutamin, men det må jeg lære meg mer om - aldri brukt. Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søndagstanker...

Kroppen føles såpass mye bedre nå, og fungerer såpass mye bedre på trening, at jeg begynner å planlegge/lete etter struktur/mål. Ikke fordi jeg vil, det bare kommer...

Akkurat nå føler jeg meg ganske gira i forhold til bygging (ikke noe konkurransegreier, bare å bygge kroppen slik jeg vil ha den). I tillegg til å fortsette med løping/kondis og forbrenning på andre måter. Ganske lav fettprosent, fokus på kontakt og bygging på trening. Jeg skal IKKE fokusere på styrke, det tåler jeg ikke lenger. Det blir jo mye som jeg har trent nå disse ukene etter sommeren, men kanskje litt mer strukturert nå etterhvert?

Samtidig er jeg livredd for å begynne på det der igjen, siden det da fort blir en konkurranse (mot meg selv, først og fremst) i å prestere mer og bedre hele tiden. Og det kan det IKKE bli, så skjør som denne kroppen er.

Spørsmålet blir da om jeg skal planlegge treningen mer for å få best mulige resultater innen muskelvekst, bevegelighet, fettprosent og kondisjon, eller om jeg skal drite i det for å unngå den pushinga jeg ikke tåler. Vet ikke helt. Kan hende det bare er en sånn greie jeg har fått for meg i dag, mens jeg imorra fortsatt er fornøyd med slik jeg har trent litt på måfå de siste ukene (øktene har jo føltes bra, så hva er egentlig problemet mitt...).

Dette ble mye blablabla, men jeg måtte få skrevet det ned for å vite hva jeg mente selv. ;) Om noen skjønte noe av det og har innspill, er det selvfølgelig velkomment også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Hm, interessant!

Jeg er svai i ryggraden fra naturens side, men siden jeg synes å merke at det har blitt verre i det siste kan jo dette absolutt være noe i. Har du noen gode metoder for å strekke hofteleddsbøyerne?

Og tusen takk for at du deler! :)

Det er egentlig bare den vanlige måten å tøye på, en fot foran den andre, skyte frem hofte og bekken og konsentrere på strekken. Jeg har gjort dette litt feil før, for jeg har vært litt skrå i bekkenet og da har jeg ikke fått tøyd langt nok opp (har vært mer på toppen av låret), men nå som jeg konsentrerer på å ha bekkenet rett tar den så utrolig mye bedre. I tillegg har fysio tøyd på meg, det er litt vondt og litt godt, og fungerer veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye babling fra min side i dag, men når jeg ikke trener blir jeg litt rastløs. :ler:

Har funnet et par-tre fine treningsblogger i dag (mistenker at jeg "kjenner" noen av bloggerne herifra fra før :lur: ), og blir gira. Det er faktisk kjempegøy at så mange jenter trener skikkelig, det er ikke så mange åra siden jeg alltid var aleine med gutta blant frivektene. Det er veldig, veldig, veldig morsomt, og artig å følge med på. Sånn sett er det veldig ok med internett også; jeg har vel ingen venninner som virkelig bruker mye tid og energi på trening, og det synes jeg er litt synd av og til (av rent egoistiske grunner altså, de får gjøre som de vil!).

Fikk litt lyst til å lage meg en blogg jeg og (som loggbok/dagbok/inspirasjon). :sjenert: Men jeg blir vel lei og lar den ligge for seg selv etter et par dager, og da er det liten vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Internett er fantastisk i den forstand av at uasnsett hvor "smal" interesse man har, så finner man alltids noen som deler de samme interessene der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett Hulda. Jeg "fant" to av mine treningsvenninner her på kg, og den siste i gjengen vår ble vi kjent med på senteret. Det er veldig koselig, morsomt og motiverende! Så har vi jo truffet Mrs Shorty, og hun ble vi også kjent med via kg. Det er utrolig gøy med andre jenter som også trener styrke!

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig angående dette med at det er så kjekt å bli kjent med andre via nettet som trener styrke, enten man møter dem eller ikke. Jeg er i samme situasjon som deg Hulda; ingen av venninnene mine trener styrke målrettet. Ingen av dem trener målrettet i det hele tatt, når jeg tenker meg om. De synes egentlig jeg er ganske rar, alle som en, som driver med tung styrketrening, og jeg diskuterere sjelden trening med dem. Men dette har vi vel snakket om før. :ler:

Jeg er så heldig at jeg har en strålende treningspartner i mannen, og det gjorde det lettere den gangen jeg virkelig satte i gang med målrettet styrketrening. Jeg er nok ikke proppfull av selvtillit nåt det kommer til å prøve nye ting, og jeg ser for meg at mitt inntog på frivektsavdelingen hadde blitt holdt tilbake om jeg skulle sullet meg dit på egen hånd, rett og slett fordi det "bare" er gutter der. (Jeg synes forøvrig at jeg har sett en utvikling i jenteandelen på frivektsavdelingen i løpet av de siste årene, men det er mulig at jeg tar feil? :klø:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres veldig hyggelig ut, misa!

Jeg trener også (nesten) alltid sammen med Mannen, og det fungerer kjempefint. Jeg hadde brukt mange timer i frivektsavdelingen før jeg traff ham, men det er veldig fint med en som deler en så stor hobby. Så sånn sett skal jeg jo ikke klage. ;)

Jeg mener å ha observert det samme som deg, Engle. Eller, det vil si, jeg har jo ikke trent på et offentlig senter på et par år nå, men jeg har inntrykk av at flere jenter driver med det, rett og slett. Merker det blant annet på KG og ellers på nett - men det er kanskje fordi jeg selv oppsøker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det blant annet på KG og ellers på nett - men det er kanskje fordi jeg selv oppsøker det?

Det er ikke umulig, men jeg tror faktisk at mange jenter har fått øynene opp for denne typen trening. Faktisk tror jeg også at gruppetreingstimene i styrke på sentrene har gjort at jenter i større grad tør å sjekke ut dette med frikvekter. Terskelen er kanskje litt mindre?

Nå gjenstår det bare for meg å finne noen sjelefrendgravide som også trener en del styrke. :fnise: De går det ikke mange av på dusinet, de fleste tror fortsatt at det er farlig å trene styrke som gravid. Man trener jo litt annerledes, men grunnprinsippene er jo de samme. Pluss at man må lytte mer til kroppen sin enn til vanlig. Blabla. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med å se for meg at det er enda vanskeligere å finne gravide jenter som trener styrke, nei. :ler: I det siste har jeg sett litt på blogger av fitnessdamer som har født for ikke lenge siden, og det er litt interessant (i min sære verden ihvertfall), siden jeg ser at man ikke er dømt til å ha "mammakropp" resten av livet bare fordi man får barn. Man skal vel være litt forsiktig med å si slikt, men jeg håper (og tror, egentlig) at du forstår hva jeg mener..? Det varierer sikkert litt hvordan kroppen påvirkes av svangerskap og fødsel går jeg ut ifra, dette kan jeg fryktelig lite om. Men jeg hører jo veldig ofte at man ikke kan regne med å få tilbake den gamle kroppen fordi den endres etterpå, og det er jo tydeligvis ikke sant i alle tilfeller, ihvertfall. Jeg tror det for mange har litt med innsatsen å gjøre også. Og det er jo en bra ting, for oss som liker å gjøre den innsatsen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lucy d-.-b

Blogging blir utrolig mye morsommere og motiverende når man er i et nettverk av bloggere. Det er heldigvis en skikkelig oppblomstring av treningsblogger blant jenter for tiden (noen interessante, andre veldig lite interessante :fnise: ), og er man aktiv i andres blogger får man igjenbesøk noe som er veldig morsomt!

Har du lyst til å blogge, sett igang ;) Det verste som skjer er at du stenger den igjen. Og vil du ha jentetreningspartnere vet du hvor du skal komme!

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg bruker boka di Hulda, men Mrs Shorty du kan jo be Eirik se på hofteleddsbøyerne dine om de er veldig stramme? Jeg fikk PT og fysio til å gjøre det og det var så utrolig tydelig at det var en av største grunnene til at bekkenet mitt vippet bakover og jeg ikke ble stabil nok i korsryggen..

Han har nok allerede tenkt tanken :Nikke: Jeg tøyer hofteleddsbøyerne veldig forsiktig, men nøye. Likevel har jeg bekkentilt. Gleder meg til flere tips :)

Fikk litt lyst til å lage meg en blogg jeg og (som loggbok/dagbok/inspirasjon). :sjenert: Men jeg blir vel lei og lar den ligge for seg selv etter et par dager, og da er det liten vits.

Hvis du finner ut at du skal lage deg en blogg, ville jeg syntes det var morsomt å få en link på PM :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal si ifra hvis jeg publiserer blogg. :)

I DAG, MANDAG 26. OKTOBER

Benkpress: litt tungt i dag, dårlig teknikk og alt. Muskelknutene skriker, men tror jeg har fått gitt nødvendig nødhjelp.

Knebøy: med belte, det er godt for korsryggen tydeligvis.

Skuldre: et par press veldig lett skulderpress, litt sidehev og "Linda Fodor-øvelsen". Noen som har et annet navn på den? Sidehev og fronthev i én øvelse. :)

Triceps puhsdown.

Knuuuuuter! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Knebøy: med belte, det er godt for korsryggen tydeligvis.

:Nikke: Har du ikke pleid å kjøre med belte selv når du har løftet tungt? Forskjellen med og uten er ikke nødvendigvis så stor når teknikken er god, der det faktisk gjør en forskjell er hvis du svikter i ryggen ved en feil: Da vil et meget stramt belte kunne være med på å støtte opp slik at skadene blir begrenset noe i forhold til om det kun var din egen core-muskulatur som skulle stå imot for tung feilbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...