Gå til innhold

Huldas opptrening


Hulda

Anbefalte innlegg

Jeg er for lat til å tegne i Paint. Det overlater jeg til deg, Lucy, du er jo uansett overlegen der. :ler:

Hei misa! :goodbye:

Takk for link. Det var stilige sider ihvertfall, selv om jeg stiller meg bittelitt undrende til hva som er forskjellen på yoga "for muskuløse" vs. for ikke-muskuløse..? :klø: Jeg kommer nok ikke til å dra, siden jeg synes det holder med den yogaen jeg kan fra før, og liker best å praktisere det hjemme på egenhånd når jeg har tid selv. Noe av "greia" med yoga for meg er også at den utføres rolig og blandes med meditasjon, og er noe helt annet enn den andre treninga med mer "power". Derfor har jeg valgt en annen type enn Ashtanga.

Men si ifra hvis du drar da, og fortell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FRÆDDAN, 4. SEPTEMBER

Kondisjon

20 minutter rask gange på mølla med ankelvekter (faktisk... :ler: ).

10 i stigning!

Tungt og digg, svetta som en gris!

Merker at stigning på mølla er gull for knærne. Dette kjentes heller ikke i beinhinna, så det er greit å ha noe effektivt og skånsomt å drive med mens man venter på å få løpe.

10 minutter roing.

Styrke

Beinpress oppover

Knebøy

Utfall

Masse på biceps

Glemte strakmark i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg si masse om hvor flink du er og om hvor imponerende det er at du har forandret fokus på den måten du har. Men jeg er slækk og lat og skriver mer neste gang. :ler:

Kjipt med beinhinner forresten, jeg har blitt tvunget til litt annen trening selv av samme grunn. Har du forsøkt noe behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er greit for denne gang bare du husker å komme innom igjen og si det da.

:lol:

Jeg er slækk og lat selv, og det som er så fint er at vi lett kan være det, siden det er fredagskveld! :hjerte:

Så kjipt at du også plages med betennelse!

Jeg har ikke gått til behandling nå, siden jeg tok det så fort. Håper på at det skal gå over av seg selv av at leggen ikke belastes, og det ser ut til å gå bra. Vil bare være helt sikker på at den er bra før jeg prøver å løpe igjen, så det kan ta litt tid.

Hvordan gjør du det? Hatt det lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo tross alt fredag. :)

Jeg har ikke betennelse nå, men slet voldsomt med det på våren/forsommeren. Nye forsøk på løping gir imidlertid litt murring, og leggene er generelt pinnestive, så jeg har lagt bort hele løpingen. Jeg er så godt i gang nå, at jeg vil ikke risikere å bli satt ut fra annen trening også, som man kan bli om betennelsen får ordentlig feste. Så nå er det ellipsemaskin (er det det du kaller skimaskin?) og step (kjerringtrim kalte jeg det først, men ble dratt med av ivrig venninne, og jeg får i det minste høy puls) som fungerer som kondistrening.

Godt at du også har rukket å ta grep før du sitter i saksa denne gangen. :) Det er virkelig seige greier, og potensielle skrekkscenarioer frister lite.

Da det var som verst var det forøvrig behandling hos naprapat og akupunktur som hjalp meg mest. Ikke noen vidunderkur, de finnes jo ikke, men jeg kunne hvertfall gå normalt uten for mye smerter (om man ser bort fra den gangen jeg hadde da behandlingsreaksjonene herjet, mannen mente jeg fortjente plass i Ministry of silly walks :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Kjipt at det er såpass ille - jeg skal vel egentlig ikke klage sånn sett, det har kun vart i to uker eller noe, og har vært ganske mildt. Jeg bare prøver å ta det på alvor før det blir verre, men nå følte jeg meg litt cry-baby (når jeg leser om deg). :fnise: Tidligere har det vært verre (les: flere år siden), og da funket fysioterapi bra. Husker hun "banket opp" betennelsen, det var skitvondt. God motivasjon for å ta det med ro nå, med andre ord.

Det høres ikke noe særlig ut, men bra du har funnet alternativer! Litt avhengig av hvor glad du er i å løpe, da... Det er sikkert ellipsemaskin det jeg kaller skimaskin, det var en annen som påpekte det her også. Eller, hun spurte, hun påpekte ikke. ;) Step er jo faktisk en av de litt ok saltimene - der slipper man ihvertfall å ha så voldsomt god kontroll på armer og bein, samtidig som man får pulsen godt opp, som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, behandlingen var skitvond. Rett og slett. Frister ikke til gjentakelse. :ler: Men som du har klart, hele cluet er å ikke ignorere de første signalene om at det er noe på gang. Jeg droppet istedet sunn fornuft og kunnskap helt, og selv om det sikkert kan sies å være litt "flaut" for en som jo skal kunne sånt, så ble jeg faktisk litt overrasket over hvor fort det satte seg. Du er ordentlig flink som tar det med én gang! Og det står jo i stil til ditt nye trenings-jeg. :)

Nå må jeg jo innrømme at det forsåvidt ikke er et veldig stort tap for meg å ikke kunne løpe. Jeg hater nemlig å løpe. Har alltid gjort det, selv da jeg hadde kondis til å løpe langt og gjorde det ofte. Den gangen syntes jeg bare det var kjedelig, og som ung og håpefull støttet jeg meg på Glenn Solbergs uttalelse "De som sier at løping er gøy, tar feil."

Men løping uten kondis er jo mye verre, det er jo ren tortur. Så sånn sett er jeg godt fornøyd med alternativene. :ler: (Step som saltime er én ting, grunnen til at jeg kalte dette kjerringtrim var det jeg hadde hørt på forhånd om mange "godt voksne damer" som trente step i en del av den lokale idrettshallen. Instruktøren er imidlertid ung og flink, musikken er okay, og selv om snittalderen nok ligger over min, trakk jeg tilbake det opprinnelige stempelet "eldretrim" da jeg avsluttet med skyhøy puls. :fnise: )

Greia er bare at jeg ser for meg at Imogen anno 2009 faktisk kunne likt å løpe, om hun bare hadde kondisen inne. Jeg ser for meg at jeg kunne funnet roen der ute langs stiene, og at det ville blitt en helt annen opplevelse enn hva jeg husker det som. Så vi får se. Kanskje 2010-utgaven gir det et nytt forsøk. Jeg blir nemlig alltid litt misunnelig når jeg leser om løpeøktene til deg og Englefjes. Og Fjodor. Og Camille. :)

Endret av Imogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hater å løpe er det jo en grei unnskyldning å ha, ja. :ler: Men som du sier kan det jo godt ha endret seg nå - for min del går det litt opp og ned, og har også sett på løping som fandens verk tidligere. Og ja - opptrening er hat!

DAGENS; LØRDAG 5. SEPTEMBER

Nydelig tur i marka, cirka 2+ timers effektiv gange tenker jeg. Herlig å være ute hele dagen. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØNDAG 6. SEPTEMBER

Treningsfri. Har vært opptatt hele dagen. Ryggen verker.

EDIT: glemte at jeg gjorde yoga på morgenen!

Endret av Hulda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering uke 36

Mandag

40 min skimaskin

Styrke: rygg, skuldre, bryst

Yoga

Tirsdag

40 min skimaskin

Styrke: bein og armer

Onsdag

50 min skimaskin

Styrke: bryst og hender

Torsdag

30 min skimaskin

Styrke: rygg og skuldre

Fredag

20 min rask gange i oppoverbakke

10 min roing

Styrke: bein og biceps

Lørdag

2-3 timers tur i marka

Søndag

Yoga

=

Kondis/forbrenningstrening: 6

Styrke: 5

Yoga: 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MANDAG 7. SEPTEMBER

Kondisjon

Økt 1

60 min. ellipse

Økt 2

30 minutter rask gange på mølla:

10 min: 10 i stigning + ankelvekter på beina

10 min: 12 i stigning

10 min: 6 i stigning (føltes som nedoverbakke etter det andre... :ler: )

20 minutter roing.

Styrke

Benkpress

Hantelroing

Sittende roing

Foroverbøyd sidehev

Div. lett på triceps.

Ryggen er litt ustabil, men gikk greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIRSDAG 8. SEPTEMBER

I dag tar jeg treningsfri.

Mest på grunn av at jeg er utrolig sliten i kroppen og hodet, men også litt fordi det først var veldig lite aktuelt å ta fri. Og slik skal jeg ikke tenke. Jeg skal nemlig ta fri når kroppen trenger det, og jeg skal ikke trene "imot" kroppen bare for å kunne føre opp en ekstra økt på lista.

Føles riktig, spesielt siden vi skal ha noen fysiske utskeielser (vel :ler: ) på jobb i hele morgen, så det blir nok slitsomt nok for denne kroppen. Håper ikke det går for mye utover leggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest på grunn av at jeg er utrolig sliten i kroppen og hodet, men også litt fordi det først var veldig lite aktuelt å ta fri. Og slik skal jeg ikke tenke. Jeg skal nemlig ta fri når kroppen trenger det, og jeg skal ikke trene "imot" kroppen bare for å kunne føre opp en ekstra økt på lista.

Så flink du er! Enkelte perioder må man tenke sånn. Det er bare ikke så lett å innse at man faktisk trenger å gjøre det.

[klissealarm]

Jeg må si at du og Imogen virkelig har inspirert meg til å angripe treningen litt på en annen måte enn hva jeg har gjort tidligere. Jeg må jeg bare si at jeg er glad for den påvirkningen jeg har fått fra dere i en vanskelig tid rent treningsmessig. Det har faktisk hjulpet meg mye.

[/klissealarm]

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Treningsfri :klappe:

Jeg tvang meg selv til restitusjon i dag (og det var nok bra for ryggen), men man burde ta helt pause noen ganger også. Jeg tror jeg kommer til å kjøre en dag fri i uka i høst, men så skal jeg trene temmelig intenst så kroppen har nok bare godt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig lurt ut, Lucy. Klarer man å tvinge seg til litt mer restitusjon enn det føles som om man trenger, tror jeg man har en fordel på lang sikt. Men det er ikke så enkelt å tenke slik når kroppen fungerer som den skal.

I DAG: ONSDAG 9. SEPTEMBER

Jeg tok feil av dagene, så det var ikke i dag det var fysisk-utfordring-på-jobb likevel. Jaja, det var greit med fridagen i går uansett. I dag fikk jeg kink i skulderen, så ble bare kondisjon (egentlig mer fettforbrenning pga ikke så voldsomt høy intensitet), bortsett fra armhevinger og et par sett på ryggen.

Ellipse 30 minutter

Roing 20 minutter

Sykkel 20 minutter

Rask gange med stigning 8-10: 20 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fragment: viljestyrke!

Siden jeg ikke kan løpe for tida, må jeg trene på et vis, og da må jeg gjennomføre selv om det er kjedelig. Hjelper med DumDum Boys, assistert av Prodigy når jeg virkelig egentlig ikke gidder mer. :ler:

Ellers varierer det litt hva som er kjedelig, men nå for tida er alt som ikke er styrke eller løping ganske så trått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

HAHA, endelig noen jeg kan spørre ut om roing! Jeg har akkurat begynt med det og føler meg lost i den maskinen. Ikke nødvendigvis fordi det er så vanskelig, men jeg lurer litt på hva som er normalt tempo for folk rundt omkring. Jeg syns det var vanskelig å få pulsen opp uten å se ut som en gærning, så forrige gang lå jeg på ca 3,10min /500m. Da kjørte jeg fint i 20 min, og var ikke sliten i det hele tatt (restitusjon). En dag oppdaget misa og jeg fiskespillet, og da rodde jeg på meg hold i siden som ikke slapp før jeg gikk og la meg :ler: Så jeg er litt kløne i den maskinen for å si det sånn. :ler:

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen jævel på roteknikk selv, og har ikke brukt den så vanvittig mye. Synes det er vanskelig å få opp tempoet skikkelig, og har vel mest gitt opp ro-intervaller. Jeg fikk forklart teknikk en gang, og har vel klart å få det til greit etter det, men jeg tror ikke jeg skal prøve å briljere med noen forklaringer til deg - da ville jeg heller lett etter andre kilder, som kan vise. Det er noen sentre som har rotimer, eller kanskje du finner noe vettugt på nett? Jeg har en venninne som har drevet med konkurranseroing forresten, og kan jo spørre henne om noen generelle tips neste gang jeg ser henne. Det er ikke fordi jeg ikke VIL forklare altså, men jeg synes det er vanskelig. Det jeg kan har jeg liksom bare i kroppen...

Én ting jeg kommer på er ihvertfall å ikke bruke armene (fikk litt assosiasjoner til det da du skrev at du så ut som en gærning :ler: ), men bruke ryggen og beina. Skyve fra med beina først, så følge etter med ryggen.

Menneh... Fiskespillet? :klø: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...