Gå til innhold

Huldas opptrening


Hulda

Anbefalte innlegg

SØNDAG 23. AUGUST

Yoga

Ble bedre i skuldrene - men nå har jeg blitt verre igjen. Spørs om jeg må ta en økt til etterpå i kveld. Uansett, yoga er bra!

"Restitusjonstur" :sjenert:

Jeg skreiv at jeg ikke skulle løpe i helga, men jeg tok meg en tur i dag likevel.

Første halvtimen: lett blanding av rask gange, løping og litt spurting. Var ment som oppvarming.

27 minutter: 4,5 km løping på grussti. Var litt tungt siden jeg var støl i bein, rumpe og har sovet altfor, altfor lenge i dag, men helt OK.

Siste halvtime: hadde tenkt å gå, men det endte med mye løping istedet. Så utrolig deilig å ha overskudd til å løpe masse! Dum Dum Boys var en viktig støttespiller her, forresten. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt å oppsummere hver uke kort, slik at det er lettere for meg å se over loggen senere, uten å måtte finlese alle innlegg.

Oppsummering uke 34

Mandag

Vet ikke, hadde ikke startet logging.

Tirsdag

2x5-intervaller på mølle

Veldig lett styrke: rygg og biceps

Onsdag

4x4-intervaller

Torsdag

Kjapp yoga

5 km løping på mølle

Styrke: skuldre, biceps, mage og rygg

Fredag

4x4-intervaller på mølle

Styrke: bein og triceps

Lørdag

Yoga

Søndag

90 min tur med løping minst 5 km og rask gange

Yoga

=

Styrke: 3 (lette!) økter

Løping: 5 økter :danse:

Yoga: 3 økter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, du imponerer Hulda! Så herlig det må være å finne en slik rolighet når det kommer til trening.

Når det kommer til definisjon av feit: Jeg har de samme tankene. De gangene jeg definerer meg selv som feit, så har det ingen sammenheng med hvordan jeg ser på andre. Jeg ville aldri sagt at noen som ser lik ut som meg selv er feit, men innimellom så kan jeg si det om meg selv. Men som deg så vet jeg jo godt hvordan slikt skal fikses opp i. Jeg håper du når målet ditt! Og da mener jeg ikke målet kvantifisert i antall kilo, men i hvordan man føler seg. Det målet kan man nå lenge før man har gått ned et visst antall kilo.

Jeg funderer selv å starte en litt alternativ treningsdagbok nå, siden jeg ikke kan trene som normalt på lenge jeg også. Eller, jeg håper ikke jeg kan trene normalt på lenge. :ler: Jeg sliter litt med å bare trene på 80 % av normal kapasitet, samtidig som det er tyngre å trene. Ikke helt lett å akseptere at det er slik, selv om det er slik det MÅ være. Kanskje kan det gjøre godt å få skrevet litt om det slik at jeg får tankene ut?

Ups, der ble det visst litt megmegmeg i boka di. Det var jo ikke meningen! :sjenert: Uansett, det er supert å følge med på treningen din nå. Holdningen din inspirerer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Englefjes, jeg synes det er fantastisk med degdegdeg. Helt sant! :ler::klemmer: Også blir jeg glad hvis jeg kan inspirere, for det er deilig slik det er nå.

Jeg synes ihvertfall det er litt fint med en liten treningslogg her. Som du sier kan man få jobbet litt med perspektivene ved å skrive det ned, dessuten kan man omdefinere målene og gradvis også akseptere det selv. Dessuten så får jo jeg en 'partner in crime' dersom du oppretter logg, siden vi er litt reduserte begge to om dagen, om enn av ulike grunner. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MANDAG DEN 24. AUGUST

Løping

Kort økt, mest som oppvarming, siden det ble mye løping på hardt underlag forrige uke.

10 min oppvarming: fra 9 - 11 km/t.

Intervall: 15 sek spurt/15 sek hvile.

Første 5 intervaller på 15 km/t, deretter 10 intervaller på 15,5 km/t.

Noen minutters "nedtrapping".

Styrke :danser:

Juhu! En nogenlunde fullverdig økt på bryst, rygg og skuldre.

Begynte med 18 strake armhevinger, noe jeg er veldig overrasket og glad for at gikk, det er tross alt sinnsykt lenge siden sist. Fortsatte med litt benkpress med stang, noen sett skråbenk med manualer, og alt gikk faktisk veldig greit for ryggen. Overraskende, det også. Og bra!

Fikk til og med tatt markløft, og jeg klarte ikke slutte å glise. :ler: Så sikkert veldig oppegående ut. Tok mange repetisjoner og utførte de saaakte, så det ikke ble rykk og for å gjøre det litt tyngre siden vektene ikke var noe å snakke om for ryggmuskulaturen. Men gud, så deilig! :hjerte:

Tok også litt lett skulderpress med stang og dropsett i sidehev. Må være utrolig forsiktig med skuldrene, men kjente det ihvertfall godt etter ørtiførti repetisjoner.

Uttøying til slutt. Happy happy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at det gikk greit rygg- og skuldermessig med styrketrening! Jeg skjønner godt at du ikke klarte å la være å glise under markløften. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Jeg så slik ut: :Hehe:.

Kveldsmaten består av en boks mager kesam med valnøtter, eplebiter og et lass med kanel. Jeg avvenner meg fra å måtte bruke fun light oppi, og det går helt fint, det. Blir mindre lightbrus også, selv om jeg er en sucker for Pepsi Max. Det blir likevel ikke like fristende når resten av kostholdet er på stell. Fin bivirkning.

Også har jeg bestilt meg pulsklokke!

Den enkleste (og billigste) jeg fant, selvfølgelig, jeg hater duppedingser med funksjoner jeg ikke trenger nemlig. Jeg vil ha ei klokke som måler pulsen min - that's it. Det var ikke barebare å finne det (!), men Proteinfabrikken hadde en. De hadde også slike kjekke løftepads, som gjør det til mye mindre styr å bruke reimer. Kjekt for meg som må bruke det mye, og i mange ikke-tradisjonelle-reime-øvelser. Eh, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Legger igjen et lite spor, ser vi har endel felles ja. Med unntak av at du trener mye mer enn meg da! ;) Har selv hatt veldig god effekt på ryggen med yoga, nå om dagen går det helst i egenøvelser på stor ball + diverse strekkøvelser (spesielt av sete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fru Fomle! Hvor mye jeg trener kommer helt an på hvordan ryggen er, men nå er jeg inne i en nogenlunde god periode, så lenge jeg passer på å løfte lett og forsiktig. Løping går heldigvis fint! Jeg har også en slik ball, men jeg er bittelitt dårlig til å bruke den... :sjenert:

TIRSDAG DEN 25. AUGUST

Løping

Gikk litt vel hardt ut i dag, andre intervallet var ganske ille. Men samtidig greit å presse meg litt. Begynner forøvrig å kjenne aldri så lite murring i venstre beinhinne - så jeg må være veldig forsiktig fremover. Problemet er at jeg synes det er vanskelig å få trent gode intervaller på sykkel, romaskin og andre ting, men jeg får prøve. Uansett, dagens:

10 min oppvarming: løping med stigning fra 0-4, tempo på 8-11 km/t.

4x4-intervaller:

1. drag: 11 km/t med 4 i stigning

2. drag: 11 km/t med 4 i stigning

3. drag: 10 km/t med 4 i stigning

4. drag: to minutter på 10,5 km/t med 2 i stigning, neste to min med 0 i stigning og 11 km/t

Styrke

Armer.

Bicepscurl med stang og manualer, og franskpress/smalbenk i supersett + pushdown på triceps. Kunne begynne å ta i litt i hantelcurl uten at ryggen krangla alt for mye - bra tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg så vanvittig mye til vi får satt igang friluftsplanene! :hoppe:

Lurer fælt på om vi skal gå for helårstelt eller 3-sesongs. Jeg har veldig lyst til å bedrive friluftsliv også om vinteren, men som Mannen sier, så får vi kanskje ikke gjort det i år. Vi har nemlig ikke oppbevaringsplass for skiutstyr her vi bor nå, så det blir litt kronglete å få til. Uten ski, mener jeg. :fnise: Innmari synd, men vinteren er jo ikke sååå lang?!

Neste år har vi derimot veldig lyst til å utvide "reportoaret" til ski og vinter. Kan være greit å bruke dette året på å få noen turer i kroppen, det er nemlig lenge siden vi begge har vært interesserte i slikt. Jeg kommer jo fra et fantastisk friluftsområde, og var mye ute da jeg var yngre, men så kom denne kule alderen da alt var teit. Og etter det kom militæret, som drepte frilufts- og teltgleden min for mange år fremover. :ler:

Men ..!

Nå kan jeg nesten ikke vente.

Men det var dette teltet.

Vi heller litt mot at det er lurt å heller legge litt penger i det, og investere i et helårstelt nå med en gang. Jeg har sett meg ut et Helsport Fjellheimen-telt til 5500 kronasjer, noe som er litt i overkant av hva vi hadde tenkt, men vi liker å investere godt når vi først skal. Jeg vet ikke helt. :klø: Om noen skulle ha nogenlunde kvalifiserte meninger, tar jeg gjerne imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund

Litt off topic, men på en annen måte ikke, siden det handler om utendørsliv. :)

Vi har jo tenkt endel frem og tilbake når det gjelder hundekjøp. Det er mange faktorer som skal på plass før vi avgjør noe, og det blir ikke i år, men jeg har funnet en rase jeg tror vi kan trives godt med.

Det blir kun aktuelt om vi intensiverer friluftsaktivitetene, som vi jo sannsynligvis kommer til å gjøre, siden dette er en hund som må være i aktivitet (hvilken hund må ikke det, egentlig). Jeg kommer til å trene lydighet enten bare til hjemmebruk eller kanskje for moro skyld litt småkonkurrering, vi kommer sikkert til å gå litt spor, men det viktigste er å ha en hund som trives og er i stand til å være med på tur. Den må tåle litt, kunne ligge ute, ha motor uten å bli for mye (som mallen gjerne blir, en rase jeg vurderte sterkt men vel har slått ifra meg fordi vi har for mange ting vi vil gjøre til å få nok tid igjen til en slik hund). Det kan også bli aktuelt å begynne i redningstjenesten etterhvert.

Rasen heter Lapsk vallhund, og dere kan se et bilde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Hvis man først skal driver mer med friluftsliv og kose seg ute må det være deilig med en hund. Vakker rase btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Jeg trives veldig godt med hund, men det er mye som skal passe for at det skal funke i praksis. Spesielt med tanke på jobb og hundepass ved reising.

ONSDAG DEN 26. AUGUST

Treningsfri.

Har vært på jobb i 12 timer, mye stress. Utrolig sliten (og leggen verker litt). Derfor har Mannen overtalt meg til å droppe den lille økta på romaskinen jeg tenkte å ta, og jeg kommer til å sovne på et blunk i kveld.

Satser på at det blir likar i mårå. :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TORSDAG DEN 27. AUGUST

Roing

5 km på romaskin.

Må tenke alternativt på grunn av murrende beinhinne, og variasjon er jo uansett bra. Fikk opp dampen i mye større grad enn jeg hadde trodd!

Styrke

Markløft på 60 kg i dag, gikk fint. Kjenner ingen "vondter" i ryggen når jeg gjør det, men kommer til å ta det uhyre forsiktig fremover. Det kan fort smelle selv om det virker lett nå.

Ellers: armhevinger, benkpress, bicepscurl, sidehev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har jeg, ifølge badevekta, gått ned 3 kg på en drøy uke. Det er selvfølgelig ikke bare fett, men jeg merker det godt. Stor forskjell. Jeg har endel igjen før jeg sier meg fornøyd, men det er ikke noe hast. Kommer av seg selv nå fremover. Hjelper nok mye å droppe godteriet helt - fråtsedager er ikke noe for slike som meg. Bedre å ligge helt unna, kose seg med god mat i helgene i stedet, og dermed ligge unna suget.

Jeg har gledet meg til å spise taco og småspise restene av mozzarellaen etterpå i fire dager nå. Ikke sjokkis, potetgull eller is - men mozzarella. :ler:

Det blir i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med vektnedgang! Det er virkelig deilig når man får en slik start, selv om det er mye annet gørr enn fett som forsvinner til å begynne. Friskere og raskere føler man seg uansett! :)

Knallbra at markløften går så bra. Du imponerer meg virkelig med hvor flink og fornuftig du er når det kommer til opptreningen nå. OK, så mye valg har du vel egentlig ikke, men vi kjenner vel begge personer som fort kan finne på å kjøre på knallhardt med en gang selv om man vet det er uklokt. :sjenert:

Dustebeinhinnne, forresten. :troest: Har du vært plaget av det tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra med vektnedgang! Det er virkelig deilig når man får en slik start, selv om det er mye annet gørr enn fett som forsvinner til å begynne. Friskere og raskere føler man seg uansett!

Absolutt! Det var veldig uvant å være såpass "mye" (alt er relativt) større/tyngre enn man er vant til. Men det beste er at det kommer helt av seg selv med løping, annen trening og et kosthold som jeg trives veldig godt med! :)

Knallbra at markløften går så bra. Du imponerer meg virkelig med hvor flink og fornuftig du er når det kommer til opptreningen nå. OK, så mye valg har du vel egentlig ikke, men vi kjenner vel begge personer som fort kan finne på å kjøre på knallhardt med en gang selv om man vet det er uklokt.

*host* :ler:

Det er nå fremover jeg må være flink, nå som jeg kan begynne på lette vekter uten å kjenne noe i ryggen. Da er det lett å gå for fort fram, så jeg må ta meg selv i øra om dagen. Så lenge man kjenner at noe er galt er det liksom ikke så vanskelig å roe ned, i frykt for å bli "satt fast" i ekle vinkler når noe faller ut :ler:, men rett etter dét stadiet blir det verre å regulere fornuftig.

I morra skal jeg f.eks. trene 40 kg-knebøy. Huhei. :ler:

Dustebeinhinnne, forresten. :troest: Har du vært plaget av det tidligere?

Jeg har hatt det før, da jeg løp endel for noen år siden, men nå har jeg jo ikke akkurat slitt ut løpeskoene de siste åra. :Hehe: Så det er lenge siden, og jeg forventet det egentlig. Heldigvis kjenner jeg symptomene og kan få tatt det tidlig, for det er utrolig kjedelig å bli satt ut av slikt. Nå kan jeg forhåpentligvis greie meg uten behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FREDAG 28. AUGUST

40 min skimaskin, roing og et par km løping. Løpinga utgikk siden beinhinna var verre enn jeg trodde. Skimaskina var en ny greie for meg - fantastisk for ryggen!

Styrke etterpå: litt knebøy, strakmark og div. på triceps. Har en knute i venstre skulder, så ble litt så-der.

Yoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LØRDAG 29. AUGUST

Gåtur, cirka en time. Siste halvtimen i det verste/beste regnværet på lenge. Jeg liker nemlig å være ute i regnet, selv om jeg ble våt helt inn til trusa. :ler:

Yoga.

Vond beinhinne fortsatt, not good! Får derfor ikke til noe skikkelig trening i helga, siden treningsrommet er stengt (trener på jobb). Satser på den geniale skimaskina i neste uke, i tillegg til styrketreninga. Håper uansett det går fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...