Gå til innhold

Huldas opptrening


Hulda

Anbefalte innlegg

Oppsummering uke 35

Mandag

Kortintervall

Styrke: bryst, skuldre og rygg

Tirsdag

4x4-intervaller

Styrke: armer

Onsdag

Fri

Torsdag

5 km roing

Styrke: diverse

Fredag

Diverse kardio

Styrke: bein og triceps

Yoga

Lørdag

60 min rask gange

Yoga

Søndag

45 min rask gange

=

Kondis-/forbrenningstrening: 6 (mest rolige økter pga betennelse)

Styrke: 4

Yoga: 2

Endret av Hulda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TRENING SISTE DAGEN I AUGUST, MANDAG 31. :)

Skimaskin

40 minutter.

Styrke

Markløft

Benkpress

Sittende roing

Lett lett lett sittende skulderpress

Sidehev i dropsett

Hantelroing

Nedtrekk

Fin økt!

Yoga

***

Etter mange gode samtaler med en svært erfaren treningskompis, begynner jeg å se for meg et opplegg å følge fremover. Han mener periodisering er nøkkelen, for seg selv i forhold til konkurrering, men også for oss vanlig dødelige. Jeg skal forsøke å dele treninga opp i to faser: "reparasjon/forebyggende" og ordinær trening. Etterhvert kan jeg kanskje legge til en tredje fase som går på maxing og å presse kroppen hardt, men det utgår nå, kanskje i et par år, for den del. Langtidsperspektiv! :)

Jeg er nå i en reparasjonsfase som kommer til å vare i flere måneder. Når jeg har lagt et solid grunnlag over lang tid, kan jeg starte med ordinær, tung trening igjen. Cluet for meg vil være å legge inn "forebyggende" faser FØR skadene kommer, det vil si mens kroppen føles sterk og fin. DET blir en utfordring for viljestyrken! Men det bør gå. I starten vil de tunge fasene være kortere, med mindre mellomrom mellom de lette, forebyggende fasene. Etterhvert kan jeg øke lengden på de tunge periodene, men de skal uansett avbrytes av lette, vedlikeholdene perioder minst en gang i halvåret (på sikt).

Det er planen for å unngå skadeavbrudd - og jeg tror planen er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes planen din høres helt ypperlig ut! Periodisering er vanskelig synes jeg, men nødvendig, skader eller ikke. Og det å utsette maxtrening er nok det aller lureste. Du imponerer igjen med langtidsperspektivet ditt! Jeg vet at det ikke er lett for slike som oss å klare å komme seg mentalt dit du er nå. Flinke Hulda! :hoppe:

Dette gir meg også inspirasjon til en opptrening jeg skal ha senere. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Englefjes! Det er litt deilig å få skryt, for du har rett, det har ikke kommet av seg sjæl akkurat. :sjenert::helen: Jeg synes jeg har lest at du har kommet deg litt videre i (den mentale) "forvandlingen" også..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Englefjes! Det er litt deilig å få skryt, for du har rett, det har ikke kommet av seg sjæl akkurat. :sjenert::helen: Jeg synes jeg har lest at du har kommet deg litt videre i (den mentale) "forvandlingen" også..?

Du fortjener virkelig masse ros også! :nigo:

Det går litt fremover med den mentale forvandligen, så det er tydelig at det hjelper å jobbe litt med seg selv på det området. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Men tenk hva som er mulig når to freaks som oss kan gjennomgå en slik forvandling! :idesmil:

Vi har funnet Løsningen, rett og slett. La oss dra ut og misjonere! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkka-supår-dupår-sjedli!! :ler:

FØRSTE DAG I SEPTEMBER

Skimaskin

40 minutter. Halvparten før og halvparten etter styrketrening.

Dette er nesten litt som meditasjon også, når jeg setter klassisk musikk i ørene og det ellers er helt stille i rommet. To fluer i en smekk. :ler:

Utrolig synd at jeg ikke får trent intervall om dagen - redd jeg må begynne på 0 når beinhinna skikker seg igjen. Men sånn er det bare.

Styrke

Knebøy + rett på utfall + knebøy

Beinpress "oppover"

Bicepscurl

Smalbenk + pushdowns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får gjerne misjonere for meg! :)

Edit; glemte jo å si at jeg liker boken din, og at du inspirerer, igjen. :)

Endret av Imogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke Lucy, jeg har aldri bedrevet slike maskiner før. :ler: Kan godt hende det kalles ellipse.

Hei Imogen! :klem:

I kveld må jeg stålsette meg, siden jeg ikke skal trene styrke og ikke kan løpe. Det vil si at jeg må holde ut lenge på kjedelige kondisjonsmaskiner. Gjesp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ONSDAG 2. SEPTEMBER

Skimaskin

50 minutter.

Viljestyrke! :murvegg:

Brukte ankelvekter - ikke at det sannsynligvis har noen særlig virkning når man ikke faktisk flytter bena selv, men det kjentes tungt ut rent mentalt! Kanskje det ga treningsplaceboeffekt?! :Hehe: Skal ihvertfall bruke dem på raske gåturer, så det gir litt mer effekt til jeg kan løpe igjen. *drømmer*

Styrke

Benkpress med stang

Skråbenk med manualer

Diverse på håndledd/fingerstyrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TORSDAG 3. SEPTEMBER

Skimaskin

30 minutter.

Slik blir jeg av ren kjedsomhet og frustrasjon over ufrie bevegelsesbaner: :bond:.

Styrke

Sittende roing

Nedtrekk

Hantelroing

Sidehev dropsett

Ryggøvelse Uten Navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den er litt vanskelig å forklare, og jeg vet ikke om den har noe navn engang. Forsøk på forklaring:

Bruker samme stang på samme sted som når jeg kjører triceps pushdown med rett stang.

Setter meg på knærne med ansiktet mot stanga, et stykke ifra. Armene er helt strake, og "henger" nå etter stanga. Bruker ryggmuskulaturen, spesielt lats, til å "dra" stanga nedover, fortsatt med strake armer. Du senker altså de strake armene fra utgangsposisjon mens du holder i stanga, til du holder stanga ned mot gulvet.

Det er en håpløs forklaring, så jeg kunne vel like godt latt være. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hulda, ser at resten av "gjengen" er her inne så må jo innom og si hei! :hallo:

Ser at vi har ganske like interesser for yoga og friluftsliv vs. styrketrening. Hvis du holder til i Oslo kan jeg foreslå dette kurset for deg, som kombinerer Ashtanga Yoga med styrke! Har veldig lyst å dra selv. Du får si fra hvis det er noe for deg. ;)

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...